  • 11. Data: 2009-04-05 17:20:10
    Temat: Re: Naświetlarka do płytek PCB
    Od: "JR" <j...@w...pl>

    Użytkownik "grg12" :

    > Też wolę tę metodę - a zaczynałem od Positiva (w przypadku samodzielnego
    > natryskiwania płytek powinien się nazywać - "przynajmniej jeden
    > paproch"). Niestety - słyszałem że nowe laserówki się nie nadają - w celu
    > zaoszczędzenia energii używa się teraz fuserów pracujących w niższej
    > temperaturze i nowych "niskotemperaturowych" tonerów. Ponoć ciężko je
    > przenieść na płytkę. Należy się zaopatrzyć w starą drukarkę i zapas
    > tonera :) Powyższe na podstawie postingu na jakimś forum CNC - sam mam
    > ML-1210 z regenerowanym tonerem i jak na razie żadnych problemów.

    specjalnie do termotransferu kupiłem używaną HP1100 z małym przebiegiem
    i standardowym problemem pobierania pojedyńczych kartek :)
    to co zauważyłem, to rzeczywiście są różnice w przydatności
    regenerowanych tonerów do termotransferu;
    metoda -- trafić odpowiedni i używać go już tylko do termotransferu :)

    --
    pzdr.
    JR

  • 12. Data: 2009-04-05 18:09:40
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Roch Brada pisze:

    > Żelazkiem zaczynałem naukę i szło dobrze -- potem opracowałem własną
    > metodę i szło doskonale, płytka Arduino wszła lepiej niż oryginał,
    > robiłem opisy na górnej warstwie płytki, zacząłem nawet robić płytki
    > dla znajomych.
    >
    > Zawsze używałem tej samej folii do drukarek laserowych i tej
    > laserówki. Żelazko, jeszcze z CCCP, spisywało się dobrze i dalej
    > grzeje jak głupie, ale toner nie chce "przyczepić" się do miedzi - po
    > ostygniąciu i oderwaniu folii laminat jest czysty.

    Zamiast na folii rób na papierze kredowym i rozmaczaj go w wodzie.

    MD

  • 13. Data: 2009-04-05 18:14:06
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Roch Brada pisze:

    > No właśnie - LEDy dlatego, że halogen żre strasznie dużo prądu, a
    > palnika UV nie mam skąd dorwać, a przecież nie zniszczę lampy
    > ulicznej.

    Możesz kupić lampę żarowo-rtęciową w sklepie elektrycznym.
    Możesz też pogadać z elektrykami. W takich lampach pada z reguły żarnik
    a palnik rtęciowy jest cały. Wystarczy rozbić lampę i wykorzystać palnik
    łącząc go szeregowo z jakąś grzałką o odpowiedniej mocy (np 500W).

    MD

  • 14. Data: 2009-04-05 19:47:03
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    Użytkownik "JR" <j...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > regenerowanych tonerów do termotransferu;
    > metoda -- trafić odpowiedni i używać go już tylko do termotransferu :)

    a ja używam 2 metod w zależnośći do jak jest płytka
    płytki proste robie termoransferem na hp4 i papierze kredowym
    bardziej skomplkowane positivem naswietlarka to zbita rtęciówka
    choć tu właśne najbardziej wkurzający proces to natryskiwanie positivu

  • 15. Data: 2009-04-05 20:12:57
    Od: grg12 <g...@c...at>

    Szumek pisze:

> [...]
    > bardziej skomplkowane positivem naswietlarka to zbita rtęciówka
    > choć tu właśne najbardziej wkurzający proces to natryskiwanie positivu

    A mógłbyś zdradzić jakiego papieru/folii używasz do drukowania maski?
    Jednym z powodów dla których dałem sobie spokój z positivem były
    zniekształcenia spowodowane skurczem folii (drukowałem na laserówce).
    Dla płytek jednostronnych albo małych dwustronnych bez znaczenia - dla
    dużych (używam darmowego eagle więc "duże" tylko względnie) odchyłki na
    brzegach płytki były tak duże że przelotki się nie zgrywały.
    Jeśli chodzi o naświetlanie - początkowo naświetlałem halogenem 300W,
    potem zrobiłem zacząłem budować naświetlarkę - ale w międzyczasie
    nauczyłem się "metody żelazkowej" ("kuchenno-płytowej" w moim przypadku
    :) ) i naświetlarka robi teraz za podświetlany stolik do zgrywania "klisz".
    Pozdrawiam
    GRG

  • 16. Data: 2009-04-05 21:25:50
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Mario napisał:

> [...]
    > a palnik rtęciowy jest cały. Wystarczy rozbić lampę i wykorzystać palnik
    > łącząc go szeregowo z jakąś grzałką o odpowiedniej mocy (np 500W).

    Żarówką, mniej problemu z mechaniką...

    --
    Darek

  • 17. Data: 2009-04-05 21:35:02
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Dariusz K. Ładziak pisze:

    > Żarówką, mniej problemu z mechaniką...

    Zazwyczaj ma się w domu żarówki do 100W. To trochę za mało - kwarcówka
    słabo świeci. Ja używałem jakiś mały prmiennik - bodajże 600W.

    MD

  • 18. Data: 2009-04-06 07:46:59
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    On 5 Kwi, 19:11, Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl> wrote:

    >         Oczyść laminat drobnym papierem ściernym na mokro na całej powierzchni
    > a następnie odtłuść go.

    Za każdym razem tak robie, czasem nawet CIFem go myję, a potem
    odtłuszczam. Pozostaje, testowo, kupić laminaty w TME.

    --
    Pozdrawiam,
    Gusioo

  • 19. Data: 2009-04-06 07:48:19
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    On 5 Kwi, 20:09, Mario <m...@p...onet.pl> wrote:
    > Roch Brada pisze:

    > Zamiast na folii rób na papierze kredowym i rozmaczaj go w wodzie.

    Tak robiłem, ale na folii były lepsze wyniki :) Jednak spróbuję użyć
    papieru, może to coś pomoże.

    --
    Pozdrawiam,
    Gusioo

  • 20. Data: 2009-04-06 18:09:05
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Filip Ozimek napisał:

    > Oczyść laminat drobnym papierem ściernym na mokro na całej
    > powierzchni a następnie odtłuść go.

    Żadnym papierem ściernym!!! Folię na laminacie należy czyścić ścierniwem
    o ziarnie luźnym a nie związanym - zatem wszelakie proszki ścierne są w
    miarę OK, papiery i inne podobne wynalazki dobre nie są (pozostawiają
    wyraźnie uporządkowane rysy).

    O ile powierzchnia laminatu jest zmatowiała to należy ją czyścić ziemią
    okrzemkową z detergentem - świetny był do tego Javox (dokładnie była to
    mieszanina ziemi okrzemkowej i środków myjących), pewnie można podobny
    do Javoksu preparat znaleźć. Mycia dokonujemy używając szczotki z
    naturalnej szczeciny świńskiej (w warunkach domowych świetnie sprawdzają
    się drewniane szczotki do mycia rąk zrobione właśnie ze szczeciny).

    Następna ważna rzecz - płytka musi być bardzo dokładnie wypłukana z
    resztek środka myjącego który ma na ogół odczyn alkaliczny - dobrze
    wręcz lekko ją na koniec zakwasić. Jeśli powierzchnia miedzi zachowa
    resztki odczynu alkalicznego to przy suszeniu jest ryzyko powstawania
    szarych tlenków miedzi II - a do nich wszelakie emulsje, lakiery czy
    tonery trzymać się raczej nie chcą. Miedź z powierzchnią lekko
    zakwaszoną utlenia się stabilnie do tlenków miedzi I (na czerwono) i do
    tego adhezja jest znacznie lepsza. Ideałem jest zakończenie obróbki
    miedzi lekkim podtrawieniem w kwasie azotowym - miedź wychodzi z tego
    czysta, odtleniona i spasywowana - nie ma tendencji do natychmiastowego
    utleniania się (a po trawieniu w siarkowym czy solnym ciemnieje w oczach
    zaraz po wyjęciu z kąpieli...) ale w warunkach domowych jest to raczej
    trudne do zorganizowania.

    --
    Darek