  • 51. Data: 2010-06-06 10:46:46
    Temat: Re: Ogniskowa - glebia ostrosci
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 03 Jun 2010 03:51:38 +0200, Dariusz Zygmunt wrote:
    >GO jest _wyliczana_ z konkretnego wzoru w którym znajduje się {między
    >innymi} krążek rozproszenia. Natomiast Ty, jak rozumiem, postulujesz żeby
    >określać ją intuicyjnie?

    A ten krazek rozproszenia to jaki sie do tego wzoru podstawia ?

    >Równie dobrze mógłbyś intuicyjnie określić ile wynosi pierwiastek trzeciego
    >stopnia z (375*2394/369) ;-)

    okolo 700. Pomylilem sie wiecej niz 10% ?

    J.

  • 52. Data: 2010-06-06 10:56:03
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <1...@4...com>,
    J.F nabazgrał:

    > okolo 700. Pomylilem sie wiecej niz 10% ?

    Tak. Ja obstawiałem 13, w rzeczywistości jest to 13.45 ;]

    --
    Ostatnio na http://blog.lrem.net/ wymajaczyłem:
    Klastrami Polska stoi

  • 53. Data: 2010-06-06 12:08:51
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W niedziela, 6 czerwca 2010 12:46, J. F. wyraził następujacą opinię:

    > A ten krazek rozproszenia to jaki sie do tego wzoru podstawia ?

    http://pl.wikipedia.org/wiki/G%C5%82%C4%99bia_ostro%
    C5%9Bci

    > okolo 700. Pomylilem sie wiecej niz 10% ?

    No właśnie, to jest właśnie moc intuicyjnego myślenia ;-)

    Ja, licząc w pamięci obstawiałem 13, bo 375 skraca się z 369 do {prawie}
    jednego, więc zostaje pierwiastek trzeciego stopnia z 2394 a licząc w
    pamięci trzecią potęgę z 14 i 13 wybrałem 13.

    I to mogłoby zakończyć dyskusję między zwolennikami intuicji a {nawet bardzo
    przybliżonych} obliczeń.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 54. Data: 2010-06-06 12:17:17
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W niedziela, 6 czerwca 2010 10:54, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> wyraził
    następujacą opinię:
    > On 2010-06-06 04:30:08 +0200, Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    > Z całym szacunkiem panowie, ale w tym miejscu to po prostu bredzicie.

    No ja bym był na Twoim miejscu ostrożniejszy z tak zdecydowanymi osądami
    ;-)

    > Nie jest wymiarem, jak odległość z Wąchocka do Pułtuska.

    Taka duża na pewno nie ;-)

    > GO to odległość między dwoma punktami obrazu, które wydają się
    > obserwatorowi ostre.

    Nie "wydają się ostre" tylko takie, w których wymiar obrazu szczegółu jest
    mniejszy lub równy wielkości krążka rozproszenia.

    > A odległość ta jest zależna od tak wielu
    > czynników, że zamykanie tego w ramy sztywnego wzoru mija się z celem.
    > Nie widziałem wzoru na GO, który uwzględniałby np. obserwatora - jego
    > możliwości widzenia, czy faktury papieru na jaki obraz jest naniesiony.

    Osoba oglądająca wpływa na zdjęcie? To chyba jakaś nowe oddziaływanie
    fizyczne a może myślisz o fizyce kwantowej gdzie rzeczywiście obserwacja
    zmienia stan obiektu obserwowanego? Ale mogę Cię zapewnić, że w naszej
    rzeczywistości i skali o jakiej mówimy cząsteczki srebra {czy barwnika} nie
    przemieszczają się pod wpływem oglądania ;-)

    A jeśli chodzi o fakturę papieru, to zasada jest prosta, przyjmujesz że
    odbitkę będziesz robił na papierze błyszczącym który oddaje wszystkie
    szczegóły, użycie każdego innego zmniejsza postrzeganą ostrość, czyli
    powiększa GO.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 55. Data: 2010-06-06 12:34:59
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    JA pisze:
    [...]
    > Nie widziałem wzoru na GO, który uwzględniałby np. obserwatora - jego
    > możliwości widzenia, czy faktury papieru na jaki obraz jest naniesiony.

    To wszystko, wraz z założonym formatem odbitki, zawarte jest w
    dopuszczalnym krążku rozproszenia.

    --
    Pozdrowienia
    Janek http://www.mimuw.edu.pl/~janek/

  • 56. Data: 2010-06-06 13:02:25
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

> [...]

    > Nie widziałem wzoru na GO, który uwzględniałby np. obserwatora - jego
    > możliwości widzenia, czy faktury papieru na jaki obraz jest naniesiony.

    Dobra, odpowiem bez dygresji i wycieczek.

    Źle rozumiesz pojęcie GO, nie ma ono nic wspólnego z tym jak człowiek
    odbiera obraz, jest to pojęcie czysto techniczne odnoszące się wyłącznie do
    parametrów nośnika na którym obraz jest zarejestrowany, układu optycznego i
    sposobu prezentacji.

    Podawałem już przykład trzech zdjęć legitymacyjnych, BW, negatyw kolorowy i
    cyfrowe, oglądając je w standardowych warunkach w jakich takie zdjęcia
    zwykle się ogląda człowiek odnosił wrażeniem, że wszystkie są jednakowo
    precyzyjne. Dopiero zeskanowanie ich w wysokiej rozdzielczości lub
    obejrzenie pod lupą ujawniało kolosalną różnicę.
    Zdjęcie BW było klasycznym portretem z małą GO, można było nawet rozpoznać
    na które oko fotograf ustawił ostrość {pewnie fotograf miał lepszy obiektyw
    niż oświetlenie studia ;-) }. Zdjęcie cyfrowe przy tej samej skali
    powiększenia ujawniało strukturę pointylistyczną, w szczególności oczy w tej
    skali składały się z kilkunastu punktów i gdyby pokazać je bez pozostałej
    części zdjęcia to byłoby raczej trudno rozpoznać że to oko.

    W przypadku zdjęcia cyfrowego, ze względu na wielkość krążka rozproszenia,
    GO była olbrzymia, w przypadku zdjęcia BW krążek wyszedł taki jaki
    dopuszczała jakość materiału i toru optycznego - w tym wypadku raczej niezła
    a więc i GO była bardzo mała.

    Oglądający nie ma żadnego wpływu na GO zdjęć, nie może mieć gdyż GO jest po
    prostu częścią utrwalonego obrazu.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 57. Data: 2010-06-06 13:15:16
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-06-06 14:17:17 +0200, Dariusz Zygmunt
    <d...@c...homelinux.net> said:

    > No ja bym był na Twoim miejscu ostrożniejszy z tak zdecydowanymi osądami
    > ;-)
    Na razie będę go podtrzymywał.

    > Taka duża na pewno nie ;-)
    A hiperfokalna? A nieskończoność? To niby co?

    > Nie "wydają się ostre" tylko takie, w których wymiar obrazu szczegółu jest
    > mniejszy lub równy wielkości krążka rozproszenia.
    Tylko, że ten nieszczęsny CoC jest zależny od tego czy oko obserwatora
    jeszcze odbiera coś jako punkt, czy już jako plamkę.
    I tu jest pies pogrzebany. Bo CoC przyjęto obligatoryjnie dla
    wszystkich, dla formatu nośnika, nie przejmując się wielkością
    powiększenia, odległością z jakiej będzie obraz oglądany i faktury
    papieru.
    Wystarczy, że powiększysz zdjęcie bardziej i już GO spada, odejdziesz
    dalej - rośnie. Rośnie także na bardziej szorstkich powierzchniach.
    Rośnie wraz z wiekiem obserwatora, spada wraz z jego wyrobieniem w
    patrzeniu i odróżnianiu kontrastu od ostrości.

    > Osoba oglądająca wpływa na zdjęcie?
    Na odbiór GO oczywiście.

> [...]
    > rzeczywistości i skali o jakiej mówimy cząsteczki srebra {czy barwnika} nie
    > przemieszczają się pod wpływem oglądania ;-)
    Zdaje się że zaczynasz gonić w piętkę.

> [...]
    > odbitkę będziesz robił na papierze błyszczącym który oddaje wszystkie
    > szczegóły, użycie każdego innego zmniejsza postrzeganą ostrość, czyli

    I cała koncepcja artystycznego wyrazu legła w gruzach. Tło miało być
    rozmyte, a wyszło ostre.

    Fizycznie GO nie istnieje. Nie ma czegoś takiego. Albo obraz punktu
    jest punktem, albo plamką.
    Cała reszta to fizjologia.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 58. Data: 2010-06-06 13:17:25
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-06-06 14:34:59 +0200, Jan Rudziński <j...@g...pl> said:

    > To wszystko, wraz z założonym formatem odbitki, zawarte jest w
    > dopuszczalnym krążku rozproszenia.

    Proszę o definicję dopuszczalnego krążka rozproszenia dla:
    4x5 in
    powiększenie 70x100 cm. na papierze satynowym, prezentowane w świetle
    słonecznym, dla odbiorcy do 20 roku życia bez stwierdzonych wad wzroku.
    Pozycja obserwacji powiększenia 13 m.

  • 59. Data: 2010-06-06 13:25:33
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-06-06 15:02:25 +0200, Dariusz Zygmunt
    <d...@c...homelinux.net> said:

> [...]
    > parametrów nośnika na którym obraz jest zarejestrowany, układu optycznego i
    Mam ważenie, że to jednak Ty źle je rozumiesz.
    Dopóki detal na obrazie nie przekracza jednej min kątowej, dopóty jest
    on punktem. I od tego wzięło się całe zamieszanie z GO. Bo czasem jest
    równy minucie, czasem większy, a czasem mniejszy.

> [...]
    > precyzyjne. Dopiero zeskanowanie ich w wysokiej rozdzielczości lub
    > obejrzenie pod lupą ujawniało kolosalną różnicę.
    To nie ma nic wspólnego z GO. GO to to, jak ty odbierasz obraz. Co z
    tego, że z wyliczeń powinieneś widzieć tło jako nieostre, skoro widzisz
    je jako ostre. Co z tego, że kolczyk w uchu miał być ostry, a okazuje
    się nie ostry?

> [...]
    > a więc i GO była bardzo mała.
    >
    > Oglądający nie ma żadnego wpływu na GO zdjęć, nie może mieć gdyż GO jest po

    Tylko w sytuacji gdy widzi punkty lub plamki w miejscach gdzie
    założono, że będą. Gorzej jak widzi tylko plamki, całkowity brak
    ostrości, lub tylko punkty. To że z daleka nie widać szczegółów w tle,
    nie oznacza, że odbiór tła jest nie ostry. Popatrz na zdjęcie z dużo za
    dużej odległości.
    Jak pisałem. GO to fizjologia zamknięta w ramki obliczeń.

  • 60. Data: 2010-06-06 14:05:41
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W niedziela, 6 czerwca 2010 15:25, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> wyraził
    następujacą opinię:

    > Mam ważenie, że to jednak Ty źle je rozumiesz.
    > Dopóki detal na obrazie nie przekracza jednej min kątowej,

    Minuta kątowa? Jak zmusisz mnie do tego żebym nie oglądał zdjęcia z bliższej
    odległości? Albo żebym w ogóle nie wziął lupy do ręki? A co z ludźmi którzy
    mają super ostry wzrok?

    > dopóty jest
    > on punktem. I od tego wzięło się całe zamieszanie z GO. Bo czasem jest
    > równy minucie, czasem większy, a czasem mniejszy.

    No to weźmy problem praktyczny - jak na obrazie płaskim wyznaczysz rozmiar
    minuty kątowej? To tak jakbyś powiedział "kopałem rów w sobotę 5 czerwca
    2010 roku od godziny pierwszej trzydzieści dwie minuty i piętnaście sekund
    do drugiej osiemnaście i trzy sekundy" jesteś super precyzyjny ale dalej
    nikt nie wie jak długi jest ten rów.

> [...]
    > tego, że z wyliczeń powinieneś widzieć tło jako nieostre, skoro widzisz
    > je jako ostre. Co z tego, że kolczyk w uchu miał być ostry, a okazuje

    Takie problemy masz tylko wtedy gdy nie rozumiesz co to jest GO :-)

    > ... To że z daleka nie widać szczegółów w tle,
    > nie oznacza, że odbiór tła jest nie ostry. Popatrz na zdjęcie z dużo za
    > dużej odległości.
    > Jak pisałem. GO to fizjologia zamknięta w ramki obliczeń.

    GO to czysta matematyka i fizyka, fizjologia co najwyżej "zamknięta" jest w
    rozmiarze krążka rozproszenia i dlatego możesz go _przyjmować_ w określonych
    granicach, przy czym dolną jest rozdzielczość materiału na którym
    rejestrujesz/prezentujesz zdjęcie. Górną możesz przyjąć dowolnie dużą ale za
    tą deklaracją musi iść jeszcze techniczna możliwość ograniczenia wielkości
    najmniejszych rozpoznawalnych szczegółów odbitki do tej właśnie wielkości.

    Jeśli tego nie zrobisz to zawsze może przyjść ktoś ze wzrokiem
    "orlimsokolim" {albo z lupą} i powiedzieć "a czemu ta ostrość jest tak
    totalnie skopana?" :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --