  • 11. Data: 2013-11-01 17:48:38
    Temat: Re: Oszczędniejsza lodówka
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2013-11-01 12:27:27 +0100, =?UTF-8?B?U2ViYXN0aWFuIEJpYcWCeQ==?=
    <h...@p...onet.pl> said:

    > Mam szalony pomysł:
    >
    > Mam lodówkę stojącą obok ściany zewnętrznej.
    >
    > Mogę przekuć dwa otwory w ścianie. Dodatkowo mogę zlepić ze styropianu
    > komorę, która załozona na tylną ściankę lodówki zakryje całkowicie
    > radiator. Dalej chyba jasne. Komora podpięta w dwa otwory w ścianie
    > samoczynnie powoduje konwekcję powietrza w wyniku grzania radioatora,
    > lodówka ma zimą na radioatorze pojedyncze stopnie, czyli lepsze warunki
    > i lepszą sprawność.

    Gorszą, czytaj niżej.

    > Teraz, o ile sprawy mechaniczne wymagają jeszcze dopracowania, bardziej
    > martwi mnie reakcja lodówki która na radiatorze dostanie temperatury
    > zdecydowanie niepokojowe. Czy mam się z tego powodu martwić? Coś się
    > może popsuć?

    Popsuć się nie popsuje. Ale...
    Lodówka posiada kapilarę jako element rozpężny. Jest to dławienie
    stałe, i obliczony przepływ czynnika dla określonego ciśnienia (i
    temperatury) skraplania. Zmniejszysz temperaturę skraplacza, zmniejszy
    się tam ciśnienie, więc to zmniejszy przepływ czynnika przez kapilarę,
    a więc i moc chłodniczą całości. Silnik będzie więcej czasu pracować,
    większe zużycie prądu. Paradoksalne?

    Żeby to zoptymalizować musiałbyś zastąpić kapilarkę jakimś zaworem
    rozprężnym CPV, TXV. Wówczas masz szanse na powodzenie.

    --
    DJ

  • 12. Data: 2013-11-01 17:50:06
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 1 listopada 2013 12:27:27 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:
> [...]
    >
    > martwi mnie reakcja lodówki która na radiatorze dostanie temperatury
    >
    > zdecydowanie niepokojowe. Czy mam się z tego powodu martwić? Coś się

    o 15% możesz obniżyć pobór prądu przez lodówkę jak przeczytasz link z tematu o
    elektrowniach. HGW czy tam prawdę piszą. Jak by pisali prawdę to małym
    transformatorem da się to zrobić.

  • 13. Data: 2013-11-01 17:57:28
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-11-01 17:48, DJ pisze:

> [...]
    > ciśnienie, więc to zmniejszy przepływ czynnika przez kapilarę, a więc i
    > moc chłodniczą całości. Silnik będzie więcej czasu pracować, większe

    W instrukcji mojej lodówki stoi jak byk że nie powinna ona pracować w
    zimnych pomieszczeniach, a do tego ten pomysł się sprowadza.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 14. Data: 2013-11-01 22:51:18
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@m...pl> napisał w wiadomości

    > W instrukcji mojej lodówki stoi jak byk że nie powinna ona pracować w
    > zimnych pomieszczeniach, a do tego ten pomysł się sprowadza.

    Instrukcja jest napisana dla możliwości umysłowych przeciętnego
    klienta czyli idioty.
    W niskich temperaturach olej smarujący w agregacie (sprężarce)
    jest zbyt gęsty i agregat ma problem z wystartowaniem.
    Dlatego producent zastrzega minimalną temp. eksploatacji.
    Poniżej temp. minimalnej stare lodówki klikają termikiem aż go
    sfajczą a nowe lodówki nie startują wcale.
    g.

  • 15. Data: 2013-11-02 10:04:03
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-11-01 22:51, Grzegorz pisze:

    > Instrukcja jest napisana dla możliwości umysłowych przeciętnego
    > klienta czyli idioty.

    Instrukcja służy m.in. do tego by zabezpieczyć się przed
    nieuzasadnionymi roszczeniami klienta z tytułu gwarancji. A to, co chce
    wątkotwórca zrobić MZ pod to podpada.

> [...]
    > Poniżej temp. minimalnej stare lodówki klikają termikiem aż go
    > sfajczą a nowe lodówki nie startują wcale.

