  • 11. Data: 2010-09-13 11:42:45
    Temat: Re: RAID czy fake?
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "kamil" <k...@s...com> napisał w wiadomości
    news:i6ktli$dup$1@inews.gazeta.pl...

    > Jak najbardziej nowy, robilem to dziesiatki razy i nigdy problemow nie
    > bylo az do czasu. Po prostu po wlozeniu zaczal sie odbudowywac 'w druga
    > strone', pewnie gdyby recznie wskazac dysk zrodlowy i docelowy poszlo by
    > dobrze, ale nie o to w hot swap chodzi.

    Dlatego tryb "automatic restore" jest cokolwiek ryzykowny. Lepiej jednak
    własnoręcznie wskazać co na co ma się skopiować (szczególnie że robi sie to
    na tyle rzadko że nieunikniona strata czasu na ręczną interwencję jest
    akceptowalnie mała). No chyba że to był jakiś low-endowy kontroler RAID.

  • 12. Data: 2010-09-13 11:43:47
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "maX" <a...@i...pl> wrote in message

> [...]
    > akceptowalnie mała). No chyba że to był jakiś low-endowy kontroler RAID.

    Nie pamietam juz nawet jakis HP w obudowie tower, ale raczej nic drogiego.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 13. Data: 2010-09-13 15:13:21
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sun, 12 Sep 2010 17:50:21 +0200, MC napisał(a):
    > Użytkownik "Jacek Osiecki" <j...@c...pl> napisał w wiadomości
    > Proponuję się z tego tytułu nie naśmiewać. Naprawdę nie ma powodu.
    No OK, ale negowanie dzialania RAIDow to takie lekkie ekstremum ;)

    > Zdaje się, że on pisze o innym przypadku. Ale dzięki, odnotowuję.

    Bo on twierdzi ze nigdy mu nie zadzialalo odtwarzanie RAIDow. Nie przecze,
    moze faktycznie ma takiego pecha albo uzywal jakichs najgorszych mozliwych
    kontrolerow RAID, ewentualnie w jego przypadkach wlasnie posypaly sie oba
    dyski i system nie zdazyl sie odtworzyc na dodanym dysku. Ale jakos RAIDy
    sobie od lat dzialaja - male, duze, ogromne - i jakos uzytkownicy raczej
    sobie cenia ich obecnosc niz na nie psiocza :)

    Chyba ze mowa - ze wzgledu na tematyke grupy - o jakies niby-raidy wbudowane
    w zwyklych plytach glownych. Te faktycznie moga byc na tyle badziewne, by
    nie dzialac ;)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 14. Data: 2010-09-13 18:55:04
    Od: "Kristoffer" <f...@a...com>

    ja w ten sposob robilem klonowanie OS-ow: X identycznych serwerow, na jednym
    instalacja, shutdown, wyjecie dysku z macierzy, wlozenie do kolejnego w analogiczne
    miejsce, boot, wlozenie drugiego, odbudowa (obserwacja statusu) itp... i zawsze
    dzialalo w dobra strone. Tyle ze zawsze komputer startowal z JEDNYM dyskiem, a
    dopiero po wystartowaniu systemu dokladalem kolejny.

  • 15. Data: 2010-09-14 10:27:36
    Od: "BUNIEK" <m...@p...onet.pl>

    > The problems start when the mirror fails. The theory says this isn't a
    > problem - take your failed disk out, replace it with a new one and carry
    > on while the controller rebuilds the mirror in the background. I have to
    > say straight away that I've never, ever encountered a mirrored RAID setup
    > in which this worked as advertised.
    >
    > Czy ktoś może potwierdzić lub zaprzeczyć? Proszę o podawanie przykładów
    > negatywnych i pozytywnych z wymienieniem karty rozszerzeń, dodatkowego
    > układu na płycie głównej lub rodzaju mostka południowego który ten RAID
    > realizował.

