  • 21. Data: 2010-09-14 11:55:13
    Temat: Re: RAID czy fake?
    Od: "BUNIEK" <m...@p...onet.pl>

    > Wiem. Dlatego do testów służy środowisko testowe. Robienie testów na
    > produkcji to proszenie się o kłopoty.

    To nie test tylko wykonie jakiś prac na środowisku produkcyjnym
    Ne wszystkie środowiska jesteś wstanie zasymulować ale idea zacna i jak sie
    da i jest na to czas to i owszem trzeba z tego skorzystać.

    > Że tak kontrolnie spytam - w jaki sposób jesteś w stanie _zapewnić_
    > spójny stan filesystemu na wyjętym dysku?

    Wyciągasz go na położnym systemie i podnosisz na jednej polowce (raid w
    trybie Degraded) ale system działa, robisz co potrzebujesz i dokładasz dysk
    na który ma sie odbudować. I zostaje kopia z przed prac jak potrzebujesz.
    Lub odkręcasz jak cos poszło nie tak.

    Buniek

  • 22. Data: 2010-09-14 12:07:36
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "BUNIEK"
> [...]

    "w stanie"

    >zasymulować ale idea zacna i jak sie
    >da i jest na to czas to i owszem trzeba z tego skorzystać.

    Kwestia priorytetów/kasy.
    To trochę jak z backupem - jak ktoś żałuje pieniądze na backup, prędzej
    czy później się przekona, że jednak nie warto było.

> [...]
    >na który ma sie odbudować. I zostaje kopia z przed prac jak potrzebujesz.

    Łomatko. Czyli jeszcze do tego i tak produkcyjny system zamykasz? To ja
    chyba jednak wolę backupy. Zwłaszcza, że w dobrze przemyślanym
    środowisku nie muszę, w przypadku jakiejś porażki, przeinstalowywać
    całości, tylko cześć, która ma szansę się zepsuć; np. tylko dysk
    systemowy.

    --
    \.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\
    .\....@e...eu.org.\.\.

  • 23. Data: 2010-09-14 12:45:25
    Od: "BUNIEK" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > środowisku nie muszę, w przypadku jakiejś porażki, przeinstalowywać
    > całości, tylko cześć, która ma szansę się zepsuć; np. tylko dysk

    A co robisz jak jest aktualizacja czy temat po którym trzeba wykonać
    restart. Bo nie rozumiem co Cie dziwi w restarcie systemu produkcyjnego.
    Ostatnio Mbank (a napewno nie oszczędzają na technologiach) musiał wyłączyć
    systemy transakcyjne - karty, kanał internetowy i IVR. I nie było zmiłuj,
    ugrade pewnie przetestowali na środowisku testowym ,ale i tak produkcyjne
    musieli rebootnac, może nie systemy tylko usługi ale co to za różnica i tak
    nie działało dla użytkownika końcowego. A zakładam ze w przypadku
    niepowodzenia (nie odtwarzali by z backupu który i tak mieli) tylko
    wykorzystaliby zapewne zrobione snapshoty bo szybciej i o to tu chodzi a
    wyjecie polowy raida w celu jaki opisywałem można nazwać albańskim
    snpashot`em. Nie zawsze mamy do dyspozycji szybkie LTO5 robota na XXX
    kasetek macierze FC z wykupionymi wszystkimi opcjami i licencjami, a radzić
    sobie trzeba.

    Buniek

  • 24. Data: 2010-09-14 12:52:17
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "BUNIEK"
    >A co robisz jak jest aktualizacja czy temat po którym trzeba wykonać
    >restart. Bo nie rozumiem co Cie dziwi w restarcie systemu produkcyjnego.

    W restarcie systemu produkcyjnego, który jest tak napięty, że nawet nie
    ma kiedy z backupu odzyskać?

> [...]
    >ugrade pewnie przetestowali na środowisku testowym ,ale i tak produkcyjne

    Oczywiście. Bo przecież przerwa w pracy w trakcie zmian w systemie bankowym
    wynika z konieczności rebootu. Obśmiałem się jak norka.

> [...]

