  • 1. Data: 2011-06-09 08:23:31
    Temat: Przygotowanie zdjęć do minilabu z wykorzystaniem pełnego gamutu Endury (Noritsu QSS)
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    Ostatnimi czasy zdarzyło mi się machnąć kilka profilków dla minilabów
    i za każdym razem efekty były niezbyt imponujące - na tyle, że temat
    zaczął mnie nurtować.

    Wkrótce zdałem sobie sprawę, że cholerne grzmoty mają w swym
    oprogramowaniu ustawioną na amen konwersję LUT-LUT, która dokonuje
    prostego przeliczenia liczb kolorów przestrzeni sRGB do stworzonego
    przez producenta profilu barwnego maszyny. Z uwagi na uproszczony
    sposób działania i brak mechanizmów zarządzania barwą opartych na
    klasycznych standardach ICC profilu nie da się zastąpić, a jedyna
    możliwa konwersja to sRGB>maszyna.

    Zewnętrznym profilem możemy jedynie uchwycić charakterystykę maszyny,
    względnie użyć do do wstępnej konwersji korekcyjnej mającej na celu
    optymalizację liczb RGB, tak by uzyskać sposób odwzorowania barw inny
    niż w przypadku zaszytego w minilabie profilu producenta. Ponieważ
    jednak wszelkie tego typu machinacje odbywają się na 8-o bitowej
    palecie a producent urządzenia zdecydował się na bardzo agresywne
    metody percepcyjnego mapowania gamutu (najprawdopodobniej strojone pod
    zdjęcia z amatorski kompaktów), pojawiają się problemy z posteryzacją
    i nieliniowościami chromatycznymi.

    Kolejną konsekwencją wspomnianego mechanizmu jest to, że paleta barw
    odbitek ograniczona jest do przestrzeni sRGB - tymczasem gama barw
    możliwych do zreprodukowania na papierach fotograficznych wykracza
    poza tą przestrzeń, co w przypadku stosowania szerszych przestrzeni
    edycyjnych (Adobe RGB, ECI, ProPhoto) potencjalnie pozwalałoby na
    uzyskanie większego zróżnicowania przede wszystkim tonów od
    seledynowych, zielonych, groszkowych, turkusowych po błękity.
    [img]http://members.chello.pl/m.kaluza/qss1.jpg[/img
    ]

    Swoimi przemyśleniami podzieliłem się z Markiem Królikiem (labpolska),
    któremu udało się znaleźć technika znającego rozwiązanie, pozwalające
    obejść wewnętrzny CMS Noritsu funkcjonujący w tzw. trybie QSS.
    Wiedząc, że manewr jest wykonalny pogrzebałem trochę w internecie i
    również znalazłem ową furtkę - obejście automatycznego CMS-u możliwe
    jest w trybie NetOrder, gdzie maszyna naświetla czyste liczby RGB bez
    konwertowania ich sRGB>profil producenta.
    [img]http://members.chello.pl/m.kaluza/qss2.jpg[/img
    ]

    Ostatnio - korzystając z uprzejmości właściciela krakowskiego minilabu
    atofoto - pobawiłem się trochę Noritsu QSS-em. Tak jak przypuszczałem
    - oprofilowanie rezultatów uzyskiwanych przez wypuszczanie zdjęć w
    trybie NetOrder pozwoliło na poszerzenie palety barw zdjęć, uzyskanie
    lepszej tonalności. Małym zaskoczeniem było dla mnie osiągnięcie
    lepszej ciągłości i neutralności klina szarości w przypadku zdjęć
    czarno-białych, wynikające z mniejszej ilości błędów przeliczeniowych
    powodowanych przez dodatkową konwersję LUT-LUT CMS-u trybu QSS.

