  • 61. Data: 2011-10-07 06:37:06
    Temat: Re: NEX-5N wymiata na Dpreview
    Od: Marx <M...@n...com>

    On 04.10.2011 13:52, "Paweł W." wrote:

    > Z taką samą matrycą, lustro ma większe szanse na lepszej jakości obraz,
    > w każdym razie pod względem szumów.
    jesteś pewien że piszesz o NEX a nie o SLT?
    Marx

  • 62. Data: 2011-10-07 08:09:06
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Marx napisał(a):

    > jesteś pewien że piszesz o NEX a nie o SLT?
    > Marx

    Pewnie chodzi o to, że NEX, będąc pozbawionym lustra, zmuszony jest do grzania
    matrycy przed zdjęciem (podgląd
    na żywo). SLR daje alternatywę w postaci podglądu optycznego, bez grzania matrycy
    przed ujęciem. A grzanie to
    dodatkowy szum. Przynajmniej kiedyś tak było.

    --
    Mirek

  • 63. Data: 2011-10-07 11:33:44
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-10-07 08:22, XX YY pisze:

    > To co jest faktem nie jest bledem .

    Naprawdę? Co w tym momencie twierdzisz - że fakt nie może być błędem,
    czy że pojęcia panoramy i zdjęcia wysokorozdzielczego oznaczają to samo?

    > [...]
    > na wykonanie tego zdjecia zuzylem 1 GPX i musialem wykonac ok 500
    > zdjec.

    To w końcu ile zdjęć wykonałeś - jedno czy 500? A może 501? Nie widzisz
    nielogiczności takiego zapisu?
    Można się zastanawiać czy panorama (taka składana w komputerze) jest
    zdjęciem - jak widać z powyższego przykładu takie przyjęcie prowadzi do
    różnych dziwnych sytuacji - ale na pewno pojęcia panoramy i zdjęcia
    wysokiej rozdzielczości nie są tożsame. A nie są - bo istnieje całkiem
    sporo zdjęć wysokiej rozdzielczości nie będących wynikiem składania w
    komputerze - a wykonanych (najczęściej na materiałach wielkoformatowych)
    do celów naukowych, militarnych czy kartograficznych. To, ze wiele z
    tych zdjęć służy później do składania z nich panoram lub innych
    podobnych tworów o jeszcze większych rozdzielczościach (możemy efekty
    takiego składania oglądać choćby na Google Earth) to zupełnie odrębna
    sprawa.

    > gdybym mial sensor o rozdzielczosci 200 mpx moglbym wykonac 10 razy
    > mniej zdjec lub tez przy tej samej liczbie zdjec osiagnac 10 razy
    > wieksza rozdzielczosc. Matryca o wiekszej rozdzielczosci przynislaby
    > wiec wyrazne korzysci . Z utesknieniem czekam na pojawienie sie
    > matrycy canoan 40 mpx i nie bede narzekal ze za duza i nie wyrabia
    > optyka.

    W to całkowicie wierzę - każdy z nas (o ile kieruje się rozsądkiem a nie
    zaślepieniem pod wpływem reklam - aby było jasne - nie posądzam Cie o
    zaślepienie reklamami) sam zdaje sobie sprawę, co mu jest potrzebne. Mi
    do moich potrzeb wystarczyłoby ok. 10 Mpix, jeśli twierdzisz, że Tobie
    przydałoby się 40 - ja w to wierzę. Uprawiamy zdecydowanie różne rodzaje
    fotografii, jak pisałem - na robieniu panoram się nie znam, więc nie
    widzę żadnego powodu, by uważać, że wiem lepiej od Ciebie czego do
    swoich panoram potrzebujesz. Ale - to działa w dwie strony - Ty też
    musisz być świadomy, ze nie każdy ma takie potrzeby jak Ty.

    > Jesli tak jest to nie jest to wina ZBYT UPAKOWANEJ MATRYCY - tylko
    > ZBYT SLABEJ OPTYKI

    Owszem. I właśnie ograniczenia optyki (niektore wynikające ze
    stosowanych technologii, inne - z praw fizyki) powodują, ze istnieje
    sensowna granica gęstości upakowania matryc ograniczająca ich
    rozdzielczość. Co więcej - ta granica gęstości upakowania ze względów
    technologicznych maleje ze wzrostem powierzchni matrycy (powód -
    konieczność stosowania obiektywów o większym polu krycia), zatem
    dwukrotny wzrost powierzchni matrycy wcale nie oznacza, ze jest sens
    pakować w nią 2x więcej pikseli.

    > nie swiadczy o jego jakosci , tylko sproboj sprzedac zdjecie slabe.

    Przyjrzyj się np. fotografii ślubnej - często ludzie chcą właśnie zdjęć
    kiepskich. Zdjęcie komercyjne wcale nie musi być dobre - ono ma się
    podobać klientowi.

    > Swiadczy o jego wartosci. zdjecie jest tyle warte ile za nie mozna
    > uzyskac.

    Wartość a jakość to dwie różne sprawy. Istnieje miedzy nimi pewna
    korelacja, ale wcale nie zawsze zdjęcie lepsze da się sprzedać za wyższą
    cenę.

    > Jesli chcesz sie przekonac ile sa warte twoje zdjecia to wystaw je
    > n.p na allegro - poznasz prawde.

    Po co mi to? Nie zamierzam żyć ze sprzedaży zdjęć - więc ich wartość
    rynkowa mnie nie interesuje.Pozostawiam ten problem moim spadkobiercom -
    aczkolwiek też nie sądzę, by się na moich zdjęciach kokosów dorobili:-)
    Zapewne uznają, że nie warto się tym zajmować i wszystkie prędzej lub
    później w koszu wylądują.

    > Jeden pisze ze teoretyzuje i traktuje to jako cos pejorytywnego drugi
    > pisze ze potrzeba teori nie tylko praktyki.

    Oczywiście. Sama praktyka bez teorii często prowadzi na manowce. Spróbuj
    np. zbudować sensownie jeżdżący samochód na podstawie samych tylko
    doświadczeń z jazdy jako kierowca...

    > To jak to jest za duzo teoretyzuje czy za malo ?
    > Nie ma dyskrepacji pomiedzy prawidlowa teoria a praktyka.
    >
    > zabierajac glos w tym watku pokazalem rowniez przyklad praktyczny ,
    > dlatego ze "teoretyzowanie " tutaj to najczesciej fantazjowaniem - co
    > by bylo gdyby . Ktos tam pisal ze mozna bylo zlozyc juz takie zdjecia
    > 20 lat temu .
    > Czy zlozyl ktos ?

    Nie sprawdzałem - ale możliwości techniczne były. Zapewne kosztowałoby
    to wówczas majątek ze względu na trudności z uzyskaniem zdjęć w postaci
    cyfrowej (w tamtych czasach należałoby robić zdjęcia analogowe i
    skanować je), wielokrotnie mniejszą moc obliczeniową ówczesnych
    komputerów i konieczność napisania odpowiedniego oprogramowania -
    zarówno do celów składania zdjęć jak i ich późniejszego oglądania, ale
    wcale bym się nie zdziwił, gdyby dało się takie panoramy z tamtych lat
    znaleźć - tworzone przez NASA, NSA lub GRU w celu zaprezentowania na
    jakimś Crayu oficjelom odpowiedzialnym za przydział funduszy na badania
    (NASA), prezydentom (NSA) lub pierwszym sekretarzom (GRU).

    > [...]
    > Ludzie tutaj fantazjuja , pisza nie jak jest w istocie a co im sie
    > wydaje , najczesciej w oparciu o dyletanckie wypowiedzi zaczytane
    > gdzies w sieci.

    To się doskonale odnosi do Ciebie. Trochę takich wpadek na tej grupie
    miałeś.

    > Zeby zabierac glos na temat sensu wysokiej rozdzielczosci matryc ich
    > zalet i wad i nie byl on oderwany od rzeczywistosci to trzeba byc
    > skonfrontowanym z problemami wystepujacymi przy fotografii w wysokiej
    > rozdzielczosci ( to sie nazywa high definition ,, gdybym napisal haj
    > definiszyn zaraz znajdzie sie ktos kto wie za tak sie nie pisze a wiec
    > lepiej wie na temat fotografi HD jak w przypadku mojrego , hi hi hi.
    > Sorry w dyskusja na temat nazwiska tego pana mnie nie kreci).

    A aby nie high resolution photography?

    > rzecz w tym jak pisalem ze ludzie tutaj nie teoretyzuja a fantazjuja.
    >
    > Sam tez moglbys przestac tworzyc filozofie bez potrzeby. Uwazalem cie
    > za jednego z rozsadniejszych na tej grupie , przynajmniej zadziej
    > fantazjujacego.

    Może powinieneś postrzegać mnie jako wyłapującego niektóre głupoty i
    prostującego je?

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 64. Data: 2011-10-07 17:20:26
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "John Smith" <u...@e...net> wrote:

    [...]
> [...]
    > w postaci podglądu optycznego, bez grzania matrycy przed ujęciem. A
    > grzanie to dodatkowy szum. Przynajmniej kiedyś tak było.

    Nic się nie zmieniło i nawet nie mogło się zmienić - prawa fizyki
    i logiki wciąż mamy te same, a samo zjawisko osobiście badałem kilka lat
    temu na przykładzie kompaktów (o czym pisałem w kilku postach chyba nt.
    a77). Były to aparaty z matrycami 2/3", 1/2,5" i 1/3,2".

    Tu różnicę może stanowić jakiś postęp technologiczny (mogący nieco
    zmniejszyć, ale na pewno nie zlikwidować problem [tak jak postęp
    techniczny może zmniejszyć wagę sprzętu biwakowego, ale zmniejszenia do
    zera nie należy oczekiwać]) oraz mniejsze upakowanie matrycy - w te
    obszary nigdy nie wnikałem, ale jest chyba rzeczą oczywistą, iż każdą
    komórkę trzeba obsłużyć elektrycznie: fotony są zamieniane na elektrony,
    potem trzeba to zliczyć, obrobić i oczyścić z ładunku do następnego
    pomiaru - nieprzypadkiem Panasonic G1 zużywa 0,9 W więcej w trybie
    podglądu i prawie cała ta energia idzie w grzanie matrycy, a SLT-y nawet
    przerywały nagrywanie wideo z powodu przegrzania.

    O tym, że nie wymyśliłem problemu może świadczyć omawiany tu na
    grupie słaby sampel z Sony SLT a77 ISO 6400 na dpreview (widocznie za
    długo był ustawiany w trybie podglądu). NEX-y (i wszystkie inne
    mirrorlesy) działają na tej samej zasadzie - w końcu to wciąż są tylko
    "kompakty", a jedynie z bagnetem na szkło.

    Przy czym podkreślam - tak naprawdę szum cieplny widać dopiero przy
    największych wzmocnieniach sygnału najwyższych czułości, choć można mieć
    świadomość, że zjawisko cały czas występuje i narasta z każdą sekundą
    aktywnego podglądu (oraz wraz z nagrzaniem korpusu, np. na słońcu, ale
    to już jak we wszystkich innych cyfrakach. Na szczęście zima za pasem! :))

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 65. Data: 2011-10-07 18:09:05
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    /*

[...]

    */

    ciekawy jestem jaki skok jakościowy będzie możliwy dzięki grafenowi.
    mówi się że fotokomórki mogą pokryć 100% powierzchni matrycy.
    ciekawe jak to się przełoży na rozdzielczości i czułości.

