  • 21. Data: 2016-01-09 00:17:43
    Temat: Re: Mikrokontrolery przyjazne dla amatorów
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-01-09 o 00:09, Marek pisze:
    > + gdb

    > raczej
    >
    > Zastanawia mnie bardzo często ostatnio używany argument "łatwości
    > debugu". Praktycznie nigdy nie miałem potrzeby debugować (a programuje
    > unices, mcu 8 i 32bit}. Serio średnio tak wszyscy kiepsko teraz
    > programują, że bez debuga ani rusz, wręcz staje się to kryterium wyboru
    > narzędzi/platformy??

    kwestia komplikacji softu. w 99% debugger nie jest potrzebny, ale jak
    trafisz na ten 1% bez niego, to problem potrafi zjeść zdecydowanie za
    duzo czasu

    a.

  • 22. Data: 2016-01-09 10:15:24
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2016-01-09 00:09, Marek wrote:
    [...]
    > Zastanawia mnie bardzo często ostatnio używany argument "łatwości
    > debugu". Praktycznie nigdy nie miałem potrzeby debugować (a programuje
    > unices, mcu 8 i 32bit}.
    Wiesz, Hello Worldy i blinking LEDy to i ja piszę bezbłędnie. :-D

  • 23. Data: 2016-01-09 10:46:54
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 9 Jan 2016 00:17:43 +0100, Artur Miller <n...@n...com>
    wrote:
> [...]
    jak
    > trafisz na ten 1% bez niego, to problem potrafi zjeść zdecydowanie

    Z tego wynika, że ten 1% ma decydujące kryterium wyboru
    dyskwalifiujące środowiska bez (dobrego) debuggera, dla mnie to jest
    zaskakujące.
    Odkładając argument czasu, który do mnie przemawia w okolicznościach
    komercyjnych, to w warunkach hobbystycznych takiego znaczenia
    (przynajmniej dla mnie) nie ma.
    Zdarzyło mi się oczywiście debugować coś ledem (bo innej możliwości
    nie było) ale w życiu bym wtedy nie wypadł by pójść na łatwiznę i
    użyć debuggera :).

    --
    Marek

  • 24. Data: 2016-01-09 11:02:05
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2016-01-09 10:46, Marek wrote:
    [...]
    > Zdarzyło mi się oczywiście debugować coś ledem (bo innej możliwości nie
    > było) ale w życiu bym wtedy nie wypadł by pójść na łatwiznę i użyć
    > debuggera :).
    Gdy ktoś rzeźbi w sofcie embedded to mrugający LED czy też oscyloskop to
    są również debuggery. Bo służą do usuwania bug-ów. :-)

  • 25. Data: 2016-01-09 11:04:20
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-01-09 o 10:46, Marek pisze:
> [...]
    > Zdarzyło mi się oczywiście debugować coś ledem (bo innej możliwości nie
    > było) ale w życiu bym wtedy nie wypadł by pójść na łatwiznę i użyć

    decydujące może nie jest, ale... dla mnie osobiście ma dość duże
    znaczenie. chyba, że zostajemy na sterowaniu do bramy albo wyłącznikach
    do lampki :) wtedy pozostaje zdefiniować gdzie kończy się "amator" a
    gdzie zaczyna "poważny amator" :)

    a.

  • 26. Data: 2016-01-09 12:15:36
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-01-09 00:09, Marek wrote:
    > Zastanawia mnie bardzo często ostatnio używany argument "łatwości
    > debugu".

    Prawda jest taka że stosując prawidłową inzynierję programowania (unit
    testy, abstrakcje, statyczny polimorfizm) mozna doprowadzić zdecydowaną
    częśc firmware do perfekcyjnego przetestowania poza uC. Jednak kiedy
    zblizamy się do zagadnień I/O, hardware, cycle exact, specyficzne cechy
    kompilatora, optymazliacja kodu etc nie ma jak testować tego in vitro.
    Debugger jest istotnym składnikiem programowania, migające diody się nie
    sprawdzają [1]. Nawet jesli debugger tak naprawdę nie debuguje sprzętu
    tylko symulator.

    > Serio średnio tak wszyscy kiepsko teraz
    > programują, że bez debuga ani rusz

    Myślę że poziom komplikacji softu powoduje że debuggery stają się
    niezbedne. Oczywiscie nadal jest nisza na rynku dla programistów asm w
    '51 piszących wprost hexy do rom. Ale wykształcil się jakiś poziom
    pośredni gdzie firmware liczy się w setkach KLOCów i gdzie bugi są
    rzeczą oczywistą i trzeba być na nie gotowym pod względem
    organizacyjnym. Tutaj pomaga doświadczenie z dużych aplikacji, wiele
    projektów embedded ma kłopoty właśnie z powodu braku doświadczenia
    wielkiej skali. Znajomośc na pamięc opcodes '51 nie pomaga.

    [1] Pisałem kiedyś soft z metodami wirtualnymi na SAM7. Okazało się że
    dostarczony przez atmela skrypt linkera nie wkładał do flasha tablic
    wirtualnych ("Bo, Panie, komu to potrzebne!"). Bez debuggera tego nie ma
    jak zdiagnozować, chyba że już wiesz w czym problem. Intensywne
    wpatrywanie się w kod nie pomogło. Miganie diodą co najwyżej określa że
    działa lub nie działa.

  • 27. Data: 2016-01-09 12:23:25
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 9 Jan 2016 12:15:36 +0100, Sebastian Biały napisał(a):

    > Intensywne wpatrywanie się w kod nie pomogło

    Dooobre :)
    --
    Jacek
    -Co robi Jarosław jak ma ochotę popieprzyć?

  • 28. Data: 2016-01-09 12:33:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > zblizamy się do zagadnień I/O, hardware, cycle exact, specyficzne cechy
    > kompilatora, optymazliacja kodu etc nie ma jak testować tego in vitro.

    Ano - nie ma jak.
    Tym niemniej sporo bledow lezy po stronie programisty (dokumentacji
    etc.), i debugger tu sporo upraszcza namierzenie bledu.
    Przydatna rzecz.

    J.

  • 29. Data: 2016-01-09 12:35:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 9 Jan 2016 10:15:24 +0100, JDX <j...@o...pl> wrote:
    > Wiesz, Hello Worldy i blinking LEDy to i ja piszę bezbłędnie. :-D

    Wbrew pozorom wcale nie to miałem na myśli :)

    --
    Marek

  • 30. Data: 2016-01-09 12:40:01
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 9 Jan 2016 12:15:36 +0100, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > wpatrywanie się w kod nie pomogło. Miganie diodą co najwyżej
    określa że
    > działa lub nie działa.

    Miałem na myśli komunikację ledem, ja w ten sposób zwracałem
    mignieciami wartości liczbowe np. rejestrów, oczywiście w hex ;)

    --
    Marek