  • 21. Data: 2012-01-06 14:50:56
    Temat: Re: Port LPT - sterowanie 230V
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Fri, 06 Jan 2012 13:21:16 +0100, Sylwester Łazar <i...@a...pl>
    wrote:

    [...]

    1. Stawiasz jak dla mnie dziwną tezę że styk mechaniczny jest mniej
    odporny na temperaturę niż elektronika. Możliwości krzemu się kończą
    na około 150 i finito. Łatwiej jest zbudować styk mechaniczny z
    napędem, który ma większą pewność zadziałania w podwyższonej
    temperaturze niż krzemowy.

    2. Jeszcze nie wymyślono takiego styku elektronicznego który tworzyłby
    ,,widoczną przerwę w obwodzie''

    3. Styk mechaniczny nie wymaga prądu do jego zadziałania - napęd może
    być dowolny.

    Ja wiem, że w wielu typowych zastosowaniach styk elektroniczny jest
    bezkonkurencyjny a tam, gdzie jest konieczna duża częstotliwość łączeń
    wręcz niezbędny, ale to nie jest lek na wszystkie problemy.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 22. Data: 2012-01-06 15:16:31
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > na około 150 i finito. Łatwiej jest zbudować styk mechaniczny z
    > napędem, który ma większą pewność zadziałania w podwyższonej
    Do powyższego mam kilka uwag:
    a) Tak. Stawiam taka tezę.
    W warunkach pracy urządzeń podanych w specyfikacji, półprzewodnik ma
    lepsze właściwości i jest bardziej odporny na
    załączanie, ZWŁASZCZA dużych mocy.
    Nigdy nie widziałem przekaźnika, który pracuje w temperaturze większej niż
    120 stopni
    i nadal jest sprawny.
    Te styki które mierzyłem ostatnio w uszkodzonym przekaźniku w obwodzie
    ZABEZPIECZENIA otwarcia drzwi obrabiarki,
    miały styki o wartości rezystancji od 22 do 180 ohmów.
    Były nadpalone.
    Przekaźnik to Siemens miał nadpalone styki i kosztuje jakieś 100 zł/sztukę.

    b)nie rozumiem co znaczy łatwiej. Mam na myśli, że nie wiem co dla Kolegi
    oznacza łatwiej.
    Jeżeli musimy się douczyć, znaleźć element i schemat, potem zmontować to
    nieco inaczej
    niż przyzwyczajeni byliśmy to robić przez ostatnie 20 lat (jak u mnie)i
    umieścić to
    na szynie S35 w obudowie, jakiej nigdy nie stosowaliśmy - to łatwiej użyć
    starocia.
    c) nie wiem co oznacza podwyższona temperatura. 70 czy 100 stopni
    Celsjusza ?

    > 2. Jeszcze nie wymyślono takiego styku elektronicznego który tworzyłby
    > ,,widoczną przerwę w obwodzie''
    A jest potrzebna?
    W technice Wysokich Napięć to stosuje się rozłacznik, który oczywiście nie
    przełącza prądów.

    > 3. Styk mechaniczny nie wymaga prądu do jego zadziałania - napęd może
    > być dowolny.
    Tu chyba niezbyt udane zdanie, albo nie zrozumiałem.
    Chyba chodzi o podtrzymanie przewodzenia, czyli styki typu NC?
    Oczywiście ten problem też już jest rozwiązany.

    > Ja wiem, że w wielu typowych zastosowaniach styk elektroniczny jest
    > bezkonkurencyjny a tam, gdzie jest konieczna duża częstotliwość łączeń
    > wręcz niezbędny, ale to nie jest lek na wszystkie problemy.
    Dlatego nigdy nie proponuję go stosować tam gdzie się nie da.
    Zresztą moja wiedza nie pozwala na podanie przykładów takich zastosowań.
    S.

  • 23. Data: 2012-01-06 15:40:21
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    > Czy w takim razie przyjmie Kolega zakład, że jednak wysteruje?
    > Powiedzmy, że stawką będzie właśnie taka 4W/220V lamka LED dowolnej firmy.
    > S.

    Twierdzisz, że będzie świecić pełną mocą bez migotania?
    Sprawdziłbym to, ale nie mam lampki LED 220V.
    Taki zakład mogę tylko przegrać. Nawet jeśli wygram, dostanę kompletnie
    nieużyteczny dla mnie gadżet. Nie cierpię LED, zwłaszcza "dowolnej firmy".
    Jeśli masz taką lampkę, sprawdź i napisz.
    Grzałki o takiej mocy nie wysterujesz. Ale lampka to nie grzałka.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 24. Data: 2012-01-06 15:46:00
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    > Był to mianowicie MOSFET. Jakiś taki zwykły i dość stary IRF840.
    > Napięcie max. to 500 V, wydajność prądowa 8A i cena ~3 zł

    Chcesz sterować IRF840 bezpośrednio z LPT. Bardzo zły pomysł.

    Pozdrawiam,
    P.P.

  • 25. Data: 2012-01-06 16:09:21
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Twierdzisz, że będzie świecić pełną mocą bez migotania?
    TAK.
    > Sprawdziłbym to, ale nie mam lampki LED 220V.
    To nie zabieraj głosu jak nie masz, nigdy nie podłączaczałeś i nie wiesz.

    > Taki zakład mogę tylko przegrać.
    Skoro wiesz, to po co piszesz, że S202 nie wysteruje?

    > Nawet jeśli wygram, dostanę kompletnie nieużyteczny dla mnie gadżet. Nie
    > cierpię LED, zwłaszcza "dowolnej firmy".
    Nie wygrasz, nie ma obaw.

    > Jeśli masz taką lampkę, sprawdź i napisz.
    Uważasz, że bym się wymądrzał jak jakiś "żółtodziub", gdybym nie wiedział?

    > Grzałki o takiej mocy nie wysterujesz.
    Znów zaczynasz.

    Przeproś albo do zachęcam do oderwania się od internetu i wykonania kilku
    doświadczeń.
    Nie jest miłe, jak ktoś stawia głupią tezę, potem zaczepia i nawet nie
    przeprasza.
    Zupełnie jak w tym wątku:
    http://www.grupy.otopr.pl/chce-wyciac-luk-w-parkieci
    e--w-jaki-sposob,usn,916071.html

    Jeżeli masz Kolego jakieś argumenty, to możesz podyskutować na naszej
    grupie.
    Szkoda mi jednak czasu na dyskutowanie z tezami bez poparcia przynajmniej
    prostym doświadczeniem.
    Pozdrawiam i życzę lepszego dnia i więcej życzliwości.
    Pozdrawiam,
    Sylwester.

  • 26. Data: 2012-01-06 16:14:49
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Chcesz sterować IRF840 bezpośrednio z LPT. Bardzo zły pomysł.
    Zgadzam się, że zły.
    Tym bardziej, że nie mój.
    Tylko głupiec podłączałby MOSFETA bez izolacji galwanicznej za 40 groszy
    polskich,
    do komputera, a potem sterował tym siecią 230V.
    Nie podaje tu gotowych, choć banalnych rozwiązań z książki "Elektronika
    łatwiejsza niż przypuszczasz"
    Trzeba sobie zadać trochę trudu, aby chociażby wiedzieć gdzie podłączyć
    dren, a gdzie źródło.
    Mimo, że to proste, to proponuję zrobić sobie kilka doświadczeń na stole.
    Potem chętnie podyskutuję.
    S.

  • 27. Data: 2012-01-06 16:16:53
    Od: walker <e...@g...without.pl>

    On 01/06/2012 03:19 PM, Sylwester Łazar wrote:

    > 2) Podzielić porty np.na:4 AC i 4 DC. Wtedy użyć MOSFETów do sterowania
    > DC, a S202 czy triaka do AC

    Jaki zatem dobry MOSFET polecasz? zalezy ma na wysokiej sprawnosci,
    napiecie do 20V, prad do 2A (bez radiatora) oraz jak najmniejszym
    pradzie sterowania, moze byc drozszy, zastosowanie tylko i wylacznie LPT

  • 28. Data: 2012-01-06 16:23:47
    Od: walker <e...@g...without.pl>

    On 01/06/2012 05:16 PM, walker wrote:

    > Jaki zatem dobry MOSFET polecasz? zalezy ma na wysokiej sprawnosci,
    > napiecie do 20V, prad do 2A (bez radiatora) oraz jak najmniejszym
    > pradzie sterowania, moze byc drozszy, zastosowanie tylko i wylacznie LPT

    w zasadzie wolalbym scalak (izolacja galwaniczna, rezystory bramki,
    mosfet x4 lub x8), dostane takiego scalaka?

  • 29. Data: 2012-01-06 16:28:50
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

> [...]
    > Nie wygrasz, nie ma obaw.

    > Uważasz, że bym się wymądrzał jak jakiś "żółtodziub", gdybym nie wiedział?

    To akurat sprawdzałem. Nie działa.

    > Przeproś albo do zachęcam do oderwania się od internetu i wykonania
    > kilku doświadczeń.

    Naprawianie świata należy zaczynać od siebie.

> [...]
    > przynajmniej prostym doświadczeniem.
    > Pozdrawiam i życzę lepszego dnia i więcej życzliwości.

    Koledze zabrakło argumentów, więc zaczynają się ataki osobiste.
    Żałosne.
    PLONK

  • 30. Data: 2012-01-06 16:50:21
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    [ciach kłótnia]

    Najpierw sprawdźcie, czy porównujecie ten sam układ, bo chyba porównujecie
    jabłka z szynką. Te ustrojstwa są w różnych wersjach, z detektorem zera i
    bez. Jak jest duże przesunięcie faz między U i I, to jedne się nie załączą
    (te z detektorem), a drugim to zwisa (ale więcej zakłócają). Tak, że
    możliwe, że macie oboje rację i niepotrzebnie sobie rozkwaszacie nosy.

    Waldek