  • 31. Data: 2013-12-15 16:05:57
    Temat: Re: Prad z wiatrakow
    Od: "M." <...@n...pl>

    W dniu 2013-12-15 15:42, J.F. pisze:

    > No chyba ze opanujemy synteze termojadrowa.

    Jest to jakaś nadzieja - wtedy wystarczyłoby tylko opracować samochód na
    prąd.

    > Aczkolwiek ... reaktor juz mamy, tylko odebrac ten gigawat z km^2 :-)

    Nawet pracuje w trybie ciągłym, tylko dostępność w konkretnym miejscu
    Ziemi nie jest stała :-)

    M.

  • 32. Data: 2013-12-15 16:10:35
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 2013-12-15 13:10, ToMasz wrote:

    > jeśli już o polityce, to ja proponuje takie rozwiązanie. Należy policzyć
    > ile w długim okresie czasu (zwrot inwestycji) kosztuje 1KWh energii:
    > A - z węgla (gazu ropy)
    > B - z atomu
    > C - z wiatraka czy innych odnawialnych
    >
    > Każdy kto płaci za energie elektryczną wybiera sobie czy chce płacić za
    > A, B, czy C - oczywiście każdy wybór będzie skutkował inną ceną energii.
    > Ten wybór należy uznać jako oddany głos w głosowaniu. Wg tego wyboru
    > należy inwestować publiczne pieniądze w elektrownie oparte o źródła A B
> [...]

    Bardzo proste. Ludzie wybiorą opcję najtańszą. Najtańszą
    dla siebie w danym momencie, nie "najlepszą" czy najtańszą
    dla gospodarki w długim okresie.
    Jakbyś dał opcję: wycinamy wszystkie lasy i tym palimy
    i byłaby tańsza, też by uzyskała znaczący procent;-)

    Na tym polega rola państwa, aby rozpoznawać dalekosiężne
    i niebezpośrednie skutki i im zapobiegać.
    I robi to czy to zakazem palenia śmieciami, a gdzieniegdzie
    nawet węglem w piecach czy dotowaniem mniej ekonomicznych
    źródeł energii (jak właśnie wiatrowa).

    W teorii działa, w praktyce przez głupotę i własne interesy nieco
    gorzej, ale większość przyjmuje jednak, że dalekosiężne skutki
    tego systemu będą lepsze niż zupełnego uwolnienionego.

    pzdr
    bartekltg

  • 33. Data: 2013-12-15 16:11:46
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2013-12-15 14:30:09 +0100, =?ISO-8859-2?Q?Pawe=B3_Kasztelan?=
    <P...@g...com> said:

    > A nasz węgiel zachować dla przyszłych pokoleń
    > polaków. Za 70-150 lat nasze wnuki mogły by się cieszyć
    > że mają węgiel i korzystać z niego.

    Naukowo - to bardzo prawidłowe.
    A pod względem politycznym - niebezpieczne.
    Jeśli my surowiec zostawimy, a innym już braknie. to nie będą szanować
    naszego stanu posiadania, o nie. Starczy mała światowa propaganda, że
    tam w tej Polsze panuje okrutny totalitaryzm, i mają tajną BMR
    zagrażającą światu, więc należy ich najechać zbrojnie, aby wprowadzić
    "demokrację". Znaczy zagarnąć to co tam pod ziemią sobie zachomikowali.
    Właśnie po to napaść na Irak, Afganistan.

    --
    DJ

  • 34. Data: 2013-12-15 16:15:43
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 15.12.2013 14:30, Paweł Kasztelan pisze:

    > Jeśli ma to być mądra decyzja to trzeba się zastanowić czy
    > wolimy zapłacić np. 500$ za węgiel Rosji/Australi/Ukrainie
    > czy 1000$ naszym górnikom. Chociaż drożej to dla państwa
    > może być to bardziej opłacalne.
    przykro mi, ale tak się nieda. Polski górnik dołowy musi wyżywić siebie,
    co najmniej jednego pracownika na powierzchni i kilki leni którym się
    pracować nie chce. Zamknięta kopalnia bo niedochodowa - przynosi dochód
    zagranicznemu inwestorowi - mimo że pracują w niej polscy górnicy. ale
    zarządu jest zdecydowanie mniej, zero związków, zero niegospodarności.
    Tak więc dopóki w kopalni, stoczni, szpitalu ( i tak dalej) będzie
    straszył duch socjalizmu - nie będziemy zadowoleni z tego co w naszym
    państwie się dzieje.
    ToMasz

  • 35. Data: 2013-12-15 16:15:54
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2013-12-15 16:05:57 +0100, "M." <...@n...pl> said:

    > Jest to jakaś nadzieja - wtedy wystarczyłoby tylko opracować samochód na prąd.