    Mały przykład - jpegi w przestrzeni monitora NEC 3090WQXi, w miarę
    możliwości oglądać na monitorach możliwie szerokogamutowych:

    Zdjęcie skonwertowane do profilu maszyny wykonanego w trybie QSS,
    gamut odbitki przycięty przestrzenią sRGB
    [img]http://members.chello.pl/m.kaluza/qss4.jpg[/img
    ]

    Zdjęcie skonwertowane do profilu maszyny wykonanego w trybie NetOrder,
    wykorzystany pełen gamut papieru Kodak Professional Endura Supra VC
    (od Vivid Colors)
    [img]http://members.chello.pl/m.kaluza/qss3.jpg[/img
    ]

  • 2. Data: 2011-06-09 19:03:10
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    Witam.

    Dzięki za tekst - dla mnie akurat bardzo na czasie, bo przygotowałem
    plik swojego prywatnego wzornika kolorów do naświetlenia i tak właśnie
    stanąłem zastanawiając się nad kilkoma podobnymi kwestiami...

    Hmm, a może zrobimy jakieś grupowe zamówienie i przy większej
    liczbie sztuk komuś będzie się chciało dobrze ustawić dopiero co
    skalibrowaną maszynę pracującą na świeżej chemii? ;-)
    (po uwzględnieniu rozdania części odbitek sam chciałem zamówić ok.
    2x10 szt.).
    Dodam, że jeden z pomysłów, to naświetlanie dwóch sztuk na formacie
    13x30 do samodzielnego rozcięcia - jedyna gwarancja jednolitości
    naświetlania i chemii - jedna sztuka do użytku, a druga do schowania,
    jako wzorcowa.
    Nieźle do przenoszenia i ekspozycji takiego wzornika nadają się
    sztywne pudełka po kiepskich filmach DVD ;-) (mają zaczepy pod
    książeczkę).

    "Czornyj" <m...@c...pl> wrote:

    [...]
> [...]
    > producent urządzenia zdecydował się na bardzo agresywne metody
    > percepcyjnego mapowania gamutu (najprawdopodobniej strojone pod

    a raczej pod gusta ich właścicieli... :)

    > pojawiają się problemy z posteryzacją i nieliniowościami
    > chromatycznymi.

    Nie dziwne jak chce się robić wiochę ze zdjęcia. ;-)

> [...]
    > możliwych do zreprodukowania na papierach fotograficznych wykracza
    > poza tą przestrzeń, co w przypadku stosowania szerszych przestrzeni

    Przyznaję się bez bicia - mój wzornik korzysta z sRGB.

    Da się wygenerować np. w GIMP-ie wzornik z łatami "wierzchołków"
    gamutu jakiejś szerszej przestrzeni?

    b). i czy ktoś w PL to potem w miarę prawidłowo naświetli? ;-)

    > Mały przykład - jpegi w przestrzeni monitora NEC 3090WQXi, w miarę
    > możliwości oglądać na monitorach możliwie szerokogamutowych:

    Nie wiem, jakimi środkami osiągnięta, ale na CRT jednoznacznie widać
    różnicę - qss4 wygląda wyraźnie bardziej "płasko". :)

    A teraz podczepię się z moim wątkiem naświetlania wzorca kolorów w
    labie - zapraszam wszystkich do zgłaszania wątpliwości i sugestii.

    Ostatecznym celem jest stworzenie na papierze materialnego wzorca
    kolorów do dalszych pomiarów i kalibracji - do takiego zadania pożądane
    jest wyciśnięcie maksimum saturacji i kontrastu z papieru
    fotograficznego przy jednoczesnym zachowaniu relacji pomiędzy subtelnymi
    półtonami w światłach i w cieniach, czyli nie ma tu konieczności
    ograniczania się jedynie do rutynowych procedur.

    KONWERSJA KOLORÓW:
    =======================

    Ze względu na konieczność zachowania relacji pomiędzy półtonami
    wydaje się, że optymalny sposób konwersji kolorów, to percepcyjny
    (perceptual). Z kompresją punktu czerni (?)

    No chyba, że względny kolorymetryczny??? (relative colorimetric)
    (wprawdzie maksymalna wierność kolorów, które znajdują się w zakresie
    papieru, ale mechaniczne "obcięcie" dla kolorów poza możliwościami
    papieru!).

    Z absolutnie minimalnym podbiciem saturacji???

    PAPIER, NAŚWIETLANIE i CHEMIA:
    ==============================

    Kodak Supra Endura VC (JEDWAB)

    Czytam właśnie:
    http://www.kodak.com/global/en/professional/support/
    techPubs/e4042/E4042.pdf i
    zastanawiam się, czy da się tu znaleźć jakąś dodatkową wiedzę o
    optymalnym naświetlaniu papieru dla wyciśnięcia z niego maksimum gamutu,
    o czym mogliby nie wiedzieć technicy na co dzień pracujący na nim w labie?

    Trzeba się jednak trochę "przestawić", bo w tym przypadku nie chodzi
    o jakąś super wierność kolorów (a tymczasem kalibracja, dbanie o
    wierność kolorów, zawsze obcina część możliwości). Chodzi natomiast o:

    - maksimum zasięgu wierzchołków gamutu R-G-B-RG-RB-GB +biały +czarny;

    a jednocześnie bez "przewalenia" półtonów:

    - równomierne rozłożenie półtonów, zwłaszcza w odcieniach skóry oraz
    najjaśniejszych i najciemniejszych odcieniach kolorów.

    Plus dobre utrwalenie koloru - teraz są już pewnie jakieś nowe
    techniki (?), ale kiedyś podstawą były duuuże ilości formaliny... :)

    A może jest też jakaś prosta sztuczka przeciwko krzywieniu się
    papieru na etapie wypustu z labu?

    POSTPRODUKCJA:
    ===============

    Chyba dla uzyskania "stabilności kolorów" dobrze by było otrzymane
    odbitki przed pomiarami wstępnie "postarzyć" trochę na słońcu, pod UV, a
    może solluksem i mikrofalą? ;-)

    pozdrawiam serdecznie

    /-/

    Mariusz [mr.]

    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    ladakhNAwp.pl

  • 3. Data: 2011-06-09 20:34:04
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    Gdyby ktoś był ciekaw, to zamieszczam cyknięty na szybko z ekranu obraz mojego
    ColorCheckera:
    http://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/581573
    5415/in/photostream

    [mr.]

  • 4. Data: 2011-06-10 08:12:33
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Mariusz [mr.] napisał(a):
    > Nieźle do przenoszenia i ekspozycji takiego wzornika nadają się
    > sztywne pudełka po kiepskich filmach DVD ;-) (mają zaczepy pod
    > książeczkę).

    Mówisz poważnie?
    Przecież takie pudełko śmierdzi jeszcze przez ładnych parę lat.
    Jak sobie wyobrażasz trwałość takiego wzorca?

    --
    Mirek

  • 5. Data: 2011-06-10 10:37:58
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "John Smith" <u...@e...net> wrote:

    > Mówisz poważnie?
    > Jak sobie wyobrażasz trwałość takiego wzorca?

    W sumie racja. Jeśli nie wymyśli się jakiegoś lepszego pudełka, to pozostaje:

    - skrócić resurs/MTBF ;-) (w końcu taki wzorzec to nie majątek);
    - jeszcze przed pomierzeniem wykonać "wytrawianie" w oparach
    plastiku - zamknąć wzorniki oraz próbki kontrolne w pudełku, a następnie
    przez dłuższy okres wygrzewać je w lekkim cieniu (ok. 40 stopni max).

    > Przecież takie pudełko śmierdzi jeszcze przez ładnych parę lat.

    Tego się praktycznie nie da wywietrzyć - opary plastiku to jego
    immanentna cecha, tak jak nie da się wywietrzyć octu z zapachu octu. :)

    [mr.]