  • 66. Data: 2011-10-07 20:10:56
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2011-10-07 20:09, TheGuru pisze:
> [...]
    > mówi się że fotokomórki mogą pokryć 100% powierzchni matrycy.
    > ciekawe jak to się przełoży na rozdzielczości i czułości.

    Przełoży się na szybkość obróbki _wysoko_rozdzielczych_ zdjęć,
    nie przełoży się nijak na rozdzielczość optyki.

    JD

  • 67. Data: 2011-10-08 18:51:15
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    /*
> [...]

    Przełoży się na szybkość obróbki _wysoko_rozdzielczych_ zdjęć,
    nie przełoży się nijak na rozdzielczość optyki.

    oczywiście pisałem o matrycach ale absorbcja światła przez grafen jest tak
    niespotykanie mała że może da się z plasterków grafenu zrobić soczewki o
    niespotykanej dziś jasności i innych parametrach.

  • 68. Data: 2011-10-17 14:07:06
    Od: Bernard Wybierała <b...@g...com>

    On 4 Paź, 21:51, crazy bejbi <t...@n...ma.wcale> wrote:

    > Z tym to bym uważał ... Bil Gates też swojego czasu mówił, że 640kB
    > pamięci w komputerze to wystarczy każdemu ... i nigdy nie będzie
    > potrzeba więcej. Dla niezaznajomionych 640kB to mniej niż 1MB. Aktualnie
    > pamięć RAM liczona jest w GB (czyli 1000 x 1MB).

    A ja nie... Bo ilość megapixli - to jedno rozdzielczość liniowa
    obiektywu do drugie. Jeśli nawet matryca będzie miała 200 mpx, to w
    chwili obecnej nie ma procesów technologicznych pozwalających na taką
    rozdzielczość liniową szkła. I raczej nie będzie. Więc dopoki szkła
    nie zamienimy na coś co się da lepiej i gładziej szlifować - nic z
    tego nie będzie. A światło - ma naturę również falową, ugięcia np - i
    tu znowu jak się to poprzelicza - to wyjdzie na to, że jest pewna
    górna granica rozdzielczości, która ma sens.
    Nie wspominam tu już o tym, że żeby wykorzystać 24 mpx i mieć
    zauważalną różnicę z 10 mpx - to za szkło trzeba zapłacić dużo więcej
    niż za body, a różnicy na billboardzie i tak nikt nie zauważy.
    Które to fakty, prowadzą do nieuchronnego wniosku - że pompowanie
    matryc - to nic innego jak chwyt marketingowy, który to kiedyś nawet
    sprawdziłem empirycznie podczas sesji (21 vs 10 mpx).

    pozdrawiam
    Bernard
    www.bwstudio.com.pl

  • 69. Data: 2011-10-17 14:13:46
    Od: Bernard Wybierała <b...@g...com>

    On 4 Paź, 23:07, XX YY <f...@g...com> wrote:

    > juz dzisiaj hasel przez lekkie przesuniecie matrycy i wielokrotne
    > naswietlenie daje obraz 200 mpx z jednego obiektywu.
    > Jego rozdzielczosc jest wystrczajaca.
    > 200 mpx na ff odpowida upakowaniu ok 10 mpx na matrycach malych
    > kompaktow.
    > Wiele kompaktow jest znanych z b ostrego rysunku. Obiektywy co
    > najmniej o takiej rozdzielczosci jak dla tych kompaktow pokryja w ten
    > sam sposob wymagania co do rozdzielczosci  matryc wiekszych.

    mam propozycje - sprobuj zdobyc zdjecie z takiego hassela w warunkach
    studyjnych z dobrym oswietleniem i porownaj je ze zdjeciem z
    normalnego hassela w rozdzielczosci rzedu 20 kilku megapixeli w
    bardzo zblizonych warunkach. Taki experyment dość szybko pokazuje jak
    oddzielac rzeczywistość od marketingowego bełkotu...

    pozdrawiam
    Bernard
    www.bwstudio.com.pl