  • 21. Data: 2009-06-13 17:05:49
    Temat: Re: Prosty układ: Analogówka vs Cyfrówka
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    news:slrnh37j66.9ge.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Stoperem uruchamianym i zatrzymywanym razem z latarką.
    > Czy w tym pytaniu miało być coś podchwytliwego?

    Mamy problem taki, że patrząc na włącznik latarki nie jest prawdą
    że gdy włącznik jest ON to latarka świeci bo sama się ona wyłącza.
    Przy braku dyscypliny użytkownika :-) można zapomnieć wyłączyć
    latarkę gdy przestanie świecić a timer dalej czas mierzy...

    Zakładając że jeśli HID świeci to przetwornica pobiera spory prąd
    a gdy się zgasi automatycznie to pobiera 0 lub blisko 0 to można
    drut idący do przetwornicy nawinąć na kontaktron i patrzeć kiedy
    jest on załączony a kiedy nie.

  • 22. Data: 2009-06-13 17:13:38
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Stoperem uruchamianym i zatrzymywanym razem z latarką. Czy w tym
    > pytaniu miało być coś podchwytliwego?

    Nic nie miało być podchwytliwego.
    Nie bardzo rozumiem jak chcesz dokładnie zmierzyć czas pracy latarki.
    Załóżmy, że włączamy ten stoper w chwili włączenia latarki. Kiedy mamy
    go wyłączyć ? Zapewne powiesz, że gdy akumulator się rozładował. Ale jak
    to precyzyjnie stwierdzić nie mierząc napięcia.
    Jeśli jednak mamy mierzyć napięcie i to ono ma stanowić punkt
    odniesienia to powracamy do pierwotnego problemu zależności napięcia od
    energii zgromadzonej w ogniwie.

    Paweł

  • 23. Data: 2009-06-13 17:21:53
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "T.M.F." <t...@n...mp.pl> wrote in message

    > Bo krzywa napiecie-ladunek jest prawie plaska.
    > Zobacz tutaj: http://www.buchmann.ca/chap2-page6.asp
    > W efekcie olbrzymie zmiany ladunku powoduja tylko niewielka zmiane
    > napiecia. Oczywiscie wszystko zalezy jak bardzo dokladnie potrzebujesz
    > oszacowac pozostaly czas pracy.

    Zrobiłem dwa, pełne rozładowania mojej latarki i mierzyłem
    napięcie. Tu wrzuciłem wykres w formacie pdf:
    http://www.voila.pl/398/z36j8/index.php?get=1&f=1
    Wszystko przed czasem t=0 oznacza wartość napięcia na baterii
    nieobciążonej. Wartość napięcia dla t=0 faktycznie zmierzyłem
    jakieś 10-15 sekund od włączenia latarki.

    BTW - czy ktoś wie jak zmusić Excella aby połączył te linie
    mimo dziur w próbkach danych?

    Wracając do napięcia...
    Rzeczywiście napięcie 10.9V jest w okolicy pierwszych 60 minut
    a 10.5V zaczyna się kolano i potem już tylko zostanie 10-15 minut
    i pyk - światła brak.

    Na płaskiej części krzywej rozładowania, błąd pomiaru napięcia
    rzędu 5 setnych wolta daje błąd czasu świecenia około 5 minut.

    Producent obiecywał czas pracy 135 minut, jak widać - kłamał :-)
    Moja pracuje około 125 minut.

    Pszemol.

    Time Volt1 Volt2
    -1 12.55 12.53
    0.1 12.08 12.03
    1 11.99
    2 11.93
    3 11.89
    4 11.87
    5 11.84 11.76
    10 11.66
    11 11.71
    15 11.64 11.57
    20 11.48
    23 11.5
    25 11.46 11.4
    30 11.38 11.32
    35 11.3 11.24
    40 11.23 11.17
    45 11.16 11.11
    50 11.05
    51 11.08
    55 11.03 10.98
    60 10.97 10.92
    65 10.87
    66 10.91
    70 10.87 10.82
    75 10.82 10.78
    80 10.78 10.74
    85 10.74 10.71
    90 10.71 10.67
    95 10.63
    96 10.66
    100 10.63 10.58
    105 10.58 10.53
    110 10.52 10.45
    115 10.45 10.32
    120 10.3 9.75
    121 10.24 9.36
    122 10.17 8.5
    123 10.03
    124 9.86
    125 9.61
    126 9.13
    127 8.53

  • 24. Data: 2009-06-13 17:25:55
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Paweł" <p...@n...pl> wrote in message

> [...]
    > wyłączyć ? Zapewne powiesz, że gdy akumulator się rozładował. Ale jak to
    > precyzyjnie stwierdzić nie mierząc napięcia.

    Tu nie ma problemu - przetwornica zasilająca żarnik HID zasilana
    z baterii wyłącza się automatycznie przy zejściu napięcia na baterii
    w okolice 8.5V. Próba wyłączenia latarki wtedy i włączenia jej ponownie
    już się nie udaje. Jest w przetwornicy jakaś histereza na wejściowym
    napięciu bo nie włączy się franca mimo iż napięcie po pierwszym
    wyłączeniu na nieobciążonej już teraz baterii skoczy do około 9.25V.

  • 25. Data: 2009-06-13 18:12:51
    Od: Paweł <p...@n...pl>

> [...]
    > napięciu bo nie włączy się franca mimo iż napięcie po pierwszym
    > wyłączeniu na nieobciążonej już teraz baterii skoczy do około 9.25V.

    Oczywiście latarka wyłącza się po osiągnięciu określonego napięcia.
    Jednak w praktyce ten próg nie odpowiada zawsze tej samej ilości energii
    zgromadzonej w ogniwie. Nie wiadomo też, jak precyzyjnie jest on
    ustalony. Inaczej mówiąc czy jest to np. 8.48V +/- 0.05V czy raczej
    8.5V +/- 0.5V.

    Paweł

  • 26. Data: 2009-06-13 18:25:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł rozważa problem, jak dokładnie zmierzyć ile czasu świeci latarka:

    > Nic nie miało być podchwytliwego.
    > Nie bardzo rozumiem jak chcesz dokładnie zmierzyć czas pracy latarki.
    > Załóżmy, że włączamy ten stoper w chwili włączenia latarki.

    Całkiem dobre założenie.

    > Kiedy mamy go wyłączyć ? Zapewne powiesz, że gdy akumulator się rozładował.

    Nie! Niczego takiego nie powiem. Bo właśnie od takich określeń jak
    "rozładowany akumulator" trzeba uciekać. A już zwłaszcza od mówienia
    o "stopniu rozładowania".

    > Ale jak to precyzyjnie stwierdzić nie mierząc napięcia.

    Może sprawdzając czy robi to, co powinien?

    > Jeśli jednak mamy mierzyć napięcie i to ono ma stanowić punkt odniesienia
    > to powracamy do pierwotnego problemu zależności napięcia od energii
    > zgromadzonej w ogniwie.

    Powrócą tam tylko ci, którzy nie są w stanie skutecznie rozwiązywać
    realnych problemów, bo cały czas głowę zaprzątają im myśli związane
    z teoretycznymi problemami, które bywają istotne w sytuacjach podobnych,
    ale jednak innych niż zastana. A tu szczęśliwie mamy sprawę bardzo
    prostą. Zasilacz lampy ksenonowej jest jednocześnie stabilizatorem
    jej warunków pracy. Czyli przetwornica zasilana różnymi napięciami
    pobiera potrzebny jej prąd, a lampa świeci ze znamionową mocą. Albo
    lampa gaśnie, bo nie ma dość energii by ją uruchomić. Te dwa stany
    rozróżnić bardzo łatwo. Zresztą stąd bierze się pilna potrzeba
    monitorowania zasilania. Ze zwykłą żarówą jest tak, że zanim zgaśnie
    zupełnie, świeci coraz słabiej. Jest więc sygnał ostrzegawczy. Z lampą
    HID jest inaczej, tu ciemność nastaje szybko jak w tropikach.

    -- Jarek

    PS
    Wiem, że nie wszyscy jednako zostali obdarzeni wrodzonymi zdolnościami.
    Ale jest odpowiednia literatura, można poczytać i przynajmiej starać się
    naśladować. Na początek proponuję Aleksandra Macedońskiego. I historię
    pewnego supełka z dereniowego łyka. "Węzłem gordyjskim" to nazywają --
    tak radzę szukać. I jeszcze o Krzysztofie Kolumbie dobrze coś wiedzieć.
    Bynajmniej nie chodzi mi o to, żeby przy konstruowaniu latarki od razu
    starać sie odkrywać Amerykę. Mam namyśli przygodę tego faceta z jajkiem.

    --
    Ciemność widzę, ciemność.

  • 27. Data: 2009-06-13 18:25:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

> [...]
    > a gdy się zgasi automatycznie to pobiera 0 lub blisko 0 to można
    > drut idący do przetwornicy nawinąć na kontaktron i patrzeć kiedy

    To chyba jak się chce tym kontaktronem sterować zegarem elektrycznym,
    takim jak na dworcu kolejowym. Do sterowania pomiarem czasu przez
    mikrokontroler wystarczy detekcja drgań przetwornicy -- wpięcie się
    gdzieś małym kontensatorem albo coś podobnego.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2009-06-13 18:36:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł napisał:

> [...]

    Są tu chyba dostępni lepsi ode mnie fachowcy od przetwornic. Ja mogę
    powiedzieć tylko tyle, że w pewnym uproszczeniu wygląda to tak, że chyba
    bardziej istotna powinna być w tym przypadku wydajność prądowa źródła
    niż napięcie nieobciążonego akumulatora.

> [...]
    > zgromadzonej w ogniwie. Nie wiadomo też, jak precyzyjnie jest on
    > ustalony. Inaczej mówiąc czy jest to np. 8.48V +/- 0.05V czy raczej

    Zapewne ani jedno ani drugie. Podejrzewam, że dwa takie "rozładowane"
    akumulatory (a jeszcze pewniej trzy albo cztery) połączone *równolegle*
    dadzą radę pociągnąć zasilanie tego świecidełka. A tak przy okazji --
    ja na miejscu kol. Pszemola zrobiłbym eksperyment i zasilił pretwornicę
    regulowanym (obniżanym) napięciem, ale nie z rozładowanego akumulatora,
    tylko zasilacza o małej (czyli normalnej) oporności wewnętrznej.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2009-06-13 18:39:53
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > mikrokontroler wystarczy detekcja drgań przetwornicy -- wpięcie się
    > gdzieś małym kontensatorem albo coś podobnego.

    Nie wiem jak wygładzone są drgania na końcówkach baterii,
    być może są tam wychwytywalne... Jeśli nie są, to sposób nie
    będzie działać bo przetwornica to kostka plastiku zalana żywicą.
    Wychodzą z niej cztery przewody: 2 do baterii, 2 do żarnika HID.

    Kontaktron być może jest strzelaniem armatą do komara ale
    będzie pewnie skuteczniejszy... Prądu pracy nie mierzyłem, ale
    jeśli bateria 5200mAh starcza na 2 godziny to płynie tam prąd
    rzędu 2.6A - wystarczy 2-3 zwojów na małym kontaktronie :-)

  • 30. Data: 2009-06-13 18:47:04
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > bardziej istotna powinna być w tym przypadku wydajność prądowa źródła
    > niż napięcie nieobciążonego akumulatora.

    To co jest ważne jest być może inne niż to co jest mierzone
    i używane do podjęcia decyzji "włączyć się lub nie".
    Gdy bateria jest wyładowana, lampa wyłączona, napięcie na baterii
    jest około 9.25V. Gdy włączę wtedy lampę monitorując napięcie nie
    ma tam żadnego schodka - lampa nie próbuje się włączać i się
    wyłącza bo prąd za mały - po prostu obciążenie nie jest załączane i już.
    Domyślać się mogę tylko tyle, że monitorowane jest napięcie jałowe.

> [...]
    > regulowanym (obniżanym) napięciem, ale nie z rozładowanego akumulatora,
    > tylko zasilacza o małej (czyli normalnej) oporności wewnętrznej.

    Dobry pomysł, ale wydaje mi się że fakt, że nie ma ani setnej wolta spadku
    napięcia na rozładowanej baterii w momencie właczenia latarki pstrykiem
    rozstrzyga to zagadnienie i Twój test nie jest już potrzebny :-)