  • 11. Data: 2013-01-15 17:37:01
    Temat: Re: Problem z filtrem polaryzacyjnym
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2013-01-14 23:44, Marek pisze:
    > Czy dla ogniskowej 300mm (z cropem 450mm) da się kupić filtr
    > polaryzacyjny kołowy, który nie będzie psuł ostrości? Założyłem
    > eksperymentalnie jakiś tani, marki "krzak" filtr. Przy 300mm nie dało
    > się ustawić ostrości nawet ręcznie. Nie mam pewności czy filtr był aż
    > taki do bani (niby było to szkło optyczne) czy może przy tak wąskich
    > kątach nie ma sensu stosowania filtrów bo zawsze będą poważnie
    > zniekształcały?

    Jak nakręciłeś filtr? Jeśli pada na niego bezpośrednie światło Słońca,
    to (zwłaszcza marny) filtr psuje obraz. Przyzwoitsze obiektywy mają
    wycięcie w osłonie przeciwsłonecznej do kręcenia filtrem zakręconym
    bezpośrednio na obiektywie.
    A swoją drogą, po co Ci filtr do takiego obiektywu? Co zamierzasz pstrykać?

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 12. Data: 2013-01-16 00:11:27
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-15 12:32, trolling tone pisze:

    > "Jasność" 5.6 jest na granicy poprawnej pracy większości systemów AF.
    > Polar zabiera coś koło 1.5 EV, przy słabym oświetleniu AF może mieć
    > kłopoty, także z potwierdzaniem w trybie ręcznym (matówki tańszych
    > lutrzanek też nie nadają się do ostrzenia manualnego). Problem
    > z ustawianiem ostrości nie musi świadczyć o jakości filtra.

    No ale ja nie używałem AF.

    http://img266.imageshack.us/img266/8589/przykadl.jpg

    Nie potrafiłem ustawić ostrości w MF.

    Marek

  • 13. Data: 2013-01-16 00:16:38
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-15 12:43, Janko Muzykant pisze:

    > A po co Ci on? Wszystkie sprawy dynamiczne zrobisz w szopie, łatwiej
    > i dokładniej. Te rzadkie przypadki eliminacji odbić nie sądzę, żeby
    > się zdarzały przy takich ogniskowych.

    Chodzi o granatowe niebo głównie. Odbicia od fal na wodzie to wcale nie
    rzadkość przecież. Nierzadko pod słońce robię zdjęcia.

    Marek

  • 14. Data: 2013-01-16 00:20:06
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-15 13:09, J.F pisze:

    > Cos dziwnego. Filtr normalny, od przodu zakladany ?
    > Im mniejszy kat, tym mniej problemow plaska szybka powoduje. Przy
    > duzych katach moga sie objawic.

    Zobacz sam:
    http://img266.imageshack.us/img266/8589/przykadl.jpg

    Sytuacja jest dokładnie odwrotna niż piszesz. Wygląda to tak jakby
    mikrodefekty na małej ogniskowej nie były dostrzegalne a przy większej
    zaczynały ostro przeszkadzać.

    > P.S. one chyba nie sa ze szkla. Polaryzatory to z plastiku. Mozliwe ze
    > miedzy dwiema szybkami szklanymi.

    Napisali, że szkło optyczne. Zresztą popatrz na Allegro chyba wszystkie
    są szklane niezależnie od ceny.

    Marek

  • 15. Data: 2013-01-16 00:27:52
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-15 16:59, Mariusz [mr.] pisze:

    > Dokładnie. To na szerokich polar robi największe problemy, zatem
    > drogą dedukcji: najlepiej nadaje się do tego tele... :))

    Hmmm.. to jak to wytłumaczyć?
    http://img266.imageshack.us/img266/8589/przykadl.jpg

    > Jak masz chęć, to sprawdź temat: może to lustro w polu widzenia SLT
    > ma jakąś polaryzację i w komplecie z odpowiednio ustawionym polarem robi
    > blackout?

    Nie, to nie to. Nie mam blackoutów lecz mydło nie do skorygowania
    ręcznego. Nawet na podglądzie przed zrobieniem fotki jest doskonale
    widoczne.
    Mam też drugi obiektyw, oryginalny 16-50 f/2.8 72mm. Filtr (inny
    oczywiście) przy każdej ogniskowej i każdej nastawie działa rewelacyjnie.

    > BTW: Wczoraj zaglądałem do googlarki, czy ludzie nie mają problemów
    > z tym lustrem w sonowych SLT-ach. Autor testu przekonuje, że ta flara w
    > środku, to tylko na SLT do uzyskania:
    > http://www.bjp-online.com/IMG/080/159080/alpha55flar
    epattern-580x358.jpg?1296478377

    Tego nie zweryfikuję. Robiłem sporo zdjęć pod słońce, były ostre
    rozbłyski ale flar nie widziałem ani razu. Może fart a może inny obiektyw.

    Marek

  • 16. Data: 2013-01-16 00:31:36
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-15 13:24, JD pisze:

    > Ale co jest nie tak? Ustawia ostrość, a obraz mimo tego mydlany,

    Dokładnie tak.
    http://img266.imageshack.us/img266/8589/przykadl.jpg

    > czy AF nie może znaleźć ostrości?

    AF znajduje ją w dokładnie tym samym punkcie jak MF. To co na zdjęciu
    widzisz to MF ustawiony najlepiej jak się dało. AF daje dokładnie to
    samo i nie gubi się. Pewnie działa.

    > W pierwszym przypadku jakość filtra niedostateczna,
    > w drugim za ciemno, czyli czułość AF w puszce za mała.

    A gdy nie używamy AF i mydło mamy, to co wtedy? :-)

    Marek

  • 17. Data: 2013-01-16 00:39:10
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-15 17:37, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Jak nakręciłeś filtr?

    Pytanie podchwytliwe. Nie zastanawiałem się - wyjąłem z pudełka i
    nakręciłem ot tak, jak każdy inny :-D

    > Jeśli pada na niego bezpośrednie światło Słońca,

    Akurat test mogłem zrobić tuż po zachodzie słońca albo wcale.
    http://img266.imageshack.us/img266/8589/przykadl.jpg

    Nie interesowało mnie jak spełnia swoją funkcję w warunkach do jakich
    jest przeznaczony skoro mam takiego blura, że nie da się zdjęć zaakceptować.

    > A swoją drogą, po co Ci filtr do takiego obiektywu? Co zamierzasz pstrykać?

    Błękitne niebo chciałbym uzyskać oraz czasem eliminację odblasku od
    wody. Zresztą nawet przy zbliżeniach przyrodniczych efekt zastosowania
    filtru jest mocno zauważalny.

    Marek

  • 18. Data: 2013-01-16 01:21:54
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-01-16 00:16, Marek pisze:
    > Chodzi o granatowe niebo głównie.

    To się fajnie robi programowo, a przede wszystkim dokładniej.

    --
    pozdrawia Adam
    /mądra kobieta - oksymoron? - nie, raczej coś jak mądry mężczyzna.../

  • 19. Data: 2013-01-16 01:49:31
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek" <p...@s...com> wrote

    Dzięki za ładny obrazek poglądowy. :) Przyznam, że nie mam pomysłu
    na taki problem...

    Rzuć okiem na ekspozycję z PL - o ile wzrosła względem czystego
    szkła i czy może faktycznie nie było już zbyt ciemno? (bo widzę, że
    chyba robione ze statywu - to się mogło naświetlać i minutę... ;-)

    Rzucam wstępną hipotezę - nadmierna wrażliwość AF na płytką GO (a w
    tym przypadku lekkie zblurowanie obrazu filtrem). Chwilowo nie mam
    lepszych pomysłów. :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 20. Data: 2013-01-16 07:44:55
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2013-01-16 00:31, Marek pisze:

    > Dokładnie tak.
    > http://img266.imageshack.us/img266/8589/przykadl.jpg

    To wycinek klatki czy cała?

    > A gdy nie używamy AF i mydło mamy, to co wtedy? :-)

    To wtedy przypadek pierwszy :)

    JD