  • 201. Data: 2009-07-19 21:23:25
    Temat: Re: Przejscie z analoga na cyfre - boolii
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Janko Muzykant" <j...@w...pl> napisał:

> [...]
    No

    > I to jest straszne, bo jak widzę ludzi z wielkim stażem o wielkich
    > nazwiskach motających się z rozlazłymi notebookami pełnymi badziewia
    > fabrycznego i wirusów przekazywanych wzajemnie pendrivami, to mi słabo...

    Ale czy to wina techniki cyfrowej? W/g mnie to nie technika, tylko
    organizacja pracy. Nic nie stoii na pzreszkodzie aby reporter wysyłał do
    redakcji surowe pliki a ich obróbką, selekcją i zabezpieczeniem (backupy)
    zajmował się stosowny specjalista w redakcji - podobnie jak w czasach
    analogowych. To tylko pracodawcy wyczuli w momencie wprowadzenia techniki
    cyfrowej możliwość obcięcia kosztów przez przerzucenie dodatkowych zadań
    obróbki i selekcji zdjęć na reportera co pozwoliło na uniknięcie zastąpienia
    zwalnianych laborantów innymi specjalistami.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 202. Data: 2009-07-19 21:31:26
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Jan Rudziński" <j...@g...pl> napisał:

    > Leici analogowe trzymają cenę...
    >[...]

    Przykład bardzo niszowy - jaki procent sprzedanych pzrez ostatnie 20 lat na
    świecie apaartów analogowych to te trzymające cenę Leici?

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 203. Data: 2009-07-19 21:36:18
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-07-19 23:23:25 +0200, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> said:

> [...]
    > obróbki i selekcji zdjęć na reportera co pozwoliło na uniknięcie zastąpienia
    > zwalnianych laborantów innymi specjalistami.

    Co nie zmienia faktu, że fotograf już nie jest tylko fotografem. Nie z
    wyboru, a z przymusu.
    Jak za komuny u nas. Chciałeś robić zdjęcia musiałeś wszystko robić sam.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 204. Data: 2009-07-19 21:41:59
    Od: "greenman" <e...@f...pl>

    Użytkownik "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> napisał
    > Ale i to jest (chyba) jakaś nowa wiara - sprawdziłem na DxO, do którego mam
    > jeszcze zaufanie:
    >[...]
    > Hipoteza o najlepszości nie została potwierdzona, a co tu mówić o lepszości o
    > 1EV? ;-)

    Szkoda tylko, ze pominales taki malutki, drobniutki fakcik
    i zrzymasz sie na informacje o wysokiej dynamice jpegow
    (bo o takich plikach z A900 tu rozmawiamy) podajac statystyki
    dotyczace dynamiki rawow - rozumiem, ze przez niedopatrzenie.
    A poza tym, A900 w testach DxO stoi zadziwiajaco dobrze.
    ---

  • 205. Data: 2009-07-19 21:46:09
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał:

    > Eej, zapędziłeś się.
    > Pokaż mi fotografów ery analogowej (poza pasjonatami i żyjącymi w
    > komunie), którzy swoje zdjęcia chemicznie obrabiali sami.

    Cóż - wydaje mi się, ze gdzieś tak do połowy lat 90-tych większosć odbitek
    czarno-białych w zakładach fotograficznych wykonywana była na miejscu. Filmy
    czarno białe oparte na technice srebrowej też raczej sami wywoływali. A
    amatorów posiadających własne ciemnie było wielokrotnie więcej niz obecnie.

    > Praktycznie
    > wszyscy jeżeli siła wyższa ich do tego nie zmuszała, oddawali swoje
    > materiały w ręce laboranta. Nie ważne czy był to jego pracownik studia,
    > czy inne nazwijmy to najemne miejsce. Pokaż mi obecnie, który z
    > zawodowców oddaje rawy do dalszej obróbki. Nawet w dużych gazetach,
    > gdzie są stada grafików, fotoreporterzy obrabiają je sami.
    > [...]

    Jak już pisałem kilka minut temu to nie kwestia techniki tylko organizacji
    pracy. Pracodawcy dążąc do obniżki kosztów przerzucili ten obowiązek na
    fotografów, a ci to zaakceptowali.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 206. Data: 2009-07-19 21:51:18
    Od: "greenman" <e...@f...pl>

    Użytkownik "Janko Muzykant" <j...@w...pl> napisał
    > No więc do obiektywnych różnic powodowanych większą osiągalną go dodamy większą
    > osiągalną dynamikę. Poza scenami wymagającymi owych możliwości nadal twierdzę, że
    > nie ujrzysz różnicy na hd.

    Ale nie pakuj mnie w teoretyczne rozwazania tylko dlatego,
    ze obejrzalem jakas prezentacje fotek z cieplych krajow
    i pobawilem sie kilka razy jakims sprzetem, ktory okazal sie
    o wiele lepszy od mojego 400d.

    > Zachwalasz już nie obraz, a jakość pracy aparatu. A na marginesie, perfekcyjną
    > ekspozycję to ma ludzik patrzący na histogram. Automat tak mieć nie może, bo połowa

    > zdjęć wychodziła by zbyt jasno albo zbyt ciemno.

    Dywaguje tylko o przyczynach powstania takich a nie innych obrazow.
    Prawidlowa ekspozycja ma tu jednak znaczenie, zwlasza kiedy
    plik z aparatu rzucasz na telewizor bez obrobki
    ---

  • 207. Data: 2009-07-19 21:53:42
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "greenman" <e...@f...pl> napisał:

    > No bez przesady,
    > ale fakt, ze jpgi robi zdecydowanie lepiej niz cokolwiek
    > innego na rynku chyba o tym nie swiadczy?

    Zdefiniuj na czym polega lepszość tych jpg-ów przy założeniu, że oglądane są
    na telewizorze HD - bo o tym się toczy dyskusja. Jeśli na tym, że defaultowo
    kolorystyka i wyostrzanie ustawione są tak, aby na telewizorze obraz
    wyglądał atrakcyjnie dla przeciętnego oka - to jest to włąśnie dowód
    ukierunkowania wyrobu na określoną grupę odbiorców.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 208. Data: 2009-07-19 21:58:12
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-07-19 23:15:13 +0200, de Fresz <d...@N...pl> said:

    > Tak, wyrzuciłem z 5 zdjęć z ponad 1000, bo miałem już je gruntownie
    > przejrzane. I to tak zupełnie mimochodem, w czasie ich oglądania, nie
    > była to stricte selekcja. Ale _nie musiałem_ tego robić - czy naprawdę
    > tak trudno pojąć to wydawałoby się proste wyrażenie?
    Ok. niech Twój diabeł będzie starszy.

    > Bez _własnego_. Wszedłem do punktu, dałem karty, za pół godziny
    > odebrałem płyty, zawartość kart skasowałem. Na czymś te zdjęcia chyba
    > trzeba trzymać? Co proponujesz zamiast DVD, które można wypalić w
    > pierwszym lepszym punkcie za paręnaście zł/juro? Gliniane tabliczki?
    > Faktem jest, że nie mając na miejscu WŁASNEGO komputera bez problemu
    > mogłem z tymi zdjęciami coś zrobić - zgrać je na płytę czy przejrzeć w
    > fotokiosku i od razu na miejscu zamówić odbitki. W zapyziałej, acz
    > bardzo uroczej mieścinie, w środku Toskanii.
    No to mi teraz powiedz, co z tymi płytami zrobiłeś po powrocie?
    Ach byłbym zapomniał. Nie masz komputera. Będę wredny nie masz odtwarzacza DVD.
    Nie możesz zrozumieć, że żeby cokolwiek zrobić ze zdjęciami z cyfrówki
    musisz mieć dodatkowe szpeja? Albo chodzić po prośbie, albo płacić?

    > Tak jak nie istnieje analogowy sposób rejestracji obrazu i obycia się
    > bez maszyn z chemią. Oczywiście masz jedną w domu?
    Mam film (maszynę też, ale to ja mam, nie każdy musi). Na filmie widzę
    to co widzę. Najczęściej są tam jakieś obrazki. Mogę bez niczego
    własnymi oczami i przy pomocy światła słonecznego wybrać klatki do
    powiększenia.

    > No proszę, a dla mnie i dla większości znanych mi osób ocenianie
    > autorytatywnie czegokolwiek na negatywie było zawsze pewnym problemem.
    Ale jakim problemem. Widać czy ujęcie jest dobrze skadrowane. Widać czy
    jest poprawnie naświetlone. Widać (przez lupę), czy jest ostre. Czego
    więcej trzeba do oceny czy powiększać czynie powiększać?

    > Przećwiczyłem. Nie będę tego pisał po raz kolejny, bo mi się już nie
    > chce. Na marginesie dodam, że grono osób nie robiących na komputerze ze
    > zdjęciami nic, poza ich oglądaniem jest cholernie liczne - ba, to
    > przytłaczająca większość - podobnie jak ci nieużywający RAW-ów, manuala
    > itepe.
    Nie interesuje mnie "nic poza". Interesuje mnie "nic".
    Żeby oglądać, trzeba mieć komputer o odpowiedniej mocy i z odpowiednim
    systemem operacyjnym, żeby się dało soft odpalić. Albo przynajmniej
    odtwarzacz DVD podłączony do TV. Gdzie dają za darmo komputery? Systemy
    czasami można dostać, ale to raczej nie ta przytłaczająca większość ma
    darmowe systemy. Ta przytłaczająca większość idzie do sklepu i kupuje
    komputer. Kupuje i płaci, za komputer i system. Za friko mają takie
    cwaniaki jak Ty (ja też), niestety to nie my jesteśmy tą przytłaczającą
    większością.
    Pisałem Ci już wcześniej. Mój w bardzo podeszłym wieku ojciec kupił
    sobie cyfrówkę i dzięki temu dodatkowo wydał 500 zł. Tylko dla tego, że
    ten stary komputer, który mu dzielnie służył, nie nadawał się do
    zainstalowania programu do oglądania zdjęć dołączonego do aparatu.
    Strzelę sobie w stopę. Można przeglądać zdjęcia na ekraniku aparatu.

  • 209. Data: 2009-07-19 22:10:10
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "greenman" <e...@f...pl> napisał:

    > Zapewne nie zauwaze, tak samo jak nie zauwaze na laptopie 1024x768,
    > ani nawet na 640x480, ale co to zmienia w odpowiedzi na pytanie:
    > "jakie cyfrowki najlepiej wykorzystuja dobre szkla"?
    > Albo w odpowiedzi na watpliwosc: "wiecej niz 20MP jest bez sensu"?
    > - bo o tym byla mowa.

    Wszystko zależy do jakiego celu. Do oglądania na monitorze lub telewizorze
    HD jest bez sensu (przy obecnych możliwościach technicznych monitorów), do
    wykonywania wysokiej jakości wydruków w wielkich formatach - ma sens.

    > Nigdzie nie napisalem, ze wyzszosc Alfy wynika z rozdzielczosci matrycy,
    > to tylko niektorzy fachowcy staraja sie tym sposobem sprowadzic sprawe
    > do absurdu. Roznica jakosciowa na HD wynika najprawdopodobniej z ogolnych
    > cech aparatu i matrycy - dobre ustawianie ekspozycji,

    Twierdzisz, ze inne aparaty źle naświetlają? Może to zależy od umiejętności
    obsługującego...

    > najwyzsza ze wszystkich
    > cyfrakow dynamika,

    Tu już Ci w tym wątku ktoś odpowiedział - wcale nie jest najlepsza.

    > lepsze algorytmy jpeg itp.
    > Zreszta, ja widze tylko, ze jpegi Alfy sa wyraznie lepsze od 400d
    > calkowicie niezaleznie od rozdzielczosci i bez uzdatniania w szopie...

    Trudno mi się jednoznacznie wypowiadać nie widząc konkretnych jpg-ów, ale
    przyczyn może być wiele - np. umiejętności obsługującego, czy sposób w jaki
    poustawiał sobie w menu obróbkę jpg-ów w samym aparacie.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 210. Data: 2009-07-19 22:14:26
    Od: "greenman" <e...@f...pl>

    Użytkownik "Jester" <j...@t...net.pl> napisał

    > Ja mam czterdziestoletnie klisze, na których dziadek uczy mnie chodzić i
    > dwudziestoletnie slajdy ORWO, które ni cholery nie chcą się rozlecieć,

    Ja tez takie mam, ale jakosc juz nie ta sama...
    ---