  • 21. Data: 2017-07-05 14:53:10
    Temat: Re: Paski LEDowe na 230V
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-07-05 o 14:38, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Pawel" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Sa, ale przeciez Chinczyk nie napisze jakie to dokladnie, to nie poznasz
    > :-(
    >
    > Ludzie sie podniecaja typami 2835, 3528 - a przeciez to tylko rodzaj
    > obudowy, o diodzie nic nie mowi.
    >
    > No i wychodzi wielka niewiadoma :-)

    Mówi bardzo dużo. Zobacz pdf-a od obu rodzajów diod (a warto i od
    innych). Od razu widać inne odprowadzanie ciepła, a reszta z tego wychodzi.

    Pozdrawiam

    DD

  • 22. Data: 2017-07-05 14:58:51
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-07-05 o 14:35, J.F. pisze:
    > (...)
    > Duzo zalezy od aparatu. Dobra matryca pokaze jasno, mimo ze ciemno :-)
    > A pewnie jakies oswietlenie stale tam tez jest.
    > (...).

    Za szybko napisałem.

    Garaż normalnie był oświetlony świetlówkami.
    Do zdjęcia oświetliłem go światłami dziennymi samochodu, ponieważ ktoś
    pisał, że światła dzienne to takie, że je ledwo w nocy widać, a ja mu
    odpisałem, że na moich dziennych spokojnie w nocy mogę jechać, gdyby
    uszkodziły się pozostałe światła przednie. Dlatego też umieściłem fotki
    porównawcze na tych samych ręcznych nastawach aparatu.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 23. Data: 2017-07-05 16:48:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    >Mówi bardzo dużo. Zobacz pdf-a od obu rodzajów diod (a warto i od

    Darku, ale ktorych konkretnie ?
    Przeciez jest sporo producentow, a typow to ilosc nieprzeliczalna :-)

    >innych). Od razu widać inne odprowadzanie ciepła, a reszta z tego
    >wychodzi.

    Na paskach byc moze ... "zarowki LED" jakos mocno parza, a przeciez
    powinny byc chlodne :-)

    I to nie LED parza, tylko kielich/radiator.

    J.

  • 24. Data: 2017-07-05 21:23:27
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2017-07-05 o 16:48, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Darku, ale ktorych konkretnie ?
    > Przeciez jest sporo producentow, a typow to ilosc nieprzeliczalna :-)

    Zajrzyj gdziekolwiek. Choćby nawet do TME. Chcesz narzekać że z powodu
    nadmiaru oporników rozmiaru 0805 nie wiesz na które masz patrzeć?

    > Na paskach byc moze ... "zarowki LED" jakos mocno parza, a przeciez
    > powinny byc chlodne :-)

    Jakoś musisz odprowadzić ciepło ze struktury. Przez plastik idzie dużo
    gorzej niż przez metal.

    > I to nie LED parza, tylko kielich/radiator.

    Ano właśnie.

    Pozdrawiam

    DD

  • 25. Data: 2017-07-07 09:18:41
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-07-05 o 16:48, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Darku, ale ktorych konkretnie ?

    Jarku, specjalnie dla Ciebie.
    Zobacz typową obudowę 3528:
    http://www.tme.eu/pl/Document/87be728a48684b3524678d
    575bbca6e7/KA-3528MGS(Ver.1).pdf
    czy:
    http://www.tme.eu/pl/Document/54edc6b32bf36a81094abf
    79c644feaf/OF-SMD3528WN.pdf
    i porównaj z 2835:
    http://www.tme.eu/pl/Document/7fcf434c9035ca7d55b7dc
    b3c780393a/DB2835.pdf
    http://www.tme.eu/pl/Document/d86ea3719a538844f41960
    66fb54768b/LTW-2835AZHxx.pdf

    Zwróć uwagę na pady, na grubość obudowy, na jej budowę (specjalnie
    wybrałem takie pdf-y na których lepiej to widać). Jest duża różnica
    między tymi obudowami.

