  • 61. Data: 2011-03-12 18:05:49
    Temat: Re: Programy jednowątkowe a wiele rdzeni procesora
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sat, 12 Mar 2011 14:53:57 +0100, Radosław Sokół napisał(a):

    > Szczerze mówiąc, spodziewałem się po Photoshopie nieco wię-
    > cej. Tym bardziej, że tyle się ostatnio mówiło o tym, że za-
    > czyna wykorzystywać nawet GPU. A tu się nagle okazuje, że
    > nawet wielordzeniowych CPU nie wykorzystali do końca dobrze.

    Na GPU akcelerowane jest AFAIR tylko powiększanie widoku i obracanie obrazu.
    Nie wiem, czy którykolwiek z filtrów wykorzystuje GPU do obliczeń. No ale
    skoro Adobe z takim zadęciem się chwaliło, że od InDesigna CS5 eksport do
    PDFa można wykonać w tle, to co się dziwić. :D

    > Niepotrzebnie narzekałem na GIMPa, że nie przetwarza obrazu
    > równolegle w większości filtrów ;)

    :)

    > Okazuje się, że Apple ze swoim Core Image może być do przodu,
    > bo generowany dynamicznie kod filtrów może wykorzystywać wie-
    > lowątkowość i przetwarzanie równoległe na GPU. Ciekawe jak
    > wygląda wydajność np. Aperture w zależności od liczby rdze-
    > ni i typu karty graficznej.

    Nie moja bajka akurat, bo z japkami mi jakoś nie po drodze. :D

    [ Kobieta jest jak cień, gdy ją gonisz - ucieka; gdy Ty podążasz ]
    [ w przeciwnym kierunku - ona podąża za Tobą. ]

  • 62. Data: 2011-03-12 19:22:08
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości

    > Przede wszystkim RISC *nigdy* nie miał redukować liczby
    > rozkazów. Ba, często RISCe mają bardzo dużo rozkazów, czasem
    > bardzo skomplikowanych nawet.

    Ale miałyby ich jeszcze wiecej gdyby nie...

    > Najważniejsza zmiana polega na likwidacji trybów adresowania.
    > Rozkazy operują tylko na rejestrach wewnętrznych. Jedynie wy-
    > dzielone operacje LOAD i STORE są realizowane z wykorzysta-

    I właśnie na likwidacji rozmaitych trybów adresowania polega ta redukcja
    która tkwi w nazwie.

  • 63. Data: 2011-03-12 19:23:37
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > Nie ma możliwości, by jakieś zewnętrzne narzędzie zmieniało
    > sposób działania programu niedostosowanego do pracy wielo-
    > wątkowej.
    >
    > Owszem, można zoptymalizować przyporządkowanie procesów jed-
    > nowątkowych do poszczególnych rdzeni, ale nie trzeba do tego
    > specjalnych programów i daje to bardzo niewiele.

    Widzę, że w końcu wychodzi na moje.

  • 64. Data: 2011-03-12 19:40:58
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 12.03.2011 20:22, MC pisze:
    > I właśnie na likwidacji rozmaitych trybów adresowania polega ta redukcja która tkwi
    w nazwie.

    Owszem, tylko że większość uznaje, że redukcja dotknęła
    mnemoników ("zlikwidowano skomplikowane rozkazy, są tylko
    najprostsze") a nie konkretnych kodów rozkazów (których
    faktycznie jest o niebo mniej właśnie z racji braku koniecz-
    ności kodowania w rozkazie informacji o operandzie).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 65. Data: 2011-03-12 19:41:29
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 12.03.2011 19:05, Przemysław Ryk pisze:
    > Na GPU akcelerowane jest AFAIR tylko powiększanie widoku i obracanie obrazu.

    Tak, to wiem.

    > Nie wiem, czy którykolwiek z filtrów wykorzystuje GPU do obliczeń. No ale

    O ile mi wiadomo -- nie.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 66. Data: 2011-03-12 20:42:36
    Od: "MC" <m...@g...pl>

> [...]
    > faktycznie jest o niebo mniej właśnie z racji braku koniecz-
    > ności kodowania w rozkazie informacji o operandzie).

    Dla mnie to rozróżnienie jest mocno akademickie. Przecież i tak np. operacji
    arytmetycznych nie wykonuje się w RAM-ie nawet jeśli istnieje taki rozkaz.
    Musi nastąpić pobranie, a po wykonaniu operacji - odesłanie.

  • 67. Data: 2011-03-12 21:51:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Mar 2011, MC wrote:

    > Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał
    [...]
    [...]

    Ja jestem w tej większości :>

    To jest kolejny element. *Kolejny*, nie pierwszy. Patrz niżej.

    > Dla mnie to rozróżnienie jest mocno akademickie. Przecież i tak np. operacji
    > arytmetycznych nie wykonuje się w RAM-ie nawet jeśli istnieje taki rozkaz.
    > Musi nastąpić pobranie, a po wykonaniu operacji - odesłanie.

    Zgoda. Ale konstrukcyjnie różnica jest - w przypadku złożonych
    metod adresowania odwołania musi "rozgryźć" elektronika procesora,
    dekodując złożony rozkaz (a raczej jego pola bitowe), w przypadku
    prymitywów - jest to zadanie dla kompilatora (z dołożeniem
    w praktyce kawałkowi odpowiedzialnemu za optymalizację) plus
    (jeśli w assemblerze) programisty.
    Niemniej to jest "część druga".

    Wracając do "sprawy CISC".
    "typowy CISC", dajmy na to taki VAX, miał w architekturze takie
    podstawowe :P rozkazy jak dzielenie wielomianów tudzież liczenie
    CRC czy też "skok tablicowy" (niemal wprost implementację Fortranowego
    "obliczane GOTO").
    W tym świetle uznawanie x86 za CISC jest takie bardziej... marketingowe
    właśnie, w nim jest więcej złozoności wynikłej z kompatybilności
    wstecznej niż CISCa ;)

    Fakt, że instrukcje mogły (w przykładowym VAXie) wskazywać
    operandy na 3. poziomie wskaźników (z możliwością dodawania przesunięcia
    jednocześnie na 2 poziomach, i to zarówno z rejestru jak i bezpośrednio!)
    jest już IMO "dodatkowy", i tu się nieco rozmijam z Radkiem :)
    (wersja o "złożoności adresowania" prowadzi do równie dużej różnicy
    między "prawdziwym CISCem" typu VAXa a "uproszczonym CISCiem" w postaci
    x86, trochę komplikacji zapewnia tylko fakt istnienia segmentacji w x86).

    pzdr, Gotfryd

  • 68. Data: 2011-07-29 11:47:41
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 12.03.2011 21:42, MC pisze:
> [...]
    arytmetycznych nie wykonuje się w RAM-ie nawet jeśli istnieje taki rozkaz. Musi
    nastąpić pobranie, a po wykonaniu operacji

    I właśnie to pobranie i odesłanie powoduje, że dekodowanie
    rozkazów jest znacznie wolniejsze. Ponadto utrudnia się
    określanie zależności rozkazów, a więc i zmniejsza możli-
    wość skutecznej zmiany kolejności realizacji operacji.

    Mikroprocesory RISC są w stanie zmieniać kolejność odczytów
    i zapisów do pamięci nawet. W rodzinie Intela jest to zaka-
    zane -- wszystkie odczyty i zapisy muszą być w kolejności
    zapisanej w programie (co upraszcza oprogramowanie, ale
    zmniejsza wydajność).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./