eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaPrzygotowanie zdjęć do minilabu z wykorzystaniem pełnego gamutu Endury (Noritsu QSS) › Przygotowanie zdjęć do minilabu z wykorzystaniem pełnego gamutu Endury (Noritsu QSS)
    From: Czornyj <m...@c...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Przygotowanie zdjęć do minilabu z wykorzystaniem pełnego gamutu Endury
    (Noritsu QSS)
    Date: Thu, 9 Jun 2011 01:23:31 -0700 (PDT)

    Ostatnimi czasy zdarzyło mi się machnąć kilka profilków dla minilabów
    i za każdym razem efekty były niezbyt imponujące - na tyle, że temat
    zaczął mnie nurtować.

    Wkrótce zdałem sobie sprawę, że cholerne grzmoty mają w swym
    oprogramowaniu ustawioną na amen konwersję LUT-LUT, która dokonuje
    prostego przeliczenia liczb kolorów przestrzeni sRGB do stworzonego
    przez producenta profilu barwnego maszyny. Z uwagi na uproszczony
    sposób działania i brak mechanizmów zarządzania barwą opartych na
    klasycznych standardach ICC profilu nie da się zastąpić, a jedyna
    możliwa konwersja to sRGB>maszyna.

    Zewnętrznym profilem możemy jedynie uchwycić charakterystykę maszyny,
    względnie użyć do do wstępnej konwersji korekcyjnej mającej na celu
    optymalizację liczb RGB, tak by uzyskać sposób odwzorowania barw inny
    niż w przypadku zaszytego w minilabie profilu producenta. Ponieważ
    jednak wszelkie tego typu machinacje odbywają się na 8-o bitowej
    palecie a producent urządzenia zdecydował się na bardzo agresywne
    metody percepcyjnego mapowania gamutu (najprawdopodobniej strojone pod
    zdjęcia z amatorski kompaktów), pojawiają się problemy z posteryzacją
    i nieliniowościami chromatycznymi.

    Kolejną konsekwencją wspomnianego mechanizmu jest to, że paleta barw
    odbitek ograniczona jest do przestrzeni sRGB - tymczasem gama barw
    możliwych do zreprodukowania na papierach fotograficznych wykracza
    poza tą przestrzeń, co w przypadku stosowania szerszych przestrzeni
    edycyjnych (Adobe RGB, ECI, ProPhoto) potencjalnie pozwalałoby na
    uzyskanie większego zróżnicowania przede wszystkim tonów od
    seledynowych, zielonych, groszkowych, turkusowych po błękity.
    [img]http://members.chello.pl/m.kaluza/qss1.jpg[/img
    ]

    Swoimi przemyśleniami podzieliłem się z Markiem Królikiem (labpolska),
    któremu udało się znaleźć technika znającego rozwiązanie, pozwalające
    obejść wewnętrzny CMS Noritsu funkcjonujący w tzw. trybie QSS.
    Wiedząc, że manewr jest wykonalny pogrzebałem trochę w internecie i
    również znalazłem ową furtkę - obejście automatycznego CMS-u możliwe
    jest w trybie NetOrder, gdzie maszyna naświetla czyste liczby RGB bez
    konwertowania ich sRGB>profil producenta.
    [img]http://members.chello.pl/m.kaluza/qss2.jpg[/img
    ]

    Ostatnio - korzystając z uprzejmości właściciela krakowskiego minilabu
    atofoto - pobawiłem się trochę Noritsu QSS-em. Tak jak przypuszczałem
    - oprofilowanie rezultatów uzyskiwanych przez wypuszczanie zdjęć w
    trybie NetOrder pozwoliło na poszerzenie palety barw zdjęć, uzyskanie
    lepszej tonalności. Małym zaskoczeniem było dla mnie osiągnięcie
    lepszej ciągłości i neutralności klina szarości w przypadku zdjęć
    czarno-białych, wynikające z mniejszej ilości błędów przeliczeniowych
    powodowanych przez dodatkową konwersję LUT-LUT CMS-u trybu QSS.

    Mały przykład - jpegi w przestrzeni monitora NEC 3090WQXi, w miarę
    możliwości oglądać na monitorach możliwie szerokogamutowych:

    Zdjęcie skonwertowane do profilu maszyny wykonanego w trybie QSS,
    gamut odbitki przycięty przestrzenią sRGB
    [img]http://members.chello.pl/m.kaluza/qss4.jpg[/img
    ]

    Zdjęcie skonwertowane do profilu maszyny wykonanego w trybie NetOrder,
    wykorzystany pełen gamut papieru Kodak Professional Endura Supra VC
    (od Vivid Colors)
    [img]http://members.chello.pl/m.kaluza/qss3.jpg[/img
    ]