eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaOdzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 24

  • 11. Data: 2009-04-06 13:30:37
    Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Mon, 06 Apr 2009 07:30:16 +0200
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > On Sun, 5 Apr 2009 12:53:30 +0200, Sqeeb wrote:
    > >Głównie za sprawą f1 spopularyzowano system odzyskiwania energii przy
    > >hamowaniu. Myślałem kiedyś nad czymś podobnym ale w celu oszczędności
    > >w samochodach elektrycznych.
    >
    > Ale one to juz od dawna stosuja - regenerative braking.
    >
    > >Tylko nie potrafię sobie wyobrazić jak
    > >odbierana jest energia z kół podczas hamowania, kiedy używane są tradycyjne
    > >hamulce... Przecież większa część energii idzie w ciepło tarcz hamulcowych.
    >
    > Jak nie zacisniesz klockow, tylko przelaczysz silnik elektryczy w tryb
    > pradnicy, to wiekszosc pojdzie w akumulatory..

    No na tyle to jeszcze sam wpadłem, tylko jedno HALO: hamowanie kręcącą
    się prądnicą jest pewnie mało efektywne. Albo musiałaby mieć niemałe
    gabaryty...

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb


  • 12. Data: 2009-04-06 13:32:09
    Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygl?da od ?rodka?
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Mon, 6 Apr 2009 00:05:34 +0200
    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:

    > Przy napędzie elektrycznym, to jest jeszcze możliwość, ze silnik
    > elektryczny zamieniony w prądnicę napędzaną hamowanymi kołami zwróci
    > energię do akumulatora.

    Ale wciąż pozostaje kwestia, że przy dzisiejszym rozwoju motoryzacji
    taki system 'hamowania' nie może być wykorzystany w sytuacjach awaryjnych.
    Wciąż muszą być tarcze bo inaczej nie wyhamujemy przed przeszkodą, tak?

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb


  • 13. Data: 2009-04-06 13:33:02
    Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Mon, 06 Apr 2009 00:59:47 +0200
    "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.n
    a.com> wrote:

    > Fizyka na poziomie szkoły podstawowej się kłania.

    W dzisiejszym programie nauczania to już jest niestety koniec gimnazjum/początek
    liceum.

    > Przyjmuję, że KERS zabiera 10% energii traconej przy hamowaniu i ma
    > sprawność 100%.
    > Dla uproszczenia liczenia:
    > v1=70m/s
    > v2=30m/s
    > m=600kg
    > E=0.5 * m * v^2
    > E1=0.5 * 600 * 4900 = 1470000J
    > E2=0.5 * 600 * 900 = 270000J
    > dE = 0.1 * 1200kJ = 120kJ, czyli tyle można uzyskać podczas jednego
    > hamowania z prędkości 252km/h do 108km/h. Operacja taka to pewnie ze 2
    > sekundy pracy systemu KERS ładującego akumulator.
    > Silnik w KERS ma 60KW, czyli w ciągu 6s działania bierze 360kJ energii
    > elektrycznej.
    >
    > Trzy mocniejsze hamownia i akumulator jest pełny. A akumulator ma pewnie
    > napięcie ze 300V (mechanika poraziło), a akumulator ma pojemność 0.33Ah.
    > ;-)

    Reszta sie zgadza ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb


  • 14. Data: 2009-04-06 14:38:50
    Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wyglÂąda od Âśrodka?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Sqeeb" <s...@i...community> napisał w wiadomości
    news:20090406153209.700b5b38.sqeeb@internet.communit
    y...
    > On Mon, 6 Apr 2009 00:05:34 +0200
    > "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:
    >> Przy napędzie elektrycznym, to jest jeszcze możliwość, ze silnik
    >> elektryczny zamieniony w prądnicę napędzaną hamowanymi kołami zwróci
    >> energię do akumulatora.
    > Ale wciąż pozostaje kwestia, że przy dzisiejszym rozwoju motoryzacji
    > taki system 'hamowania' nie może być wykorzystany w sytuacjach
    > awaryjnych.
    > Wciąż muszą być tarcze bo inaczej nie wyhamujemy przed przeszkodą, tak?

