  • 91. Data: 2014-03-31 08:33:24
    Temat: Re: Przyszlosc energetyki
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    W dniu 2014-03-31 08:26, Marcin N pisze:

    > O ile wiem, to najlepszym zbiornikiem energii jest woda, znaczy
    > elektrownia szczytowo pompowa. Ponad 90% sprawności.

    Ech wy glupie chuje codziennie rzekami plyna miliony kW i ktos je
    wykorzystuje ? Przestancie bredzic i powtarzac bzdury z telewizorni i
    rozejrzyjcie sie dookola ile niewykorzystanej energii jest wokol nas.

  • 92. Data: 2014-03-31 08:45:06
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-03-31 08:33, LeonKame pisze:

    > Ech wy glupie chuje codziennie rzekami plyna miliony kW i ktos je
    > wykorzystuje ? Przestancie bredzic i powtarzac bzdury z telewizorni i
    > rozejrzyjcie sie dookola ile niewykorzystanej energii jest wokol nas.

    Ile? Mądry chuju.

    --
    MN

  • 93. Data: 2014-03-31 08:57:23
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    > Ile? Mądry chuju.

    Tyle !

  • 94. Data: 2014-03-31 10:41:14
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > Małe mogą mieć i 9 kW.

    A jaki to ma mieć cel? Ma dostarczać energię do sieci czy może ma
    uniezależnić mieszkańca od energii z sieci? Bo jeśli ma jedynie
    uzupełniać (obniżając koszty) to jest już zupełnie bez sensu. Lepiej dać
    kolektory i zaoszczędzić na ogrzewaniu.

    120 kW też nie będzie duże, jeśli to lokalna
    > instalacja na jakimś dachu. Elektrownia słoneczna 1 MW, to już jest
    > przeważnie absurdalne przedsięwzięcie.

    Uzasadnij.

    Natomiast co do kręciołków, to
    > elektrownia cieplna 1000 MW też może być mała -- jeśli ma tylko jeden
    > turbozespół. Rozróżniajmy technologie.

    Nadal nie jest mała, bo elektrownia to nie jest tylko blok. Masz
    bocznice i hałdy na węgiel. Chłodnie. Sieć elektryczna. To są hektary. A
    to czy mamy 1 blok 1000MW czy 5 bloków po 200MW to jest niewielka
    różnica. Budynek w którym są bloki będzie o 80 metrów dłuższy.

    > Jasne, że na własnej działce. O to właśnie chodzi, żeby prąd robić psim
    > swędem, nie budując elektrowni, tylko biorąc go po prostu "z sufitu".

    Można też wytapiać stal w ogródku przy domu zamiast w absurdalnie
    dużych obiektach nazywanych hutami. Chińczycy mieli w tym niezłe
    doświadczenia.

    > A cenę udało mi się osiągnąć nawet niższą (nie, nie szlifowałem
    > własnoręcznie krzemowych płytek w piwnicy, w ogóle nie mam pojęcia
    > o co chodzi z tym nakładem pracy).

    Ogniwa same się zainstalowały? I instalacje do nich oraz automatyka?

  • 95. Data: 2014-03-31 10:42:29
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-03-30 21:02, Zachariasz Dorożyński pisze:

    > Skąd cena prawie złotówkę za 1 kilowatogodzinę?

    Z zielonych certyfikatów. Czyli z moich i twoich podatków.

    Mario

  • 96. Data: 2014-03-31 10:45:40
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-03-30 22:18, Zachariasz Dorożyński pisze:

    > Energię można kupić poniżej 10 groszy za kilowatogodzinę. To po chuj stawiać
    baterie słoneczne jak można zrobić je ze sklejki i kupować po 10 groszy a drugim
    licznikiem sprzedawać w tym samym czasie po złotówce. Nic bardziej ekologicznego
    wymyślić się nie da. Ciekawy jestem ile w Polsce płacą za kilowatogodzinę
    wyprodukowaną wiatrakami albo bateriami słonecznymi.

    Przecież to łatwo sprawdzić. OD 1,15 do 1,30 zł/kWh.
    http://ioze.pl/energetyka-sloneczna/czy-inwestowanie
    -w-elektrownie-fotowoltaiczne-w-polsce-bedzie-napraw
    de-oplacalne

    Mario

  • 97. Data: 2014-03-31 11:02:04
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > Zdecydowanie lepiej! Bo ona już jest, energia przepływa nią w jedną stronę,
    > a teraz będzie w drugą. Jej się od tego tylko polepszy. No i za darmo jest.

    > Dachówkę też trzeba serwisować. A prądu nie daje.

    Ale stosując twoją logikę można odzielić się od kanalizacji i zrobić
    oczyszczalnię biologiczną. Połączyć ją z instalacją produkującą biogaz i
    tym samym zrezygnować z dostawy gazu do kuchenki elekktrycznej.
    Ogrzewanie domu zrobić na bazie kotła na zrębki. Do tego celu posadzić
    plantację wierzby energetycznej. I zamiast pop prosty włączać światlo,
    spuszczać wodę w kiblu i grzać sobie kawę (a głownie zajmować się
    elektroniką) trzeba by zajmować się tymi wszystkimi instalacjami które
    niby spowodują, że jesteś człowiekiem wolnym - niezależnym od dostawcó
    mediów.

    > Racji w tym tyle, że
    > główną (a właściwie jedyną) upierdliwością jest związana z tym biurokracja.
    > Ale nawt jeśli ją olać, odpuścić sobie certyfikaty i dopłaty, robić tylko
    > na własne potrzeby, bez połączenia z siecią -- to i tak się opłaca.

    No ale wątek jest o przyszłości energetyki w skali kraju a nie o tym jak
    zaoszczędzić kilkaset złotych w domowym budżecie. Opłacalność elektrowni
    domowej wynika z darmowej pracy właściciela i ewentualnych subsydiów
    państwowych jeśli chce odsprzedawać energię państwu.

    > Ta inwestycja amortyzuje się z oszczędnośic (liczonych jako zysk) szybciej,
    > niż pozostała część budynku postawionego w celach komercyjnych.

    INwestycja amortyzuje się bo nie uwzględniasz pracy którą w obiekcie o
    większej skali trzeba by uznać za koszt. Schodząc z 1 MW to setki
    elektrowni po 10 kW rozpraszasz koszty na wiele podmniotów, które pominą
    te koszty uznając je za zwykłe codzienne czynności.

    Mario

  • 98. Data: 2014-03-31 11:07:37
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    O jakiej wy przyszlosci mowicie ? Moze lepiej zerknac w przeszlosc i to
    co juz jest zrobione , wyciagnac wnioski czy niemcom oplacilo sie
    postawic ogniwa na kazdym dachu ba nawet stodole w szczerym bawarskim
    polu a holendrom wiatrakow w kazdej miedzy ?

  • 99. Data: 2014-03-31 12:38:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > A jaki to ma mieć cel? Ma dostarczać energię do sieci czy może ma
    > uniezależnić mieszkańca od energii z sieci? Bo jeśli ma jedynie
    > uzupełniać (obniżając koszty) to jest już zupełnie bez sensu.

    Ani jedno, ani drugie. Ma wchodzić do Bilansu Energii Zużywanej Przez
    Ludzkość. Jest *możliwość* lokalnego pozyskania energii i jej lokalnego
    wykorzystania -- więc należy to zrobić.

    > Lepiej dać kolektory i zaoszczędzić na ogrzewaniu.

    A co jeśli ogrzewanie w ogole nie jest potrzebne?

    > Uzasadnij.

    Słabo się opłaca. Trzeba jakichś głębszych analiz?

    > Nadal nie jest mała, bo elektrownia to nie jest tylko blok. Masz
    > bocznice i hałdy na węgiel. Chłodnie. Sieć elektryczna. To są hektary.

    Jak na cieplną, to mała. Trzeba znać proporcje. Mocium panie.

    > A to czy mamy 1 blok 1000MW czy 5 bloków po 200MW to jest niewielka
    > różnica. Budynek w którym są bloki będzie o 80 metrów dłuższy.

    Tych hektarów na hałdy węgla to nic a nic więcej nie będzie potrzeba?

    > Można też wytapiać stal w ogródku przy domu zamiast w absurdalnie
    > dużych obiektach nazywanych hutami. Chińczycy mieli w tym niezłe
    > doświadczenia.

    Metalurgią do tej pory się nie parałem -- to jeszcze przede mną. Więc
    muszę wierzyć na słowo, z tymi Chińczykami. Wiem tyle, że szlachetne
    stopy (stali, ale nie tylko) robi się w piecach o ogródkowych gabarytach.
    Tyle że to nie psim swędem, przy tym musi główkować wielu mądrych ludzi.
    Więc trochę nie na temat. Bardziej na temat będzie przypomnienie
    słoncznego pieca metalurgicznego, który Francuzi już w latach
    siedemdziesiątych zbudowali w Pirenejach. Takie lusterka rozmieszczone
    na kilkupiętrowym budynku. Piekielnik wszystko potrafi stopić, i to
    w stanie wysokiej czystości.

    > Ogniwa same się zainstalowały? I instalacje do nich oraz automatyka?

    Że niby to miesiącami trzeba klecić?! Z całej instalacji elektrycznej
    przy tym jest najmniej roboty. Wszystkie złącza już dawno zostały
    znormalizowane, składa się jak klocki Lego. Z dekarskiego punktu
    widzenia jest podobnie.

    --
    Jarek

  • 100. Data: 2014-03-31 12:44:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > Z zielonych certyfikatów. Czyli z moich i twoich podatków.

    To akurat nieprawda. Zielone certyfikaty nie tak działają -- pieniądze
    na nie nie idą z podatków, tylko z opłat za energię, które ponoszą
    wszyscy odbiorcy prądu (pan, płaci, pani płaci -- społeczeństwo, to
    są na sze pieniądze). I aż tak dobrze nie jest, by aż złotówka się
    uskładała. Prąd na giełdzie, to jakieś 200 zł/MWh. Zielony certyfikat,
    też trzeba samemu upłynnić na giełdzie. Teoretycznie powinien iść za
    około 250 zł, bo taką "opłatę zastępczą" *DO* budżetu musi ponieść
    producent energii, który powinien wykazać się zielonymi papierami na
    część produkcji, a ich niema. I tu dzieją się cuda -- ceny potrafią
    skakać w ciągu kilku dni o kilkadziesiąt złotych. Jak jest 200, to
    dobrze. Ale bywało i 70 zł.

    --
    Jarek