  • 41. Data: 2011-10-05 09:03:52
    Temat: Re: NEX-5N wymiata na Dpreview
    Od: Konrad L <p...@o...pl>

    A sample ogladales, bo imo to w sumie najwazniejsze a nie jakas tam
    ocena DPR?
    Nie wiem czy przez odszumianie, dziadoskie obiektywy, czy przez mocny
    filtr AA ale zdjecia juz od niskiego ISO sa pozbawione mikrodetali,
    zamiast nich jest papka i akwarelki. Do tego daja sie zauwazyc irytujace
    obwodki charakterystyczne dla USM-a z duzym promieniem.

    Pozdr.

  • 42. Data: 2011-10-05 09:08:35
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 5 Okt., 10:51, Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> wrote:

    > I jeszcze tytułem uzupełnienia link do strony dobrze wyjaśniającej
    > problemy wynikające z dyfrakcji światła na listkach przysłony - w raz z
    > prostym kalkulatorem umożliwiającym sprawdzenie, przy jakich rozmiarach
    > odbitki dyfrakcja będzie nas ograniczać:
    >
    > http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/diffracti
    on-photography.htm

    > --
    > Pozdrawiam!
    > Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

    wielkosc dyfrakcji - a wlasciwie ugiecia nie zalezy od liczby pixeli
    matrycy.
    jest ona dokladnie taka sama dla matrycy 6 mpx, 12 mpx , 50 mpx jak i
    200 mpx.
    Jesli wystapi to wystapi na matrycy 6 mpx i 200 mpx
    w matrycy 200 mpx nieostrosc dyfrakcyjna zostanie zarejsestrowana na
    wiekszej liczbi pixeli , dzieki czemu bedzie latwiej z nia rachunkowo
    walczyc. Przez zmiejszenie liczby pixeli matrycy nie zapobiegasz
    ugieciu ( dyfrakcji) .
    Ograniczenie dyfrakcyjne z pewnoscia stanowi bariere wzrostu gestosci
    matryc.
    Zageszczanie matrycy ponizej ok 1,5 mikro nie wydaje sie z punktu
    widzenia rozdzielczosci celowe.

  • 43. Data: 2011-10-05 09:32:29
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > *****początek cytatu******
    > 200 mpx na ff odpowida upakowaniu ok 10 mpx na matrycach malych
    > kompaktow.
    > Wiele kompaktow jest znanych z b ostrego rysunku. Obiektywy co
    > najmniej o takiej rozdzielczosci jak dla tych kompaktow pokryja w ten
    > sam sposob wymagania co do rozdzielczosci  matryc wiekszych.
    > *****koniec cytatu******
    >
    > Widzę dwie możliwości - albo zapominasz, ze trudniej, albo świadomie
    > robisz ludziom wodę z mózgu.

    jezeli ktokolwiek robi tutaj wode z mozgu to robisz sobie sam z
    wlasnego.

    pixelpitsch wspolczesnych kompaktow to ok 1,5 - 2 mikro - to sa mozna
    powiedziec aktualnie matryce o najwiekszym zageszczeniu.

    zrobmy wiec 2 mikro :
    24*36/(0,002kwadrat ) = ok 216 000 000 na matrycy FF

    a gdzie ja czy ktokolwiek inny napisal ze latwiej ?
    gdyby bylo latwiej to juz dawno by wyprodukowano.
    Wlasnie dlatego ze trudniej to wymaga czasu.
    I dokladnie o tym pisze - wydaje mi sie wielce prawdopodobne , w
    kazdym razie nie niemozliwe ze rozdzielczosc matryc w ciagu deklady
    moze ulec potrojeniu - poczworzeniu . Oznaczac to bedzie ze matryce
    stsowane w aparatach przenosnych moga juz miec 200 mpx.
    Plotki , na razie ta sa tylko plotki ale jednak ze zrodel
    poinformowanych, nastepna matryca FF canona ma miec ok 40 mpx - moze
    troche troche wiecej , moze troche mniej.
    I co wowczas ? Uslyszymy jak pisalem w pierwszym poscie w tym watku .
    Po co 40 mpx w zupelnosci wystarcza 25 mpx.- dokladnie to samo co
    dzisiaj - po co 25 mpx wystarcza 15 mpx?

    wystarczyc to i moze 500 kpx w zaleznosci od zastosowan.
    przydac sie to i moze 200 mpx w zaleznosci od zastosowan.

    taka

  • 44. Data: 2011-10-05 10:55:11
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-10-05 11:08, XX YY pisze:

> [...]
    > matryc.
    > Zageszczanie matrycy ponizej ok 1,5 mikro nie wydaje sie z punktu

    Jedna z istotnych różnic między nami to to, że ja twierdzę, że za
    wyjątkiem nielicznych specjalistycznych zastosowań ta granica celowości
    zagęszczania jest znacznie wyższa niż podawane przez Ciebie 1.5 mikrometra.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 45. Data: 2011-10-05 13:56:14
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-10-05 11:32, XX YY pisze:

    > jezeli ktokolwiek robi tutaj wode z mozgu to robisz sobie sam z
    > wlasnego.

    Przestań wykręcać kota ogonem.

    Sugerowałeś, ze nie będzie problemów ze zrobieniem aparatu o większej
    matrycy i rozdzielczości 200Mpix - bo przecież matryce kompaktów maja
    stosowaną gęstość pikseli i obiektywy potrafią ją wykorzystać - PK Ci
    dał do zrozumienia, ze jednak będzie to problem, za co próbowałeś go zgnoić.

    *****początek cytatu*****
    przestalbys sie wyglupiac.

    a co duze nie moga sie znajdowac w osi optycznej obiektywu ?
    Wypisujesz banialuki , bez jakiegokolwiek sensu.
    *****koniec cytatu*****

    A jednak PK miał rację - jest to problem - ze względu na trudność ze
    zbudowaniem obiektywu (za rozsądne pieniądze i o odpowiednio małych
    wymiarach i ciężarze) który potrafiłby taką matrycę wykorzystać.

    > pixelpitsch wspolczesnych kompaktow to ok 1,5 - 2 mikro - to sa mozna
    > powiedziec aktualnie matryce o najwiekszym zageszczeniu.
    >
    > zrobmy wiec 2 mikro :
    > 24*36/(0,002kwadrat ) = ok 216 000 000 na matrycy FF

    I tu dochodzi następny problem - ze względu na ograniczenia
    technologiczne dużo trudniej jest zrobić jedna matrycę o 10 x większej
    powierzchni i 10x większej ilości pikseli niż 10 matryc małych.
    Ale - tu rzeczywiście postęp technologii pomaga i skłonny jestem
    uwierzyć, ze za kilka lat wyprodukowanie za rozsądne pieniądze matrycy o
    rozmiarach np. klatki filmu małoobrazkowego i rozdzielczości 2000Mpix
    nie będzie wielkim problemem. Problemem (i to wielkim) jednak nadal
    będzie brak dostępności odpowiedniej optyki za akceptowalną cenę.

> [...]
    > moze ulec potrojeniu - poczworzeniu . Oznaczac to bedzie ze matryce
    > stsowane w aparatach przenosnych moga juz miec 200 mpx.

    Mieć mogą - ze względów marketingowych - ale nie będzie dla tego
    uzasadnienia technicznego ze względu na rozdzielczość obiektywów. Fakt,
    ze historia zna trochę przypadków wyrobów, które trafiły na rynek mimo
    braku technicznego uzasadnienia dla ich produkcji (daleko nie szukając -
    błyszczące jak lustro matryce w laptopach lub sławetne 'makro od 0cm' w
    niektórych kompaktach).

> [...]
    >
    > wystarczyc to i moze 500 kpx w zaleznosci od zastosowan.
    > przydac sie to i moze 200 mpx w zaleznosci od zastosowan.

    O właśnie - te ostatnie dwie linijki są kluczowe - i bardzo słuszne. W
    zależności od konkretnych potrzeb istnieje pewna uzasadniona
    rozdzielczość do której warto rozbudowywać matryce. Dla przeciętnego
    użytkownika domowego zapewne wystarczyłoby kilka, co najwyżej
    kilkanaście Mpix, mi też niemal zawsze ok. 10 Mpix całkowicie by
    wystarczyło, w pewnych specyficznych zastosowaniach czasem mogło by się
    przydać więcej, ale... trzeba sobie zadać pytanie, jak często więcej
    byłoby potrzebne i czy w związku z tym warto dla tego 'więcej' ponosić
    dodatkowe koszty.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 46. Data: 2011-10-05 19:03:49
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-10-05 08:27, XX YY pisze:
    > w zakresie wiedzy dzieli nas przepasc.

    O tak :)

    > pokaz najpierw choc jedno swoje wysokorozdzielcze zdjecie

    Naprawdę myślisz, że w 2011 roku można jeszcze szpanować wiedzą
    pokazując panoramę? Toż to robota dla idioty: wstawić aparat na statyw,
    popstrykać serię o stały kąt i wrzucić do komputera. Trudniej obecnie
    zrobić jedno zwykłe zdjęcie, bo w przeciwieństwie do panoramy trzeba
    pomyśleć nad kadrem :)

    > qmasz o czym pisze ?

    Odmładzasz się gimbus-żargonem? :)

    --
    pozdrawia Adam
    /ach, jakie ładne chmurki, kiedyś będę jedną z nich.../

  • 47. Data: 2011-10-05 19:14:04
    Od: Kosu <6...@e...pl>

    On 2011-10-05 08:27, XX YY wrote:
    > w zakresie wiedzy dzieli nas przepasc.

    W zakresie fotografii czy fizyki? Chcesz się naprawdę licytować?

    > pokaz najpierw choc jedno swoje wysokorozdzielcze zdjecie to bede
    > wiedzial na jakim poziomie prowadzic dyskusje.

    Tzn. mam iść do jakiegoś budynku, obcykać go na wszystkie strony i
    skleić, to wtedy będę partnerem do dyskusji?
    Szczerze Ci powiem, że takie rzeczy mnie nie bawią. Zajmuję się
    fotografią bardziej prymitywną - jakieś twarze, krzaczki, domki...

    > wstepem do dyskusji ze mna o rozdzielczosci jest pokazanie zdjecia w
    > wysokiej rozdzielczosci.

    Mogę z Tobą dyskutować nawet o czarnych dziurach, ale Ci żadnej pocztą
    nie podeślę. Tzn. jakbyś chciał dyskutować, bo na razie to jest tylko
    obrażanie.

    pozdrawiam,
    PK

  • 48. Data: 2011-10-05 19:22:08
    Od: Kosu <6...@e...pl>

    On 2011-10-04 22:05, XX YY wrote:
    > rozdziielczosci optyki jest efekt Moirego. Aby on nie wystapil

    "Efekt Moirego". To chyba dobry moment na zakończenie wymiany zdań...

    Naprawdę istnieje duża różnica między "wiedzieć" a "powtarzać błędy z
    tekstów znalezionych w internecie".

    Z mojej strony EOT. Jakbyś się chciał czegoś naprawdę dowiedzieć, to
    mogę polecić niezłe 3-letnie studia z optyki. "Moire" może też przyjdzie...

    pozdrawiam,
    PK

  • 49. Data: 2011-10-05 19:41:53
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-10-05 06:27:10 +0000, XX YY <f...@g...com> said:

    > wstepem do dyskusji ze mna o rozdzielczosci jest pokazanie zdjecia w
    > wysokiej rozdzielczosci.

    Przecież to co pokazałeś to nie jest zdjęcie wysokiej rozdzielczości.
    To że skleiłeś ileś tam w jedno nic nie znaczy, bo ten sam efekt można
    było uzyskać 10 lat temu 2MPx Camedią. Mało tego, można go było uzyskać
    i sto lat temu, bo bez znaczenia jest tu nośnik. Po prostu przed erą
    cyfrową nie było pędu na duże - bo o niczym to nie świadczy tylko o
    tym, że można zrobić duże. Za to był pęd na dobre - czasami nawet
    niezbyt ostre, ale dobre.
    Przepraszam był pęd na duże. Pałac kultury jest duży, ten w Moskwie
    jeszcze większy, portrety przywódców były duże, zdjęcia z poligonów w
    wojskowych świetlicach były durze. Tak, co nie co było duże.

    Dobrze że teraz nie ma komuny, bo mielibyśmy panoramy sferyczne z
    czynów partyjnych.
    :)
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 50. Data: 2011-10-05 20:23:54
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2011-10-05 21:03, Janko Muzykant pisze:
> [...]

    widze

> [...]
    > popstrykać serię o stały kąt i wrzucić do komputera. Trudniej obecnie
    > zrobić jedno zwykłe zdjęcie, bo w przeciwieństwie do panoramy trzeba

    :)

    JD