    From: Sylwester Łazar <g...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: O płytkach z bitmapy
    Date: Sat, 29 Aug 2009 12:28:51 +0200

    Witam!
    Po dłuższej nieobecności na liście zajrzałem tu ponownie.
    W celu niezatracenia tych wszystkich doświadczeń, jakie tu zebraliśmy w
    postaci dorobku tej grupy od ponad 20 lat, chciałbym podzielić się kilkoma
    moimi uwagami technicznymi i organizacyjnymi:
    1)Zdziwiłem się jak traktowany jest Papa Smerf (nie autor wątku). Chłopak
    konkretnie pisze, a Panowie dyskutujecie przez 5 dni i powstaje w ten sposób
    85 wypowiedzi w sprawie oczywistej.
    Od razu widać, że pytający to młody chłopak z wizją. Zauważył, że w 2009
    roku nie ma różnic między plikiem graficznym a wektorowym ani na ekranie,
    ani na naświetlarce.
    Zdenerwowany tym odkryciem próbuje nam to powiedzieć. Niestety musi poczekać
    jakieś 30 lat, aby to weszło w życie, a on tego nie wie.
    2)W związku z powyższym, a także za to że używają na naszej grupie żałosnego
    słownictwa i ortografii należy teraz i w przyszłości temperować takich
    arogantów stosując zasady:
    a) Grzecznie zwracać uwagę na słownictwo i ortografię.
    b) Jeśli klient dalej bruździ - powiedzieć mu, że lepiej niech się za to nie
    zabiera. Przypomniało mi się powiedzenie jednego z wielkich naszej grupy
    wypowiedziane dokładnie przed 10 latami i 10 dniami licząc od dzisiaj:
    "Spadaj.. Ty ani strony nie zrobisz, ani schematu nie narysujesz."
    Ale wtedy też nie zamknęło to dyskusji. Było może niezbyt miłe, ale trafnie
    oddało opór amatorowi z (tylko) ambicjami.

    3)Program do PCB kosztuje mniej niż te 800 zł o których pisze z kolei autor.
    Można go kupić choćby u nas: http://www.rimu.pl/hs/rimu.html za 249 zł
    netto. Ma eksport Gerbera i plików wierceń w standardowej (i jedynej)
    wersji.
    4)Płytki takie jak chcą koledzy od bitmapy zrobią tanio i bez problemów w
    www.zuf.as.pl /Poznań
    I tam właśnie jest taki właściciel, który od wielu lat osobiście zajmuje się
    takimi rzeczami.
    Chętnie też pójdzie na Pocztę i tanio wyśle płytki.
    5)Kolega Adam Dybkowski podał piękny, przykładowy opis do czego _trzeba_ się
    dostosować: http://dybkowski.net/download/faldruk_pcb.pdf
    6)Plik wierceń a plik Gerbera to dwie różne sprawy. Można zrobić płytkę z
    pliku graficznego, a wywiercić dziury na podstawie pliku wierceń. Nie ma
    sensu szukać punktów na rysunku i się domyślać.
    7)Najlepiej wydrukować plik na kliszy w dowolnej naświetlarni poligraficznej
    (jest ich jakieś 100 razy więcej niż firm PCB) za 10 zł i znaleźć firmę
    która naświetli PCB i tanio wykona. (również kolega Adam Dybkowski
    przedstawił ten pomysł) Ten sposób zresztą doskonale pokazuje podejście do
    klienta. Firma i tak musi wykonać klisze, w związku z tym ułatwiamy jej
    zadanie i wyrzucamy żmudne stukanie w klawisze, dodatkowo płacąc mniej i
    mając efekt szybciej. Różnica jest taka, że zamiast zmuszać ludzi w firmie
    do dodatkowej roboty- konwersji, pomijamy częściowo pewien etap produkcji. W
    Ewe-Sosnowiec tak właśnie zrobiłem - bez żadnych problemów. Folia była
    wysłana pocztą, a plik wierceń e-mailem z Poznania do Sosnowca. Płytki
    przyszły z powrotem pięknie zapakowane, między dokładnie przyciętymi płytami
    pilśniowymi. Jedna do tej pory leży na biurku jako idealna podstawka do prac
    montażowych:-)

    8)Do kolegi Robbo: Jeśli to nie jest więcej 1000 padów, to mogę przerysować
    w Rimu w ciągu wieczora i wygenerować plik Gerber i Drill. Żaden problem.
    Problem to miał kolegi Ojciec jak to projektował. Zrobiłem kiedyś coś
    takiego dla kolegi VSS: http://www.alpro.pl/forum/viewtopic.php?t=72
    Ciekaw jestem czy udało się już uruchomić?
    9)Mario też fajnie pisał, ale był zbyt cierpliwy, a jednak na koniec dał się
    sprowokować "żółtodziobowi":-). Nenik - tak samo jak Mario zbyt cierpliwy -
    nie dał się sprowokować.
    10)Games - pozdrawiam.

    Podsumowując zachęcam, do podarowania sobie czasu na jałowe dyskusję, a
    prawdziwych fachowców zachęcam do pomocy młodym adeptom, ale w głównej
    mierze - przy okazji, a nie wisząc godzinami na forum. Lepiej w tym czasie
    popracować i popływać korzystając z pogody:-)
    -- .
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl