    From: wkwj <w...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Naświetlarka do płytek PCB
    Date: Sun, 05 Apr 2009 12:30:02 +0200

    O matko i córko - ledy, halogeny, 1000 W lampy UV które grzeją
    jak piec hutniczy...

    Gdy bawiłem się jeszcze w samodzielne robienie płytek skleciłem
    sobie naświetlarkę z czterech małych (30cm) świetlówek UV (chyba
    Philipsa) zamontowanych w drewnianym płaskim pudełku, świetlówki
    rozstawione równomiernie co ok. 7 cm, pod nim odbłyśnik zrobiony
    ze zwykłej śniadaniowej folii Al. Dawało to całkiem równomierne
    oświetlenie powierzchni. Od góry świetlówki były przykryte płytą
    plexi 5mm (mniej więcej 2-3cm nad świetlówkami). Skrzynka miała
    też dodatkowe drewniane wieko oklejone gąbką o grubości ok. 1cm,
    które dociskało płytki z kliszami do plexi. Proste jak drut - nawet
    gdzieś to jeszcze sobie leży i się marnuje - jak chcesz to Ci
    odsprzedam "po kosztach" świetlówek i "elektrotechniki" (świetlówki
    nie są "wyświecone" bo pracowały w sumie może jakieś 60 min)- jeżeli
    Cię to interesuje to proszę o kontakt na priva - sorry za uprawianie
    prywaty na grupie :-))

    Pomimo różnych "dziwnych" opinii na tema naświetlania Positivu
    "swietlówkową" UV wydaje mi się, że miałem - jak na tak "prymitywną
    bazę techniczną" - bardzo dobre wyniki - naświetlanie o ile pamiętam
    ok. 2 min (trzeba było z tym trochę popróbować poza tym niestety zależy
    od grubości warstwy Positivu naniesionego na miedzi) dawało od razu
    widoczną zmianę zabarwienia Positivu.
    Potem kilkanascie minut "dojrzewania" w ciemności i wywoływanie w
    roztworze KOH (zwykły, techniczny w postaci kulek) ale o stężeniu
    DOKŁADNIE takim jak podano na Positivie i w temperaturze pokojowej bez
    żadnych dodatkowych bajerów dawało na prawdę super obraz.

    Klisze - wydruk z lasera na zwykłej kalce technicznej ale "pryśnietej"
    dodatkowo cienką warstwą lakieru poliuratenowego - poprawiało to stopień
    zaczernienia bo częściowo rozpuszczał się toner - tylko uwaga, gdy za
    dużo to ścieżki "rozlewają" się na obszary bez miedzi - trzeba to robić
    z dużym wyczuciem. Lepsza jest oczywiście "profesjonalna" klisza
    naświetlona w dowolnej naświetlarni - wychodzi kilka zł za A4.
    A, i koniecznie trzeba składać "emulsją do emulsji" żeby zminimalizować
    podświetlenia i nieostrość brzegów. Robiłem też tak płytki dwustronne -
    cała "filozofia" sprowadzała się do sklejenia dwóch "klisz" emulsjami
    do siebie z dodatkową przekładką z paska laminatu - w taką "okładkę"
    wkładasz swoją płytkę i naświetlasz kolejno z obu stron - pasek
    laminatu był dodatkowo "oporem" dla jednego brzegu płytki więc nie było
    problemów z przesunięciem w czasie ostrożnej manipulacji.

    Ale jakość obrazu na płytce zależała głównie od jakości tzn.
    równomierności i czystości naniesienia Positivu na płytkę - ale to już
    osobne zagadnienia i właśnie z tego powodu...zamawiam teraz płytki
    w firmie.

    Pozdrawiam,
    wkwj