  • 31. Data: 2009-08-08 23:01:23
    Temat: Re: Opodatkowanie_sprzedaży_fot_stock_itp
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-08-08 10:20:52 +0200, Jakub Jewuła <b...@s...com.pl> said:

    > Pytanie za dyche - czy mozena skotecznie spisac umowe "o dzielo"
    > juz wykonane? Wieli pstrykaczy sprzedaje zdjecia wykonane kiedys,
    > przed spisaniem umowy (jakijkolwiek) i bez zwiazku z nia...

    AFAIK prawo nigdzie tego nie zabrania. Zresztą - trudno to może być
    udowodnić ;-)

    Pesymusta ;-)

    de Fresz

  • 32. Data: 2009-08-08 23:31:15
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Jakub Jewuła pisze:

    > Cos mi sie wydaje, ze to bzdura. Zeby powstaly zaleglosci musi byc
    > podatek - z samego niezgloszenia "faktu prowadzenia" nie wynika
    > jeszcze ze ktos osiagnal jakikolwiek przychod...

    W tym momencie fiskus może zakładać, że przychód był ukryty.

    > "Eksperci są zgodni, że w przypadku gdy podatnik sprzedaje zdjęcia
    > sporadycznie, hobbystycznie i nie traktuje swojej aktywności jako
    > stałego źródła dochodu..."
    >
    > Szkoda, ze "eksperci" nie pokusili sie o zdefiniowanie co znaczy
    > "sporadycznie, hobbystycznie itd" :)

    Bo to nie leży w ich kompetencji. Wiążącą "definicję" tworzy
    indywidualna decyzja odpowiedniego Urzędu Skarbowego.

    > A poza tym wydaje mi sie bzdura obowiazek rejestrowania D.G.
    > jesli ktos ma zamiar zarabiac wylacznie udzielajac licencji
    > na wykorzystanie praw autorskich, jak najbardziej
    > niesporadycznie, niehobbystycznie ale nie am zamiaru
    > osiagac dochodow z innych tytulow.

    W praktyce (przynajmniej w kontekście np. tłumaczeń) póki umowy o dzieło
    są podpisywane z jakąś DG - uda się uniknąć zakładania własnej DG.
    Gorzej, jeśli zaczniesz podpisywać umowy z osobami nieprowadzącymi DG.

    A jeszcze gorzej będzie, jak przekroczysz limit dochodu, który powoduje
    podpadnięcie pod ustawę o VAT.

  • 33. Data: 2009-08-09 08:44:09
    Temat: Re: Re: Opodatkowanie_sprzedaży_fot_stock_itp
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Ech, księgowi... ;-)
    > Powiem tak - pracuję w branży, gdzie gdzieś 3/5 ludzi pracuje na umowy o
    > dzieło (10% i żadnego zusu), 1/5 na umowę o pracę, a reszta na własną DG.
    > Nie słyszałem jeszcze o nikim, komu by się ZUS do tyłka dobrał i jak
    > twierdzą wszystkie znane mi księgowe rozliczające te umowy - nie ma prawa.

    JoL! :)
    Jak ksiegowa bedzie twierdzic ze zolte jest czarne to Ty bedziesz w to
    wierzyl,
    w koncu to ksiegowa? ;) Wiesz na czym polega problem? Ano na tym,
    ze cokolwiek ksiegowa twierdzi to twierdzi ;) a odpowiadasz dupskiem TY.

    Widziales jakas ulice z ograniczeniem do 50km/h. Widziales z jakimi
    predkosciami wszyscy jezdza? Nie ma to znaczenia co wszystcy robia -
    jak bedzie trzeba to CIEBIE za dupe chwyca.

    Po to wlasnie prawo jest takie a nie inne zebys nigdy nie byl pewien,
    ze postepujesz w zgodzie z prawem. W razie potrzeby dostaniesz
    w dupsko az zapiszczysz ;) Jak sie nawet potem okaze ze miales
    racje to najwyzej Cie zrehabilituja posmiertnie ;)

    > Zresztą nawet - najpierw by musieli taką osobę namierzyć (co nie będzie
    > proste), wniknąć w jej zeznania podatkowe, później udowodnić (przed sądem
    > zapewne), że działalność taka podlega danym przepisom - jak oceniasz
    > realne szanse, że coś takiego się wydarzy?

    Wystarczy jedna ustawa i US sam zameduje ZUSowi. Szanse 100%.

  • 34. Data: 2009-08-09 09:25:57
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > W tym momencie fiskus może zakładać, że przychód był ukryty.

    Moze w dowolnym momencie.

    Firm zalozonych, ale bez zadnych dochodow mysle ze jest sporo.
    Gdyby zawsze mieli w takim wypadku gdy ktos zalozy firme,
    ale nie wystartuje zakladac ze ukrywal dochody mieliby kupe roboty.
    Co innego ZUS ;)

    A firm dzialajacych z niewielkimi dochodami to chyba jest wiekszosc...

    Ukochany kraj, umilowany kraj... ;)

  • 35. Data: 2009-08-10 09:49:22
    Temat: Re: Opodatkowanie_sprzedazy_fot_stock_itp
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    XX YY pisze:

    > sorry tym razem sie sampoprawie zanim ktos zwroci mi uwage
    > nie ma PL jest R.P.
    > i nie EU tylko U.E.

    Wspólnota Europejska. Unii póki co nie ma (w sensie prawnym).
    Traktat kostytuujący UE (zwany dla niepoznaki reformującym)
    jeszcze nie obowiązuje.

  • 36. Data: 2009-08-10 15:49:51
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Jakub Jewuła napisal:
    > Pytanie za dyche - czy mozena skotecznie spisac umowe "o dzielo"
    > juz wykonane? Wieli pstrykaczy sprzedaje zdjecia wykonane kiedys,
    > przed spisaniem umowy (jakijkolwiek) i bez zwiazku z nia...

    A w czym problem? Nie podpisujesz umowy na 'wykonanie zdjecia',
    ale na 'dostarczenie zdjecia z licencja na eksploatacje itd.'.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 37. Data: 2009-08-10 15:55:25
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > A w czym problem? Nie podpisujesz umowy na 'wykonanie zdjecia',
    > ale na 'dostarczenie zdjecia z licencja na eksploatacje itd.'.

    I na czy tu polega to dzielo? Na "dostarczeniu"?
    To raczej uslugi transportowe ;)

  • 38. Data: 2009-08-10 17:09:08
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 10 Aug., 17:49, Jacek_P <L...@c...edu.pl> wrote:

    > A w czym problem? Nie podpisujesz umowy na 'wykonanie zdjecia',
    > ale na 'dostarczenie zdjecia z licencja na eksploatacje itd.'.
> [...]

    to chyba oczywiste ze sprzedac mozesz zdjecie kiedys zrobione.

    malo tego mozesz sprzedac zdjecie , ktorego jeszcze nie zrobiles-
    prawa autorskie i majatkowe do tego zdjecia.

    Jesli nie wierzysz to proponuje podpisanie umowy zakupu ( dla mnie
    sprzedaz ) zdjecia nr img 8000.
    na liczniku mam aktualnie img ok 4000. ;-)

  • 39. Data: 2009-08-10 17:14:43
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Jakub Jewuła napisal:
    > I na czy tu polega to dzielo? Na "dostarczeniu"?

    Na tym, ze w dniu i godzinie zapisanej w umowie
    w dyspozycji odbiorcy bedzie nosnik ze zdjeciem,
    do ktorego beda przyslugiwaly odpowiednie zapisane
    w umowie prawa. I tyle.

    > To raczej uslugi transportowe ;)

    Dostawcza, dostawcza ;)
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 40. Data: 2009-08-14 07:40:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Aug 2009, XX YY wrote:

> [...]
    > sprzedaje na ebay to jest to dzialanosc handlowa i podlega ona
    > opodatkowaniu w miejscu rejestracji / faktycznego prowadzenia
    > dzialanosci.
    >

    > ale inny przyklad jest ciekawy:
    > amator przez 20 lat fotografowania uzbieral pareset ciekawych zdjec ,
    > ktorych nigdy nie robil z mysla o sprzedazy.
    > nagle pojawia sie mozliwosc w postaci internetu wystwienia tych
    > paruset zdjec na sprzedaz.
    >
    > i wisza one tam powiedzmy ponad rok , sa sprzedawane sukcesywnie za
    > jakies tam pieniadze.
    >
    > i tu moze rodzic sie watpliwosc : jest to regularna dzialanosc

    Być może tak (idzie o klasyfikację dla potrzeb VAT), natomiast
    dla podatku dochodowego będzie to "przychód z praw majątkowych"
    - odrębne źródło dochodu, nie zaliczające się do DG.

    Było w tym roku na .podatki, wraz z interpretacjami USów/ISów,
    chodziło o uboczny, złośliwy skutek w postaci niemożności
    zaliczenia do WNiP (a tym samym również poddania amortyzacji
    wydatków poniesionych na "stworzenie WNiP").
    Skracając i streszczając: jak ktoś ma wartości niematerialne
    i prawne które *nabył* (bez względu na formę, mógł to zrobić
    w formie zapłaty pracownikowi, mógł je dostać w darowiźnie),
    to przychody z rozporządzania takimi WNiP podlegają zasadom
    ogólnym DG - czyli jak mają cechę "zorganizowania" to zaliczają
    się do DG.
    Ale jeśli je *osobiście wytworzył*, to już nie - ta część
    przychodu która stanowi WNiP (czyli w przypadku "sprzedaży
    zdjęć" w takiej formie, jak przy stockach, czyli zero
    udziału wartości materialnej) stanowi przychód z praw
    majątkowych, zaś w przypadku części "materialnej" (czyli
    rzeźb, odbitek i innych takich) w rachubę wchodzi łamanie
    sobie głowy nad zaliczeniem do "przychodów uzyskiwanych
    osobiście", ale nie w zakresie art.13..8, czyli w formie
    "od firm", lecz w zakresie art.13..2, czyli "z osobiście
    wykonywanej działalności".

    Trochę się rozwodzę na ubocznym efektem który był tam (na
    .podatki) wzięty pod lupę :), ale to on przyczynił się do
    rozważenia samej zasady zaliczania przychodu.
    A ów efekt to właśnie brak prawa do amortyzacji - ono
    przysługuje wyłącznie prowadzącym DG i uzyskującym przychody
    z najmu, zaś nie przysługuje w przypadku "działalności
    artystycznej" ani "praw majątkowych" (za to oba przypadki
    pozwalają na 50% "urzędowego" KUP).

    > Na pierwszys rzut oka tak : ktos sprzedaje pareset zdjec ciagle przez
    > pare lat.
    > Tutaj moga byc watpliwosci interpretacyjne , na moje wyczucie nie jest
    > to regularna dzialanosc komercyjna

    IMO dobrze Ci wychodzi - skoro przychód jest z źródeł "praw majatkowych"
    oraz zaliczany do "osobistych" :D

    pzdr, Gotfryd