  • 161. Data: 2009-07-19 16:38:53
    Temat: Re: Przejscie z analoga na cyfre - boolii
    Od: Jester <j...@t...net.pl>

    de Fresz wrote:

    > Ty, ale co w tym dziwnego? Przecież to normalne! Za czym miałby to być
    > argument w tej dyskusji?

    Ty głosisz tezę "analogowcy wydają na materiały". A ja twierdzę, że to
    nie jest argument na korzyść cyfry, bo tam wydajesz tyle samo, tyle, że
    płacisz Canonowi, Nikonowi czy innemu Pentaxoolympusowi a nie Fuji,
    Kodakowi czy innemu Ilfordowi. Komputer wymieniasz bo filmy hd się
    przycinają, monitor bo panoramiczny jest poręczniejszy, kalibrator
    dokupujesz bo w Doomie było za ciemno i nie dało rady skończyć levela
    bez kalibracji a macierz dyskowa stoi, bo dyski ostatnio mocno staniały
    i jest jak znalazł do kolekcji empetrójek i divixów. Oczywiście NIC z
    tych upgradów nie jest robione z myślą o obrabianiu zdjęć, zdjęcia to
    można obrabiać na 10 letnim kompie..." Jassssne ;)
    Tak, wiem - wcale nie muszę wymieniać body co dwa lata. Tyle, że to jest
    teoria chętnie głoszona na tej grupie, a w praktyce - po cichutku
    wymieniamy, wymieniamy... I płacimy haracz regularnie, tak, jak przed 10
    laty, tylko kasa płynie do innej kieszeni.

    > Musisz to koniecznie poprzeć jakimiś faktami, bo na razie ciśnie mi się
    > na usta pytanie - co brałeś i czy ten diler ma tego więcej?

    Co mam poprzeć faktami? Że cyfrówka kupiona za prawie 3 tysiące po
    półtora roku jest warta 1/3 ceny? A nie jest? Może Ci to nie pasować do
    teorii "cyfra jest tania" - ale pogódź się z tym: te aparaty (tylko
    bardzo proszę o niewyszukiwanie w guglach tego jednego czy dwóch modeli,
    które - jak Sony Alfa - mają prawem kaduka status kultowych i kompletnie
    bezzsensownie wysokie ceny) w momencie, kiedy pokazuje się w sklepie
    następca - są NIC nie warte. Oczywiście - można nimi dalej robić
    zdjęcia. Ale sensowniejsze wydaje się sprzedanie go za grosze i kupienie
    następcy, dzięki temu odzyskasz chociaż małą część pieniędzy. Jak
    przegapisz odpowiedni moment - nie sprzedasz tego złomu wcale. I to
    miałem na myśli pisząc, że cyfra kosztuje, nawet, jeżeli nie używasz
    aparatu w ogóle. Większymi literami już nie będę pisał.

    > A inni walą 1 rolkę kiepskich fot wakacyjnych, tylko u diaska co to ma
    > do rzeczy? Że 2000 kiepskich fot to więcej niż 38 kiepskich fot, powie
    > Ci nawet przedszkolak.

    > Bzdura. Raz że każdy producent daje jakiś tam soft, dwa że są programy
    > darmowe lub kosztujące grosze, które większości amatorów w zupełności
    > wystarczą.

    Używałem softu Canona, który dostałem z aparatem. Wybacz, ale każdy, kto
    ma jakieś porównanie z komercyjnym softem wie, że to się do niczego nie
    nadaje.

    > Bzdura po raz drugi. Skąd pomysł, że do cyfrówki wogóle jest potrzebny
    > komputer?

    No comments. Serio.
    "Dzień dobry. Ja wyczytałem na grupie pl.rec.foto.cyfrowa, żeby robić
    zdjęcia w rawach. No i mam dwie 8-gigowe karty ze rawami z wakacji -
    mogę sobie gdzieś tu przycupnąć i je szybciutko przejrzeć?".
    Nie widziałem labu który udostępnia klientom komputer do obróbki zdjęć z
    wakacji.

    > Bo tak normalnie, to przecież można go nie mieć przy kompie...

    > Czego?

    > Po co? Nakaz jakiś jest?

    Masz 12 lat? Teoretycznie oczywiście nie ma. Jest za to dziwnie podobna
    do działania odkurzacza polityka producentów softu. Czemu np. ostatnia
    wersja głupiego plugina do czytania rawów w Photoshopie już nie działa z
    CS-em 3?. Nie wierzę, że nie umieją - po prostu CS3 ma już następcę,
    więc masz zakichany obowiązek kupić upgrade albo chrzanić się godzinami
    w konwertowanie coraz większych rawów do jeszcze większych .dng

    > Że niby jest to obowiązek?

