eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyPrzebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 85

  • 11. Data: 2018-11-20 15:50:59
    Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 20 Nov 2018 15:23:09 +0100, T.

    > Przy tym tekście zwraca uwagę jedno: "I coś w tym jest - pojazdy
    > napędzane wodorem wyglądają jak rozpaczliwe próby ratowania przemysłu
    > naftowego i silnika spalinowego". Autor pod tymi bredniami nie miał
    > odwagi się nawet podpisać... :-)

    Obecnie faktycznie wytworzenie wodoru jest najtańsze właśnie przy uzysku z
    ropy, podczas gdy prąd można produkować ze wszystkiego, w tym bezpośrednio
    ze słońca. Niby wodór też, ale straty są przeogromne. AFAIR tylko 10% się
    ostaje z pierwotnej ilości włożonej energii.

    Póki co jedyną zaletą wodoru jest prędkość ładowania i "pojemność" baku.

    > https://moto.rp.pl/technologie/18166-wodorowy-przelo
    m-polskich-drogach

    Tak jak pisałem, KM to chyba jedyny sensowny pomysł na wykorzystanie
    wodoru, póki nie wykoncypuje się masowej, i tańszej niż konwencjonalnego
    paliwa, produkcji. No może jeszcze by starczyło wodoru w sensownej cenie do
    samochodów osobowych dla użytkowników długodystansowych.

    --
    Pozdor
    Myjk


  • 12. Data: 2018-11-20 16:15:24
    Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-11-20 o 15:50, Myjk pisze:
    > Tue, 20 Nov 2018 15:23:09 +0100, T.
    >
    >> Przy tym tekście zwraca uwagę jedno: "I coś w tym jest - pojazdy
    >> napędzane wodorem wyglądają jak rozpaczliwe próby ratowania przemysłu
    >> naftowego i silnika spalinowego". Autor pod tymi bredniami nie miał
    >> odwagi się nawet podpisać... :-)
    >
    > Obecnie faktycznie wytworzenie wodoru jest najtańsze właśnie przy uzysku z
    > ropy, podczas gdy prąd można produkować ze wszystkiego, w tym bezpośrednio
    > ze słońca. Niby wodór też, ale straty są przeogromne. AFAIR tylko 10% się
    > ostaje z pierwotnej ilości włożonej energii.
    >
    > Póki co jedyną zaletą wodoru jest prędkość ładowania i "pojemność" baku.
    >
    >> https://moto.rp.pl/technologie/18166-wodorowy-przelo
    m-polskich-drogach
    >
    > Tak jak pisałem, KM to chyba jedyny sensowny pomysł na wykorzystanie
    > wodoru, póki nie wykoncypuje się masowej, i tańszej niż konwencjonalnego
    > paliwa, produkcji. No może jeszcze by starczyło wodoru w sensownej cenie do
    > samochodów osobowych dla użytkowników długodystansowych.
    >

    Próbowałem znaleźć cenę H2 w Berlinie, ale nie potrafię...
    T.


  • 13. Data: 2018-11-20 16:32:25
    Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 20 Nov 2018 16:15:24 +0100, T. wrote:
    > Próbowałem znaleźć cenę H2 w Berlinie, ale nie potrafię...

    Niecały rok temu, w Orly, kilogram kosztował 10 Eur. Przy czym podana
    cena dotyczy wodoru który jest gwarantowany "eko" (czyli domniemywam nie
    pochodzi z ropy).

    http://www.leparisien.fr/orly-94310/orly-la-deuxieme
    -station-a-hydrogene-
    de-la-region-est-pres-de-l-aeroport-06-12-2017-74364
    96.php

    Z tego co się luźno zorientowałem to pozwala na przejechanie ok. 100 km.
    Czyli wychodziłoby że koszt H? jest porównywalny z benzyną. A efekt
    skali, jeśli nastąpi, zapewne pozwoli obniżyć ten koszt (no chyba że
    obecne stacje są pokazowe i dokładają do interesu...).

