  • 52. Data: 2010-07-19 17:21:07
    Temat: Re: [OT] Czy sa jakies przeciwskazania, zeby nie wchodzic w Ultimate
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Mon, 19 Jul 2010 17:23:52 +0200, vDon napisał(a):

    > Problem polega na tym, że licencja jako umowa cywilno-prawna podlega
    > normom (nadrzędnego wobec niej) europejskiego i polskiego prawa
    > stanowionego. Z tych z kolei wynika, że właściciel praw autorskich
    > majątkowych _nie_ może zakazać przeniesienia programu na inny PC, a
    > nawet jego dalszej odsprzedaży (art. 51 ust. 3 ustawy o pr. autorskim).

    Mylisz się. Postanowienia dotyczące programów komputerowych zawarte są w
    Rozdziale 7 tejże Ustawy. Kwestię ich rozpowszechniania reguluje Art. 74
    ust. 4 pkt. 3:

    4. Autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego, z zastrzeżeniem
    przepisów art. 75 ust. 2 i 3, obejmują prawo do:
    [...]
    3) rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu, programu komputerowego
    lub jego kopii.

    > Postanowienia licencyjne sprzeczne z tym zapisem są nieważne z mocy prawa.

    Ależ każdy program można i przenieść, i odsprzedać, podobnie jak można
    sprzedać kolumnę Zygmunta - kto zabroni ;-)? Nie można jednak tak
    przeniesionego programu na nowej maszynie użytkować - oczywiście, bez
    zgody jego autora, w tym wypadku Microsoftu - bo naruszy to
    postanowienia umowy licencyjnej zawartej pomiędzy użytkownikiem a
    autorem programu. Któreż to normy odbierają prawo właścicielowi
    oprogramowania do ustalania zasad jego użytkowania? Które normy dają
    prawo użytkownikowi do łamania postanowień licencji?

    W ustawie z 4 lutego 1994 o prawach autorskich i prawach pokrewnych
    istnieje osobny Rozdział 7, zawierający wyłącznie przepisy dotyczące
    programów komputerowych. Spośród jego zapisów w szczególności zwracam
    uwagę na:
    - Art. 74 ust. 4 dający prawo autorowi do ochrony przed
    zwielokrotnianiem i rozpowszechnianiem programu bez jego zgody,
    - Art. 75 ust. 2 pkt. 1 dający prawo do zabronienia jednoczesnego
    użytkowana kopii programu i jego oryginału.

    Moim zdaniem wyczerpuje to temat dyskusji.
    A poniżej treść wybranych punktów ustawy:

    =================
    Rozdział 7
    Przepisy szczególne dotyczące programów komputerowych

    Art. 74.
    1. Programy komputerowe podlegają ochronie jak utwory literackie, o ile
    przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej.
    2. Ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje wszystkie formy
    jego wyrażenia. Idee i zasady będące podstawą jakiegokolwiek elementu
    programu komputerowego, w tym podstawą łączy, nie podlegają ochronie.
    3. Prawa majątkowe do programu komputerowego stworzonego przez
    pracownika w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy przysługują
    pracodawcy, o ile umowa nie stanowi inaczej.
    4. Autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego, z zastrzeżeniem
    przepisów art. 75 ust. 2 i 3, obejmują prawo do:
    1) trwałego lub czasowego zwielokrotnienia programu komputerowego w
    całości lub w części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie; w
    zakresie, w którym dla wprowadzania, wyświetlania, stosowania,
    przekazywania i przechowywania programu komputerowego niezbędne jest
    jego zwielokrotnienie, czynności te wymagają zgody uprawnionego;
    2) tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych
    zmian w programie komputerowym, z zachowaniem praw osoby, która tych
    zmian dokonała;
    3) rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu, programu komputerowego
    lub jego kopii.

    Art. 75.
    1. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, czynności wymienione w art. 74 ust.
    4 pkt 1 i 2 nie wymagają zgody uprawnionego, jeżeli są niezbędne do
    korzystania z programu komputerowego zgodnie z jego przeznaczeniem, w
    tym do poprawiania błędów przez osobę, która legalnie weszła w jego
    posiadanie.
    2. Nie wymaga zezwolenia uprawnionego:
    1) sporządzenie kopii zapasowej, jeżeli jest to niezbędne do korzystania
    z programu komputerowego. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, kopia ta nie
    może być używana równocześnie z programem komputerowym;
    2) obserwowanie, badanie i testowanie funkcjonowania programu
    komputerowego w celu poznania jego idei i zasad przez osobę posiadającą
    prawo korzystania z egzemplarza programu komputerowego, jeżeli, będąc do
    tych czynności upoważniona, dokonuje ona tego w trakcie wprowadzania,
    wyświetlania, stosowania, przekazywania lub przechowywania programu
    komputerowego;
    3) zwielokrotnianie kodu lub tłumaczenie jego formy w rozumieniu art. 74
    ust. 4 pkt 1 i 2, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania informacji
    koniecznych do osiągnięcia współdziałania niezależnie stworzonego
    programu komputerowego z innymi programami komputerowymi, o ile zostaną
    spełnione następujące warunki:
    a) czynności te dokonywane są przez licencjobiorcę lub inną osobę
    uprawnioną do korzystania z egzemplarza programu komputerowego
    bądź przez inną osobę działającą na ich rzecz,
    informacje niezbędne do osiągnięcia współdziałania nie były uprzednio
    łatwo dostępne dla osób, o których mowa pod lit. a,
    c) czynności te odnoszą się do tych części oryginalnego programu
    komputerowego, które są niezbędne do osiągnięcia współdziałania.
    3. Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 3, nie mogą być:
    1) wykorzystane do innych celów niż osiągnięcie współdziałania
    niezależnie stworzonego programu komputerowego;
    2) przekazane innym osobom, chyba że jest to niezbędne do osiągnięcia
    współdziałania niezależnie stworzonego programu komputerowego;
    3) wykorzystane do rozwijania, wytwarzania lub wprowadzania do obrotu
    programu komputerowego o istotnie podobnej formie wyrażenia lub do
    innych czynności naruszających prawa autorskie.

    Art. 76.
    Postanowienia umów sprzeczne z art. 75 ust. 2 i 3 są nieważne.

    Art. 77.
    Do programów komputerowych nie stosuje się przepisów art. 16 pkt 3-5,
    art. 20, art. 23, art. 231, art. 27, art. 28, art. 30, art. 331-335,
    art. 49 ust. 2, art. 56, art. 60 i art. 62.

    Art. 771.
    Uprawniony może domagać się od użytkownika programu komputerowego
    zniszczenia posiadanych przez niego środków technicznych (w tym
    programów komputerowych), których jedynym przeznaczeniem jest ułatwianie
    niedozwolonego usuwania lub obchodzenia technicznych zabezpieczeń
    programu.
    ===============
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 51. Data: 2010-07-19 17:21:07
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Mon, 19 Jul 2010 15:18:43 +0100, m4rkiz napisał(a):

    > "Michal Kawecki" <k...@o...px> wrote in message

    kosm-t84134.html&hl=windows
    t76380.html&hl=windows
    indows
    rstw-t68783.html&hl=windows
    t37995.html&hl=windows
    waru-t29584.html&hl=windows

> [...]
    > przytoczonych watkach
    >
    > mowimy o zakupieniu w sklepie oema windows 7 przez kowalskiego i zainstalowaniu
    > go na pc (juz podobno nawet to lamie licencje bo system builderem nie moze byc
    > osoba prywatna - wg wypowiedzi ludzi z ms) albo o przeniesieniu go na kolejny
    > komputer (nie uzywanie dwoch kopii, tylko zainstalowanie na nowym sprzecie
    > po skasowaniu starej instalki)
    > te sytacje nie sa penalizowane przez kk, lecz lamia licencje oem
    > i jak mowie - nie slyszalem o zadnym procesie w ktorym chodzilo
    > jedynie o nieprzestrzeganie warunkow licencji
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    A choćby przypadek trialowego systemu Windows 2003 (trzeci link). Był on
    objęty licencją pozwalającą na określony czas legalnego użytkowania.
    System był użytkowany dłużej, czyli postanowienia licencji zostały
    złamane. I sąd zapewne ten argument uznał (aczkolwiek tego z tej
    dyskusji nie wiadomo na pewno).

    Zacytuję wypowiedź z wątku:
    "Warto [okazać oryginalny nośnik - przyp. mój], chyba że doszło do
    naruszenia warunków użytkowania oprogramowania w jego darmowej wersji
    np. cracki, klucze aktywacji zmieniające właściwości programów etc. Być
    może zostały jakieś ślady po ściągnięciu, aktywacji, rejestracji
    oprogramowania np. maile, historia przeglądarki. Ponadto również sam
    program podaje informacje w jakiej wersji został zainstalowany lub
    aktywowany."

    Czyli tu sprawa jest jasna: użytkownik naruszył "warunki użytkowania"
    zawarte w umowie licencyjnej i zostanie za to pociągnięty do
    odpowiedzialności. Czym to się niby różni od naruszenia warunków
    użytkowania zawartych w umowie OEM?

  • 53. Data: 2010-07-19 18:43:19
    Od: "m4rkiz" <a...@b...cpl>

> [...]
    > oprogramowania np. maile, historia przeglądarki. Ponadto również sam
    > program podaje informacje w jakiej wersji został zainstalowany lub

    zwracam uwage na:

    "Policjant powiedział mi krótko ze biegły tego nie sprawdzał czy to
    wersja testowa"

    czyli jednak sprawa raczej byla w zwiazku z windowsem o nieustalonej
    legalnosci a nie zlamaniu licencji

> [...]
    > zawarte w umowie licencyjnej i zostanie za to pociągnięty do
    > odpowiedzialności. Czym to się niby różni od naruszenia warunków

    to juz faktycznie wyglada na zderzenie teorii z praktyka, ale jak sie
    toczyla i skonczyla sie ta sprawa pewnie sie nie dowiemy

  • 54. Data: 2010-07-20 00:08:38
    Od: vDon <v...@o...eu>

    Michal Kawecki wrote:

    > Mylisz się. Postanowienia dotyczące programów komputerowych zawarte są w
    > Rozdziale 7 tejże Ustawy. Kwestię ich rozpowszechniania reguluje Art. 74
    > ust. 4 pkt. 3:

    W razie jakby ktoś jeszcze miał wątpliwości - program komputerowy to
    również utwór. Art. 51 ust. 3 dotyczy więc go w takim samym zakresie.

> [...]
    > oprogramowania do ustalania zasad jego użytkowania? Które normy dają
    > prawo użytkownikowi do łamania postanowień licencji?

    Umożliwia to właśnie wspomniany w moim poprzednim poście artykuł.
    Właściciel praw autorskich majątkowych nie stoi ponad prawem, a licencja
    to nadal tylko umowa. Jeśli jej postanowienia są niezgodne z ustawą to
    siłą rzeczy nie są one wiążące dla żadnej ze stron.

    BTW, nie ma sensu kopiować treści przepisów szczególnych dotyczących
    oprogramowania. Pomijając fakt, że cały tekst jest ogólnie dostępny -
    żaden z nich nie uchyla stosowania omawianej normy prawnej. Nie zachodzi
    tu sytuacja jak np. przy dozwolonym użytku osobistym programów (art. 77
    tejże ustawy).

  • 55. Data: 2010-07-20 05:11:49
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Tue, 20 Jul 2010 02:08:38 +0200, vDon napisał(a):

    > W razie jakby ktoś jeszcze miał wątpliwości - program komputerowy to
    > również utwór. Art. 51 ust. 3 dotyczy więc go w takim samym zakresie.

    Jeszcze raz, żeby nikt nie miał już najmniejszych wątpliwości: Ustawa
    zapewnia twórcy prawo do określenia w umowie o korzystanie z utworu -
    zwanej licencją - pól eksploatacji programu, w szczególności zakresu,
    miejsca i czasu korzystania, a także innych szczegółowych ograniczeń o
    ile nie są one niezgodne z ustawą (Art. 17, Art. 41, Art. 46, Art. 50,
    Art. 64). W tym kontekście zapisy Art. 51 ust. 3 nie mają tu nic do
    rzeczy, bo cóż z tego, że można obracać programem, jeśli jego autor może
    odmówić zgody na jego eksploatację powołując się na naruszenie warunków
    licencji (Art. 67, Art. 68).

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Licencja_oprogramowania

> [...]
    > to nadal tylko umowa. Jeśli jej postanowienia są niezgodne z ustawą to
    > siłą rzeczy nie są one wiążące dla żadnej ze stron.

    A które z postanowień umowy OEM EULA są z ustawą niezgodne?

> [...]
    > żaden z nich nie uchyla stosowania omawianej normy prawnej. Nie zachodzi
    > tu sytuacja jak np. przy dozwolonym użytku osobistym programów (art. 77

    Ma sens, bo program komputerowy nie jest utworem literackim i dotyczą go
    całkiem inne przepisy. Nie udziela się licencji na czytanie książek, a
    na korzystanie z programu - tak.

  • 56. Data: 2010-07-22 15:04:13
    Od: "Mich@l" <k...@t...cy>

    W dniu 2010-07-17 16:51, m4rkiz pisze:

    > jezeli ustawodawca wsadzi to w punkt 2 par 278 kk to dalej nie
    > jest nazwane kradzieza tylko "uzyskaniem (bez zgody osoby
    > uprawnionej) cudzego programu komputerowego w celu osiągnięcia
    > korzysci majatkowej "

    No jasne, a jak ktoś Ci wieczorem samochód podpieprzy i w nocy go
    przypadkiem policja złapie to nie będzie oskarżony o kradzież ale o
    "zabór pojazdu w celu krótkotrwałego użycia" (bo powie że chciał się
    tylko przejechać i rano oddać). Tak samo jak dresy Cię spałują to też
    nie będzie morderstwo ale "pobicie ze skutkiem śmiertelnym".
    Jeb..a prawnicza nowomowa, gdyby nazywali rzeczy po imieniu to by do
    gara nie mieli czego włożyć.

    Michał "Willy" Olszewski
    GG: 2903798 / ICQ: 199507526
    http://www.olszewski.net.pl

  • 57. Data: 2010-07-22 15:07:17
    Od: "Mich@l" <k...@t...cy>

    W dniu 2010-07-19 19:16, RadoslawF pisze:

    > z tematyką grupy lub twoim typowo trolim podejściu do rozmowy
    > gdzie to rozmówca ma tobie wyszukiwać i porównywać punkty z
    > licencji z obowiązującym prawem. Sam sobie leniuszku nad tym

    Stawiasz jakąś tezę to ją udowodnij. Bo gó..em rzucać to każdy potrafi.

    Michał "Willy" Olszewski
    GG: 2903798 / ICQ: 199507526
    http://www.olszewski.net.pl

  • 58. Data: 2010-07-22 18:33:23
    Od: WiesłaW <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 22-07-2010 o 17:04 Mich@l napisał na pl.comp.pecet:

    > Jeb..a prawnicza nowomowa, gdyby nazywali rzeczy po imieniu to by do
    > gara nie mieli czego włożyć.

    Wikipedia prawdę Ci powie...
    "W przypadku programu komputerowego kradzież polega na bezprawnym
    uzyskaniu go w jakikolwiek sposób, niekoniecznie połączony z zaborem
    nośnika. Dodatkowo sprawca musi działać w celu osiągnięcia korzyści
    majątkowej."

    A tutaj jest według mnie, cała sentencja pojęcia kradzieży programu
    komputerowego.

    Jest hipokryzją twierdzić, że ci, którzy korzystają z nieautoryzowanych
    kopii programów komputerowych, coś kradną. Kradzież ma bowiem miejsce
    wtedy, gdy się coś traci. Ale czy można stracić to, czego się jeszcze
    nie ma? Powszechnie twierdzi się, że tak, że właściciele praw
    autorskich a także dystrybutorzy i handlowcy ponoszą jednak straty,
    bo gdyby ten, który używa nielegalnej kopii danego programu, kupił go
    legalnie, to oni by na nim zarobili. To najczęściej jest nieprawda, bo
    większości polskich obywateli nie stać na program, który kosztuje setki,
    a często nawet tysiące złotych i w związku z tym nigdy by go nie
    kupili. Dotyczy to nie tylko Polski, ale wielu innych krajów, nie tak
    bogatych, jak wysoko uprzemysłowione państwa Europy Zachodniej czy
    Ameryki. Tak samo zresztą bezdomni, którzy otrzymują darmowy chleb, nie
    kradną go piekarzom, bo i tak by go nie mogli od nich kupić. To
    uzasadnienie traktowania kopiowania programów komputerowych czy tworów
    audiowizualnych jako kradzieży ma jakiś sens tylko w odniesieniu do ludzi
    bogatych, oraz do wszelkich firm i instytucji, które wykorzystują je do
    pomnażania swoich dochodów. Zresztą to, co zostało już rozpowszechnione,
    w jakimś sensie przestaje być własnością indywidualną, ale staje się
    poniekąd, niezależnie od tego co mówi na ten temat prawo, własnością
    zbiorową. Wykorzystanie tych rzeczy do celów osobistych czy poznawczych
    nikogo nie okrada. Niemoralne jest tylko wykorzystanie dzieła, będącego
    owocem czyjegoś trudu, do zarabiania pieniędzy, bez podzielenia się nimi
    z jego autorem.
    http://www.akohard.kk.e-wro.pl/Ksiazka_html/kradziez
    .html

    Od złamania warunków licencji (wątpliwych zresztą) do kradzieży - jeszcze
    daleka droga. Bo ja się pytam - ile razy można płacić za ten sam program!

    --
    WiesłaW
    Opera Mail

  • 59. Data: 2010-07-22 19:19:21
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2010-07-22 17:07, Użytkownik Mich@l napisał:

    > Stawiasz jakąś tezę to ją udowodnij. Bo gó..em rzucać to każdy potrafi.

    Z tym tekstem to już do moich "rozmówców".
    Zwłaszcza do tych co stawiają tezy i czekają aż ktoś je za nich
    udowodni i wypunktuje łącznie z numerami ustaw.

    Pozdrawiam

  • 60. Data: 2010-07-23 22:36:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 17 Jul 2010, RadoslawF wrote:

    > Jak komp zdycha to licencje na system przeniosą ci na kolejny.

    Ale nie na wirtuala.
    O ile przy Windows 95/98 nie ma takiego zastrzeżenia, bo MS podobnie
    jak my - nie liczył się z aż tak "skutecznym" oprogramowaniem
    wirtualizacyjnym na byle pececie :), to w OEM XP (i nowszych)
    AFAIR jest wyraźny zapis, że nie dopuszcza się używania
    OEM-ki na wirtualu.

    > Pomijam już że nielegalne używanie oprogramowania nie jest kradzieżą.

    Ano nie jest, a do tego nie jest "karnie obstawione" jeśli treść została
    pozyskana legalnie, tu się w 100% zgadzamy.

    pzdr, Gotfryd