    Nie ma.
    Ręka w górę kto nosi do labu rawy na karcie i robi odbitki w ciemno na
    podstawie tego, co zobaczył na ekranie z tyłu aparatu.
    Bardzo jestem ciekaw, ile osób się przyzna...

    > Pomocny - owszem, pozwala
    > wykorzystać jej potencjał - jak najbardziej, ale niezbędny - nie. A jak
    > ktoś ma ochotę być abnegatem technologicznym, to i analog dla niego może
    > być zbyt skomplikowany. Akwarelki - to jest to.

    Malowałeś kiedyś? Bo skoro twierdzisz, że malowanie jest łatwiejsze, niż
    cyknięcie zdjęcia na spacerze wnioskuję, że nigdy.

    > Nie muszą. Chcą - pewnie tak, ale żadnego przymusu nie ma.

    Tak, wiem, pisałeś już o tym. Poczekam na ten las rąk...

    > Tego typu problemy w znakomitej większości przypadków leżą pomiędzy
    > monitorem, a oparciem krzesła.

    Twoja wiara w człowieka jest krzepiąca. Tyle, że niewyrabiający się
    stary komputer i przekoszony 12 letni monitor crt to jest akurat jeden z
    tych problemów, z którymi to coś między monitorem a oparciem krzesła bez
    wydania pieniędzy sobie raczej nie poradzi.

    > Mówisz podobnie jak niektórzy posiadacze Golfów I.

    Nie wiem - nie znam tego środowiska tak, jak Ty.

  • 162. Data: 2009-07-19 16:55:52
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    de Fresz wrote:

    > Ale oprócz rozdzielczości dalej jest różnica na korzyść FF w
    > użytecznej dynamice i jakości tego, co w cieniu. I wbrew pozorom w
    > studiu to też bywa zaletą, wszak to nie tylko sceny zalanem światłem.

    hm D300 ma dynamikę więsza od D700 czy D3 :)

  • 163. Data: 2009-07-19 17:11:24
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    greenman pisze:
    > Gdybysmy w obu mieli taki sam "film" byloby to oczywiste,
    > ale matryca A900 ma dynamike wieksza o ponad 1EV od prawie
    > wszystkiego co jest na rynku.

    No więc do obiektywnych różnic powodowanych większą osiągalną go dodamy
    większą osiągalną dynamikę. Poza scenami wymagającymi owych możliwości
    nadal twierdzę, że nie ujrzysz różnicy na hd.

    > Poza tym, A900 ma niemal perfekcyjna ekspozycje
    > i taki sam AF, co ma bezaposredni wplyw na ilosc
    > poprawnych technicznie zdjec a o czym wszyscy tu zapominaja
    > tak jakby podstawowe problemy techniczne w fotografii nie istnialy!

    Zachwalasz już nie obraz, a jakość pracy aparatu. A na marginesie,
    perfekcyjną ekspozycję to ma ludzik patrzący na histogram. Automat tak
    mieć nie może, bo połowa zdjęć wychodziła by zbyt jasno albo zbyt ciemno.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 164. Data: 2009-07-19 17:15:21
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    greenman pisze:

    > I to jest mocny i prawdziwy argument za cyfra!
    > Ale koniecznie kilkadziesiat megapikseli, zeby w technologiach
    > wyswietlania dostepnych za dwadziescia lat nasze fotki nie wygladaly
    > jak znaczki pocztowe...

    20 lat? Ja zmądrzałem szybciej i jakość mi wisi gdyż zacząłem patrzeć na
    treść :)

    Za 20 lat najbardziej będą interesujące dzisiejsze zdjęcia, ale nie
    ptaszków i kwiatków ze sprzętu za 30 tysięcy, tylko normalne ujęcia
    dokumentalne z komórek (bo właściciele wypasionego sprzętu takich robić
    nie raczą).

    > Zeby jeszcze byly cyfraki klasy eosa3 dostepne ponizej tysiaca zlotych...

    Do niezarobkowego pstrykania mnie wystarczają właściwie niewiele droższe.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /moja głowa jest bardzo cenna, gdzie kupię folię ochronną na czoło?/

  • 165. Data: 2009-07-19 17:18:05
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    greenman pisze:
    > To juz jest nudne, najpierw zaprzeczasz, ze rozdzielczosc
    > matrycy o wiekszej gestosci jest wieksza, a teraz temu, ze
    > zwykle obiektywy do filmow sa lepsze wlasnie na analogach.
    > Sam mam 28-135 i 24/2,8 i nie spotkalem jeszcze nikogo
    > kto nie zauwazylby, ze na cyfrze sa o klase gorsze. Jestes pierwszy!
    > Gdybym nie mial analoga, dawno bym je sprzedal.
    >
    > Mam nadzieje, ze nie trafie do Ciebie nawet po fotke do paszportu.