    > Przeciez jest sporo producentow, a typow to ilosc nieprzeliczalna :-)

    Oczywiście. Ale nie znajdziesz tranzystora w obudowie TO92 który ma 5W,
    a w minimalnie większej (a może nawet nie) TO-251 taka moc nie jest
    niczym nadzwyczajnym. OK, trochę przesadzam, ale jak zobaczysz obudowy i
    weźmiesz pod uwagę że taśmy są cieniutkie i dobrze przewodzą ciepło
    będziesz wiedział o co chodzi. W każdym razie nie przykleiłbym taśmy z
    diodami 2835 do profilu MDF. A narożny aluminiowy z taśmą 60 ledową (na
    metr) jest lekko ciepły (może 40 stopni). No i te diody generalnie są
    nowsze, wiec siłą rzeczy maję też większą sprawność. Oczywiście
    niezależnie od wszystkiego trzeba naocznie sprawdzić czy rzeczywiście
    taśma daje dość światła albo przyjąć ryzyko że lumeny mogą być
    "chińskie" albo wzięte z powietrza.

    Pozdrawiam

    DD

  • 26. Data: 2017-07-07 10:04:10
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-07-07 o 09:18, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Jarku, specjalnie dla Ciebie.
> [...]

    A myślałem, że 3528 mają końcówki na krótszych bokach, a 2835 na
    dłuższych - że z tego wynika sposób nazywania.
    A tu wychodzi, że właściwie nie wiadomo dlaczego te drugie nie nazywają
    się też 3528.
    P.G.

  • 27. Data: 2017-07-07 11:34:38
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-07-07 o 10:04, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > dłuższych - że z tego wynika sposób nazywania.
    > A tu wychodzi, że właściwie nie wiadomo dlaczego te drugie nie nazywają

    Też dokładnie tak myślałem. Aż w końcu postanowiłem przełamać wrodzone
    lenistwo (poniekąd uważam że jest to cecha ze wszech miar pożądana) i
    zajrzałem do dokumentacji. I nagle wszystko stało się jasne. A tak nadal
    żyłbym w nieświadomości z przekonaniem że mam rację.
    A nazwa - jakoś je trzeba odróżnić, bo różnice są zbyt wielkie.

    Pozdrawiam

    DD

  • 28. Data: 2017-07-07 13:02:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Jarku, specjalnie dla Ciebie.

    Dziekuje pieknie

    8d575bbca6e7/KA-3528MGS(Ver.1).pdf

    1) 120mW ... ale lumenow ile ?

    >czy:
    >http://www.tme.eu/pl/Document/54edc6b32bf36a81094ab
    f79c644feaf/OF-SMD3528WN.pdf

    2) 105 mW ... a lumenow ok 7 ... przy 20mA ... czyli ile max na
    pasku ? z 10 przy 30mA?

    ma przy tym 2000-2400mcd w 120 stopni, a typ 1) 70-140mcd w 120
    stopni.
    Ktos tu chyba klamie :-)

    i porównaj z 2835:
    >http://www.tme.eu/pl/Document/7fcf434c9035ca7d55b7d
    cb3c780393a/DB2835.pdf

    3) 180mW ... a lumenow miedzy 20 a 60 przy 60mA.

    >http://www.tme.eu/pl/Document/d86ea3719a538844f4196
    066fb54768b/LTW-2835AZHxx.pdf

    4) 656mW, 200mA max ... i ok 33lm ... przy 65mA.

    >Zwróć uwagę na pady, na grubość obudowy, na jej budowę (specjalnie
    >wybrałem takie pdf-y na których lepiej to widać). Jest duża różnica
    >między tymi obudowami.

    A rozrzut lumenow jeszcze wiekszy, i wcale nie odpowiada
    wspolczynnikowi mocy 180/105

    >Oczywiście. Ale nie znajdziesz tranzystora w obudowie TO92 który ma
    >5W,
    >a w minimalnie większej (a może nawet nie) TO-251 taka moc nie jest
    >niczym nadzwyczajnym.

    W tranzystory tez sie PMPO wkradlo :-)

    > OK, trochę przesadzam, ale jak zobaczysz obudowy i
    >weźmiesz pod uwagę że taśmy są cieniutkie i dobrze przewodzą ciepło
    >będziesz wiedział o co chodzi.

    No tak patrze, patrze i nie bardzo widze z czego to niby wynika.

    2835 ma jedna nozke bardziej :-) I to takie istotne ?

    >W każdym razie nie przykleiłbym taśmy z
    >diodami 2835 do profilu MDF.

    oporniki powinna miec wieksze, zeby prad plynal mniejszy, a
    temperatura ... chyba podobna, tylko ciemniej.

    Moze byc tez gesciej takich diodek, skoro moc mniejsza.

    >A narożny aluminiowy z taśmą 60 ledową (na
    >metr) jest lekko ciepły (może 40 stopni).

    >No i te diody generalnie są
    >nowsze, wiec siłą rzeczy maję też większą sprawność.

