  • 11. Data: 2014-02-21 08:01:42
    Temat: Re: Problem z ostrością
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > statywu. Aparat niby ostrość łapie, niby na wyświetlaczu aparatu wydaje
    >
    > się ok, ale jednak ok chyba nie jest.

    co znaczy " lapie ostrosc"?
    robisz zdjecia nocne w AF?

    w zdjeciach nocnych nastawia sie ostrosc manulanie.

    przede wszystkim czy uzyskujesz ostre zdjecia w dzien ?

    jesli tak, to mozliwe jest zrobienie ostrych zdjec w nocy - jesli nie to nie.
    sprawdz w ogole jakie sa mozliwsci tego obiektywu w dzien .
    Noc to nie sa warunki do testowania obiektwu.

    Jesli masz ujecia dzienne ostre to sprawa jest banalna rowniez w nocy.
    Jesli dzienne masz nieostre to najpierw opanuj robienie zdjec ostrych w dzien.
    w tej wiekosci , czyli przy takim malym powiekszeniu nawet marny obiektyw jakim jest
    kit potrafi dostarczyc ostry obraz.
    Wydaje mi sie ,ze przyczyna jest po stronie nastaw i warunkow robienia zdjecia.

  • 12. Data: 2014-02-21 20:36:18
    Od: Chocobo <b...@p...fm>

    W dniu 2014-02-21 08:01, XX YY pisze:

    > w zdjeciach nocnych nastawia sie ostrosc manulanie.

    Rozwiniesz?

    marcin

  • 13. Data: 2014-02-21 22:37:46
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 21.02.2014, o godzinie 20.36.18, na pl.rec.foto.cyfrowa, Chocobo
    napisał(a):

    > Rozwiniesz?

    Przełącznik na obiektywie. :P

    Hiperfokalna...
    Ale to wujowy obiektyw jest.

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*

  • 14. Data: 2014-02-22 11:10:54
    Od: Chocobo <b...@p...fm>

    W dniu 2014-02-21 22:37, Habeck Colibretto pisze:

    > Przełącznik na obiektywie. :P

    U mnie jest na auto i problemów z tego typu zdjęciami nie miałem

    marcin

  • 15. Data: 2014-02-22 13:36:59
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Samstag, 22. Februar 2014 11:10:54 UTC+1 schrieb Chocobo:

    > U mnie jest na auto i problemów z tego typu zdjęciami nie miałem

    ale ktos inny ma.
    i ten ktos szuka rozwiazania problemu.
    nie omawiamy sytuacji , w ktorej problem nie wystepuje.

    nie bardzo mi sie chce produkowac i opisywac wiec krotko.

    AF w nocy ma co najmniej z 3 powodow prawo blednie ostrzyc:
    1. wiekszy udzial dyfrakcji i interferencji niz w zdjeciach dziennych ( mimo tego
    samego poziomu bezwzglednego dyfrakcji , jej udzial/wplyw w sygnale obrazowym jest
    wiekszy )
    2. wieksze szumy na matrycach ukladu AF
    3. Pomiar odleglosci zalezy od czestotliwosci czyli temp barwowej swiatla. AF jest
    justowany dla 5500 K. Tylko nieliczne aparaty ostatniej generacji maja uklad
    kompensujacy temp barwowa. ten tani sony tego nie ma. W nocy kierujac na zrodlo
    swiatlo , ktorego temp. barwowa moze znacznie odbiegac od 5500 k pomiar jest
    obarczony duzym bledem.

    AF w zdjeciach nocnych lubi " zglupiec " albo i cos tam nastawi , co on chce , nie
    akurat my.

    powodow nieostrosci moze byc kilka , to jeden z mozliwych - trzeba wykluczyc.
    widze tez w podanym przykladzie i inne , ale nastawa ostrosci musi sie zgadzac.

  • 16. Data: 2014-02-23 18:54:30
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 22.02.2014 13:36, XX YY pisze:
> [...]
    akurat my.

    > powodow nieostrosci moze byc kilka , to jeden z mozliwych - trzeba wykluczyc.

    I ta odpowiedź, choć nadal szczątkowa wiele już wyjaśnia. Dziękuję,
    spróbuję z MF, nie wiedziałem o w/w problemach, ale jak już kiedyś
    pisałem nie jestem fotografem i za wiele z robieniem z zdjęć, poza
    przyjemnością czerpaną z ich robienia nie mam. Szczerze byłem
    przekonany, że jak już słyszę beep to aparat na 100% ostrość złapał
    dobrą. :)

    Dokładniej rzecz ujmując, spróbuję z MF i F8 dla 18 bo wynika z
    charakterystyki imitacji obiektywu, dla tej przesłony przy tej
    ogniskowej (jeśli chcę mieć wszystko ostre w kadrze, czyli musi być
    wedle teorii powyżej 5.6) zdjęcia będą najostrzejsze.

