  • Data: 2010-02-21 00:47:17
    Temat: Mikrokrokowanie - problem
    Od: Krzysztof <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam!

    Potrzebuję zrobić układ, który zapewni praktycznie płynne obracanie się
    wału silnika krokowego (12V, 0.5A, 24om, bipolarny, 2-fazowy). Prędkość
    obrotowa to jeden obrót na 15 sekund.

    Zrobiłem układ próbny z ATmega8 i L298, który generuje odpowiednie
    przebiegi PWM, przesunięte w fazie o 90 stopni. PWM pracuje z
    częstotliwością około 30kHz, wypełnienie zmieniane jest z
    rozdzielczością 8 bitów.

    W czym mam problem? Okazuje się, że tak sterowany silnik wcale nie
    obraca się jednostajnie, tylko ma chwilowe zatrzymania w momencie, gdy
    wypełnienie wynosi około 50%, czyli średnia wartość napięcia jest w
    okolicach zera.

    Trochę nie potrafię zidentyfikować przyczyny. Przypuszczam, że związane
    jest to z krzywą magnesowania, która powoduje, że po przejściu napięcia
    na przeciwną polaryzację natężenie pola nie rośnie dopóki prąd nie
    przekroczy pewnej wartości, dlatego silnik przez moment stoi.

    Rozwiązaniem tego problemu jest zatem dobranie takiej krzywej napięcia
    (układ jest relatywnie prosty i nie mierzy chwilowej wartości prądu)
    przebiegu napięcia, by zniwelować ten efekt.

    Poprawne rozumowanie? Jak dobrać tą krzywą, bo przebadałem
    paręnaście/dziesiąt różnych wariantów i wciąż brak satysfakcjonującej
    poprawy. Czy może w takiej aplikacji pomiar prądu jest niezbędny?

    Pozdrawiam
    Krzysiek