    Mateusz


  • 14. Data: 2018-11-20 16:53:39
    Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Myjk" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:1fm5swzxlde9u$....@m...org...
    Tue, 20 Nov 2018 15:23:09 +0100, T.
    >> Przy tym tekście zwraca uwagę jedno: "I coś w tym jest - pojazdy
    >> napędzane wodorem wyglądają jak rozpaczliwe próby ratowania
    >> przemysłu
    >> naftowego i silnika spalinowego". Autor pod tymi bredniami nie miał
    >> odwagi się nawet podpisać... :-)

    >Obecnie faktycznie wytworzenie wodoru jest najtańsze właśnie przy
    >uzysku z
    >ropy, podczas gdy prąd można produkować ze wszystkiego, w tym
    >bezpośrednio
    >ze słońca. Niby wodór też, ale straty są przeogromne. AFAIR tylko 10%
    >się
    >ostaje z pierwotnej ilości włożonej energii.

    IMO - elektroliza wodoru az taki strat nie daje.
    Ale jak ktos doda sprawnosc fotoogniw, to jakos tak moze wygladac -
    14% fotoogniwa, 70% elektroliza, razem 10%.
    Ale co z tego - swiatlo ze slonca i tak pada, dopoki nie zabraknie
    pola pod zywnosc, sprawnosc moze byc i 1%.

    >Póki co jedyną zaletą wodoru jest prędkość ładowania i "pojemność"
    >baku.


    >> https://moto.rp.pl/technologie/18166-wodorowy-przelo
    m-polskich-drogach
    >Tak jak pisałem, KM to chyba jedyny sensowny pomysł na wykorzystanie
    >wodoru, póki nie wykoncypuje się masowej, i tańszej niż
    >konwencjonalnego
    >paliwa, produkcji. No może jeszcze by starczyło wodoru w sensownej
    >cenie do
    >samochodów osobowych dla użytkowników długodystansowych.

    Komunikacja miejska ?
    Ona moze jezdzic na akumulatorach. Nawet, jak wystarcza na 30km, bo na
    petli mozna wymienic na naladowane.

    I bedzie ekologicznie, bo kto spojrzy na te kominy elektrowni :-)

    A JSW to jak zamierza ten wodor produkowac ?
    Z pradu, z metanu czy z wegla ? :-)

    J.


  • 15. Data: 2018-11-20 17:07:19
    Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-11-20 o 16:32, Mateusz Viste pisze:
    > On Tue, 20 Nov 2018 16:15:24 +0100, T. wrote:
    >> Próbowałem znaleźć cenę H2 w Berlinie, ale nie potrafię...
    >
    > Niecały rok temu, w Orly, kilogram kosztował 10 Eur. Przy czym podana
    > cena dotyczy wodoru który jest gwarantowany "eko" (czyli domniemywam nie
    > pochodzi z ropy).
    >
    > http://www.leparisien.fr/orly-94310/orly-la-deuxieme
    -station-a-hydrogene-
    > de-la-region-est-pres-de-l-aeroport-06-12-2017-74364
    96.php
    >
    > Z tego co się luźno zorientowałem to pozwala na przejechanie ok. 100 km.
    > Czyli wychodziłoby że koszt H? jest porównywalny z benzyną. A efekt
    > skali, jeśli nastąpi, zapewne pozwoli obniżyć ten koszt (no chyba że
    > obecne stacje są pokazowe i dokładają do interesu...).
    >
    > Mateusz
    >

    Mniej więcej przelicznik jest 1 kg wodoru na 100 km. Ceny się szybko
    zmieniają, bo stacji przybywa. No i jak zapotrzebowanie będzie większe,
    to również pewnie metody pozyskiwania się zmienią. Elektroliza jest
    najprostsza, przy wykorzystaniu fotowoltaiki - niemal darmowa. Zaś na
    masową skalę na razie wytwarza się inaczej (na Wikipedii jest to opisane).
    T.


