  • 11. Data: 2013-12-04 01:30:29
    Temat: Re: Pytanie historyczne
    Od: d...@v...pl

    W dniu wtorek, 3 grudnia 2013 22:49:26 UTC+1 użytkownik 666 napisał:
    > Ale czy na pewno do formatu 24x36 mm ?
    >
    > Mo�na by sprawdzi�, czego kopi� by� obiektyw Orion-15 Zenitar 2,8/16,
    Russar 5,6/20 mm

    > I orygina�y Biogon 4,5/21 mm, Topogon 4/25 mm, Skopar 4/25
    >
    > www.shutterbug.com/content/new-voigtlander-lensesbra
    dapt-fit-rangefinders-old-and-new

    > No i je�li nie przedwojenny Contax, to przedwojenna Leica.

    Orion to Tessar, Russar to Biogon i ogólnie wszystko poza Tessarem i bodaj Hektorem
    do Leiki to są konstrukcje które do produkcji weszły już po DWS.
    Pozdrawiam Marcin

  • 12. Data: 2013-12-04 13:49:58
    Od: "J.R." <j...@g...pl>

    W dniu 2013-12-04 01:25, d...@v...pl pisze:

    > Jeżeli zdjęcia były na filmie, miały proporcje boków 4:3 to jest to ewidentny fake-
    co prawda większość lustrzanek cyfrowych ma już 2;3, no ale autor mógł nie być na
    bieżąco.

    Przed wojną istniałay aparaty robiące w najdziwniejszych proporcjach
    boków, 4:3 (chociażby 6 * 4.5). Zresztą w opowiadaniu bohater dostał do
    analizy fotogramy, który mogły być wykadrowane.
    Lustrzanki cyfrowe - w przeciwieństwie do kompaktów - od samego początku
    miały format 3:2, za wyjątkiem Olympusa.

    > Lub pisać opowiadanie kilka lat temu. Ogniskowe poniżej 28 mm też nie występowały
    powszechnie dla Leiki- może były jakieś prototypy, nic poza tym. Co prawda spisy
    obiektywów Leiki które na szybko wyguglałem dalekie są od kompletności. A Z epoki
    akurat nie mam.

    Z ogniskową jest OK - szansa, że zdjęcie przedwojenne zrobiono ogniskową
    poniżej 20 mm (ekwiwalent) jest znikoma, a współczesny fotograf może
    mieć taki obiektyw, chociaż też nie każdy.

    > Natomiast na poparcie tezy autora opowiadania mam jeden argument- pisze on o
    odmiennym sposobie fotografowania w tamtej epoce i dziś. I tu ma absolutną rację-
    przedwojenny fotograf inaczej komponował ujęcie, współczesny zrobi to zupełnie
    inaczej, zwłaszcza jeżeli jest fotografem z ambicjami i jakimś własnym stylem.
    Również ze względów technicznych- aparaty dalmierzowe ostrzyły od mniej więcej metra
    ( bez dodatkowych urządzeń do makrofotografii, raczej nie do użytku w fotografowaniu
    reporterskim ) więc np mocne zbliżenia pierwszego planu obiektywem szerokokątnym były
    niewykonalne. I tak dalej.

    Tu racja, ale na podstawie odbitek masz nikłą szansę na odróżnienie
    zdjęcia wykonanego dzisiaj na cyfrze od zdjęcia zrobionego 20 lat temu
    analogowo.
    No i styl to rzecz ulotna - w sądzie by raczej nie dało rady
    przeforsować tezy, że zdjęcie nie mmogło pochodzić z tamtych czasów
    tylko na podstawie stylu.

    > Współczesny fotograf może ( jeżeli jest tego świadom) wykonać ujęcia takie jakie
    robiono podówczas- ówczesny nie dałby rady fotografować w stylu XIX wieku.
    > Tak że Pilipiuk technicznie nie do końca argumentuje poprawnie, ale w sumie nie
    przekracza granicy nieprawdopodobieństwa.

    --
    J.R.