  • 31. Data: 2009-01-05 08:49:44
    Temat: Re: Mikrofalówka - nie grzeje
    Od: "bhk" <bkot@_USUN_polsoft.pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:1dvk5f7u57q7.14h13a1k19nzs.dlg@40tude.net...

    > Hehe, przepraszam, moja wina z tym OT :) Ale jak słusznie jeden z
    > pierwszych przedpiśców zauważył, budowa jest prosta jak u cepa. Bierze sie
    > śrubokręt w garść, miernik w drugą (dzięki temu masz paluchy zajęte i nie
    > wtykasz ich gdzie nie trzeba) i naprawia :)
    > --
    > Jacek

    Zostało mi jeszcze troche zacięcia do elektroniki z czasów szkolnych
    (powiedzmy do technikum włącznie).
    Potem wyszlo na to ze zaczałem zarabiać w branży IT tak więc chyba pozwole
    zarobić komuś kto
    sie tym zajmuje ;)
    A czas, który spędziłbym na oglądaniu mikroweli od środka przeznacze na
    zabawe z dzieciakiem
    tudzież na zarobieniu na naprawe czymś na czym się znam ;D.
    Zbiór srubokrętów posiadam, mierniki też ze 2 lub 3 i jakąs elementarna
    wiedzę, tak więc
    troche mnie korci zeby jednak sobie poogladać jak to jest zbudowane tak ze
    zwykłej ciekawości.

    BHK

  • 32. Data: 2009-01-05 13:04:28
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    --
    Kościół katolicki to siedlisko wszelkiego zła, a szatan ma w nim używanie.
    Użytkownik "bhk" <bkot@_USUN_polsoft.pl> napisał w wiadomości
    ------

> [...]
    > wiedzę, tak więc
    > troche mnie korci zeby jednak sobie poogladać jak to jest zbudowane tak ze

    -------

    Ja na twoim miejscu bym jednak odkrecił i zobaczył co jest tam "grane". Tak
    naprawde pomijając programator to mikrofalówka jest prosta w budowie. Ma
    magnetotron, transformator, kondensator (y), troche kabelkow i prawie na tym
    koniec. Trzeba sprawdzic czy w ogole przychodzi napiecie na generator
    podczas pracy mikrofali i czy nie ma tam gdzies przerwy. Kiedys (na poczatku
    lat 90-tych) naprawiałem włoską mikrofale nie majac nawet pojecia jak dziala
    mikrofalówka. Po zdjeciu obudowy okazalo sie, ze bylo zwarcie na
    magnetotronie ( spalil sie jeden z 2 kondensatorków tuz przy stykach
    magnetotoronu gdzie sie podłancza kable na wtyczkach. Poniewaz to miejsce
    bylo zalane żywicą musialem ja usunac razem ze zgorzelinami. Potem zalałem z
    powrotem klejem DISTAL i mikrofala "wróciła do zycia". Ale wczesniej z
    ciekawosci rozebralem w drobny mak magnetotron dziwiąc sie jego budowie (nic
    z niej nie rozumiałem). Ale nic dziwnego gdyby tak rozebrac lampe
    elektronowa to laik tez by nie pojął jak działa.

    Wiele uszkodzen w mikrofali jest widocznych. Jesli cos jest upalone, wzdęte,
    przegrzane, to widac to od razu. Przerwy w trafo lub kablach mozna latwo
    zmierzyc. Sprawdzenie czy jest napiecie na trafo tez. Nie polecam pomiarów b
    lisko magnetotronu bo tam moga byc juz wysokie napiecia, ale mozna
    przesledzic drogę 230 v czy sie nie konczy gdzies przedwcześnie?

    sofu

  • 33. Data: 2009-01-05 13:18:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello sofu,

    Dlaczego cytujesz i piszesz treść swojego postu w podpisie?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 34. Data: 2009-01-05 14:34:11
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Mon, 5 Jan 2009 09:49:44 +0100, bhk napisał(a):

    > troche mnie korci zeby jednak sobie poogladać jak to jest zbudowane tak ze
    > zwykłej ciekawości.

    No i słusznie. Jak człowiek od czasu do czasu się nie wysili i nie
    zaryzykuje to pleśnieje za życia... Smutne :) Jasne ze serwis zrobi
    wszystko lepiej ale czego się nie robi dla ciekawości. Nawet naprawia
    mikrofalę :) Niewiele to bardziej skomplikowane od odkurzacza. Zakladam że
    gdzieś w otchłaniach pamięci masz zasejwowane jak działa lampa elektronowa
    a może nawet jak działa magnetron :) :)
    --
    Jacek

  • 35. Data: 2009-01-05 19:29:31
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Maciek wrote:

    > Może spiryt zamiast wrzątku? :-)

    IMO szkoda ;-)

    --
    Jerry1111

  • 36. Data: 2009-01-05 20:59:00
    Od: Maciek <m...@p...pl>

    Jerry1111 wrote:

    > IMO szkoda ;-)

    No wiesz - zależy kto się przyssie :-)

  • 37. Data: 2009-01-05 23:39:39
    Od: "bhk" <b...@u...onet.eu>

> [...]
    > gdzieś w otchłaniach pamięci masz zasejwowane jak działa lampa elektronowa

    No i rozebrałem bestie.
    Na pierwszy rzut oka na pewno spalony jest bezpiecznik WN (5kV 0,8A)
    do tego dioda od kondensatora do masy też uwalona (nie przewodzi).
    Gdzieś na elektrodzie wyczytałem, że diody tej nie da się pomierzyć
    standardowo,
    a niedobrze jest oczywiście gdyby miała zwarcie. Czy w takim razie można
    przyjąć
    że dioda jest ok!?
    Czy coś jeszcze można sprawdzić domowymi sposobami?
    Mierzyłem też rezystancję między elektrodami magnetronu Do magnetronu idą
    dwa kabelki, dokładnie to 3 ale do dwóch złącz.
    Wygląda na to że jest tam zwarcie, czy tak ma być?
    Jeśli nie to jaka powinna być rezystancja.
    Na magnetronie jest napisane Galanz M24FB-210A
    Dioda: T4512H 53
    A tak wygląda schemat mikrofalówki:
    http://odsiebie.com/pokaz/1263580---e1fd.html

    BHK

  • 38. Data: 2009-01-06 08:44:37
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Tue, 6 Jan 2009 00:39:39 +0100, bhk napisał(a):

> [...]
    > dwa kabelki, dokładnie to 3 ale do dwóch złącz.
    > Wygląda na to że jest tam zwarcie, czy tak ma być?
    > Jeśli nie to jaka powinna być rezystancja.

    Skoro bezpiecznik spalony to możliwości nasuwa się kilka. Albo zwarcie w
    magnetronie katody/żarzenia do masy (tam widzę jakieś kondenstatory
    blokujące), albo kondensator walnięty. Porozłączaj te elementy i
    posprawdzaj, w miarę możliwości nieco wyższym napięciem niż to w omomierzu
    :) Diodę też można sprawdzić. Ja bym podłączył do sieci przez kawałek
    elektrolitu na 350V no i zobaczył czy prostuje. Już widzę to oburzenie za
    takie rady :) ale nie sądzę żebyś miał pod ręką jakieś trafko separacyjne
    :). Między F a FA masz włókno żarzenia, tam napięcia nie podłączaj, sprawdź
    jedynie dla formalności czy jest tam przejście (zapewne
    kilku-kilkunastoomowe).
    --
    Jacek

  • 39. Data: 2009-01-06 09:21:14
    Od: "bhk" <bkot@_USUN_polsoft.pl>

> [...]
    > sprawdź
    > jedynie dla formalności czy jest tam przejście (zapewne

    Oki to zobaczymy.
    Magnetron nie ma zwarcia do masy (brak przejścia zarówno z jednej jak i z
    drugiej ),
    jedynie miernik pokazuje zwarcie pomiędzy F i FA (ewentualnie jakąś wartość
    ~0.1ohm)
    Kondensator (ten oznaczony C po stronie WN też nie jest zwarty. Diody nie
    sprawdzałem.
    A tak apropos to jest jakas szansa, ze tylko poszedł bezpiecznik bez innych
    uszkodzeń, np.
    z powodu chwilowego skoku napiecia w sieci, czy raczej wykazuję się zbyt
    dużą dozą
    optymizu ;))

    BHK

  • 40. Data: 2009-01-06 10:22:10
    Od: "bhk" <bkot@_USUN_polsoft.pl>

> [...]
    > innych uszkodzeń, np.
    > z powodu chwilowego skoku napiecia w sieci, czy raczej wykazuję się zbyt

    A propos ta dioda to jakaś specjalna musi być czy raczej jej parametry nie

    krytyczne. Jeśli nie to jaka diode można by tam testowo spróbować wsadzić
    tak zeby mieć pewność że mam sprawną diodę.

    Pozdrawiam,
    BHK