    >wykorzystaliby zapewne zrobione snapshoty bo szybciej i o to tu chodzi a
    >wyjecie polowy raida w celu jaki opisywałem można nazwać albańskim

    Odłóż ten apostrof.
    I owszem, bardzo albańskim. Fakt, że ma pewną szansę działać, ale ja
    wolę jednak troszkę bardziej zaawansowane mechanizmy. Zwłaszcza jak mam
    potem np. wybrać z poprzedniej wersji jeden plik do odzyskania.

    --
    d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb
    `b K...@e...eu.org d'

  • 25. Data: 2010-09-14 13:55:11
    Od: "BUNIEK" <m...@p...onet.pl>

    > Oczywiście. Bo przecież przerwa w pracy w trakcie zmian w systemie
    > bankowym
    > wynika z konieczności rebootu. Obśmiałem się jak norka.

    Nie przerwy robią sobie, dla jaj tak aby nic nie robić tylko aby były i
    można było za nadgodziny zgarnąć. W bankach systemy (operacyjne oraz usługi)
    pracują dożywotnio bez restartu bo ich sie nie aktualizuje tylko stawia nowe
    aktualne, dobrze wiedzieć. Z dobrych źródeł wiem ze i w bakach cos nagle
    pada i wymaga restartu, nie ma chyba miejsca gdzie wszytko działa idealnie.

    > "odtwarzaliby"

    Masz z tym problem bo to kolejny raz ??

    > Odłóż ten apostrof.
    Lubię tak :)

    > I owszem, bardzo albańskim. Fakt, że ma pewną szansę działać.

    Działa dlatego jest stosowany. To ze konserwy otwiera sie otwieraczem nie
    znaczy nie można ich otworzyć nożem bo służy do czegoś innego.

    Buniek

  • 26. Data: 2010-09-15 08:41:43
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    >pada i wymaga restartu, nie ma chyba miejsca gdzie wszytko działa idealnie.

    Oczywiście takie szczegóły, jak konieczność zapewnienia spójnego stanu
    całego systemu nie przeszła ci przez myśl, prawda?

    >Masz z tym problem bo to kolejny raz ??

    Nie. to ty masz z tym problem.

    >Lubię tak :)

    Mnie nie interesuje co lubisz. Piszesz po polsku, rób to prawidłowo.

    >Działa dlatego jest stosowany. To ze konserwy otwiera sie otwieraczem nie
    >znaczy nie można ich otworzyć nożem bo służy do czegoś innego.

    Oczywiście. Mikroskopem możesz sobie wbijać gwoździe. Mnie jednak byłoby
    go szkoda.
    EOT z mojej strony, bo mi się już nie chce. Wolisz stosować partyzantkę,
    zamiast właściwych rozwiązań - twój problem.
    --
    d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb
    `b K...@e...eu.org d'

  • 27. Data: 2010-09-16 09:34:16
    Od: "Waldek" <n...@n...net>

    > Chyba ze mowa - ze wzgledu na tematyke grupy - o jakies niby-raidy wbudowane
    > w zwyklych plytach glownych. Te faktycznie moga byc na tyle badziewne, by
    > nie dzialac ;)

    Moze i sa badziewne, ale dzialaja jak trzeba ;)
    W celach testowych "wymotalem" na 2 fizycznych dyskach rownoczesny striping i
    mirroring
    (Intel(R) ICH xx ) - po czym zasymulowalem awarie 1 dysku. O ile striping
    naturalnie poszedl sie pasc
    to do Volumenu mirorowanego w obrebie tej samej tablicy jak najbardziej pozostal
    dostep
    - a o to przeciez chodzi ;)

    Pozdrawiam

  • 28. Data: 2010-09-19 08:00:31
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 14.09.2010 13:10, BUNIEK pisze:
    > ale jak dotąd takie nadużywanie radia uchodziło płazem a kilku krotnie
    > uratowało dupe bo okno serwisowe małe było.

    No i to najlepiej podsumowuje problem: uchodziło Ci to płazem.
    Wiele rzeczy można robić nie tak, jak należy, aż do momentu,
    gdy w jednym przypadku na sto spowoduje to straszne kłopoty :)
    Wtedy zazwyczaj człowiekowi odchodzi ochota na upraszczanie
    sobie życia.

    EOT

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |