    From: "Stolat" <c...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Pomoc w zrozumieniu działania układu.
    Date: Thu, 12 Feb 2009 22:31:42 +0100

    > Odnośnie sterowania typu włącz/wyłącz lepiej przeczytaj i weź
    > tranzystorek
    > typu N MOSFET - łatwiej zrozumieć
    > http://www-g.eng.cam.ac.uk/mmg/teaching/linearcircui
    ts/mosfet.html

> [...]
    > bardzo bardzo mała a jeśli napięcie
    > jest mniejsze niż graniczne Vgs(th) to oporność pomiędzu D-S jest bardzo
    > bardzo duża - prawie rozwarcie.
    >
    > Np popatrz na http://zefiryn.tme.pl/dok/a03/irlr8721pbf.pdf
    > Vgs(th)=1.35 do 2.35 V czyli
    > dla Vgs<1.35 nie płynie prąd od D do S
    > dla Vgs> 2.35 zaczyna płynąć (na stronie 3 tego pdf zobaczysz krzywą jaki
    > jest prąd wzg Vgs) i im wyższe
    > Vgs tym mniejsza oporność D-S. W tym tranzystorku co podałem dla Vgs=4.5V
    > opornośc wynosi już tylko 10mili Ohmów!!
    > - a prąd max 20A do 46A. Pamiętaj tylko o max napięciu D-S 30V.

    Ok,rozumiem co napisałeś, link jest bardzo pomocny.

    > Twoje planowane obciążenie jest bardzo małe 12mA ale napięcie przekracza
    > 5.5V (max dla DS1821)
    > więc trzeba coś dać na wyjścieaby separowało to napięcie, np.n mosfet
    > 1. do DQ (ds1821) podłączasz opornik 10k do +5V,
    > 2. do DQ (ds1821) podłączasz nóżkę G mosfeta irlr8721
    > 3. nóżkę S (irlr8721) do masy
    > 4. nóżka D (irlr8721) załącza twoje obciążenie zwierając się do masy -
    > obciążenie załączasz pomiędzy D a +12V
    > - masz do dyspozycji kiladziesiąt Amperów.

    Ja nieprecyzyjnie to wyjaśniłem.
    W skrócie jest sobie sterownik pieca i ma on wyjście ( 2 przewody)do
    termostatu pokojowego.
    Normalnie to wyjście jest zwarte przez zworkę.
    A termostat pokojowy może je zwierać i rozwierać.
    Dzisiaj dzwoniłem do producenta tego sterownika i pytałem się jakie jest
    napięcie na wyjściu i jaki prąd.
    Odpowiedział 12V i że jest tam opornik 1k.
    Mówił, że to wyjście można zwierać przekaźnikiem.
    Tylko tyle wiem, do pieca będe miał dostęp dopiero w sobotę a do netu w
    poniedziałek :)

    Ok to ja sobie wymyśliłem że tam jest 12V i prąd rzędu I=U/R czyli I=12/1000
    to daje nam 0,012A.
    Czy jak będziemy zasilać ten układ przez to wyjście, to czy napięcie które
    będzie przepływać przez nasze tranzystory "wracając" nie będzie włączać tego
    wyjścia?
    Bo może się okazać, że tego DS1821 trzeba będzie zasilać osobno i dopiero
    DS1821 przez tego Mosfeta będzie zwierać to wyjście.
    To ma być układ prosty i tani, bo będe potrzebować tego 3 egzemplarze

    Pozdrawiam Michał