    He, toś nie trafił zupełnie :)
    A tak na marginesie - tak, te obiektywy na cyfrze cieniutko pracują
    (zoom przy wide), w każdym razie jeśli to canon, bo jak inne to nie
    wiem, ale przypuszczam, że podobnie. To stare konstrukcje,
    nietelecentryczne.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /żeby choć Adam z Ewą obalili skrzynkę jabłek - oni zeżarli tylko po
    połówce!/

  • 166. Data: 2009-07-19 17:31:15
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Janko Muzykant wrote:

> [...]
    > (zoom przy wide), w każdym razie jeśli to canon, bo jak inne to nie
    > wiem, ale przypuszczam, że podobnie. To stare konstrukcje,

    nikon ma sie dobrze :)

    28-105 stara konstrukcja bardzo fajnie z APS-C nikona sie sprawuje,
    podobnei 35 2.0

  • 167. Data: 2009-07-19 17:32:12
    Od: Jester <j...@t...net.pl>

    greenman wrote:
    > Użytkownik "Janko Muzykant"<j...@w...pl> napisał
    >
    > I to jest mocny i prawdziwy argument za cyfra!

    Ja mam czterdziestoletnie klisze, na których dziadek uczy mnie chodzić i
    dwudziestoletnie slajdy ORWO, które ni cholery nie chcą się rozlecieć,
    mimo, że je dość regularnie oglądam w rzutniku. Dodam, że nie robiłem
    ani razu backupu ;)
    Jak myślisz, ile zdjęć z cyfry przeżyje 40 lat? PRAKTYCZNIE - a nie jako
    elementy ćwiczeń na temat "Techniki Robienia Backupów Dla
    Zaawansowanych." ;)
    Czy to jest mocny i prawdziwy argument za kliszą?

  • 168. Data: 2009-07-19 17:32:52
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    JA wrote:

    > Ten, który będzie się chciał uczyć. To jest w głowie, a nie w
    > technice.

    kto zrobi lepsze zdjęcia (merytorycznie) pstrykacz z A900 28-70 2.8 czy
    dobry fotograf z D70 + 17-70 (kit) :)

  • 169. Data: 2009-07-19 17:40:26
    Od: Jester <j...@t...net.pl>

    cichybartko wrote:

    > A ja tak zapytam jaki ten slajd ma wpływ na wartość fotografii?
    > na ogół obcuje z reprodukcjami w dość słabej jakości (sieć) mimo to
    > prace moich ulubionych fotografów robią piorunujące wrażenie.
    > Mamy dobry druk offsetowy

    Ekhem...
    Raczej nie mamy. To znaczy - teoretycznie mamy (zakładam, że mówimy o
    wydawnictwach zahaczających o albumy a nie o opakowania i firmę
    Rentsch). A w praktyce ogromna więszość tego, co leży w księgarniach
    drukowane jest partyzanckimi metodami i na muzealnych maszynach.
    Pozostałę parę procent to pewnie te wydawnictwa, o których myślisz ;)
    Ale pocieszające jest to, że nie tylko poligrafia tak sobie jeździ, w
    końcu TVN24 też zauważyło, że mnóstwo ludzi kupiło sobie telewizory
    "almost-HD" i puszcza im klipy z Youtube...

    > Pytanie drugie do czego się nadaje slajd poza infantylnymi
    > widoczkami ;), jakie jest jego praktyczne zastosowanie w studio?

    Można założyć bez większego ryzyka, że 95% zdjęć, które szły do druku
    przez ostatnie naście lat PRZED CYFRĄ - to były skany ze slajdów
    średnioformatowych. Reszta to odbitki i przedruki. Negatyw zdarzył mi
    się RAZ - w poligrafii ten nośnik w zasadzie nie istniał, chyba, że
    odbity na papierze...

  • 170. Data: 2009-07-19 17:40:47
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał:

    > Marku. A widziałeś kiedyś produkt marki Sony, który nie celowałby w
    > masowy rynek?

    Cóż... biorąć pod uwagę, ze A900 to chyba najdroższa lustzranka Sony
    spodziewałem się, ze jest pzreznaczona dla nieco bardziej wymagajacych
    użytkowników. Ale - jeśli jest tak, jak pisze Greenman - pewnie myliłem się
    i docelowaym targetem dla tej lustzranki jest użytkownik o równie małej jak
    początkujacy wiedzy, ale grubszym portfelu.

    > Filozofia tej firmy, od samego początku, od wypuszczenia pierwszego
    > "kieszonkowego" radia taka była.
    > Radio kieszonkowe miało się mieścić w kieszeni koszuli, niestety nie
    > wyszło tak małe. Więc spece z Sony wymyśliły żeby pracownikom salonów
    > sprzedaży uszyć koszule z ciut większymi kieszeniami :)
    > [...]

    A ytej opowiastki nie znałem - bardzo fajna. Ale... nie tylko do Sony ta
    filozofia pasuje.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)