  • 16. Data: 2018-11-21 00:25:30
    Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
    Od: kk <k...@o...pl>

    W dniu 2018-11-20 o 11:38, T. pisze:
    > W dniu 2018-11-20 o 00:58, kk pisze:
    >> "W Japonii ruszył już obliczony na wiele lat program budowania
    >> społeczeństwa wodorowego, zakładający że do 2025 roku po drogach Kraju
    >> Kwitnącej Wiśni będą jeździć 2 mln aut napędzanych ogniwami
    >> wodorowymi, które będzie można tankować na 2 tys. stacji."
    >>
    >> http://niusy.pl/@motofakty.pl/a4w
    >
    > A zauważyłeś, że ten nius jest sprzed 2,5 roku? :-)

    Tak, ale nie o to zupełnie chodzi. 2 miliony a my tylko jeden :-)


  • 17. Data: 2018-11-21 00:47:42
    Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Skad taki przelicznik? Z motorynki? Zeby uzyskac dane ksiazkowe to trzeba spalic
    wodor w czystym tlenie. Wtedy jest energetycznie kilka razy lepszy od weglowodorow.
    Jak spalic w powietrzu co sie nim oddycha to specjalnego szalu energetycznego nie ma.
    Ciekawe co ze zwiazkami azotu i jak je chca wylapywac ze spalin wodorowo
    powietrznych. Zeby spalic w tlenie to potrzeba na kazdy kilogram wodoru osiem
    kilogramow tlenu. Znaczy sie dwie butle sa potrzebne.


  • 18. Data: 2018-11-21 07:39:23
    Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 20 Nov 2018 16:53:39 +0100, J.F.

    > IMO - elektroliza wodoru az taki strat nie daje.

    Sama elektroliza ma sprawność AFAIR 25-35%
    Potrzeba 50kWh na kg wodoru.

    Zaś reforming jest tańszy ale mimo tego też energię kosztuje, do tego
    emituje spore ilości CO2. Ogólnie w całym cyklu nadal najlepiej wypadają
    tutaj baterie przy jednoczesnej wadzie w postaci powolnego tankowania.

    > Ale jak ktos doda sprawnosc fotoogniw, to jakos tak moze wygladac -
    > 14% fotoogniwa, 70% elektroliza, razem 10%.

    Jeszcze trzeba sprężyć, to też koztuje. W fazie produkcji do transportu to
    najlepiej by było do fazy ciekłej a to już w ogóle absurdalne ilości
    energii (na chłodzenie) kosztuje.

    Generalnie uważam że lepiej ładować akumulatory i je podmieniać (jak to
    demonstrowała Tesla) niż elektrolizować wodór, potem go sprężać i jeszcze
    rozwozić.

    > Ale co z tego - swiatlo ze slonca i tak pada, dopoki nie zabraknie
    > pola pod zywnosc, sprawnosc moze byc i 1%.

    Dla zapotrzebowania rynku sprawność ma ogromne znaczenie. Nie można bez
    opamiętania stawiać paneli na rzecz produkcji wodoru. W końcu panele też
    kosztują i z pewnością odbiłoby się to należycie na cenie paliwa.

    > Komunikacja miejska ?
    > Ona moze jezdzic na akumulatorach. Nawet, jak wystarcza na 30km, bo na
    > petli mozna wymienic na naladowane.

    No ale chodzi o to żeby technologię rozwijać.

    > A JSW to jak zamierza ten wodor produkowac ?
    > Z pradu, z metanu czy z wegla ? :-)

    Jak koksują to z węgla.

    --
    Pozdor
    Myjk


  • 19. Data: 2018-11-21 07:49:38
    Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 20.11.2018 o 17:07, T. pisze:

    > Elektroliza jest
    > najprostsza, przy wykorzystaniu fotowoltaiki - niemal darmowa.
    Skoro jest niemal darmowa, to po odjęciu elektrolizy będzie jeszcze
    bardziej za darmo? To po co ci elektrownia - masz już panele na dachu
    zapewniające niezależnośc energetyczną choćby śmieszczenego domlu czy
    mieszkania, nie mówiąc o samochodzie? Za darmo a ludzie nie chcą,
    dziwne, zwłaszcza w kraju gdzie na promocjach lidla ludzie się zabijają
    o paciorki.

    Shrek


  • 20. Data: 2018-11-21 09:45:56
    Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 20.11.2018 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Komunikacja miejska ?
    > Ona moze jezdzic na akumulatorach. Nawet, jak wystarcza na 30km, bo na
    > petli mozna wymienic na naladowane.

    Komunikacja miejska to może (i powinna) jeździć po drutach...

    --
    Dominik Ałaszewski (via raspbianowy slrn)
    "W życiu piękne są tylko chwile..." (Ryszard Riedel)
    Wyrażam wyłącznie prywatne poglądy zgodnie z Art. 54 Konstytucji RP
    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 9


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: