  • 21. Data: 2009-02-24 14:36:50
    Temat: Re: O matowce w cyfrowce
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > To czemu jeszcze niedawno gardłowałeś sie jakie to wielkie znaczenie ma te
    > kilka cm różnicy GO przy odległości kilku metrów między APS-C i 4/3?

    A czy tu twierdziłem, że nie ma znaczenia?
    Czytaj ze zrozumieniem - pisałem o ustawianiu ostrości manualnie i
    owszem twierdzę wciąż, że nie jest to aż tak znów wielkim wyzwaniem.

    > A tyle się tu rozpisywałes o precyzji oddzielenia obiektu od tła, gdzie
    > liczy się to czy GO ma 8 czy 10 cm...

    Ty chyba nie rozumiesz o czym piszesz. Jak celuję w oko z GO i trafię
    idelnie w 1/2 ostrego to już nie ma takiego znaczenia niż jak trafię w
    1/3 obszaru ostrego czy 2/3 ostrego. Chodzi o to by oko mieć ostre, a
    tło było rozmyte. Nos delikatnie może być nieostry, tak samo jak ucho.
    To czy GO ma 8cm czy 10cm nie ma wielkiego znaczenia, ale przekłada się
    na to czy tło będzie rozmyte w stopniu takim że rozróżniasz jego
    elementy lub nie.

    > Ale od razu mówię że nie mam zamiaru wałkować tego tematu raz jeszcze.

    I dobrze, ale w zamian przeczytaj to na spokojnie i zastanów się nad tym
    zamiast łapać mnie za słówka szukając potwierdzeń czegoś czego nie
    powidziałem.

    Przy jakiej GO? :)

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 22. Data: 2009-02-24 16:11:07
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    dominik pisze:

    > Jeśli jesteś w stanie je dostrzec to jednak gryzą po oczach. Przy
    > wizjerze optycznym nie widzisz ich przecież.
    > 1600x1200 to jeszcze o wiele więcej - zanim do tego dojdziemy minie
    > naprawdę sporo czasu. Tak czy inaczej dzisiaj mają chyba 800x600 w G1
    > (załóżmy, że tyle jest). Na LCD potrafię dostrzec tak piskele, przy
    > 1600x1200 też. Przy fullhd i ekranie 17 cali nawet!

    To odsuń się trochę od tego monitora, bo chyba nosem po lcd rysujesz.
    Właśnie zrobiłem sobie ciekawe porównanie, bo nie wytrzymałem.
    Porównanie zrobiłem podobnie jak się porównuje względne wielkości
    wizjerów w obu aparatach. Wyszło mi, że mój wizjer pełnoklatkowego
    aparatu z autofokusem (Pentax Z-20 - wizjer 0,8x 95%) ma mniej więcej
    takie same rozmiary kątowe (szerokość kadru, bo proporcje inne, więc
    muszę porównywać jeden z wymiarów) jak ekran LCD w laptopie oglądany z
    ok. 50cm. Ekran LCD to 15,4" WXGA o rozdzielczości 1280x800. Jakoś
    szczególnie mi pikselizacja na nim nie przeszkadza. A już zupełnie nie
    przeszkadza mi pikselizacja na monitorze 17" 1280x1024 oglądanym z
    normalnej roboczej odległości, czyli od 50 do 100cm(przy czym 100cm to
    już duża odległość). Jeśli oglądasz 17"FullHD z normalnej odległości i
    widzisz piksele, to powinieneś zrobić karierę jako snajper - z
    autentycznie sokolim wzrokiem? No,no,no.
    Ale z drugiej strony - z takim wzrokiem, to wizjer w Olkach nie powinien
    być dla ciebie problemem :P
    --
    Gates i Stirlitz patrzą, jak faszyści palą książki:
    - Cenzura - pomyślał Stirlitz.

  • 23. Data: 2009-02-24 16:15:15
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Howk pisze:
    > Jak dla mnmie to oczywista oczywistość :)) Już dawno zauważyłem, że
    > ostrzenie na LCD daje lepsze efekty.

    Ale takie opinie są wciąż niemodne :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 24. Data: 2009-02-24 16:20:50
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > Ale takie opinie są wciąż niemodne :)

    Bo to herezje - najlepsze efekty daje ostrzenie na CRT ;)

  • 25. Data: 2009-02-24 16:28:18
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Jakub Jewuła pisze:

    > Bo to herezje - najlepsze efekty daje ostrzenie na CRT ;)

    Najlepsze na pewno - też lubię ten obraz.
    Szkoda, że elcedeki weszły, popsuły taki ładny view... :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /nie umiem malować, rzeźbić, grać, tańczyć ani pisać; chyba zostanę artystą/

  • 26. Data: 2009-02-24 17:14:06
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Paweł W. pisze:
    > Jeśli oglądasz 17"FullHD z normalnej odległości i
    > widzisz piksele, to powinieneś zrobić karierę jako snajper - z
    > autentycznie sokolim wzrokiem? No,no,no.

    W systemie masz sporo oszustw, jak np ClearType, który nie pozwala Ci
    zobaczyć schodków na literkach stąd czasem porównanie może być niezbyt
    wiarygodne. Przy takiej rozdzielczości i rozsądnej wielkości wizjera
    byłoby już naprawdę nieźle, ale zanim do czegoś takiego dojdziemy minie
    naprawdę sporo czasu.
    Póki co mamy max tak 800x600 (nie liczyłem dokładnie) a to spokojnie
    pokazuje schodki.

    > Ale z drugiej strony - z takim wzrokiem, to wizjer w Olkach nie powinien
    > być dla ciebie problemem :P

    Gdyby był idealny pod względem jasności i matówki to by nie stanowił z
    całą pewnością. Niestety tak super nie jest. Ciężko tam ustawić ostrość
    i "małe" to tylko jedno z powodów.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 27. Data: 2009-02-24 17:40:35
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    dominik pisze:

> [...]
    > naprawdę sporo czasu.
    > Póki co mamy max tak 800x600 (nie liczyłem dokładnie) a to spokojnie

    Ale trzeba rozróżnić - ekran do oglądania od ekranu do kadrowania.
    Widziałem wizjer w Minolcie A2(ten fullVGA ;) ) i widziałem w
    Panasoniku. Moim zdaniem w obu przypadkach jest bardzo dobrze, jeśli
    chodzi o sceny statyczne. W warunkach słabego oświetlenia możesz podbić
    czułość i wzmocnienie i widzieć lepiej niż na zwykłej matówce z tak samo
    jasnym szkłem. Dzięki temu i możliwości powiększenia centrum kadru do
    rozmiarów 1:1 możesz wyostrzyć ręcznie, kiedy automat nie daje rady. Mam
    naprawdę poważne wątpliwości, czy większość osób byłaby w stanie
    wyostrzyć ręcznie na matówce* w warunkach, w których już AF nawet
    najsłabszych lustrzanek zawodzi.
    Następna sprawa to opóźnienie i smużenie - jednemu przeszkadza, innemu
    nie, ale w żadnym z przypadków zjawiska te nie wpływają na zdjęcie
    wynikowe. Zaraz będziesz mówił, że opóźnienie, to jednak przeszkadza,
    ale czemu w aparatach przeznaczonych do sportu stosuje się jak
    najszybsze tryby seryjne? Ano dlatego, że nawet jak aparat nie ma
    opóźnienia, to ciężko wstrzelić się w akcję, więc najciekawsze momenty
    robi się seriami i wybiera te pokazujące kulminacyjny moment.

    Zgodzę się, że na tym ekranie w Panasonicu widać pikselizację, ale jest
    to problem dla wszystkich, bo obraz jest bardzo szczegółowy. Zachwycasz
    się 3" wizjerem Alfy700, który ma 920 000pikseli, a wizjer Panasonika z
    1440 000 się nie podoba? Moim zdaniem jest on już wystarczająco dobry i
    wystarczająco szczegółowy, żeby pełnić swoją funkcję, często lepiej niż
    lustro z matówką w APS-C, czy nawet FF.

    * mam na myśli taką matówkę do ręcznego ostrzenia. Niekoniecznie z
    klinem, czy mikrorastrem, ale mogą być. Mam stare aparaty manualne i
    wiem, że w słabym świetle też jest ciężko wyostrzyć, a czasami się nie
    da i korzysta się ze skali na obiektywie.

  • 28. Data: 2009-02-24 22:43:47
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 23 Feb 2009 17:05:23 +0000, "Paweł W." napisał(a):

    > Dlatego w następnych lustrzankach w segmencie amatorskim (przynajmniej w
    > części) chcę wywalenia lustra i wstawienia EVILa. Fajnie by było
    > jeszcze, gdyby EVF był tak samo skonstruowany jak w Minoltach serii A1,
    > A2. Gotfryd wie, o czym mówię, a pewnie jeszcze parę innych osób na
    > grupie też.
    > Odległość mocowania obiektywu mogłaby pozostać, żeby nie komplikować
    > przesiadki.

    A bo ja wiem? Po ponad półrocznej przerwie wziąłem ostatnio Zenita 12XP
    w ręce i stwierdziłem szybko, że nie ma to jak lustro i wizjer optyczny
    a nie jakiś tam EVF w Minolcie A1. Przy słabym oświetleniu, gdy ma być
    użyta lampa błyskowa to EVF wymięka chyba przy każdej lustrzance - nie
    mówię tu o trybie podbijania jasności wizjera elektronicznego by coś
    było widać bo nie o to chodzi.
    --
    Pozdrawiam Bad Worm badworm[maupa]post{kopek}pl
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 29. Data: 2009-02-24 23:42:54
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    badworm pisze:

> [...]
    > użyta lampa błyskowa to EVF wymięka chyba przy każdej lustrzance - nie
    > mówię tu o trybie podbijania jasności wizjera elektronicznego by coś

    Ale A1 ma przeciętny wizjer ze 115 albo 200 tysiącami pikseli. To A2
    była rodzynkiem. Nawet Sony w R1 nie pokusiło się na tak dobry wizjer.
    Dopiero Panasonic G1 ma lepszy wizjer od A2. Reszta w ogóle nie
    dorównuje obu tym wizjerom. Ale kadrować da się na wszystkich.

    Co do kwestii ostrzenia, to ona wynika z zakresu pracy układu AF, który
    jest z reguły większy niż zakres w jakim może matryca porównywać
    kontrast, bo w ciemności tego kontrastu jest niewiele, a przesunięcie w
    fazie zawsze będzie.
    Zastanawia mnie, czemu nie używa się we współczesnych aparatach
    dodatkowej pomocy, jak dalmierz na podczerwień, czy dalmierz na
    ultradźwięki? Podobno Fuji S20Pro miało taką pomoc. W moim Fuji S602Z
    też było coś, ale nie działało wcale. Chyba nie było przewidziane do
    tańszego modelu, a jedynie było, bo korpus był współdzielony przez oba
    aparaty.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 30. Data: 2009-02-24 23:50:06
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Znalazłem. W S602Z też był podwójny AF, ale jakoś się słabo spisywał u
    mnie ( "Twin AF": Passive External AF sensor & CCD AF (TTL) - z dpreview).

    Pozdrawiam,
    Paweł W.