  • 11. Data: 2009-02-13 06:57:57
    Temat: Re: Pomoc w zrozumieniu działania układu.
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Stolat <c...@g...pl> wrote:

    > No zgadza się pomyłka. Nie mam tego wzrou we krwii .:)

    Nie chodzi o wzór tylko o intuicyjne zrozumienie, że jak rośnie opór, to
    prąd płynący przez ten opór spada, a napięcie na tym oporze rośnie.

    --
    http://www.extreme-photo.pl/

  • 12. Data: 2009-02-13 07:22:15
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Stolat <c...@g...pl> wrote:

    > Generalnie na chłopski rozum, doszedłem do tego, że taki PNP działa tak, że
    > do emitera podłączamy + ( wiem, że to nie do końca tak ale na razie tylko
    > tyle pojmuje) do kolektora minus i teraz jak się pojawi jakieś napięcie na
    > bazie,

    Napięcie na bazie względem emitera. Napięcie zawsze jest względem czegoś.

    Tak jak ci już ktoś napisał - w tranzystorach bipolarnych po osiągnięciu
    napięcia bazy względem emitera 0,6V prąd zaczyna szybko rosnąć. I trzeba
    go ograniczyć (najprościej rezystorem).

    > to zaczyna płynąć prąd miedzy emiterem a kolektorem.

    Prąd, którego wartość = prąd bazy * wzmocnienie.

    > Im wyższe napięcie

    Prąd.

    > tym większy prąd zaczyna płynąć ( a może napięcie

    Rozpatrujemy prąd, napięcia na razie nie mieszajmy.

    > Teraz jak to ogarnąć bo jest też jakiś współczynnik wzmocnienia czy coś
    > takiego tranzystora który mówi o tym, że jak podamy napięcie na bazie to
    > prąd będzie ileś tam razy większy

    Współczynnik wzmocnienia prądowego mówi o tym, ile większy będzie prąd
    kolektora względem prądu bazy. Np. jeżeli przez bazę (względem emitera)
    puścisz prąd 4mA a wzmocnienie tranzystora wynosi 200, to prąd kolektora
    (też płynący przez emiter) wyniesie 400mA.

    > ale co będzie z napięciem ?

    Napięciem gdzie? Na tranzystorze, czy na odbiorniku?

    > Zakładam, że do DS jest podane napięcie 5V o maksymalnym prądzie 1 amper.

    Prądu ten DS weźmie sobie ile zechce.

    > na stronie 15 odczytuje, że to będzie +5V ( choć tam tak dziwnie napisali że
    > mniej niż 5,5V lub Vdd+0,3 czyli jak Vdd 5V to 5,3?)

    To napięcie wejściowe, zignoruj. Interesuje cię zwrot "open drain". W skrócie
    oznacza on, że w jednym stanie wyjście ma wysoką impedancję (nie jest źródłem
    prądu) a w drugim "zwiera do masy" i pozwala na popłynięcie prądu.

    > Po co jest ten rezystor R6 2,2k. Ma on zadanie obniżyć napięcie czy co?
    > Jakie będzie prąd ?

    Ma za zadanie ustawić prąd bazy tranzystora. Jeżeli wyjście jest aktywne to
    jest zwierane do masy (to wynika z datasheeta tego DS-a). Trzeba ograniczyć
    prąd bazy tranzystora żeby go nie zniszczyć.

    > jak dobrać napięcie na bazie żeby BC557 działał jak przekaźnik
    > ( a może tak się nie da?)

    Generalnie to dobierasz prąd bazy - do nasycenia.

    > Bo tak jak na 3 nodze pojawi się napięcie to BC557 zaczyna przewodzić od
    > emitera do kolektora i napięcie które czekało w linie gdzie jest dioda led
    > D5 zaczyna płynąc,

    Napięcie nigdy nie płynie. Napięcie występuje między dwoma punktami. Jak
    różnica ciśnień w rurze w której wstawiono membranę. Usuniemy membranę i
    ta różnica ciśnień sprawi, że woda zacznie płynąć a różnica ciśnień będzie
    mniejsza. Tak to działa w elektronice.

    > zaczyna wykonywać prace

    Pracę wykonuje prąd płynący z powodu istnienia różnicy potencjałów (napięcia).

    > No i są jeszce te rezystory które zmniejszają napięcie,

    Rezystory (jak zwężki w rurze) ograniczają płynący prąd. Jeżeli znamy napięcie,
    jakie zostanie dla rezystora po włączeniu go w obwód, możemy obliczyć dla danego
    prądu rezystancję - to najczęstszy przypadek. Np. bateria 12V i biała, superjasna
    dioda LED, na której występuje spadek napięcia 3.4V i chcemy ograniczyć prąd do
    20mA. Dla rezystora zostaje 12V - 3.4V = 8.6V, z prawa ohma liczymy: R = U / I =
    8.6V / 0.02A = 430ohm.

    Poczytaj o prawie Ohma i prawach Kirchoffa - napięciowym i prądowym.

    --
    http://www.extreme-photo.pl/

  • 13. Data: 2009-02-13 07:27:22
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    zbyszek <z...@o...eu> wrote:

    > Skoro umiesz DS1821 zaprogramować to reszta jest prosta
    > (http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/DS1821.pdf)

    Ale pamiętając o tym, że wyjście DS1821 jest otwartym drenem - trzeba dodać
    rezystor podciągający do plusa.

    --
    http://www.extreme-photo.pl/

  • 14. Data: 2009-02-13 07:52:46
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@n...invalid> wrote:

    > puścisz prąd 4mA a wzmocnienie tranzystora wynosi 200, to prąd kolektora
    > (też płynący przez emiter) wyniesie 400mA.

    Oczywiście 800mA.

    --
    http://www.extreme-photo.pl/

  • 15. Data: 2009-02-13 16:31:10
    Od: othello <b...@v...com>

    Adam Wysocki wrote:

    > Nie chodzi o wzór tylko o intuicyjne zrozumienie, że jak rośnie opór, to
    > prąd płynący przez ten opór spada, a napięcie na tym oporze rośnie.

    Bardzo ladnie mu to wyjasniles!
    Uzmienniles wszystkie trzy parametry jednoczesnie,....

    emarcus

  • 16. Data: 2009-02-13 19:23:06
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 12 Feb 2009 21:36:16 +0100, Stolat wrote:

    >No tak ale ten prąd z niczego się nie bierze?

    Oczywiscie z zasilacza sie bierze.

    >tzn jeżeli mamy wzmocnienie 50
    >razy to jak na bazie pojawi się
    >1A to rozumiem że prąd między C-E będzie 50A?
    >A jak zasilacz ma tylko 2 A? To będą 2A czy jak?

    to napiecie na zasilaczu spadnie ponizej tych "kilku V" powyzej :-)

    J.

  • 17. Data: 2009-02-13 20:34:53
    Od: "zbyszek" <z...@o...eu>

> [...]
    > Tylko tyle wiem, do pieca będe miał dostęp dopiero w sobotę a do netu w
    > poniedziałek :)
    >
    > Ok to ja sobie wymyśliłem że tam jest 12V i prąd rzędu I=U/R czyli
    > I=12/1000 to daje nam 0,012A.
    > Czy jak będziemy zasilać ten układ przez to wyjście, to czy napięcie
    > które będzie przepływać przez nasze tranzystory "wracając" nie będzie
    > włączać tego wyjścia?
    > Bo może się okazać, że tego DS1821 trzeba będzie zasilać osobno i dopiero
    > DS1821 przez tego Mosfeta będzie zwierać to wyjście.
    > To ma być układ prosty i tani, bo będe potrzebować tego 3 egzemplarze

    Nie możesz zasilać swojego termostatu z wejść tamtego sterownika pieca bo
    kiedy
    je sterując zewrzesz to wtedy także utracisz zasilanie swojego układu i
    klapa.

    Aby wziąść zasilanie z wejść sterownika pieca to na wejściu na którym jest
    12V nie
    może być w " sterowniku pieca" opornika 1k a i jeszcze musiałbyś z tamtąd
    gdzieś sobie dociągnąć masę.

    Jeśli tego nie zrobisz to musisz dać oddzielne zasilanie +5V dla twojego
    termostatu , sterowanie piecem możesz
    spoko zrobić dając na wyjściu ds1821 transoptor. Wtedy twój termostat będzie
    odizolowany całkowicie
    od pieca.
    Transoptor ma z jednej strony leda - podłącz go do wyjścia DQ DS1821 +
    opornik 1k i go do +5V,
    a z drugiej strony fototranzystor -> jako klucz zwierający wejścia steronika
    pieca.

    Kiedy na wyjściu DS1821 pojawi sie stan niski to zaświeci sie led w
    transoptorze i wyjściowy
    fototranzystor zacznie przewodzić i w ten sposób zostanie zwarte wejście
    pieca.

    zbyszek

  • 18. Data: 2009-02-13 21:43:02
    Od: "zbyszek" <z...@o...eu>

    > Ok przyjmujemy że zasilanie układu to 12V, tak?

    DS1821 nie lubi tak dużego napięcia, jeśli chcesz zasilać z 12V
    to musisz dać regulator obniżający napięcie np. 5V dla DS1821

    > Do nogi DQ podłączam opornik 10k a drugą nogę gdzie?
    > I dlaczego 10k?
    Drugą nogę opornika do +5V. - wyjście DQ umie tylko zwierać do masy
    albo całkowicie "rozłącza się", wtedy nie ma komu podnieść napięcia
    na wyjściu i stąd ten rezystor jest potrzebny.

    Prąd wejściowy N mosfetów to max 100nA - opornik jest dowolnie
    duży może być 10k ..100k..1M jaki masz pod ręką tylko nie za mały bo
    go wyjście DS1821 musi do 0 ściągnąć.

    > rozumiem że opornik i nóżka G spotykaja sie w pukncie DQ

    Tak

    > Czyli prąd będzie płyną od +12V poprzez D aż do S
    Tak

    > Ok, jakbym potrzebował tylko powiedzmy 0,012A to moge np taki bs170?

    Może być 60V, 0,5A VGth=2V , 5 Ohm

    a do bs170 dołącz sobie transoptor np
    http://zefiryn.tme.pl/dok/a06/4n35.pdf

    wtedy
    bs170.S -> masa
    bs170 G - DS1821 DQ i też
    bs170 G - opornik 10k do +5V
    bs170.D łączysz do nóżki 2(4n35) ,
    nogę 1(4n35) do opornika 180 Ohm a ten z drugiej strony do +5V

    noga5(4n35) idzie do wejscia sterownika pieca12V
    noga4(4n35) idzie do drugiego wejscia sterownika pieca.

    W zasadzie bez tego bs170 też się da ale to trzeba więcej prądu pociągnąć z
    DQ
    aby zaświecić leda 4n35 więcej niż 12mA, które musisz mieć do zwarcia we
    pieca.

    zbyszek

  • 19. Data: 2009-02-16 04:23:03
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    othello <b...@v...com> wrote:

    > Bardzo ladnie mu to wyjasniles!
    > Uzmienniles wszystkie trzy parametry jednoczesnie,....

    Uzmienniłem - ale tak najłatwiej jest zrozumieć zależności wprost
    proporcjonalne i odwrotnie proporcjonalne.

    --
    http://www.extreme-photo.pl/