    Generalnie. A jak kupuje "5m tasmy typu 2835", to na moj gust nie mam
    zadnego pojecia jakie diody tam swieca.
    Moze 60lm, moze 20, moze 33 ....

    >Oczywiście
    >niezależnie od wszystkiego trzeba naocznie sprawdzić czy rzeczywiście
    >taśma daje dość światła

    Oko niestety sie do tego nie nadaje. Chyba, ze w bezposrednim
    porownaniu.
    W sklepie raczej nie ma do tego warunkow, a w necie jeszcze gorzej ...
    ale mozna odeslac.

    >albo przyjąć ryzyko że lumeny mogą być "chińskie" albo wzięte z
    >powietrza.

    LEDy typu "chinski", to i lumeny chinskie :-)

    J.

  • 29. Data: 2017-07-07 13:58:15
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-07-07 o 13:02, J.F. pisze:
> [...]
    pl...

    575bbca6e7/KA-3528MGS(Ver.1).pdf
    > A rozrzut lumenow jeszcze wiekszy, i wcale nie odpowiada wspolczynnikowi

    Podesłałem przykłady żebyś obejrzał obudowy, a nie patrzył na parametry.
    Jak chcesz porównywać parametry to już musisz sam poszukać pdf-ów
    jednego producenta.

    > W tranzystory tez sie PMPO wkradlo :-)

    No bez przesady. Inna konstrukcja obudowy i można kawał radiatora użyć
    efektywnie. Mam wrażenie że masz jakąś niechęć do choćby rzucenia okiem
    na to o czym piszesz :(

    > No tak patrze, patrze i nie bardzo widze z czego to niby wynika.
    >
    > 2835 ma jedna nozke bardziej :-) I to takie istotne ?

    Tak myślałem :(
    Tak, bardzo istotne. Popatrz gdzie jest struktura w 3528. Dla 2835 nie
    widać, ale ona jest właśnie na tej nóżce co "jest bardziej". I tamtędy
    ciepełko sobie ucieka, przez cienką blaszkę przylutowaną do padu. Z 3528
    też, ale nie "na grubość, tylko "na długość, więc odprowadzenie ciepła
    zupełnie inne. Jak przy TO-251 i TO-92.

    > oporniki powinna miec wieksze, zeby prad plynal mniejszy, a temperatura
    > ... chyba podobna, tylko ciemniej.
    >
    > Moze byc tez gesciej takich diodek, skoro moc mniejsza.

    Dlaczego moc ma być mniejsza? Chyba nie rozumiem.

    > Generalnie. A jak kupuje "5m tasmy typu 2835", to na moj gust nie mam
    > zadnego pojecia jakie diody tam swieca.
    > Moze 60lm, moze 20, moze 33 ....

    Oczywiście. Bo i skąd? Ale raczej nie należy oczekiwać że taśma 3528
    będzie dawała więcej światła niż 2835.

    > Oko niestety sie do tego nie nadaje. Chyba, ze w bezposrednim porownaniu.
    > W sklepie raczej nie ma do tego warunkow, a w necie jeszcze gorzej ...
    > ale mozna odeslac.

    Oko się do tego nadaje najlepiej, bo przecież kupujesz nie o to żeby
    miernik oświetlenia coś tam pokazał, tylko żebyś dobrze widział. Tylko
    trzeba stworzyć właściwe warunki dla tego oka. Nie patrzeć na LEDy,
    tylko na to jak oświetlają. Akurat Piotr ma o tyle łatwo, że jest na
    miejscu sklep z bardzo uprzejmymi ludźmi z którymi jak się dobrze zagada
    da się zobaczyć jak faktycznie oświetlenie działa, a nie tylko ocenić na
    podstawie "jak oślepiają wzrok", bo to bez sensu.

    > LEDy typu "chinski", to i lumeny chinskie :-)

    Dokładnie tak :(

    Pozdrawiam

    DD

  • 30. Data: 2017-07-07 14:22:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-07-07 o 13:58, Dariusz Dorochowicz pisze:
> [...]
    > da się zobaczyć jak faktycznie oświetlenie działa, a nie tylko ocenić na
    > podstawie "jak oślepiają wzrok", bo to bez sensu.

    Kilka miesięcy temu potrzebowałem zasilacz do taśmy - znalazłem SellNeo
    i OneLED, a byłem tylko w OneLED.
    Masz na myśli któryś z nich?
    P.G.