  • 41. Data: 2017-11-27 10:01:02
    Temat: Re: Pytanie do serwisantów- jeśli tu tacy są;)
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Fri, 24 Nov 2017 01:14:47 +0100, "HF5BS" <h...@...pl> wrote:
    > Aha, uważajcie, zaparzona kawa może być gorąca.

    Kiedyś też się z tego śmiałem. Potem przeczytałem o co naprawdę
    chodziło i przestałem się śmiać.

    Kawa nie była zwyczajnie gorąca. Kawa była na wodzie o temperaturze
    ponad 100C (ciśnienie zmienia temp. wrzenia, używano specjalnego
    ekspresu), podana w styropianowym kubku o nieodpowiedniej
    konstrukcji. Leczenie oparzeń, w szpitalu, kosztowało tyle a tyle.
    Więc domaganie się aby winny pokrył koszty leczenia było właściwie.

    Jeżeli kelner wyleje ci zupę na głowę, to kto powinien zapłacić za
    czyszczenie ubrania?

  • 42. Data: 2017-11-27 10:38:04
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 16 Nov 2017 23:53:35 +0100, BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>
    wrote:
    > Eee tam, pewnie na lekcjach fizyki (nawet i w szkole średniej)
    przysypiał.

    Panowie, ile ton wynosi masa pokrywy i dlaczego przyspiesza do 100
    km/h szybciej niż Patriot?

    Jeżeli nie spaliście na fizyce, to policzyć moment siły przy
    obliczonym momencie bezwładności dacie radę w pamięci.

  • 43. Data: 2017-11-27 10:38:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "slawek" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >Kawa nie była zwyczajnie gorąca. Kawa była na wodzie o temperaturze
    >ponad 100C (ciśnienie zmienia temp. wrzenia, używano specjalnego

    Kawa jak to kawa, musi byc goraca.
    Wszystkie ekspresy zalewaja wrzatkiem, a te cisnieniowe ponad 100C
    maja.

    Fakt, ze czytalem jakies opinie, i ktos tam pisal ze McD mial te kawe
    jakos bardziej goraca niz inne i autor sam sie zastanawial kiedy ich
    ktos zaskarzy.

    >podana w styropianowym kubku o nieodpowiedniej konstrukcji.

    Odpowiedniej. Nie parzy w reke i jest sztywny.
    Fakt ze sam ich nie lubie, przynajmniej w polskim wydaniu - kawa jest
    goraca, dlugo jest goraca, czlowiekowi chce sie pic, a kawa za goraca
    :-)

> [...]
    >się aby winny pokrył koszty leczenia było właściwie.

    >Jeżeli kelner wyleje ci zupę na głowę, to kto powinien zapłacić za

    Ale kelner nie wylal tej kawy.
    Kawe dostarczono do samochodu w calosci, a dalej babcia sie sama sie
    oblala.
    Dodatkowo miala jakies specjalne majty, grube, ktore dlugo utrzymaly
    goracy plyn przy skorze.

    Fakt, ze pierwotnie domagala sie tylko zwrotu kosztow leczenia, w
    wysokosci 25 tys $,
    McD nie chcial zaplacic, to go skazali na 2.5 mln.
    Ale potem amerykanskim zwyczajem byla apelacja, i dogadali sie poza
    sala sadowa na nieznana kwote, podejrzewam ze tak rzedu 1.5 mln ...

    J.

  • 44. Data: 2017-11-27 10:40:02
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 27 listopada 2017 09:31:57 UTC+1 użytkownik slawek napisał:

    > Jak rozumiem serwis Lenovo.

    Zgadłeś

  • 45. Data: 2017-11-27 11:00:23
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-11-27 o 10:38, J.F. pisze:
    > Użytkownik "slawek"  napisał w wiadomości grup

    > Kawa jak to kawa, musi byc goraca.
    > Wszystkie ekspresy zalewaja wrzatkiem, a te cisnieniowe ponad 100C maja.

    No tak, ale to ja przechodzi przez kawę. To co wylatuje do kubka raczej
    więcej niż 100 stopni mieć nie może bo by gwałtownie zniknęło. Przy 15
    atmosferach to masz temperaturę wrzenia 200 stopni.

    > Fakt, ze czytalem jakies opinie, i ktos tam pisal ze McD mial te kawe
    > jakos bardziej goraca niz inne i autor sam sie zastanawial kiedy ich
    > ktos zaskarzy.

    No jest cieplejsza niż z ekspresu przelewowego. No i co z tego? Jak
    dostaniesz plujkę zalaną wrzątkiem to też jakoś tak będzie.

    > Odpowiedniej. Nie parzy w reke i jest sztywny.
    > Fakt ze sam ich nie lubie, przynajmniej w polskim wydaniu - kawa jest
    > goraca, dlugo jest goraca, czlowiekowi chce sie pic, a kawa za goraca :-)

    No właśnie - a przecież żaden problem schłodzić to o te 30 stopni przed
    podaniem - na życzenie. Gotów byłbym te 50gr dodać. Tylko że im zależy
    na tym, żebyś dłużej o nich myślał.

    Pozdrawiam

    DD

  • 46. Data: 2017-11-27 11:55:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >15
    >atmosferach to masz temperaturę wrzenia 200 stopni.

    Cieplo parowania jest spore, troche odparuje, reszta zostanie i bedzie
    miala 100C.
    Oczywiscie jest sama kawa mielona, jest jakas rurka wylotowa - troche
    moze kawe ochlodzic.

    Tak czy inaczej - kawa po zaparzeniu jest goraca, oparzyc sie mozna.

    >No jest cieplejsza niż z ekspresu przelewowego. No i co z tego? Jak
    >dostaniesz plujkę zalaną wrzątkiem to też jakoś tak będzie.

    Nie wiem jak to w McD USA wyglada/wygladalo, byc moze nie chodzilo o
    samo parzenie, tylko pozniejsze utrzymywanie w dzbanku.

> [...]
    >przed
    >podaniem - na życzenie. Gotów byłbym te 50gr dodać. Tylko że im

    W masowce moze byc problem - dluga rura, lodu dosypac ?
    A 70C ... nadal goraca.
    Ale moze juz nie powoduje oparzen 3-go stopnia, tylko 2-go,

    IMO to po prostu ktos technologie opracowal, kubki tanio zrobil, i
    wcisnal odbiorcom.
    Maja zalety, a o wadach prezes wiedziec nie musi.

    A moze ... na amerykanskich filmach to czasem widac, ze ktos kawe z
    ulicy przynosi - moze nie maja kącika kuchennego.
    I kawa musi byc goraca w izolacyjnym kubku.

    J.

  • 47. Data: 2017-11-27 12:46:42
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-11-27 o 11:55, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Dariusz Dorochowicz"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Cieplo parowania jest spore, troche odparuje, reszta zostanie i bedzie
    > miala 100C.

    No i zapewne samo rozprężenie odbierze trochę ciepła :)
    Czyli jednak nie ponad 100 stopni.

    > Oczywiscie jest sama kawa mielona, jest jakas rurka wylotowa - troche
    > moze kawe ochlodzic.
    >
    > Tak czy inaczej - kawa po zaparzeniu jest goraca, oparzyc sie mozna.

    Dokładnie jak przy plujce czy herbacie.

    > Nie wiem jak to w McD USA wyglada/wygladalo, byc moze nie chodzilo o
    > samo parzenie, tylko pozniejsze utrzymywanie w dzbanku.

    Wiesz, cała reszta to inna bajka, ale argument o użyciu wody o
    temperaturze ponad 100 stopni jest tu po prostu bez sensu.

    > W masowce moze byc problem - dluga rura, lodu dosypac ?

    Albo coś rozprężać. Przy okazji zrobić wstępne podgrzewanie wody.
    Klimatyzacja ;) w MiG-21 dostaje powietrze podgrzane samym sprężaniem do
    coś koło 200 stopni, po czym jego część idzie na turbinkę która nic nie
    napędza. Na wyjściu jest coś koło -50 stopni.

    > A 70C ... nadal goraca.
    > Ale moze juz nie powoduje oparzen 3-go stopnia, tylko 2-go,

    To już szczegóły. 50 stopni wydaje się dość mało, bo zanim się zacznie
    pić o jednak trochę temperatura spadnie.

    > IMO to po prostu ktos technologie opracowal, kubki tanio zrobil, i
    > wcisnal odbiorcom.
    > Maja zalety, a o wadach prezes wiedziec nie musi.

    Albo wszystko było ja należy tylko ktoś zwietrzył okazję do zrobienia
    kasy, a ktoś inny sławy.

    > A moze ... na amerykanskich filmach to czasem widac, ze ktos kawe z
    > ulicy przynosi - moze nie maja kącika kuchennego.
    > I kawa musi byc goraca w izolacyjnym kubku.

    Ale chodzi to, żebym miał taką jak trzeba - a nie gorącą ani zimną. I
    dobrze by było żeby to brać pod uwagę - warunki mogą być różne, to
    znaczy że trzeba je uwzględnić, z nie że robisz dobrze, wynosisz się do
    samochodu żeby nie zajmować miejsca, a i tak musisz czekać aż się schłodzi.
    Ale jak pójdziesz do restauracji (McDonald to nie restauracja) to jak
    zamówisz coś do picia, to czekają aż to wypijesz zanim podadzą resztę.
    Bo jak zjesz to znów będzie się chciało pić. Na pewno jest więcej takich
    chwytów.

    Pozdrawiam

    DD

  • 48. Data: 2017-11-27 13:13:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >No i zapewne samo rozprężenie odbierze trochę ciepła :)
    >Czyli jednak nie ponad 100 stopni.

    Ok, w kubku ponad 100C nie ma.

    >Wiesz, cała reszta to inna bajka, ale argument o użyciu wody o
    >temperaturze ponad 100 stopni jest tu po prostu bez sensu.

    W zasadzie tak, ale na skutek pytania sam sie zaczalem zastanawiac.
    Z takiego ekspresu przelewowego kawa splywajaca ma ... stawiam ze ok
    80C, w dzbanku jeszcze troche wystygnie ...
    ale jak mamy ekspres 15 bar ?
    Jesli dobrze napisales, to woda musialaby miec ze 200C, chyba ze woda
    ma np 120, a cisnienie robi pompka.
    Tak czy inaczej - troche wiecej niz 100, to ile plynie do kubka ?
    Musi ze 100C, skoro wiecej nie moze :-)
    A co sie dzieje z nadmiarem ? Odparowuje ?

    Tak czy inaczej, 100C oparzyc sie mozna, a wrecz trzeba.

> [...]
    >nie
    >napędza. Na wyjściu jest coś koło -50 stopni.

    Pomysl bodajze Kapicy, uzywany do skraplania gazow.

    Ale czy nic nie napedza ? skoro odbiera energie, to powinna
    przekazywac ja dalej, bo inaczej sie zagrzeje :-)

    >Albo wszystko było ja należy tylko ktoś zwietrzył okazję do zrobienia
    >kasy, a ktoś inny sławy.

    W USA to moze po prostu taki zwyczaj, jest szkoda, jest bogaty
    podejrzany, to adwokat sam sie znajdzie :-)
    https://en.wikipedia.org/wiki/Liebeck_v._McDonald%27
    s_Restaurants

    Swoja droga ... moze to i racja, ze jak sie serwuje kawe w Drive In,
    to trzeba pomyslec, ze jest spora szansa ze klient sie obleje ... i
    ograniczyc do 50 stopni :-)

    Ale takie kubki to ja pamietam np z Warsu.
    Przyszedl czlowiek na kawe/herbate, a musi czekac az ostygnie.
    Kto to wymyslil ?

    >Ale chodzi to, żebym miał taką jak trzeba - a nie gorącą ani zimną.

    Tylko widzisz - jeden chce od razu, drugi chce taka jak trzeba ale za
    20 minut.

> [...]
    >resztę.
    >Bo jak zjesz to znów będzie się chciało pić. Na pewno jest więcej

    Trudno mi powiedziec - na pewno przygotowanie dania w restauracji
    troche trwa.
    Akurat tyle ile trzeba aby wypic herbate :-)
    Czasem mi sie tak chce pic, ze zamawiam od razu szybko,
    czasem zaznaczam ze do obiadu, czasem zamowie jak przyniesie danie ...
    a czasem stygnie na tyle dlugo, ze w sam raz zdażą podac danie.
    Albo piwo zamowie i sącze powoli, aby na obiad starczylo.

    J.

  • 49. Data: 2017-11-27 17:05:25
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 27 Nov 2017 10:38:29 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale kelner nie wylal tej kawy.

    Pytanie było o kelnera. I wyobraź sobie swoją odpowiedź. I teraz
    wyobraź sobie, że ktoś nie znając faktów zaśmiewa się że klient objął
    się zupą.

  • 50. Data: 2017-11-27 17:09:36
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 27 Nov 2017 13:13:38 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Musi ze 100C, skoro wiecej nie moze :-)

    Może: patrz ciecz przegrzana. Nie może mieć więcej niż ma punkt
    krytyczny, ale to jest ponad 200C.