  • 31. Data: 2009-07-11 22:07:39
    Temat: Re: Olej-cylindy i tłoki
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 11 Jul 2009 21:47:58 +0200, J.F.
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Czy mi sie wydaje czy to nie we wszystkich silnikach ?
    >Ze czesto korbowod jest bez kanalu, a sworzen tlokowy smaruje olej
    >zebrany przez pierscien zgarniajacy ..
    >
    >J.

    Tak bylo w wsilnikach ze "smarowaniem rozbryzgowym". Lata 20 chyba...

    A.L.

  • 32. Data: 2009-07-11 23:15:08
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

    > Tak bylo w wsilnikach ze "smarowaniem rozbryzgowym". Lata 20 chyba...

    W latach 50 i 60 tez tak bywalo. Lata 20 to poczatek rozwoju motoryzacji.

  • 33. Data: 2009-07-12 00:06:58
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 12 Jul 2009 01:15:08 +0200, "wt" <s...@p...onet.pl>
    wrote:

    >W latach 50 i 60 tez tak bywalo. Lata 20 to poczatek rozwoju motoryzacji.

    Myli sie Pan. Wlasnie mam na biurku ksiazke "The Gasoline Automobile"
    Ben G. Elliott, Earl L. Consoliver, McGraw Hill Book Company, drugie
    wydanie, rok 1919. Pierwsze wydanie, 1915.

    Opisuja, wraz ze szczegolowymi rysunkami, wspaniale 8 cylindorowe
    silniki Cadillaca, 12 cylindrowe silnik Packarda, chlodzone woda,
    smarowane pod cisnieniem, z oddzielnymi gaznikami dla par cylindrow, z
    elektrycznymi starterami itede. Oplisuja z pol tuzina roznych systemow
    zaplonu, skomplikowane regulatory pradnic, skomplikowane skrzynie
    biegow i mechanizmy roznicowe, zawieszenie i rozne inne gdgety.

    Nei ma:

    1. Przedniego napedu
    2. Hamulcow tarczowych
    3. Samonosnej konstrukcji (bez ramy)
    4. Wtrysku paliwa
    5. Automatycznej skrzyni biegow
    6. Elektroniki
    7. Kierunkowskazow :)
    8. Silnikow gornozaworowych

    Smarowanei rozbryzgowe opisuja jako "prestarzale". Ludzkosc w tym
    czasie byla bardziej zaawansowana niz to sie dzis wydaje... Zwlaszcza
    gdy sie porowna "postep technologiczny" presentowany przez samochody
    Warszawa, Syrena czy Trabant i z tym z lat 20.

    A.L.

    P.S> Poza tym, pamietam samochody z lat 60. Czy moze pan wskazac ktory
    mial smarowanie rozbryzgowe?

  • 34. Data: 2009-07-12 01:13:45
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > Niech Pan to powie jakiemus mechanikowi samochodowemu. Obsmieje Pana
    > jak norka

    Jak się śmieje norka?

    > Cytuje wikipedie:

    WOW! Wszech wiedząca wiedźma wikipedia.

    > "Najczesciej jednak, zwyczajowo, walem korbowym nazywa sie wal bedacy
    > czescia silnika spalinowego, a walem wykorbionym wal z wykorbieniami
    > znajdujacy sie w kazdej innej maszynie.".

    Zwyczajowo to można w głowę zaliczyć.

    > Mam przelozyc na angielski?

    A nie lepiej od razu na rosyjski, bo mi tu komuną śmierdzi?

    Jeśli mechanik nie rozumie, to znaczy, że to zwykły brudas samochodowy.

    zyga

  • 35. Data: 2009-07-12 01:14:26
    Temat: Re: Olej-cylindy i t?oki
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > Podobnie, neich Pan spoboje powiedziec jakiemus elektronikowi: "Hej,
    > Staszek, nie masz tam w szufladzie REZYSTORA 2 kiloomy"? Tez Pana
    > obsmieje z tego rezystora

    Że niby ma wołać o opornik a na komputer maszyna licząca?
    Sorry gościu, ale tobie się coś wydaje.

    zyga, elektronik

  • 36. Data: 2009-07-12 02:11:39
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 12 Jul 2009 03:14:26 +0200, "Zygmunt M. Zarzecki"
    <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.n
    a.com> wrote:

    >Że niby ma wołać o opornik a na komputer maszyna licząca?
    >Sorry gościu, ale tobie się coś wydaje.
    >
    >zyga, elektronik

    Coz, powiedzial Pan co wiedzial. A ze wiele nei wiedzial, to jakos tak
    glupio wyszlo...

    A.L.

  • 37. Data: 2009-07-12 02:12:47
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 12 Jul 2009 03:13:45 +0200, "Zygmunt M. Zarzecki"
    a.com> wrote:

> [...]
    >
    >A nie lepiej od razu na rosyjski, bo mi tu komuną śmierdzi?
    >
    >Jeśli mechanik nie rozumie, to znaczy, że to zwykły brudas samochodowy.

    No, ciekawe ma Pan rzeczy do powiedzienia. Nei ma Pan tam czegos
    jeszcze na podoredziu?... Rownie "intelektualnego"?...

    A.L.

  • 38. Data: 2009-07-12 09:39:41
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    A.L. wrote:
    > Coz, powiedzial Pan co wiedzial. A ze wiele nei wiedzial, to jakos
    > tak glupio wyszlo...
    >
    > A.L.

    Tak sie lubujesz w zrodelkach internetowych:

    za google.pl:

    Results 1 - 10 of about 138,000 for rezystor. (0.06 seconds)

    Results 1 - 10 of about 97,800 for opornik. (0.07 seconds)

    Nazwa "rezystor", przynajmniej w internecie, jest bardziej popularna.
    Dla zapytania "site:.pl" roznica jest jeszcze wieksza na niekorzysc
    opornika.

    Wieslaw

  • 39. Data: 2009-07-12 10:40:24
    Temat: Re: Olej-cylindy i tloki
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 11 Jul 2009 19:06:58 -0500, A.L. wrote:
> [...]
    >Ben G. Elliott, Earl L. Consoliver, McGraw Hill Book Company, drugie
    >wydanie, rok 1919. Pierwsze wydanie, 1915.

    Zla ksiazka
    http://en.wikipedia.org/wiki/Front-wheel_drive

    Ale od 31 dostepne seryjnie

    http://en.wikipedia.org/wiki/Disc_brake

    >3. Samonosnej konstrukcji (bez ramy)
    1923

    >4. Wtrysku paliwa
    http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_injection#History_
    and_development

    >5. Automatycznej skrzyni biegow
    http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_transmission#
    History_and_improvements

    >7. Kierunkowskazow :)

    lata 30 o ile dobrze pamietam

    http://en.wikipedia.org/wiki/OHV
    http://en.wikipedia.org/wiki/David_Dunbar_Buick

    >6. Elektroniki

    Tego faktycznie przed wojna nie bylo.

    >Smarowanei rozbryzgowe opisuja jako "prestarzale".

    Ale w calosci, czy gornego konca korbowodu ?

    >P.S> Poza tym, pamietam samochody z lat 60. Czy moze pan wskazac ktory
    >mial smarowanie rozbryzgowe?

    Renault 12, produkowany do lat 90 pod nazwa Dacia.
    Tzn wal mial smarowany cisnieniowo, panewki korbowodowe tez,
    ale korbowod nie mial kanalu.
    Co smarowalo cylindry to nie wiem - czy koniec walu uderzal o olej,
    czy to co wylecialo przez panewki,

    http://en.wikipedia.org/wiki/Connecting_rod
    "typically there is a pinhole bored through the bearing and the big
    end of the con rod so that pressurized lubricating motor oil squirts
    out onto the thrust side of the cylinder wall to lubricate the travel
    of the pistons and piston rings"

    J.

  • 40. Data: 2009-07-12 14:06:34
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > Coz, powiedzial Pan co wiedzial. A ze wiele nei wiedzial, to jakos tak
    > glupio wyszlo...

    Zastanawiam się, tylko komu tu głupio wychodzi?
    Nie pisz więcej, gdy pijesz.

    Za słownikiem:
    opornik
    1. przyrząd włączany w obwody elektryczne w celu zmniejszenia natężenia
    prądu
    2. mechanizm amortyzujący odrzut lufy działa po oddaniu strzału

    rezystor zob. opornik w zn. 1.

    Generalnie słowa opornik używają starsi fachowcy, pamiętający dobrze erę
    lamp elektronowych.

    zyga