  • 11. Data: 2016-04-20 13:53:10
    Temat: Re: Raspberry Pi Cammera noIR i nagrywane w UV
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 20.04.2016 um 11:29 schrieb Jarosław Sokołowski:

    > To chyba trudniejsze. Nic mi do głowy nie przychodzi, żaden materiał.

    Szkło kwarcowe z napylonym złotem? Nie wiem ile przepuszcza UV i jakiego
    sortu, ale używaliśmy tego typu ustrojstw jako lustro IR. Co to
    dokładnie było, nie wiem, ale odbijało 99.9% IR, dla widzialnego było
    trasparentne. Mieliśmy na szkle i tworzywie sztucznym.

    Waldek

  • 12. Data: 2016-04-20 14:28:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar napisał:

> [...]
    > dokładnie było, nie wiem, ale odbijało 99.9% IR, dla widzialnego było
    > trasparentne. Mieliśmy na szkle i tworzywie sztucznym.

    Zatem można też napylić wprost na UG-11. Ciekawe, czy w ten sposób da się
    uciąć trochę więcej niż IR. Z UG-11 problem jest taki, że puszcza swobodnie
    nie tylko UV, ale też światło czerwone. Dużo mniej swobodnie, ale jednak.
    Żeby wyciąć widzialne, robiliśmy słupki UG-11 tak z pół cala grube. Ale one
    UV trochę osłabiają. Więc gdyby tak dało się to zastąpić wartstwą złota, to
    by fajnie było.

    Te wspomniane teraz filterki, to trochę do czego innego. Cienkie bardzo,
    więc dla UV nie są żadną przeszkodą. Coś przez nie widać, ale nie więcej
    niż przez okulary spawacza. Sam nie wiem czego się spodziewać po
    umieszczeniu tego przed okiem kamery.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2016-04-20 15:26:00
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > "Też"?! O, przepraszam bardzo. U mnie każde szkiełko owinięte jest
    > w bibułkę, ułożone równiutko w pudełeczku. W żadnym wypadku się nie
    > poniewiera! Tylko za cholerę nie mogę sobie przypomnieć, gdzie to
    > pudełeczko.

    :-)
    Tak po prawdzie, moje też są poowijane.

    > Jasne, że puszcza, nawet trochę czerwini przełazi. Ale czym będą
    > fotki, to ja tak łatwo nie umiem orzec. Bo może robione przy silnym
    > doświetleniu sceny lampą UV?

    Strach się bać! Jakby co, to mam w szufladzie kilka sztuk lamp
    deuterowych, do detektora PDA już za słaba emisja, ale do wykończenia
    paru oczu starczy ;-)

    > To chyba trudniejsze. Nic mi do głowy nie przychodzi, żaden materiał.

    > Jakieś HOW-TO? Bo może też tak bym sobie zrobił.

    W przypadku P-92 to całkiem proste. Jako filtra użyłem wyciętego kawałka
    filtra 920nm kupionego na Allegro. Możesz też po prostu wyrzucić
    hotmirror i montować filtr przed obiektywem, ale w miejsce "ciepłego
    lusterka" wstaw kawałek zwykłego szkła. Bez niego autofokus nie działa
    poprawnie. Gdybyś potrzebował szczegółów, pisz na priv.

    P.P.

  • 14. Data: 2016-04-20 15:28:46
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    [...]
    > Żeby wyciąć widzialne, robiliśmy słupki UG-11 tak z pół cala grube. Ale one
    > UV trochę osłabiają.

    Patrząc na widmo, to wcale nie tak "trochę". Przy okazji, tak po prostu
    je składaliście, czy czymś kleiliście?

    P.P.

  • 15. Data: 2016-04-20 15:28:50
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 20.04.2016 um 14:28 schrieb Jarosław Sokołowski:

> [...]
    > więc dla UV nie są żadną przeszkodą. Coś przez nie widać, ale nie więcej
    > niż przez okulary spawacza. Sam nie wiem czego się spodziewać po

    Może RG850?

    Nasze ustrojstwo składało się z oświetlenia IR (940nm), tzw ciepłych
    luster, czyli ww płytek pokrytych cienką warstwą złota. Kamery miały
    filtr IR, właśnie z RG850.
    Patrzyłeś u Edmunda, czy mają może gotowe filtry?
    http://www.edmundoptics.eu

    Waldek

  • 16. Data: 2016-04-20 15:30:29
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-04-20 o 12:58, Atlantis pisze:

    > Właśnie to też mnie zastanawia. Niemniej widzę, że ludzie eksperymentują
    > z instalowaniem zaawansowanej optyki na sensorze kamerki RasPi.
    >
    > http://www.truetex.com/raspberrypi
    >
    > Gdyby plastik był jakoś szczególnie kłopotliwy, może dałoby się go
    > usunąć i zastosować któryś ze starych, prostych obiektywów do
    > analogowych lustrzanek? Ponoć ze względu na małą ilość szkła na drodze
    > do matrycy światło ultrafioletowe nie jest zbyt mocno w nich tłumione.

    Poniżej 350 nm zje praktycznie do zera.

    P.P.

  • 17. Data: 2016-04-20 15:49:12
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-04-20 o 15:28, Waldemar pisze:
    [...]
    > Może RG850?

    Ale tu chodzi o eliminowanie IR a puszczenie UV. RG850 na nic.

    Za 15 złotych to to nie będzie ;-)

    P.P.

  • 18. Data: 2016-04-20 16:03:34
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-04-20 o 15:26, Paweł Pawłowicz pisze:
    [...]
    > W przypadku P-92 to całkiem proste. Jako filtra użyłem wyciętego kawałka
    > filtra 920nm kupionego na Allegro.

    Autokorekta: 720nm.

    P.P.

  • 19. Data: 2016-04-20 16:14:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Patrząc na widmo, to wcale nie tak "trochę". Przy okazji, tak po
    > prostu je składaliście, czy czymś kleiliście?

    Napylaliśmy na nich filtr interferencyjny z warstw tlenku krzemu
    i tlenku hafnu -- dla ukształtowania pożądanej charakterystyki
    spektralnej całości.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2016-04-20 16:36:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Strach się bać! Jakby co, to mam w szufladzie kilka sztuk lamp
    > deuterowych, do detektora PDA już za słaba emisja, ale do wykończenia
    > paru oczu starczy ;-)

    Nie myślałem o aż tak silnym, ale o jakichś diodach czy świetlówkach.

    --
    Jarek