    Oczywiście, że tak. Ale hamowanie awaryjne, to de facto jest jakieś niszowe
    użycie hamulców podczas normalnej jazdy.


  • 15. Data: 2009-04-06 16:35:28
    Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
    Od: "Adrian S." <n...@w...pl>

    pluton wrote:

    > W kazdym razie pomysl byl taki, ze podczas hamowania zalaczala sie
    > pompa sprezajaca powietrze, zbierane w zbiorniku umieszczonym
    > na dachu pojazdu.

    Gdzieś miałem linka do opisu roweru z pneumatycznym przekazywaniem napędu,
    jedną z cech specjalnych było to, że podczas hamowania zbiornik jest
    zasilany.

    Inna cecha to to, że np. stojąc na na światłach można kręcić pedałami i
    trochę "podpompować" :)

    --
    Adrian Socho
    "dyskietki? Chodzi o te małe plastikowe kwadraciki
    służące do flashowania biosu?"
    by Krzysztof Halasa


  • 16. Data: 2009-04-06 16:37:35
    Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
    Od: "Adrian S." <n...@w...pl>

    Nie wiem czy to prawda, ale podobno w zimę w tramwajach przy hamowaniu
    wytwarzany jest prąd, który następnie jest kierowany do układu ogrzewania
    wewnątrz tramwaju.

    --
    Adrian Socho
    "dyskietki? Chodzi o te małe plastikowe kwadraciki
    służące do flashowania biosu?"
    by Krzysztof Halasa


  • 17. Data: 2009-04-06 19:37:46
    Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Apr 2009 15:30:37 +0200, Sqeeb wrote:
    >J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    >> Jak nie zacisniesz klockow, tylko przelaczysz silnik elektryczy w tryb
    >> pradnicy, to wiekszosc pojdzie w akumulatory..
    >
    >No na tyle to jeszcze sam wpadłem, tylko jedno HALO: hamowanie kręcącą
    >się prądnicą jest pewnie mało efektywne. Albo musiałaby mieć niemałe
    >gabaryty...

    Zalezy od mocy pradnicy, a tu wspolczesne rozwiazania sa zadziwiajaco
    male, szczegolnie gdy moc ma byc krotkotrwala.

    Zobacz np 50kW - i to dlugotrwalej mocy
    http://en.wikipedia.org/wiki/MIEV


    J.


  • 18. Data: 2009-04-06 20:04:14
    Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>


    Użytkownik "Adrian S."
    > Inna cecha to to, że np. stojąc na na światłach można kręcić pedałami i
    > trochę "podpompować" :)

    Jedną nogą? :-)

    Robert


  • 19. Data: 2009-04-07 08:45:44
    Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adrian S." <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:grdb4d$f50$2@inews.gazeta.pl...
    > Nie wiem czy to prawda, ale podobno w zimę w tramwajach przy
    > hamowaniu
    > wytwarzany jest prąd, który następnie jest kierowany do układu
    > ogrzewania
    > wewnątrz tramwaju.

    Jak najbardziej - trawaje, pociagi - hamuja pradem, energia leci do
    rezystorow.

    Oczywiscie maja tez normalne hamulce na koncowke hamowania, a
    tramwaje dodatkowo awaryjne "szynowe".

    J.



  • 20. Data: 2009-04-07 09:33:13
    Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    J.F. pisze:

    > Jak najbardziej - trawaje, pociagi - hamuja pradem, energia leci do
    > rezystorow.

    Na PKP rezystory grzeją atmosferę chyba. Ładny mi odzysk.

    --
    P. Jankisz
    O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
    tylu idiotów" Stanisław Lem

strony : 1 . [ 2 ] . 3


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: