  • 1. Data: 2009-06-12 11:49:57
    Temat: Odklejanie się ścieżek przy wierceniu dremelem
    Od: "Bo(o)t_manager" <b...@W...wp.pl>

    Witam!
    Dotąd wierciłem na wiertarką na stojaku i nie było problemów mimo dużego
    bicia futerka. Przerzuciłem się na dremela i... lipa. punkty lutownicze
    odchodzą od laminatu, większe punkty nie, mniejsze wszystkie(te co nie są
    do niczego podłączone(połączone ze ścieżką puchną). Wiertło w obu
    przypadkach to samo (1mm) dremel - wiercenie z ręki. Tępe wiertło, za
    duże obroty? Może ktoś z grupowiczów miał też takie przejścia i coś mi
    poradzi?

    Z Pozdrowieniami
    Bo(o)t manager

  • 2. Data: 2009-06-12 13:48:10
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-06-12 13:49:57 +0200, "Bo(o)t_manager"
    <b...@W...wp.pl> said:

    > Tępe wiertło,

    Tak trafiłeś. To właśnie pierwszy objaw tępego wiertła.

    --
    DJ

  • 3. Data: 2009-06-12 13:48:51
    Od: ggx <g...@g...ggx>

    W dniu 2009-06-12 13:49, Bo(o)t_manager pisze:

    > Może ktoś z grupowiczów miał też takie przejścia i coś mi
    > poradzi?

    Wierć przed wytrawieniem. Nic nie odchodzi.

    --
    pzdrv!
    ggx

  • 4. Data: 2009-06-12 14:02:36
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ggx" <g...@g...ggx> napisał w wiadomości

    > Wierć przed wytrawieniem. Nic nie odchodzi.
    >

    > --
    hmm, nie próbowałem nigdy w ten sposób, rozumiem ze po prasowaniu, nie ma
    problemów z przypadkowymi zadrapaniami toneru?

  • 5. Data: 2009-06-12 15:45:37
    Od: othello <b...@v...com>

    Bo(o)t_manager wrote:
    > punkty lutownicze odchodzą od laminatu, większe punkty nie, mniejsze wszystkie(te
    co nie są
    > do niczego podłączone(połączone ze ścieżką puchną).

    'Odchodza punkty' bo masz wysoka temperature !!!
    Moze byc kilka przyczyn;
    Pierwsa to oczywiscie tepe wiertlo - nastepuje 'wypalanie' otworow
    raczej niz wiercenie.
    Zmniejszenie obrotow zniweluje do pewnego stopnia grzanie sie wertla i
    wierconego materialu.
    Zaleznie od modelu i producenta, zwykly Dremel moze miec obroty wreciona
    w zakresie od 12,000 do 40,000. Do wiercenia laminatu dla wiertla 1 mm
    lub ponizej wystarcza nie wiecej niz 4000 obr/min.
    \Zalezy tez jaki masz laminat. Jezeli podloze(laminat) jest "fiberglass"
    (zywica + wlokno szklane) potrzebujesz wiertla ostrego i trwalego -
    mozliwie "carbide".
    Dla laminatu poliamidowego (zywica + tworzywo podobne do papieru)
    wystarczy wiertlo HSS.

  • 6. Data: 2009-06-12 18:32:00
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    ggx pisze:

    > Wierć przed wytrawieniem. Nic nie odchodzi.

    Potwierdzam. Tak jest w profesjonalnych płytkarniach, wiercą płytkę
    jeszcze przed naświetleniem i trawieniem. Aby mieć coś wywiercone po
    trawieniu i metalizacji (czyli otwory, które nie będą metalizowane),
    trzeba je oznaczyć specjalnym narzędziem w programie wierceń. A i tak
    nie jest to możliwe we wszystkich płytkarniach.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 7. Data: 2009-06-12 20:47:18
    Od: ggx <g...@g...ggx>

    W dniu 2009-06-12 16:02, nuclear2001 pisze:
    > Użytkownik "ggx"<g...@g...ggx> napisał w wiadomości

    > hmm, nie próbowałem nigdy w ten sposób, rozumiem ze po prasowaniu, nie ma
    > problemów z przypadkowymi zadrapaniami toneru?

    Jak ktoś robi to nieostrożnie, to ma problemy. Mi się nigdy nie zdarzyło.
    Prasowanie --> wiercenie --> mycie wodą (z tłuszczu paluchów itp.) -->
    dorysowywanie ubytków i błędów druku --> trawienie --> mycie benzyną.

    --
    pzdrv!
    ggx

  • 8. Data: 2009-06-12 21:01:38
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    On Fri, 12 Jun 2009 15:48:10 +0200, DJ
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Tak trafiłeś. To właśnie pierwszy objaw tępego wiertła.

    I wtedy robią się kratery przy otworach. Ostre wiertło nie robi
    kraterów.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 9. Data: 2009-06-12 22:58:21
    Od: "nenik" <n...@o...pl>

> [...]
    > trzeba je oznaczyć specjalnym narzędziem w programie wierceń. A i tak
    > nie jest to możliwe we wszystkich płytkarniach.

    dodam tylko ze pod laminatem jest podkladka , ktora w domu mozna zastapic "pilśnią"

    ja wierce wiertlami z weglikow + podkladka pod laminat i nic nie odchodzi
    nawet jak miedz jest pod spodem