  • 1. Data: 2010-11-24 08:52:05
    Temat: Nikon D50 i Slow Rear
    Od: "slawmir" <s...@w...pl>

    Witam,
    Zadanie: wykonać fotkę w dużej knajpie z zachowaniem klimatu pomieszczenia i
    doświetleniem osób na pierwszym planie.
    Sprzęt: stara lustrzanka Nikon D50 z wbudowaną lampą, dyfuzorem i folią do
    wyrównania temperatury barwnej w zakresie światła żarowego (główne
    oświetlenie w knajpie).
    1.)
    Wykonanie:
    Preselekcja przysłony, tryb wyzwalania lampy: Slow Rear, ekspozycja -2EV,
    ekspozycja lampy +1EV, czas około 1/5 s, balans bieli dostosowany dla
    zastanego światła żarowego
    Rezultat:
    Twarze osób na 1-ym planie rozmyte - zbyt duży udział światła zastanego
    (pomimo -2EV) lub zbyt słaby błysk lampy (nawet po zdjęciu dyfuzora podobny
    efekt).
    2.)
    Wykonanie:
    Tryb manulany: zatrzaśnięty pomiar dla światła zastanego na poziomie -2EV,
    tryb wyzwalania lampy: Standard, ekspozycja -2EV, ekspozycja lampy +1EV,
    czas około 1/5 s
    Rezultat:
    Zdjęcie naświetlone prawidłowo: lampa "zamroziła" pierwszy plan, drugi plan
    lekko przyciemniony i rozmyty

    Pytanie:
    Dlaczego wbudowna automatyka w D50 nie sprawdziła się w pkt 1.) ? A może
    popełniłem błąd - według mnie lampa błyskowa zbyt słabo tutaj błysła i
    światło zastane miało przewagę - stąd rozmycie twarzy, rąk.
    Wiem, że tutaj najlepsza jest silna zewnętrzna lampa i światło odbite (lub
    dobrze rozproszone) - ale często sesja zdjęciowa wypada nieoczekiwanie i
    mamy do dyspozycji "goły" aparat z podstatwym obiektywem (taką sytację
    opisuję: knajpa i przypadkowe spotkanie ze znajomymi).

    Pozdrawiam, Sławek

  • 2. Data: 2010-11-24 18:41:42
    Temat: Re: Nikon D50 i Slow Rear
    Od: Pan Piskorz <p...@b...pl>

    > Sprzęt: stara lustrzanka Nikon D50 z wbudowaną lampą, dyfuzorem i folią
    > do wyrównania temperatury barwnej

    > sesja zdjęciowa wypada

    Co wypada?
    Taksówkarz musi mieć taksometr zawsze ze sobą ;-)

    P.