    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.sci.fizyka
    Subject: Re: Prad z wiatrakow
    Date: Mon, 16 Dec 2013 10:29:46 +0100
    <52ae12ea$0$2361$65785112@news.neostrada.pl>
    <52ae1d40$0$2140$65785112@news.neostrada.pl>

    /

    > Pasmo przy 2350 cm-1 to absorbcja dwutlenku węgla. Jak widać, przechodzi
    > około 60% promieniowania. Łatwo policzyć, że w warstwie kilkunastu
    > metrów pochłaniane jest praktycznie całe promieniowanie w zakresie, w
    > którym absorbuje CO2. Zwiększenie stężenia dwutlenku węgla w atmosferze
    > nic już nie zmieni, bo więcej niż 100% pochłonąć się nie da. O co więc
    > chodzi

    1. maksimum emisji ciała doskonale czarnego o temperaturze 300K
    to jakieś 6500cm^-1. Tamto minimum to dla -50degC, takich mrozów nie
    ma;)
    Tu interesujący zakres lepiej się łapie:
    http://www.astrochem.org/data/CO2H2O/co2fig1.gif

    2. Pół metra CO2 to (przy założeniu stężenia 400ppm)
    z grubsza kilometr atmosfery. (Beer-Lamber:)
    Ziemska atmosfera odpowiada ~8 km powietrza w warunkach
    normalnych.

    Łącząc dwa powyższe, dla podczerwieni nadal transmitancja
    całej atmosfery jest różna od zera.

    http://speclab.cr.usgs.gov/PAPERS.refl-mrs/
    fig 3b.

    http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Atmospheric.t
    ransmittance.IR.jpg

    http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Atmospheric.t
    ransmittance.IR.jpg

    W okolicach naszych 10?m jakieś 80%.

    bonus 3. Nawet jeśli transmitancja byłaby 0, to przecież
    nie jest to szyba, tylko rozciągły ośrodek. Jeśli dana warstwa
    zaabsorbuje promenowania, to również chętnie je promieniuje.
    Tak więc ciepło nadal uciekałoby, tylko promenowanie byłoby kilka
    razy absorbowane i emitowane po drodze.
    Całość jest opisywana dosć skomplikowanym równaniem
    http://en.wikipedia.org/wiki/Radiative_transfer
    ale zależność rozwiązania od stężania gazu nadal tam siedzi.

    pzdr
    bartekltg