    From: A.L. <a...@a...com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Olej-cylindy i tłoki
    Date: Sat, 11 Jul 2009 19:06:58 -0500

    On Sun, 12 Jul 2009 01:15:08 +0200, "wt" <s...@p...onet.pl>
    wrote:

    >W latach 50 i 60 tez tak bywalo. Lata 20 to poczatek rozwoju motoryzacji.

    Myli sie Pan. Wlasnie mam na biurku ksiazke "The Gasoline Automobile"
    Ben G. Elliott, Earl L. Consoliver, McGraw Hill Book Company, drugie
    wydanie, rok 1919. Pierwsze wydanie, 1915.

    Opisuja, wraz ze szczegolowymi rysunkami, wspaniale 8 cylindorowe
    silniki Cadillaca, 12 cylindrowe silnik Packarda, chlodzone woda,
    smarowane pod cisnieniem, z oddzielnymi gaznikami dla par cylindrow, z
    elektrycznymi starterami itede. Oplisuja z pol tuzina roznych systemow
    zaplonu, skomplikowane regulatory pradnic, skomplikowane skrzynie
    biegow i mechanizmy roznicowe, zawieszenie i rozne inne gdgety.

    Nei ma:

    1. Przedniego napedu
    2. Hamulcow tarczowych
    3. Samonosnej konstrukcji (bez ramy)
    4. Wtrysku paliwa
    5. Automatycznej skrzyni biegow
    6. Elektroniki
    7. Kierunkowskazow :)
    8. Silnikow gornozaworowych

    Smarowanei rozbryzgowe opisuja jako "prestarzale". Ludzkosc w tym
    czasie byla bardziej zaawansowana niz to sie dzis wydaje... Zwlaszcza
    gdy sie porowna "postep technologiczny" presentowany przez samochody
    Warszawa, Syrena czy Trabant i z tym z lat 20.

    A.L.

    P.S> Poza tym, pamietam samochody z lat 60. Czy moze pan wskazac ktory
    mial smarowanie rozbryzgowe?