    GM opracował EV1. Ubito szybciutko.

    --
    DJ

  • 36. Data: 2013-12-15 16:22:57
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2013-12-15 16:05, M. pisze:

    > Nawet pracuje w trybie ciągłym, tylko dostępność w konkretnym miejscu
    > Ziemi nie jest stała :-)

    Dlatego są plany elektrowni na orbicie naszej Ziemi. Tam słoneczko nie
    zachodzi.

    Pozdr.PK.

  • 37. Data: 2013-12-15 16:25:06
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    > Nie, nie jest takie proste, ponieważ w długim okresie A i B się skończą.
    > Dlatego A i B należałoby zużywać po to, by tworzyć bardziej sprawne C.

    Jak byłem mały, mówiono że ropy wystarczy na 30 lat, węgla na 100 więc
    Polska będzie potęgą. Gówno prawda jak widać. Oczywiście że węgiel i
    ropa się skończą, ale enegia atomowa? Czy nie jest to zbyt odległy
    horyzont czasowy? Tak czy siak, za 10 lat będzie trzeba coś zbudować, co
    będzie działać przez 30 lat. więc co? Będziemy durnie przekonywać
    reklamami w TV ze atom jest nieszkodliwy, spaliny węgla bardziej? Bez
    sensu - pozwólmy zdecydować polakom portfelami. jasne że nikt nie chce
    mieć elektrowni atomowej w pobliżu, ale to też da się załatwić! Tańszy
    lub nawet darmowy prąd w okolicy! Ilu ludzi przesiedlono aby wybudować
    autostradę? Może w okolicy elektrowni atomowej też trzeba? A moze takie
    elektrownie atomowe powkładać do starych kopalń? Najmniejsze generatory
    atomowe są chyba w łodziach podwodnych - więc powinno się to udać!

    ToMasz

  • 38. Data: 2013-12-15 16:27:33
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2013-12-15 16:10:35 +0100, bartekltg <b...@g...com> said:

    > Na tym polega rola państwa, aby rozpoznawać dalekosiężne
    > i niebezpośrednie skutki i im zapobiegać.

    Niestety często skorumpowane ograny państwa, działają podobnie jak
    jednostka. Wybierze to co najbardziej korzystne dla "siebie" w danym
    momencie.

    > I robi to czy to zakazem palenia śmieciami

    A zgadnij gdzie trafia frakcja pojemników "żółtych" z polskiego
    komunalnego odpadu?

    > czy dotowaniem mniej ekonomicznych
    > źródeł energii (jak właśnie wiatrowa).

    Właśnie ogólne koszty dotowania są najbardziej dotkliwe.

    --
    DJ

  • 39. Data: 2013-12-15 16:30:31
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2013-12-15 16:15:43 +0100, ToMasz
    <n...@n...neostrada.pl> said:

    > Tak więc dopóki w kopalni, stoczni, szpitalu ( i tak dalej) będzie
    > straszył duch socjalizmu - nie będziemy zadowoleni z tego co w naszym
    > państwie się dzieje.
    > ToMasz

    Lepiej niech straszy duch kapitalizmu. Zrabować ziemi zasoby, i
    przerobić je na "kapitał". Niestety ów duch też posiada dużą wadę - nie
    przewiduje sytuacji kiedy zasoby się skończą. Wówczas ten kapitał nie
    będzie miał żadnej wartości.

    --
    DJ

  • 40. Data: 2013-12-15 16:34:59
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    > Bardzo proste. Ludzie wybiorą opcję najtańszą.
    super. ale jednocześnie wyrażą zgodę na wytwarzanie tej energii. bo
    teraz chcą najtańszą, ale produkowaną przez gaz z krowich placków. -
    czyli coś co jest ekonomicznie niemożliwe.

    > Najtańszą
    > dla siebie w danym momencie, nie "najlepszą" czy najtańszą
    > dla gospodarki w długim okresie.
    Co to jest w długim okresie? Palenie drewnem - o ile drewno trzeba kupić
    - nie jest tanie! Palenie śmieciami jest nielegalne - tak samo jak
    kradzież prądu - który można wykorzystać do ogrzewania. Dla naszego
    państwa najkorzystniejsze byłoby aby w długim czasie zwróciły się
    wszelkie ekoinwestycje. A wiec zero Vatu na wiatraki solary itp, również
    na styropian, wełnę mineralną i usługi z tym związane. to przechyli
    szalę opłacalności w stronę ekologii. jak mocno? nie wiem, ale to byłoby
    korzystne w długim horyzoncie czasowym. Co z tego funkcjonuje? będzie
    wprowadzone? NIC! więc po kija martwić się co się stanie z elektrownią
    atomową/węglową za 300lat? 50 lat to maksymalne maksimum o którym
    możemy teraz myśleć.
    ToMasz