  • 41. Data: 2013-10-07 16:52:16
    Temat: Re: NTG? procesory intella?
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    news:6c79yseflu4$.137vuzcmhaf9m$.dlg@40tude.net...
    > Napedy w pececie byly uniwersalne - nie okreslaly ile sektorow jest na
    > dysku.
    > No chyba ze jakies szybciej krecace sie, albo specjalna karta
    > sterownika, i sie 9 sektorow nie zmiescilo.

    Były takie programy, dzięku którym można byo naprawdę sporo wepchnąć
    dodatkowo na dyskietki, na 1.4 wpychało 2 MB, na 30 w gęstej stacji coś koło
    800 kB, na 1.2 chyba ok. 1.5, czy 1.7MB, ale dokładnie nie pamiętam. Miałem
    też w ręce dyskietki 5,25 o pojemności 1.6MB, czyli więcej, niż 3.5 1.44.
    Programy te to 2m21 i 2m30, 2m21 miał mniejsze wymagania i z mniejszą
    ilością programów się gryzł, nie wiem, czy nie dał się uruchomić z Win 3.1,
    nie pamiętam. 2m30 miał dość spartańskie wymagania i na pewno nie
    współpracował z Win 3.1. Program oczywiście DOSowy. Podstawowe wymaganie, to
    full sprawny nośnik, gdyż formatowanie wyglądało tak, iż najpierw nośnik był
    testowany, jak gęsto można go zapisać, gdy to się ustaliło, to proces
    ruszał, trwał mniej-więcej tak samo długo, jak zwykły format, jeśli
    pojawiały się błędy odczytu, należało natychmiast robić backup, gdyż dane
    można było stracić wyjątkowo szybko. Należało mieć na uwadze, że z racji na
    sposób zapisu, program zastępował BIOS komputera własnym, oczywiście, tylko
    do własnych procedur, także przypisywał tak sformatowanym dyskietkom osobną
    literkę, zapewne, by uniknąć konfliktu z normalnie zapisanymi.
    Programy narzędziowe miewały kłopoty z takimi dyskietkami, gdyż wykazywały,
    że są nie-halo (nie zawsze).

    > Bo uzywac 8 sektorow dalo sie i w tych napedach, tylko program do
    > formatowania musial byc specjalny.

    No, bawiłem się takimi, z powodzeniem. Ten 2m30 podobno potrafił dyskietkę
    2.88 sformatować na 4 MB...

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 42. Data: 2013-10-07 16:58:18
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:l2tnkk$u9o$1@somewhere.invalid...

    > Na pewno masz rację. Najpierw używałem Commodore 64 i wiedziałem, że jak
    > się wytnie z drugiej strony to można dyskietkę podwójnie używać. Ile
    > sektorów, ścieżek to nie miałem pojęcia (jestem analogowcem od urodzenia
    > :) ). Teraz chodziło mi po głowie, że były dyskietki 720 - czyli 2 x 360
    > więc pomyślałem, że pewnie po prostu dwustronnie. Teraz powoli dociera do
    > mnie, że 720 to już były te mniejsze (pewnie jednostronnie), którym
    > wczoraj

    3.5 cala, 80-ścieżkowe po 9 sektórów na ścieżkę, nie 18, jak 1.44.
    Stacja Commodore 1581 formatowała je na 808 kB, a nawet potrafiła założyć na
    niej 4 partycje... (tak, nie żartuję). Niestety, jak w 1541 problemem był
    niedopracowany ROM, co czasem niezbyt miło skutkowało. Więc używając tej
    stacji należało grzecznie rączki na kołdrze trzymać i nie kombinować nazbyt,
    coby danych nie pokaszanić.

    > przypisywałem tylko jedną pojemność 1,4M. Były też chyba 1,2M. Już mi się
    > wszystko pokiciało - te 1,2 to może takie jak te 360 ?

    Któraś ze stacji Commodore miała ~1.2 MB, CBM-ileś-tam, nie pamiętam. Nie
    znam jej, OIDP, 4 tysiące z okładem bloków do dyspozycji.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 43. Data: 2013-10-07 17:14:01
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:l2toan$ung$1@somewhere.invalid...

    > Użytkownik "ACMM-033" <v...@i...pl> napisał w wiadomości

    > W tym miejscu mnie przeraziłeś aż do poziomu paniki. Ostatnio coraz
    > częściej różne rzeczy mi się zapominają - na przykład te wszystkie
    > dyskietki :(

    Nic groźnego, to jeszcze pikuś. Gorzej jest usunąć skutki błędu 71.DIR
    ERROR.00.00 :))
    Skutki tego błędu są powiązane z wynikiem działania programu, choć przy moim
    programie dają się w pełni odwrócić, a przy błędzie 71 nie - zamazywany jest
    "superblok" i OIDP pierwsze 8 wpisów katalogu (da się odzyskać bez tytułów i
    rodzajów plików). Danych się nie traci, ale trzeba je ręcznie wydłubywać. Na
    szczęście, póki się nie nadpisze danych, dają się niemal w pełni odzyskać.
    Nie obawiaj się, to wbrew pozorom tylko groźnie brzmi - w pecetowym systemie
    plików (FAT) też się grzebało, jak musialem się go nauczyć, gdy "świrus"
    zamazał mi obie FAT i katalog główny. Po prostu, chcąc niektóre rzeczy
    zrobić, trzeba się namozolić (bo czymże jest klepanie krugom przez miesiąc
    ok. 20 tysięcy nazw plików, do których trzeba dostać się ręcznie?) :)
    A ja - powiedzmy, że jestem człowiekiem "starej daty", choć jeszcze nie mogę
    powiedzieć, że "życie zaczyna się po 50-ce" :)) Stąd moje przyzwyczajenie do
    rzeczy leciwych, ale sprawdzonych w działaniu. Nawet nie wyrzucam mojego
    7-letniego Eryka R320s (a ile lat był u osoby, od której go dostałem, to
    nawet nie wiem...), bo jest do bólu przewidywalny, jak i nie ruszą go
    dzisiejsze wirusy telefonowe :) Nadal go używam, tym razem z demobilem,
    nadal ma "smoka", którego przez tyle lat jakoś nie chciało mi się zdjąć :)

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 44. Data: 2013-10-11 08:53:03
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 4 października 2013 08:33:43 UTC+2 użytkownik Bartek napisał:

    > i mieszkasz w piwnicy, bo nie pada, tak jak w mieszkaniu?
    >

    > masz coś do powiedzenia w temacie?

    Tak!! Zmień mieszkanie, albo przeprowadź się do piwnicy.