  • 151. Data: 2014-04-05 10:03:39
    Temat: Re: Przyszlosc energetyki
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 4 Apr 2014 22:13:18 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Ale tu NIE chodzi o solary! Pisałem, że elektrownia o pracy ciągłej.

    Na ciaglej tez im nie zalezy. Szczytowa i pewna ...

    > Gdyby energetycy chcieli się dogadać i płacić trochę więcej, to by
    > nawet mogli mieć zamiast 1,5 MW przez całą dobę, 2,5 MW w okresach
    > szczytowych. Ale nie chcą.

    Oni potrzebuja 30000MW. Co sie beda rozdrabniac :-)

    Ale teraz jest chyba podzial na siec i elektrownie. I jeszcze na
    operatorow. Sieci wszystko jedno skad kupuje ..

    > Natomiast konwersja odbiorców na odbiorcoproducentów (prosumentów)
    > powoduje, że sieć wymaga mniejszych inwestycji.

    Pod warunkiem ze te producenty w miare pewne. A nie ze placa srednio
    za zero, a potrzebuja raz 10kW, a chwile produkuja 10kW.

    J.

  • 152. Data: 2014-04-05 12:49:43
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 04.04.2014 o 22:15 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > Co to jest "produkcja energii" w przypadku elektrowni
    > Żarnowiec, która ma "sprawność cyklu" 73%?
    To znaczy że zużyła 1,5TWh. A że płaci za energię np 5gr bo poza szczytem
    a sprzedaje za 10gr w szczycie poboru to zarabia 35mln zł, przypuszczam
    że różniica jest wieksza.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 153. Data: 2014-04-05 14:23:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Na ciaglej tez im nie zalezy. Szczytowa i pewna ...

    Ciasna, ale własna -- tak bym to ujął.

    > Oni potrzebuja 30000MW. Co sie beda rozdrabniac :-)
    >
    > Ale teraz jest chyba podzial na siec i elektrownie. I jeszcze na
    > operatorow. Sieci wszystko jedno skad kupuje ..

    No właśnie nie. Jest rozbicie dzielnicowe na operatorów przesyłowych,
    ale każdy z nich ma też swoje elektrownie.

    > Pod warunkiem ze te producenty w miare pewne. A nie ze placa srednio
    > za zero, a potrzebuja raz 10kW, a chwile produkuja 10kW.

    Statystycznie to się uśrednia. Jeśli spełniony jest warunek, że łączna
    moc prosumentów jest sporo mniejsza od konsumentów, to sieć na tym zyskuje
    (zawiadowanie gigawatową produkcją może to utrudnić, ale to inny temat).

    --
    Jarek

  • 154. Data: 2014-04-05 14:25:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Janusz napisał:

    > To znaczy że zużyła 1,5TWh.

    Tyle, to ja wiem. Chodziło o sposób przedstawienia tej wiadomości.

    Jarek

    --
    -- Bolek, przestań szerzyć defetyzm. Ile traktor ma kół?
    -- Cztery.

  • 155. Data: 2014-04-05 14:41:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 5 Apr 2014 14:23:40 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Ciasna, ale własna -- tak bym to ujął.

    Dla wlasciciela. Dla sieci byc moze klopot.

    > Statystycznie to się uśrednia.

    No wlasnie - szczyty duze, a oplaty nie ma.

    > Jeśli spełniony jest warunek, że łączna
    > moc prosumentów jest sporo mniejsza od konsumentów, to sieć na tym zyskuje
    > (zawiadowanie gigawatową produkcją może to utrudnić, ale to inny temat).

    Pod warunkiem ze Ci prosumenci w miare pewni.
    A jak trzeba liczyc i budowac siec na mozliwe maksimum, a potem bedzie
    stac niewykorzystana, to zysk zaden.

    J.

  • 156. Data: 2014-04-05 15:26:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Dla wlasciciela. Dla sieci byc moze klopot.

    Zreferowałem jak umiałem stanowisko właściciela sieci -- on tylko myśli
    o własnych źródłach. Po prostu w głowie się nie mieści, że dla całej
    sieci będzie stanowić różnicę, czy podłączy się źródło prądu 1 MW, czy
    1,5 MW.

    > No wlasnie - szczyty duze, a oplaty nie ma.

    Jeszcze raz podkreślę -- szczyty, to pojęcie z kategorii produkcji
    energii. Nie o to tu chodzi, a przynajmniej nie tylko o to.
    Te lokalne producenty robią dobrze dla sieci przesyłowych.

    > Pod warunkiem ze Ci prosumenci w miare pewni.
    > A jak trzeba liczyc i budowac siec na mozliwe maksimum, a potem
    > bedzie stac niewykorzystana, to zysk zaden.

    Tyle że my teraz mamy sieć zbudowana na minimum lub poniżej. Można
    czasem odnieść wrażenie, że niektórym śpieszno z rozbudową, żeby
    mógł podnośić powyższy argument. A zamiast rozbudowy można zmienić
    model produkcji energii. Tyle że wtedy zarabiać będą nie wielcy
    operatorzy, a mali producenci.

    --
    Jarek

  • 157. Data: 2014-04-05 18:05:03
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 05.04.2014 o 14:25 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > Tyle, to ja wiem. Chodziło o sposób przedstawienia tej wiadomości.
    Jak widzisz "produkcja" jest pojemnym słowem :)
    --

    Pozdr
    Janusz

  • 158. Data: 2014-04-05 18:29:17
    Od: "adamschodowy" <a...@g...pl>

    > W moich chyba są NiCd, ale tak czy inaczej kluczem są nie temperatury a
    > długość dnia.
    >
    > --
    > Świadomie psujący kodowanie i formatowanie wierszy
    > są jak srający z lenistwa i głupoty na środku pokoju.
    > I jeszcze ci durnie tłumaczą to nowoczesnością...

    Pojemność akku także. Te które były powszechnie w handlu parę lat temu miały AA lub
    AAA z nadrukami 600-800mAh a realną pojemnością od 300-400, to i tak starczało na 3-4
    noce po pogodnym dniu. Aktualnie sprzedawane mają ogniwa Ni-Cd, a jakże, w postacji
    pastylki z tłoczeniem np 80mAh, czasem do 200mAh. Ciekawe, ile mają naprawdę. Do tego
    już nie widuję wersj z panelkami polimorficznymi, miały one do 100mA wydajności,
    teraz stosują maleńkie amorficzne ~40mA bo po co baterie przeładowywać :). Przypomina
    to pewną starą dykteryjkę o wnioskach racjonalizatorskich w fabryce ołówków.

  • 159. Data: 2014-04-06 00:47:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Janusz napisał:

    > Jak widzisz "produkcja" jest pojemnym słowem :)

    Wiem, wiem. O sukcesach w produkcji królików przez Lejzorka Rojtszwańca
    czytałem u Erenburga.

    Jarek

    --
    Zbudował wilk elektrownię, lecz by prąd uzyskać
    Spalał w niej cały węgiel z kopalni od liska.

  • 160. Data: 2014-04-06 09:45:23
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 5 Apr 2014 18:29:17 +0200, "adamschodowy"
    <a...@g...pl> wrote:
    >Aktualnie sprzedawane mają ogniwa Ni-Cd, a >jakże, w postacji
    pastylki z tłoczeniem np >80mAh, czasem do 200mAh.

    Ostatnio sporo kupuje tych najtańszych lampek (~10 zl) aby wydłubać
    z nich fotoogniwo, na aku nicd się jeszcze nie natknąłem, zawsze są
    nimh.

    --
    Marek