    --
    anacron
    aba/

  • 17. Data: 2014-02-23 19:55:22
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    anacron napisał:
> [...]
    > ogniskowej (jeśli chcę mieć wszystko ostre w kadrze, czyli musi być
    > wedle teorii powyżej 5.6) zdjęcia będą najostrzejsze.

    Problem z MF w nocy na sprzęcie amatorskim jest taki, że luzy
    w mechanice są tak duże iż ręczne manipulowanie przy obiektywie może dać
    gorsze rezultaty niż kapryśny AF. Ale to może tylko ja miałem AŻ tak
    badziewny sprzęt.

    m.

  • 18. Data: 2014-02-24 07:20:31
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    >
    > w mechanice są tak duże iż ręczne manipulowanie przy obiektywie może dać
    >
    > gorsze rezultaty niż kapryśny AF. Ale to może tylko ja miałem AŻ tak

    no tak , jesli sie ma obiektyw , ktorym nie da sie recznie nastwic ostroscci , to
    trzeba sie liczyc z tym ze bedzie sie tez produkowac zdjecia nieostre.
    mam troche zdjec nocnych i problem ostrzosci jest dokladnie taki sam jak w dzien ,
    trzeba tylko pamietac o paru warunkach , ktore zreszta nietrudno dotrzymac.
    - staranne nastawienie ostrosci
    - nieruchomy aparat, stabilny statyw, podloze , mozliwie malo wietrzna pogoda.
    - tak niska jak tylko mozna czulosc ISO
    - tak otwarta jak tylko mozna przyslona.

  • 19. Data: 2014-02-24 10:43:54
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 24 lutego 2014 07:20:31 UTC+1 użytkownik XX YY napisał:

> [...]
    >
    > - tak niska jak tylko mozna czulosc ISO
    >
    > - tak otwarta jak tylko mozna przyslona.

    z dwoma ostatnimi sie nie zgadzam - zalezy od konkretnego przypadku. Przykładowo
    zdjęcia nieba (w sensie gwiazdy) jeśli sie chce mieć ostre, to wychodzą znacznie
    lepiej na dużym iso, krótszych czasach i przymkniętej przysłonie. Przysłonę trzeba
    przymknąć przynajmniej 1-2 działki, bo ostrość na pełnej dziurze zwykle jest dość
    kulawa. Oczywiście trzeba zrobić kilka zdjęć i zestackować, ale to specyfika
    astrofoto. Zdjęcia w plenerze na długim czasie też wydają się czasami problematyczne,
    bo wieje wiatr, drzewa się ruszają, samochody jada itd.
    pozdrawiam Krzysiek

  • 20. Data: 2014-02-24 14:54:46
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    astrofoto. Zdjęcia w plenerze na długim czasie też wydają się czasami problematyczne,
    bo wieje wiatr, drzewa się ruszają, samochody jada itd.

    nie pisze , ze nalezy przslone calkowicie otworzyc.
    napisalem ze nalezy tak otworzyc jak to jest mozliwe , inaczej mowiac nie przymykac
    zbytnio.
    zbyt przymknieta przyslona ozancza niski poziom sygnaly tzn niskie s/n tzn wysokie
    szumy. Szumy obnizaja ostrosc/ rozdzielczosc.

    dla okreslonej technologii w jakiej wykonana jest matryca widzialnosc szumu zaleza
    wylacznie od poziomu sygnalu wejsciowego . Wysokiej iso lub dlugie czasy sa
    konsekwencja niskiego poziomu sygnalu.

    niski sygnal ( ciemno , zbyt przymknieta przyslona) implikuje koniecznosc podnoszenia
    ISO czyli stopnia wzmocnienia - tym samym szum zostanie wzmocniony.
    zbyt przymknieta przyslona to dyfrakcja , spada rozdzielczosc .
    trzeba zbakezc optimum - nie przymykac zbytnio przyslony , nie podnosic zbytnio ISO
    jesli nie potrzeba.

    gwiazdy to oddzielny temat:

    Nikon D800, Sigma 15mm; 2,8; 20 Sekunden, ISO 6400.
    temperatura ok -20 st C - szum termiczny wyraznie spadl.

    http://www.bernd-willinger.com/images/panos/News/360
    %20Pano%20Hinterer%20Brunnenkogel.swf

    ( dla porzadku - nie moje, kogos , z kim dyskutujemy czesto kwestie techniczne)

    zdjecia krajobrazu bez gwiazd sa duzo latwiejsze.

    w pytaniu mamy krajobraz - duzo latwiej nastawic ostrosc choc i tutaj widac tez
    gwiazdy, ale to nie temat :

    http://spherapan.vot.pl/196/196.html

    powiekszenie o ile pamietam ok 80 %
    temperatura ponad +30 stopni , ok 400 iso o ile pamietam - naswietlanie pare sekund.

    Zdjecia nocne moga byc tak ostre jak dzienne.

    o inne nocne - patano mnie dlaczego takie ostre - widac galazki:

    http://spherapan.vot.pl/209/209.html