    From: "Stolat" <c...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Pomoc w zrozumieniu działania układu.
    Date: Thu, 12 Feb 2009 16:39:08 +0100

    Witam wszystkich, od czasu do czasu coś tam sam próbuje sklecić i jakoś mi
    to wychodzi, ale ciągle nie rozumiem dokładnie jak działa tranzystor i jak
    go prawidłowo używać.
    Generalnie na chłopski rozum, doszedłem do tego, że taki PNP działa tak, że
    do emitera podłączamy + ( wiem, że to nie do końca tak ale na razie tylko
    tyle pojmuje) do kolektora minus i teraz jak się pojawi jakieś napięcie na
    bazie, to zaczyna płynąć prąd miedzy emiterem a kolektorem. Im wyższe
    napięcie tym większy prąd zaczyna płynąć ( a może napięcie, bo prąd zależy
    od napięcia i odwrotnie U=R/I).
    Teraz jak to ogarnąć bo jest też jakiś współczynnik wzmocnienia czy coś
    takiego tranzystora który mówi o tym, że jak podamy napięcie na bazie to
    prąd będzie ileś tam razy większy ale co będzie z napięciem ?

    Ok to przechodzimy do przykładu jest sobie układ:
    http://sklep.avt.com.pl/photo/_pdf/AVT1261.pdf
    pomijamy cały układ "prostowania" i obniżania napięcia interesuje mnie tylko
    sam DS1821 i sterowanie.
    Zakładam, że do DS jest podane napięcie 5V o maksymalnym prądzie 1 amper.
    Na 3 nodze termostatu jak przekroczymy zadaną temperaturę pojawi się "stan
    wysoki"
    Posiłkując się datasheetem
    http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/DS1821.pdf
    na stronie 15 odczytuje, że to będzie +5V ( choć tam tak dziwnie napisali że
    mniej niż 5,5V lub Vdd+0,3 czyli jak Vdd 5V to 5,3?)
    Ok, teraz z nogi 3 przez rezystor idzie do bazy tranzystora.
    Po co jest ten rezystor R6 2,2k. Ma on zadanie obniżyć napięcie czy co?
    Jakie będzie prąd ?
    Pytanie głupie ale nie potrafię odczytywać parametrów z datasheetów.
    Ten termostat to jeszcze, ale już BC557 to zupełnie nie rozumiem
    http://www.nxp.com/acrobat_download/datasheets/BC556
    _557_4.pdf
    Pełno danych, które nie wiem jak ugryźć.Np kiedy BC557 zaczyna puszczać
    napięcie, ale jak dobrać napięcie na bazie żeby BC557 działał jak przekaźnik
    ( a może tak się nie da?)
    Sam układ chyba się domyślam jak działa, ale podobnego nie potrafię
    stworzyć bo nie wiem jak to wszytko policzyć.
    Bo tak jak na 3 nodze pojawi się napięcie to BC557 zaczyna przewodzić od
    emitera do kolektora i napięcie które czekało w linie gdzie jest dioda led
    D5 zaczyna płynąc, zaczyna wykonywać prace i dioda zaczyna świecić i
    równocześnie optotriak MOC3020 zaczyna działać bo może przez niego płynąć
    prąd.
    No i są jeszce te rezystory które zmniejszają napięcie, ale nadal nie wiem
    jak to policzyć bo brakuje mi wiadomych ( cały czas ma na myśli wzór U=R/I).
    Jak np policzyć jaki maksymalny prąd będzie płynąć przez cały ten układ tzn.
    jaki trzeba dobrać zasilacz?

    Uff chyba tyle.