    Moje doświadczenia zaprzeczyłyby tej teorii. W większości przypadków Raid
    działał jak działać miał, choć zdarzały sie skuchy (odbudowa nie w ta stronę
    etc.). Na pytanie czy jest sens stosowania Raida odpowiedziałbym ze tak,
    mimo kilku przypadków niepowodzenia.
    Możliwości jakie daje dobry raid są nieocenione zwłaszcza mirror na dyskach
    systemowych, np. wyjecie jednego dysku przed ryzykowna aktualizacja czy
    konfiguracja. Polówka mirrora w większości przypadków jest czytelna na
    innych komputerach nawet z kontrolerami innych producentów lub zwykłych nie
    Riad.
    Raid is OK :) !!!

  • 16. Data: 2010-09-14 10:29:37
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "BUNIEK"
    >Możliwości jakie daje dobry raid są nieocenione zwłaszcza mirror na dyskach
    >systemowych, np. wyjecie jednego dysku przed ryzykowna aktualizacja czy
    >konfiguracja.

    RAID nie jest do tego! Do tego jest backup!

    --
    \------------------------/
    | K...@e...eu.org |

  • 17. Data: 2010-09-14 10:42:41
    Od: "BUNIEK" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mariusz Kruk" <M...@e...eu.org> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:s...@e...rdc
    .pl...
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "BUNIEK"
    >
    > RAID nie jest do tego! Do tego jest backup!

    A wiesz ile trwa przywracanie serwera do stanu używalności z backupu, a ile
    odpalenie z wcześniej wyjętej połówki radia.
    Może w założeniu raid nie jest do tego, ale sprawdza sie do szybkich akcji
    lepiej niż backup który oczywiście tez powinien być wykonywany.

    Buniek

  • 18. Data: 2010-09-14 10:47:02
    Od: Radosław Sokół <R...@p...pl>

    W dniu 14.09.2010 12:42, BUNIEK pisze:
    > Może w założeniu raid nie jest do tego, ale sprawdza sie do szybkich
    > akcji lepiej niż backup który oczywiście tez powinien być wykonywany.

    A teraz sobie wyobraź, że szybka ryzykowna aktualizacja się
    powiodła, wkładasz drugi dysk i synchronizujesz mirror. Po
    trzech dniach zaczynasz zauważać problemy z niektórymi pli-
    kami, a po czterech rozsypuje się system plików, bo aktuali-
    zacja powoli uszkadzała dane. W przypadku kopii zapasowej
    jesteś w stanie cofnąć się do stanu sprzed aktualizacji, a
    przy takim "nadużyciu" RAID-1 masz dwie kopie śmieci...

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 19. Data: 2010-09-14 11:10:33
    Od: "BUNIEK" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > jesteś w stanie cofnąć się do stanu sprzed aktualizacji, a
    > przy takim "nadużyciu" RAID-1 masz dwie kopie śmieci...

    A kto i powiedział ze odbudowuje na dysku który wyjąłem z RAIDA, a nie na
    innym nowym/używanym ale innym.
    Nie neguje konieczności wykonywania Backupu, ale nie szukajmy dziury w
    całym, bo może sie okazać ze właśnie zgubił sie klucz do szafy z kasetami z
    backupem. Zawsze może zaistnieć sytuacja nie przewidywalna, ale jak dotąd
    takie nadużywanie radia uchodziło płazem a kilku krotnie uratowało dupe bo
    okno serwisowe małe było.

    Buniek

  • 20. Data: 2010-09-14 11:35:50
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "BUNIEK"
    >A wiesz ile trwa przywracanie serwera do stanu używalności z backupu,

    Wiem. Dlatego do testów służy środowisko testowe. Robienie testów na
    produkcji to proszenie się o kłopoty.

    >a ile
    >odpalenie z wcześniej wyjętej połówki radia.

    Że tak kontrolnie spytam - w jaki sposób jesteś w stanie _zapewnić_
    spójny stan filesystemu na wyjętym dysku?

    --
    | K...@e...eu.org |