    Wątkotwórcy chodzi wystawienie na zewnątrz samego radiatora, chociaż
    agregat także grzeje się na potęgę.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 16. Data: 2013-11-02 11:44:26
    Temat: Odp: Oszczędniejsza lodówka
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Mam szalony pomysł:
    >
    > Mam lodówkę stojącą obok ściany zewnętrznej.
    Pomysł nie jest szalony.
    Niestety jego realizacja musi uwzględniać bilans energetyczny domu.
    Po co wyrzucać energię na zewnątrz domu,
    a potem dodawać węgla do pieca, aby ją odzyskać?
    Jaki jest tego cel?
    Obniżenie kosztów?
    Wyciszenie pracy lodówki poprzez mniej częste załączanie?
    Jeśli to drugie, to rozumiem.
    Ja mam duże drzwi z kuchni na taras.
    Zimą nie suszymy tam prania, więc można by dorobić coś a'la wiatrołap,
    który służy jako lodówka.
    Wtedy by było cicho i bilans energetyczny byłby poprawiony, gdyż mniej
    ciepła wychodziłoby z domu. Działoby się tak, gdyż byłyby dodatkowe drzwi na
    taras,
    więc ciepło miałoby dłuższą drogę ucieczki na zewnątrz.
    Wtedy miałoby to sens.
    Jednak...
    Na parterze mam pomieszczenie, które ma zimą te kilka stopni, gdyż jest
    nieogrzewane.
    Więc wystarczy wyłaczyć lodówkę, a potrzebne rzeczy przechowywać tam.
    Bilans energetyczny poprawi się natychmiast, bo:
    P(n+1)= P(n) - Plodówki
    gdzie P(n+1) to moc dostarczana do ogrzewania domu po odłączeniu lodówki
    Ale...
    Spiżarnia jest na parterze, a kuchnia na piętrze.
    No to musiałbym dorobić windę do tej lodówki, która transportowałaby mi
    towary na piętro.
    No i teraz
    P(n+2)=P(n+1) + Pwindy
    Muszę dodać moc traconą na kursowanie windy do góry.
    Co prawda...
    zaoszczędzę na napędzie agregatu, ale co jeśli winda będzie chodzić bardzo
    często i wtedy:
    Pwindy>Plodówki
    A jest to bardzo prawdopodobne, gdyż domowników dużo, a znam jednego co to w
    nocy potrafi podjadać.
    O hałasie nie wspominając :-)
    Tak czy inaczej: należy myśleć w kategorii energii i hałasu.

    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 17. Data: 2013-11-02 12:45:28
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > martwi mnie reakcja lodówki która na radiatorze dostanie temperatury
    > zdecydowanie niepokojowe. Czy mam się z tego powodu martwić? Coś się może

    Pomysł nie jest nowy.
    W dzieciństwie mieszkałem w 4 piętrowym bloku zbudowanym w 1962r.
    Kuchnie były zagospodarowane fabrycznie - czyli miejsce lodówki zaplanowane
    z góry.
    Lodówka pod blatem kuchennym a z tyłu za lodówką (pod oknem kuchennym) otwór
    w ścianie jakieś 15x20cm z metalową kratką.
    Tak było we wszystkich kuchniach wszystkich 4 jednakowych budynków.
    P.G.

  • 18. Data: 2013-11-02 13:10:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > otwór w ścianie jakieś 15x20cm z metalową kratką.
    > Tak było we wszystkich kuchniach wszystkich 4 jednakowych budynków.

    U mnie blok był z 1963. Trzypiętrowy. Otwory w nim zrobili okrągłe, tak
    ze 20 cm średnicy. W środku obstalowana kratka ze szparami zamykanymi
    przez przekręcenie, a na zewnątrz ściany kratka prostokątna. Standardowe
    wyposażenie kuchni obejmowało szafkę bez tylnej ścianki przystawioną
    do tej dziury. Więc towarzyszowi Gomułce nie tyle chodziło o miejsce
    na lodówkę, co skonstruowanie całej lodówki bez wsadu dewizowego (sam
    Gomułka mieszkał na sąsiednej ulicy).

    Jarek

    --
    Gdybyśmy mieli blachę cienką, to zarzucilibyśmy świat konserwami.
    Ale nie mamy mięsa.

  • 19. Data: 2013-11-02 18:55:37
    Temat: Re: Odp: Oszczędniejsza lodówka
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 02.11.2013 11:44, Sylwester Łazar wrote:

    > No to musiałbym dorobić windę do tej lodówki, która transportowałaby mi
    > towary na piętro.

    A po co winda? Lepiej to jedzenie nosić samemu po schodach, będą od tego
    kolejne oszczędności: raz, że nie zmarnujesz energii na jazdę windy, dwa
    jak się poruszasz to będzie Ci cieplej, będziesz też zdrowszy i patrząc
    długofalowo mniej wydasz na leki ;)

    Jakub Rakus

  • 20. Data: 2013-11-02 19:02:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jakub Rakus napisał:

> [...]
    > kolejne oszczędności: raz, że nie zmarnujesz energii na jazdę windy, dwa
    > jak się poruszasz to będzie Ci cieplej, będziesz też zdrowszy i patrząc

    No tak, mając jedno wiadro węgla, można się ogrzewać całą zimę. Tylko trzeba
    mieć w domu schody.

    --
    Jarek