  • 21. Data: 2010-09-12 21:38:28
    Temat: Re: Neon - gazowa ciekawostka
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    news:slrni8l9l8.itd.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Za moich czasów, to takie doświadczenia robiło się na fizyce w VIII
    > klasie.

    To pozazdrościć podstawówki. W mojej, fizyczka doświadczenia ograniczała co
    najwyżej do ciężarków bujanych na sznurku a i to, jak akurat była w na tyle
    dobrym humorze, żeby nam coś pokazać, a nie zrobić po prostu kartkówkę z
    zadań.

    J.

  • 22. Data: 2010-09-13 05:36:22
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "PcmOL" <...@...net> napisał w wiadomości

    > zgrubień i kierunek też się da. Zjawisko wygląda dość niesamowicie.

    Niesamowite jest też to jak czasy się zmieniają. Pewnie od dziecka jeździsz
    tylko samochodem i nigdy nie byłeś pasażerem "składu" PKP. Tam ten efekt
    jest na co drugiej świetlówce.

  • 23. Data: 2010-09-13 10:30:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jarek P. napisał:

> [...]
    > co najwyżej do ciężarków bujanych na sznurku a i to, jak akurat była
    > w na tyle dobrym humorze, żeby nam coś pokazać, a nie zrobić po prostu

    Teraz sobie przypomniałem, że czytałem artykuł, w którym ktoś biadolił
    na temat ciężiej doli nauczycieli. Był też przykład pań od fizyki,
    które muszą się narażać na jakieś milirentgeny podstępnie wydobywające
    się z rur Geisslera. Może więc już zakazali takich doświadczeń?

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2010-09-13 15:18:34
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > reczne CB 27MHz 4W swietlowke rozswieca, a 144MHz juz nie ..

    Ano niestety - wczoraj sprawdziłem, 50W na 144 MHz też nie powoduje
    świecenia.

    --
    Darek

  • 25. Data: 2010-09-13 16:32:47
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > najwyżej do ciężarków bujanych na sznurku a i to, jak akurat była w na
    > tyle dobrym humorze, żeby nam coś pokazać, a nie zrobić po prostu

    No, ja pamiętam z fizyki (ale to już w liceum) - mieliśmy taki zestaw do
    eksperymentów z mikrofalami...
    Jakiś nadajnik był, odbiornik z miernikiem... aż się dzisiaj dziwię...

  • 26. Data: 2010-09-14 05:33:46
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    PcmOL wrote:

> [...]
    > x IRF540 wydłubanych ze starego UPS. Przetwornica PP w otwartej pętli.

    > 2. Przy wypełnieniach ciut poniżej maksymalnego, świecący słup gazu
    > lokalnie zmienia swoją średnicę i zmiany te dość szybko przemieszczają się
    > w rurze. (jakby szybko przeciągany świecący sznur z nawleczonymi
    > świecącymi kulami. ) Małymi zmianami wypełnienia można zmieniać prędkość
    > przemieszczania się zgrubień i kierunek też się da. Zjawisko wygląda dość
    > niesamowicie.

    > Nijak nie mogę znaleźć fizycznego wytłumaczenia tego ostatniego efektu.

    osobiscie z braku 'neonow' bawilem sie swego czasu lampami kwarcowymi
    (wysokopreznymi) . da sie w nich uzyskac podobne efekty. oczywiscie rury nie
    nalezy obserwowac bezposrednio.

    nie wiem dokladnie na czym polega ten efekt, ale wydaje mi sie ze wynika to
    ze zjawiska grupowania sie elektronow.
    w koncu sporo z tej jonizacji ktora obserwujesz spowodowana jest emisja
    elektronow z elektrod, cisnienie jest niskie...

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Klistron troche podobnie jak w tej lampie.
    wyemitowane elektrony 'powolne' maja mniejsza predkosc itd.
    w neonie oczywiscie ich predkosci sa niewielke - co wynika z przylozonego
    napiecia (klistrony operuja przy tysiacach woltow...) no i obecnosci gazu.

    ad. jeszcze teorii ze te efekty bezposrednio zaleza od emisji jest to
    ze uzywanie zwyklych 'neonowek' z generatorem wysokiego napiecia powoduje ze
    bardzo szybko sie zuzywaja.na powierzchni elektrod cos sie napyla, i pozniej
    nie chca za bardzo dzialac przy nominalnym napieciu. a moze to gaz sie czyms
    zatruwa? tak czy siak sama jonizacja nie spowodowalaby jakichs wiekszych
    zmian (tak mi sie wydaje przynajmniej)

    kolejna sa zabawy ludzi w budowe malych lamp 'crt' operujacych w prozni
    ktorej bardzo daleko od doskonalosci.

    http://www.sparkbangbuzz.com/crt/crt6.htm przypatrz sie jak wygladaja
    eksperymenty :) obrazki powinny ci cos przypominac :)