  • 11. Data: 2009-05-01 20:24:55
    Temat: Re: Migawka w aparatach cyfrowych
    Od: j...@a...at

    > Rodzi się ;) rzecz jasna inne pytanie... Co zrobić (z softem C 450 D)
    > aby zarejestrował obraz w wyższej czułości niż 1600 ISO? :) (choćby
    > i kosztem utraty jakości w tejże wyższej czułości)
    >
    > --

     pytanie jest trywialne
    a odpowiedz natychmiastowa.

  • 12. Data: 2009-05-01 20:26:40
    Od: j...@a...at

    . W końcu matryca ma
    > tylko 1 natywną czułość. Reszta to wzmacnianie. Do końca nie rozumiem
    > różnicy między wzmacnianiem na matrycy, a w sofcie gotowego rawa, ale co
    > do efektów, to różnice raczej nieszczególne.

    jesli to co pisza w niektorych powazniejszych publikacjach jest prawda
    to niezupelnie tak jest

    czulosc podnosi sie napieciem zasilania matrycy
    ale rosna i szumy.

    XXX

  • 13. Data: 2009-05-01 21:02:01
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    <j...@a...at> napisał:

    >[...]
    >jesli pozwolisz to dodam - taka cecha migawek centralnych , ktora jest
    >ich wada - sklonnosc do winietowania.
    >centrum kadru jest minimalnie dluzej otwarte niz brzegi - im bardziej
    >otwarta przyslona , tym samym i srednica otwarcia migawki tym samym
    >i winietowanie wieksze.
    >[...]

    Ten problem łatwo się rozwiązuje umieszczając migawke w odpowiednim miejscu
    obiektywu. Zauważ, że przymykanie przysłony w poprawnie zaprojektowanym
    obiektywie nie powoduje winietowania - często obiektyw po przymknięciu
    przysłony winietuje nawet mniej niż całkowicie otwarty.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 14. Data: 2009-05-01 21:23:22
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    ""Paweł W."" gtfila$ftf$...@n...onet.pl

    > Olać to, ustawić korekcję ekspozycji na -1EV (3200asa) lub -2EV(6400asa) i wyciągać
    w sofcie. Efekty praktycznie takie same. W
    > końcu matryca ma tylko 1 natywną czułość. Reszta to wzmacnianie. Do końca nie
    rozumiem różnicy między wzmacnianiem na matrycy, a w
    > sofcie gotowego rawa, ale co do efektów, to różnice raczej nieszczególne.

    Bez podniesienia flasza nic nie widać na LV.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 15. Data: 2009-05-01 21:37:43
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek Wyszomirski" gtfo06$2s7$...@i...gazeta.pl

> [...]
    > poprawnie zaprojektowanym obiektywie nie powoduje winietowania - często obiektyw po
    przymknięciu przysłony winietuje nawet mniej

    (;

    Nie masz racji -- w obiektywach telecentrycznych (a o takich chyba pisze
    Twój przedpiśca) nie można tak uczynić. :) W tych obiektywach promyki
    tworzące obraz podążają równolegle do siebie i prostopadle do matrycy
    czy filmu. I winietowania centralnej migawki nie unikniesz, i dodatkowej
    aberracji chromatycznej na styku obiektyw-matryca...

    ;)

    BTW -- dlaczego taki obiektyw nazywa się telecentrycznym, zamiast telefokalnym? :)

    A teraz poważniej -- chyba trzeba się postarać, aby wprowadzić winietowanie
    w centralnej migawce. Można na przykład taką migawkę wyciągnąć przed obiektyw,
    przed przednie jego szkiełko... ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 16. Data: 2009-05-01 22:13:30
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl> wrote:

    [...]
    > Migawki szczelinowe wady:
    > - ograniczony czas synchronizacji z lampą błyskową (np. do 1/250; 1/500 s)
    > - generują większy chałas niż migawki centralne

    "Chałas" jak "chałas", dodajmy natomiast jeszcze charakterystyczne
    przekoszenia przy fotografowaniu ruchu (w szczególności zbliżonym
    [kątowo] do ruchu szczeliny) (podpowie ktoś może, gdzie znajdziemy
    stare zdjęcie z wyścigów samochodowych z podręcznikowym
    przykładem tego efektu?).

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 17. Data: 2009-05-02 05:54:48
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> napisał:

> [...]
    > czy filmu. I winietowania centralnej migawki nie unikniesz, i dodatkowej
    > aberracji chromatycznej na styku obiektyw-matryca...

    Gdzie masz w wypowiedzi przedpiszcy jakiekolwiek wspoomnienie o założeniu
    telecentryczności? Poza tym w takim obiektywie promyki owszem, biegną
    równolegle (w praktyce prawie równolegle) do siebie na odcinku pomiędzy
    obiektywem a filmem/matrycą. We wnętrzu obiektywu jest 'nieco' inaczej.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 18. Data: 2009-05-02 06:37:40
    Od: j...@a...at

> [...]
    > obiektywie nie powoduje winietowania - często obiektyw po przymknięciu
    > przysłony winietuje nawet mniej niż całkowicie otwarty.

    tego problemu sie ne da rozwiazac w klasycznych migawkach centralnych
    i nie ma on nic wspolnego z telecentycznoscia

    jego powdem jest to , ze migawka otwiera sie od srodka na zewnatrz , a
    zamyka od zewnatrz do srodka , czyli srodek obrazu jest nieco dluzej
    naswietlany niz brzegi.

    sa jakies konstrukcje migawek centralnych tzw " przebiegowe " , ale
    nie maja one zastosowania w naszych aparatch o ile mi wiadomo.

    XXX

  • 19. Data: 2009-05-02 18:37:36
    Od: nb <n...@n...net>

    at Fri 01 of May 2009 23:37, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > BTW -- dlaczego taki obiektyw nazywa się telecentrycznym, zamiast
    > telefokalnym? :)

    A dlaczego mikrofotografia jest bardziej synonimem makrofotografii
    niż jej antonimem?

    --
    nb

  • 20. Data: 2009-05-02 20:12:03
    Od: j...@a...at

    On 2 Mai, 20:37, nb <n...@n...net> wrote:

    > A dlaczego mikrofotografia jest bardziej synonimem makrofotografii
    > niż jej antonimem?
    >
    > --
    > nb

    czy to jakies nowe zarzadzenie z bruxeli ?

    do tej pory nigdy tak nie bylo .