  • 21. Data: 2013-01-16 11:17:23
    Temat: Re: Problem z filtrem polaryzacyjnym
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-16 01:21, Janko Muzykant pisze:

    > To się fajnie robi programowo, a przede wszystkim dokładniej.

    Wiesz... można coś takiego programowo zrobić ale sęk w tym, że różnica w
    ekspozycji osoby stojącej na tle nieba może być tak duża, że niebo
    stanie się białą plamą. Po drugie, robisz budynek z mnóstwem okien.
    Światło odbija się w części szyb. Trudno potem korygować okno po oknie a
    i tak nie da się uzyskać tego efektu co z filtrem gdyż w odbiciach
    zginie sceneria. Chodzi o rozwiązanie wszystkich przypadków takich jak tu:

    http://www.optyczne.pl/35.1-poradnik-Filtry_polaryza
    cyjne_w_praktyce.html

    Marek

  • 22. Data: 2013-01-16 11:22:41
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-16 01:49, Mariusz [mr.] pisze:

    > Dzięki za ładny obrazek poglądowy. :) Przyznam, że nie mam pomysłu
    > na taki problem...
    >
    > Rzuć okiem na ekspozycję z PL - o ile wzrosła względem czystego
    > szkła i czy może faktycznie nie było już zbyt ciemno? (bo widzę, że
    > chyba robione ze statywu - to się mogło naświetlać i minutę... ;-)

    Było już szaro. Słońce za horyzontem. Musiałem więc ze statywem.
    Naświetlanie bez filtra 1/200 a z nim chyba 1/50 jeśli dobrze pamiętam.
    Pozbyłem się już fotek i nie mam jak sprawdzić.

    > Rzucam wstępną hipotezę - nadmierna wrażliwość AF na płytką GO (a w
    > tym przypadku lekkie zblurowanie obrazu filtrem). Chwilowo nie mam
    > lepszych pomysłów. :)

    Chyba za mało wyeksponowałem zdanie bo nikt z Was go nie dostrzega :-D

    "nie dało się ustawić ostrości nawet ręcznie"

    Marek

  • 23. Data: 2013-01-16 11:27:17
    Od: Marek <p...@s...com>

    > To wycinek klatki czy cała?

    Wycinek ze środka i pomniejszone żeby było widać o co chodzi. W kółkach
    jest 1:1.

    > To wtedy przypadek pierwszy :)

    Czy jest alternatywny algorytm zakupu filtra niż zabranie aparatu na
    miasto i ganiania po sklepach w celu testowania poszczególnych filtrów?
    Lub inaczej: czy kupując w sklepie internetowym mogę mieć pewność, że
    kupię dobrze jeśli zdecyduję się na konkretną markę/model?

    Marek

  • 24. Data: 2013-01-16 11:49:32
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2013-01-16 11:27, Marek pisze:

> [...]
    > Lub inaczej: czy kupując w sklepie internetowym mogę mieć pewność, że
    > kupię dobrze jeśli zdecyduję się na konkretną markę/model?

    Jest kilka.
    Jednym z nich jest czytanie archiwum grupy, pod kątem zadawanych
    wiele razy pytań o jakość filtrów konkretnych producentów.

    W ten sposób kupiłem polara B+W i dwa HOYA HD
    i nie narzekam na ich jakość, choć do tele nie stosuję.

    JD

  • 25. Data: 2013-01-16 12:12:28
    Od: "quent" <x...@x...com>

    Użytkownik "Janko Muzykant" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    > To się fajnie robi programowo, a przede wszystkim dokładniej.

    Takie fotki owszem:
    http://journal.phottix.com/wp-content/uploads/Craig-
    Ferguson-CPL-Images.jpg

    ale takie juz nie:
    http://www.oreillynet.com/digitalmedia/blog/images/B
    A%20polarize.jpg

    a takich wręcz się nie da:
    http://www.apaulodesign.com/blog/uploaded_images/pol
    arized-water_1-794476.jpg

    Pozdr.

  • 26. Data: 2013-01-16 14:09:45
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-01-16 12:12, quent pisze:
    > Takie fotki owszem:
> [...]

    Da się, da.

    > a takich wręcz się nie da:
    > http://www.apaulodesign.com/blog/uploaded_images/pol
    arized-water_1-794476.jpg

    I to są te rzadkie przypadki, których się nie da aż tak.

    --
    pozdrawia Adam
    /badacze dowiedli, że globalne ocieplenie wzięło się ze żarówek setek/

  • 27. Data: 2013-01-16 14:12:17
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-01-16 11:17, Marek pisze:
    > Wiesz... można coś takiego programowo zrobić ale sęk w tym, że różnica w
    > ekspozycji osoby stojącej na tle nieba może być tak duża, że niebo
    > stanie się białą plamą.

    Musiałaby to być bardzo słabiutka matryca.

> [...]
    > i tak nie da się uzyskać tego efektu co z filtrem gdyż w odbiciach
    > zginie sceneria. Chodzi o rozwiązanie wszystkich przypadków takich jak tu:

    Nie przeczę, ale to są sytuacje spotykane rzadziej, a najczęściej
    kontrast scen pozwala na straty jak w pierwszym poście wątku.

    --
    pozdrawia Adam
    /zegar, który stoi, przynajmniej jest dokładny dwa razy dziennie/

  • 28. Data: 2013-01-16 15:00:15
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-16 14:12, Janko Muzykant pisze:

    > Musiałaby to być bardzo słabiutka matryca.

    A77 ma słabą? Nie mam odniesienia.
    Z tego co się orientuję, to nawet najlepsze matryce pokrywają niewielki
    fragment dynamiki oka ludzkiego tak więc nie da się objąć dynamiką
    matrycy tego co widzimy. Jeśli ustawimy aparat do ciemnego ale
    widocznego obiektu na tle nieba, to zdjęcie może być częściowo
    prześwietlone lub niedoświetlone bez wariantu pośredniego.

    > Nie przeczę, ale to są sytuacje spotykane rzadziej, a najczęściej
    > kontrast scen pozwala na straty jak w pierwszym poście wątku.

    Nawet przy niewielkim doświadczeniu miewałem sytuacje gdzie zdjęcie z
    filtrem było o klasę lepsze niż bez. Nawet zwykły kolor bruku latem
    drastycznie zyskiwał na kolorystyce po wyeliminowaniu odblasku słońca.
    Bez filtru zdjęcie było przepalone w miejscu utworzenia się plamy
    słonecznej. Z filtrem odblask zniknął całkowicie i wyłoniły się kolory.
    W słoneczne dni prawie zawsze filtr taki coś widocznego wnosi - jak
    wynika z moich obserwacji.

    Marek

  • 29. Data: 2013-01-16 15:05:16
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-16 14:09, Janko Muzykant pisze:
    A%20polarize.jpg

    > Da się, da.

    A czy nie będzie to dłubaniną niepotrzebną? W jaki sposób dokonałbyś
    korekty koloru nieba bez zabarwiania liści i vice versa? Praca z
    wykorzystaniem masek wydaje mi się frustrująca przy tym konkretnym zdjęciu.

    Marek

  • 30. Data: 2013-01-16 15:07:35
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-16 15:00, Marek pisze:

    > Z tego co się orientuję, to nawet najlepsze matryce pokrywają niewielki
    > fragment dynamiki oka ludzkiego tak więc nie da się objąć dynamiką
    > matrycy tego co widzimy.

    Oko ludzkie wcale nie ma jakiejś fenomenalnej dynamiki, tylko
    zajebistego fotoszopa, który za nim stoi i składa hdr-y w locie.

    --
    marcin