  • 11. Data: 2010-09-11 16:16:59
    Temat: Re: Neon - gazowa ciekawostka
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Mirek napisał:

    > To proponuję temat do kosza, bo zaniża poziom ;)

    Biorąc pod uwagę współczesne nauczanie nauk ścisłych w szkołach to
    raczej mocno zawyża...

    --
    Darek

  • 12. Data: 2010-09-11 19:20:52
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    > Ja nie mam na co narzekać. Do dziś uważam, że program nauczania fizyki
    > był wtedy interesujący (nie było przecież nakazane, by zanudzać, a o
    > wszystkim można mówić w sposób interesujący), a przede wszystkim spójny.
    > Tyleż prądu to się akurat pani od fizyki trochę bała, więc sam musiałem
    > te wszystkie rury do cewki Ruhmkorffa podłączać.

    Moja pami od fizyki miała dość słabe pojęcie o zagadnieniach elektrycznych.
    Najbardziej bała się, że zechce mi się wdawać z nią w polemikę, ale oceną
    dała ok.
    > Dlaczego komuna była i co z tego dla świecenia neonów wynikało? No,
    > akurat o tym tak dobrze jak o fizyce w szkole nie uczono. Ale człowiek
    > najlepiej się uczy jak widzi doświadczenia. Ja ich widziałem dużo, więc
    > się w końcu dowiedziałem.

    Kij z komuną - była, minęła. Interesującym zagadnieniem jest przepływ pradu
    w gazie.
    Coś mi się wydaje dziwna powolność rekombinacji jonów, żeby F rzędu
    dziesiątek kHz wywołała zjawiska falowe.
    No ale może tak być. Lokalna ujemna rezystancja też.
    > Program nauczania przyjmował XIX-wieczne podejście do tej wiedzy.
    > Różne ciemnie Crooksa i Faradaya, to i owszewm, ale bez wdawania
    > się w teorie, które w międzyczasie się pojawiły do wieku XX.
    > No i bardzo dobrze -- bo gdyby zaczęto przytruwać o rzeczach,
    > których uczeń szkoły podstawowej pojąć nie może, to by z tego nic
    > dobrego nie było. Albo gdyby mówiono, że stare teorie są po prostu
    > nieprawdziwe, a teraz już wiemy "jak jest naprawdę", ale to zbyt
    > trudne żeby tu opisać. Mam wrażenie, że niestety autorzy dziejszych
    > podręczników i programów nauczania tak właśnie robią.

    Trudno wyrokować, co uczeń może, czego nie, a czego mu się nie chce. Różnie
    bywa.

    > Proszę sprawdzić doświadczalnie i wszystko opisać.

    Sprawdzę najpierw jak się zachowa w pobliżu zwykłego magnesu.

    > Tutaj wielu się interesuje tym, jak to z tą elektrodą będzie.

    Tutaj kończy się moja umiejętność czytania ze zrozumieniem.

    P.

  • 13. Data: 2010-09-12 15:32:15
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Fri, 10 Sep 2010 23:28:50 +0000, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Ale w nich nie widać jak w środku kotłuje się zjonizowany gaz. Zresztą
    > takie z luminoforem też kiedyś były -- świecące na biało, lub w kolorach
    > pastelowych. Mnie się jednak najbardziej podobały te w żywych kolorach
    > -- z prawdziwym neonem, argonem, kryptonem czy helem.
    Na marginesie - mozna sie pobawic wzbudzaniem indukcyjnym zamknietych w
    petle rur? Fajnie byloby jako emitera uzyc bardziej agresywnych gazow.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 14. Data: 2010-09-12 16:20:24
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Jaroslaw Berezowski napisał:

    > Na marginesie - mozna sie pobawic wzbudzaniem indukcyjnym zamknietych w
    > petle rur? Fajnie byloby jako emitera uzyc bardziej agresywnych gazow.

    Indukcyjnym na małych częstotliwościach raczej nie. Pętla
    niezjonizowanego gazu nie przewodzi - nie masz więc przewodzącego zwoju.
    Dając stosowne pole magnetyczne z uzwojeń na rdzeniu nie dajesz
    specjalnie silnego pola elektrycznego - i jonizacji nie będzie. Nie
    będzie jonizacji - nie będzie wyrywania elektronów z orbit, nie będzie
    światła. No chyba że dołożysz wysokonapięciową elektrodę zapłonową (jak
    w impulsowych palnikach ksenonowych w lampach błyskowych).

    A wystarczy parę megaherców, stosowne natężenie pola (inaczej - stosowna
    gęstość mocy), konkretnie coś około 25V/m jak dobrze pamiętam i rura nie
    musi być zamknięta w koło, prosta świetlówka świeci nie podłączona do
    niczego.

    --
    Darek

  • 15. Data: 2010-09-12 16:34:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jaroslaw Berezowski napisał:

    > Na marginesie - mozna sie pobawic wzbudzaniem indukcyjnym zamknietych w
    > petle rur? Fajnie byloby jako emitera uzyc bardziej agresywnych gazow.

    Można, niekoniecznie nawet muszą być zamknięte w pętle. Lampa siarkowa
    wzbudzana jest mikrofalami, a pobudzanie gazu do świecenia pętlą
    inukcyjną zamiast wtopionymi elektrodami też nie jest rzeczą nieznaną.

    Ja się we wczesnej młodości (też gdzieś w okolicach VIII klasy) zabawiałem
    rozświetlaniem różnych lamp gazowych w polu wytworzonym przez zmajstrowany
    specjalnie do tego celu transformator Tesli. Pięknie świeci nawet argon
    w zwykłej żarówce. Później takie rzeczy (ze świetlówkami) widziałem
    w ruskim cyrku.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2010-09-12 16:45:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz K. Ładziak napisał:

> [...]
    > gęstość mocy), konkretnie coś około 25V/m jak dobrze pamiętam i rura nie
    > musi być zamknięta w koło, prosta świetlówka świeci nie podłączona do

    Setki kiloherców też mogą być. Świetlówki świecą w pobliżu nadajników
    średniofalowych.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2010-09-12 17:44:36
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 12 Sep 2010 16:45:45 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >Setki kiloherców też mogą być. Świetlówki świecą w pobliżu nadajników
    >średniofalowych.

    reczne CB 27MHz 4W swietlowke rozswieca, a 144MHz juz nie ..

    J.

  • 18. Data: 2010-09-12 18:08:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > reczne CB 27MHz 4W swietlowke rozswieca, a 144MHz juz nie ..

    Okolice setki megaherców dobre są za to do zapalania żarówek. Zwieralo
    się wyprowadzenia taką małą pętelką z drutu, a żarówka świeciła. Do tego
    się robiło generator z jednozwojową cewką z blachy miedzianej i lampą,
    EF84 bodajże. A jak komu zabaw z żarówką było mało, to mógł taką samą
    pętelką sprząc antenę i pobawić się w Ojca Dyrektora nadając swój program
    UKF na pół miasta.

    Jarek

    --
    Ojcowie radia: Marconi, Popow, Rydzyk.

  • 19. Data: 2010-09-12 18:16:50
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 12 Sep 2010 18:08:19 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    >się wyprowadzenia taką małą pętelką z drutu, a żarówka świeciła. Do tego
    >się robiło generator z jednozwojową cewką z blachy miedzianej i lampą,

    2.45GHz zapalaja zarowke bez zadnych petelek. :-)

    J.

  • 20. Data: 2010-09-12 19:13:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > 2.45GHz zapalaja zarowke bez zadnych petelek. :-)

    A przy kilkuset THz, to nie potrzeba nawet żarówki, bo samo świeci.

    --
    Jarek