  • 81. Data: 2023-07-05 13:18:26
    Temat: Re: Nabicie klimy, cena
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 05 Jul 2023 12:36:17 +0200, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> [...]
    aucie-nagle-po-przejechaniu-kilkudziesieciu-kilometr
    ow-przestaje-dzialac-zobacz-co-moze-byc-przyczyna,48
    6.html

    > Wpisz w google "za dużo czynnika chłodniczego objawy" to dostaniesz więcej
    > linków, które to co napisałem potwierdzają.
    > Na kursie z F-Gazów mieliśmy na stole "klimatyzację" (rurki i graty
    > rozłożone na kilku metrach kwadratowych) na której można było pomierzyć i
    > protestować różne sytuacje zachodzące podczas eksploatacji/serwisu.
    > Oblodzenie parownika (i/lub rurek do niego dochodzących) można uzyskać
    > (przy sprawnych pozostałych elementach) przy niedoborze i nadmiarze
    > czynnika.

    Mnie sie tam wydaje, ze mozna uzyskac i normalnie.

    Taki R134a ma temperaturę wrzenia -26 C po cisnieniem 1 atm.

    To na mój gust moze z łatwoscia zamrozic wilgoc na parowniku.
    Zreszta patrz lodowki domowe.

    Zeby nie zamrozil, to trzeba jakis termostat dodać,
    moze w zaworze rozpreznym schowac ...

    J.

  • 82. Data: 2023-07-05 14:28:29
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 5.07.2023 o 13:18, J.F pisze:
    > Zeby nie zamrozil, to trzeba jakis termostat dodać,
    > moze w zaworze rozpreznym schowac ...
    Przecież w autach zawory rozprężne to najczęściej sa termostatyczne,
    może nowsze mają elektroniczne ale stare na pewno termostatyczne.

    --
    Janusz

  • 83. Data: 2023-07-05 14:29:36
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > czynnika.
    >
    > Na egzaminie miałem pytanie o wskazania ilości czynnika na podstawie
    No to tym bardziej nie rozumiem twojego zdziwienia i pytań zadawanych w
    tym wątku.

    --
    Janusz

  • 84. Data: 2023-07-05 14:31:54
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Zgodny z normą - max 15% na rok.
    > Janusz sam pisał, że ten układ nie jest szczelny, co właśnie ciągle
    > potwierdzam.
    Raczej że nie jest hermetyczny jak np lodówka czy klima.

    Ważna jest jednak ilość jaka ubywa. Jak nie trzeba
    > uzupełniać co rok/dwa lata to to nie jest wyciek, który trzeba naprawiać.
    Oczywiste, ale przez x lat sie nazbiera.

    --
    Janusz

  • 85. Data: 2023-07-05 14:34:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 5 Jul 2023 14:31:54 +0200, Janusz wrote:

    > Raczej że nie jest hermetyczny jak np lodówka czy klima.
    >
    > Ważna jest jednak ilość jaka ubywa. Jak nie trzeba
    > Oczywiste, ale przez x lat sie nazbiera.

    Ja sie raczej zastanawiam jaki to wyciek, ze przez 2 lata sie
    poprawia, a przez kolejne 8 działa.

    10% na rok to chyba nie.
    Z drugiej strony 1% na rok ... i na początku było 2% za duzo?
    Precyzyjnie nalane :-)

    J.

  • 86. Data: 2023-07-05 14:34:59
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 5.07.2023 o 12:30, J.F pisze:
    > Moja klima jakos slabo chlodziła.
    > Pojechalem do serwisu, wypompowali czynnik, ponieważ było z grubsza
    > tyle, ile powinno być, to stwierdzili, ze wycieku nie ma.
    > Pogodziłem sie z tym słabo, mineły ze dwa lata, znow pojechalem,
    > i powtorka. Dodali troche czynnika dla spokoju sumienia, a klima
    > ciągle słabo działa.
    >
    > Po kolejnych latach prawie przestała chodzic, ale tak nie calkiem -
    > zdarzały sie jej dobre chwile.
    > Pojechalem do innego fachowca - zawyrokował w koncu, ze sprezarka do
    > wymiany, nic nie mówił na początku, ze czynnik znikł.
    No i wymiana sprężarki pomogła? no i skąd wiesz że czynnika nie było?

    --
    Janusz

  • 87. Data: 2023-07-05 14:40:02
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 14:29 Janusz <j...@o...pl> pisze:

    > No to tym bardziej nie rozumiem twojego zdziwienia i pytań zadawanych w
    > tym wątku.

    Jakie moje zdziwienie? - nie nie neguję tego co piszesz o małej ilości
    czynnika.
    Ty się dziwisz temu co może nastąpić jak tego czynnika jest więcej niż
    powinno być - przecież w kółko, na 10 różnych sposobów próbuje Ci
    wytłumaczyć, że oblodzenie parownika może wystąpić też jak czynnika jest
    za dużo.

    TG

  • 88. Data: 2023-07-05 14:45:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 5 Jul 2023 14:28:29 +0200, Janusz wrote:
    > Przecież w autach zawory rozprężne to najczęściej sa termostatyczne,
    > może nowsze mają elektroniczne ale stare na pewno termostatyczne.

    Pewnie tak ... ale na jaką temperaturę ustawioną?

    Musi ponizej 0 C, skoro parownik obladza :-)

    J.

  • 89. Data: 2023-07-05 14:47:15
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 13:18 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > Zreszta patrz lodowki domowe.
    >
    > Zeby nie zamrozil, to trzeba jakis termostat dodać,

    Piętnaście razy dodawałem w tym i innych postach słowo klucz: "przy
    sprawnych pozostałych elementach"
    Opisuję sytuację gdy wszystko jest sprawne (czyli jest też sprawny
    termostat, czujniki, sterownik, sprężarka itp) a mimo wszystko parownik
    zamarza. Aby to zdiagnozować należy zacząć od pomiaru
    dochłodzenia/przegrzania. Na podstawie tych parametrów i ciśnienia
    ustalimy czy jest odpowiednia ilość czynnika.
    Przy zamarzaniu parownika może go być załamało, ale może też być za dużo.

    TG

  • 90. Data: 2023-07-05 15:10:24
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 5.07.2023 o 14:34, J.F pisze:
    > Ja sie raczej zastanawiam jaki to wyciek, ze przez 2 lata sie
    > poprawia, a przez kolejne 8 działa.
    Też tego nie rozumiem, jakoś mało prawdopodobne mi się wydaje żeby
    producent aż tyle
    dawał naddatku gazu.

    > 10% na rok to chyba nie.
    > Z drugiej strony 1% na rok ... i na początku było 2% za duzo?
    > Precyzyjnie nalane ?
    No ale potem co, samo się uszczelnia? przecież to niemożliwe, wątpię
    żeby producent dawał uszczelniacz.

    --
    Janusz