  • 141. Data: 2014-04-01 21:01:43
    Temat: Re: Przyszlosc energetyki
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezary Grądys napisał:

    > Sprzedawali z zyskiem, więc raczej nie mogli przegrać. I faktycznie
    > dumping polega na tym (to wiem z wykładu), że monopolista na własnym
    > rynku (np ten Melex) sprzedaje u siebie drogo. Ale, jakby kupił maszyny
    > i robił produkcję 10 razy większą, szt wyszła by mu taniej. Niestety
    > wtedy cena na własnym rynku będzie nieduża. Sprzedaje więc drogo u
    > siebie, a np w Chinach;) po kosztach produkcji i tam rujnuje
    > producentrów. Więc tu raczej nie było takiego procederu.

    Nie przegrali, co post factm strwierdzić łatwo. Ale mogli, bo strona
    amerykańska robiła wszystko, by tak się stało. Pamiętajmy, że w tamtych
    warunkach strony procesowe nieraz gadały ze sobą jak gęś z prosięciem.
    Socjalizm znakomicie radził sobie bez wózków golfowych (i wielu innych
    rzeczy), więc jak tu mówić o lokalnym rynku. A gdyby nawet, to jak porównać
    ceny wyrażane u nas w kwadratowych złotówkach nijak nie przystających do
    reszty świata -- według rynkowego kursu wszystko u nas było śmiesznie
    tanie. A Meleksy były po prostu dobre. I w dobrze zorganizowany sposób
    produkowanie (na szczęście nie kupili zbyt wiele niepotrzebnych maszyn,
    bo by wsad dewizowy zarżnął całe przedsięwzięcie).

    Z Chińczykami też nie jest tak, jak niektórym się wydaje, ze sprzedają
    tanio, bo za miskę ryżu. Jeśli weszli w wielkoskalową produkcję, to
    musieli sobie założyć, że rzucą na rynek produkt w cenach sensownych
    ekonomcznie. Nierozsądne by było zakładanie, że klienci kupią, bo im
    ktoś będzie do zaakupów dokładał. Ja w każdym razie nie widzę niczego
    dziwnego w tym, że za taką cenę ktoś to produkuje i sprzedaje.

    --
    Jarek

  • 142. Data: 2014-04-02 09:45:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > "Zysk z dumpingu" w takim sensie, że coś możemy mieć taniej zamiast
    > drożej? No to w sumie cła antydumpingowe właśnie tak działają, nie
    > tylko w gospodarce cyntralnie sterowanej.

    Musiał mi się gdzieś z tyłu głowy kołatać ten temat bo wczoraj, późnym
    wieczorem też mi się skojarzyło, że istnieje coś takiego jak cła.
    P.G.

  • 143. Data: 2014-04-02 09:51:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Cezary Grądys" <c...@w...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Sprzedawali z zyskiem, więc raczej nie mogli przegrać.

    Zysk brał się stąd, że pracownikom płacili 10...100 (zależy czy kurs $
    oficjalny czy czarnorynkowy) razy za mało za pracę.
    Zatem to raczej tych pracowników powinno się oskarżyć o dumpingowe
    sprzedawanie swojej pracy :).
    P.G.

  • 144. Data: 2014-04-02 10:32:04
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-04-02 09:51, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > oficjalny czy czarnorynkowy) razy za mało za pracę.
    > Zatem to raczej tych pracowników powinno się oskarżyć o dumpingowe

    W takiej sytuacji oskarża się te państwo o dumping socjalny, czyli o
    tolerowanie wyzysku, który prowadzi do zaniżania kosztow.

    Mario

  • 145. Data: 2014-04-02 12:35:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > kurs $ oficjalny czy czarnorynkowy) razy za mało za pracę.
    > Zatem to raczej tych pracowników powinno się oskarżyć o dumpingowe

    Teraz podobnie mówią o chińskich miskach ryżu, choć to nie do końca
    prawda. Jest też wyraźnie widoczna różnica -- tamto państwo jednak
    zbankrutowało. Za pracę płaciło ileś razy za mało, ale też ceny, po
    których sprzedawało towary swoim pracownikom, ustalało wiele więcej
    razy niższe niż ceny prawdziwe. Po prostu wewnątrzkrajowe rozliczenia
    opierały się o sztuczną walutę. W tym systemie ogromna część
    zatrudnionych zajmowała się przelewaniem pustego w próżne, dostawali
    za to sztuczne pieniądze, za które jednak dało się kupić trochę
    prawdziwych towarów i przeżyć. Melex jest przykładem, dość rzadkim
    wtedy, czegoś, co miało dobrze zorganizowaną produkcje w kraju
    i możliwość zbytu w realnym świecie.

    --
    Jarek

  • 146. Data: 2014-04-04 20:25:18
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 29 Mar 2014 15:31:43 -0700 (PDT), Zachariasz Dorożyński
    napisał(a):

    > Szczytowo pompowe są chyba najszybsze jeśli idzie o dochodzenie do mocy nominalnej.
    Ale dochodzą nie w czasie milisekund a dziesiątek czy nawet setek sekund.

    EW Żarnowiec ma całkowity czas uruchomienia do pracy turbinowej 180s.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 147. Data: 2014-04-04 20:32:54
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 31 Mar 2014 16:35:36 +0200, J.F napisał(a):

    > hm,
    > http://media.energa.pl/pr/257718/energa-zwieksza-spr
    awnosc-elektrowni-zydowo-i-poprawia-stabilnosc-energ
    etyczna-pomorza?rss=true
    > "a sprawność turbin w ruchu pompowym osiągnęła poziom 93 proc. "
    > Tylko troche mnie martwi, czy sprawnosc turbin w ruchu turbinowym jest
    > 100%, 93% czy np 85% :-)
    > Tak czy inaczej - sprawnosc moze i wysoka, ale wymaga odpowiednich
    > warunkow terenowych.
    > Najpierw trzeba odpowiednio wysoka gore, a potem ... 1m^3 wody na
    > wysokosci 100m ma ledwie 1MJ energii.
    > Niecale 0.3 kWh.
    > Jezioro 1km*1km*5m da w tym momencie 1.4GWh ... to potrzebujemy
    > takich kilka na rezerwe dzienna, a kilkadziesiat na tygodniowa.

    Dla EW Żarnowiec dane te wyglądają następująco:
    Moc nominalna w trybie turbinowym 716MW
    Sprawność cyklu elektrowni 73%
    Średnia produkcja energii w roku 1,1TWh
    Średniodobowy czas pracy hydrozespołu 13 godzin (5,5 godziny praca
    turbinowa, 6 godzin praca pompowa, 1,5 godziny praca kompensacyjna)
    Zbiornik górny ma powierzchnię 135ha i pojemność 13,8 mln m3
    Spad statyczny wynosi od 108 do 125 metrów.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 148. Data: 2014-04-04 20:37:53
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 29 Mar 2014 22:52:06 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > różnych linii, każda w gestii innego zakładu. I dwa transformatory
    > 15kV po jednym megawacie, do tego osobne opomiarowanie i inne takie
    > rzeczy, co one za darmo nie są. W każdym razie nieplanowanych wydatków
    > było sporo. To oczywiście zła wola zawistnych prądziarzy -- trudno
    > uwierzyć, że megawat wte czy we wte w podsieci robi różnicę. Ale nawet
    > gdyby się nie wygłupiali, to na jedno przyłącze też by sporo kasy poszło.
    > W ogóle sieci energeryczne i przesył są drogie -- jak bardzo, to każdy
    > sobie może na fakturze przeczytać, ile płaci za sam prund, a ile za jego

    Operatorzy bronią się przed solarami jak mogą. Widziałem wyliczenie
    kosztów przyłączenia do sieci dla mocy baterii raptem kilka kW. Ceny
    poszczególnych elementów układu pomiarowego były z kosmosu - co najmniej
    o 100% zawyżone. Z drugiej strony im się nie dziwię - zarówno wiatraki
    jak i solary nie oddają do sieci czystej sinusoidy. Przyłączanie nowych
    odbiorców wymaga też inwestycji w sieć i w GPZy. W związku z coraz
    większą ilością farm wiatrowych trwa od kilku lat rozbudowa stacji
    elektroenergetycznej Żarnowiec (SEE Żarnowiec), która jest częścią
    krajowego systemu 400kV i do której jest przyłączona elektrownia wodna.
    Robudowana została część 110kV, stworzono dodatkowe połączenie do niej
    od transformatorów 400/110kV a obecnie trwa montaż kolejnego takiego
    trafo.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 149. Data: 2014-04-04 22:13:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    badworm napisał:

    > Operatorzy bronią się przed solarami jak mogą.

    Ale tu NIE chodzi o solary! Pisałem, że elektrownia o pracy ciągłej.
    Gdyby energetycy chcieli się dogadać i płacić trochę więcej, to by
    nawet mogli mieć zamiast 1,5 MW przez całą dobę, 2,5 MW w okresach
    szczytowych. Ale nie chcą.

    > Widziałem wyliczenie kosztów przyłączenia do sieci dla mocy baterii
    > raptem kilka kW. Ceny poszczególnych elementów układu pomiarowego
    > były z kosmosu - co najmniej o 100% zawyżone.

    Na szczęście już niedługo dostarczenie za darmo licznika liczącego
    w obie strony będzie obowiązkiem zakładu energetycznego. Wszystkim,
    którzy są odbiorcami prądu w ilościach kilkukilowatowych.

    > Z drugiej strony im się nie dziwię - zarówno wiatraki jak i solary
    > nie oddają do sieci czystej sinusoidy.

    E tam.

    > Przyłączanie nowych odbiorców wymaga też inwestycji w sieć i w GPZy.

    Natomiast konwersja odbiorców na odbiorcoproducentów (prosumentów)
    powoduje, że sieć wymaga mniejszych inwestycji.

    --
    Jarek

  • 150. Data: 2014-04-04 22:15:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    badworm napisał:

    > Dla EW Żarnowiec dane te wyglądają następująco:
    > Moc nominalna w trybie turbinowym 716MW
    > Sprawność cyklu elektrowni 73%
    > Średnia produkcja energii w roku 1,1TWh

    Co to jest "produkcja energii" w przypadku elektrowni
    Żarnowiec, która ma "sprawność cyklu" 73%?

    --
    Jarek