    From: othello <b...@v...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Pomoc w zrozumieniu działania układu.
    Date: Thu, 12 Feb 2009 12:52:49 -0500

    Stolat wrote:
    > Witam wszystkich, od czasu do czasu coś tam sam próbuje sklecić i jakoś mi
    > to wychodzi, ale ciągle nie rozumiem dokładnie jak działa tranzystor i jak
    > go prawidłowo używać.
    > Generalnie na chłopski rozum, doszedłem do tego, że taki PNP działa tak, że
    > do emitera podłączamy + ( wiem, że to nie do końca tak ale na razie tylko
    > tyle pojmuje) do kolektora minus i teraz jak się pojawi jakieś napięcie na
    > bazie, to zaczyna płynąć prąd miedzy emiterem a kolektorem. Im wyższe
    > napięcie tym większy prąd zaczyna płynąć ( a może napięcie, bo prąd zależy
> [...]

    Nie zupelnie tak: U= I*R

    Proponowalbym zagladnac chocby tu:
    http://www.dzikie.net/index.php?art=podstawy_elektro
    niki&ap=4&cpage=1
    Pozwoli ci zrozumiec roznice pomiedzy applikacja tranzystora jako
    wzmacniacz a innym zastosowaniem jako przekaznik/wylacznik, w ang.
    literaturze generalnie jako "switch".
    Dowiesz sie kiedy i co kontroluje sie napieciem a kiedy pradem.

    Inne miejsca do odwiedzenia:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Tranzystor
    http://www.zen22142.zen.co.uk/Design/bjtsw.htm
    http://www.electronics-tutorials.ws/transistor/tran_
    4.html
    > Teraz jak to ogarnąć bo jest też jakiś współczynnik wzmocnienia czy coś
    > takiego tranzystora który mówi o tym, że jak podamy napięcie na bazie to
    > prąd będzie ileś tam razy większy ale co będzie z napięciem ?
    >
    > Ok to przechodzimy do przykładu jest sobie układ:
    > http://sklep.avt.com.pl/photo/_pdf/AVT1261.pdf
    > pomijamy cały układ "prostowania" i obniżania napięcia interesuje mnie tylko
    > sam DS1821 i sterowanie.

    Podejzewam ze traktujesz DS jako element podobny do tranzystora.
    Owszem ma obudowe podobna do tranzystora; i tu konczy sie jego czesc
    wspolna z tranzystorem.
    > Zakładam, że do DS jest podane napięcie 5V o maksymalnym prądzie 1 amper.
    > Na 3 nodze termostatu jak przekroczymy zadaną temperaturę pojawi się "stan
    > wysoki"
    I to ci na razie powinno wystarczyc!
    > Posiłkując się datasheetem
    > http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/DS1821.pdf
    > na stronie 15 odczytuje, że to będzie +5V ( choć tam tak dziwnie napisali że
    > mniej niż 5,5V lub Vdd+0,3 czyli jak Vdd 5V to 5,3?)

    Obojetne jest co by tam nie bylo - w dalszym ciagu jest to stan "wysoki"
    W elektronice cyfrowej masz z reguly dwa stany 'niski'
    > Ok, teraz z nogi 3 przez rezystor idzie do bazy tranzystora.
    > Po co jest ten rezystor R6 2,2k. Ma on zadanie obniżyć napięcie czy co?
    > Jakie będzie prąd ?
    > Pytanie głupie ale nie potrafię odczytywać parametrów z datasheetów.
    > Ten termostat to jeszcze, ale już BC557 to zupełnie nie rozumiem
    > http://www.nxp.com/acrobat_download/datasheets/BC556
    _557_4.pdf
> [...]
    > napięcie, ale jak dobrać napięcie na bazie żeby BC557 działał jak przekaźnik
    > ( a może tak się nie da?)
    > Sam układ chyba się domyślam jak działa, ale podobnego nie potrafię
    > stworzyć bo nie wiem jak to wszytko policzyć.
    > Bo tak jak na 3 nodze pojawi się napięcie to BC557 zaczyna przewodzić od
    > emitera do kolektora i napięcie które czekało w linie gdzie jest dioda led
    > D5 zaczyna płynąc, zaczyna wykonywać prace i dioda zaczyna świecić i
    > równocześnie optotriak MOC3020 zaczyna działać bo może przez niego płynąć
    Dokladnie tak...
    > No i są jeszce te rezystory które zmniejszają napięcie,
    W zasadzie w wiekszosci zastosowan rezystory ograniczaja prad...
    ale nadal nie wiem

    emarcus