  • 41. Data: 2011-12-24 02:09:20
    Temat: Re: Malowanie schematów - zupełnie luźny temat
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2011-12-24 01:34, MH pisze:

    > No cóż , jak już wcześniej pisałem : jedni lubią blondynki , inni brunetki.
    > Ja idę "w zaparte" na malunki hierarchiczne. Argumentacja :
    >
    > 1) Schemat główny,na którym masz sensownie ponazywane bloki
    > hierarchiczne,porządnie oznaczone
    > pojedyńcze druty i BUS'y - łatwo się czyta.

    Jeśli urządzenie składa się z różnych oddzielnych modułów łączonych
    złączami to schemat hierarchiczny wydaje się tu naturalny, a gniazda
    stają się portami modułów. W przypadku układów jednopłytkowych nie czuję
    takiej potrzeby. Ścisłe hierarchiczne dzielenie takiego układu na bloki,
    z połączeniami tylko poprzez porty tych bloków, wydaje mi się sztuką dla
    sztuki.

> [...]
    > pewnym czasie , to o wiele łatwiej jest mi namierzyć moduł w którym chcę
    > dokonać zmiany.
    >
    > 3) Pomyłka w nazwie NET'a i Portu.. Pewnie , zawsze może się zdarzyć !!
    > Dobry soft powinien to
    > pokazać. Mój soft to pokazuje.
    >
    > 4) Załóżmy , że mamy urządzenie przetestowane,działające i coś tam "wybuchło".
    > Serwisant ma dokumentację
    > w wersji papierowej. Na podstawie objawów choroby domyśla się który organ
    > pacjenta wymaga wymiany.
    > Na schemacie hierarchicznym znajdzie ten organ bardzo szybko.. Na schemacie

    Jeśli po objawach wymyśli który organ padł, to znaczy, że zna dokładnie
    budowę urządzenia. Między innymi dzięki studiowaniu schematów. Owszem
    może nie pamiętać który numer pinu jednego układu jest połączony z
    jakimś pinem innego, ale gdzie na schemacie jest podejrzewany układ to
    powinien wiedzieć niezależnie od rodzaju schematu.

    > 5) Odn. pkt 4 , zakładam że serwisant ma schemat w wersji papierowej. Ale i
    > tak uważam , że w wersji elektronicznej
    > bardziej przejrzysty jest hierarch.
    >
    > 6) Ktoś tu w ramach tego wątka napisał , że nie umiem obsługiwać przeglądarki
    > PDF'ów.
    > Umiem , bądź nie :)) A co ma piernik do wiatraka?? Upss.. , trochę się
    > rozpędziłem ,
    > to nie tyczy się Twojej odpowiedzi na problem postawiony w głównym wątku.
    > Ktoś inny
    > tutaj nawet zwyzywał mnie od CHAMÓW , bo mam nieco inne zdanie w temacie
> [...]

    Nie dlatego. Dlatego, że nie przyjmujesz do wiadomości uwag dotyczących
    poprawnego pisania na newsy i upierasz się przy pisaniu niepoprawnie.
    Jeśli twierdzisz, że nie jesteś orłem w interpunkcji, to po przeczytaniu
    dość prostej zasady "przed znakami interpunkcyjnymi nie stawia się
    spacji" właściwie powinieneś się ucieszyć, że od tej pory masz metodę na
    to, żeby być z interpunkcji lepszy. Ale ty będziesz upierał się, że
    będziesz stawiał tyle spacji ile chcesz. To oznacza, że zamierzasz robić
    oborę "bo tak" a nie dlatego, że jesteś z tego słaby. Dlatego Roman tak
    podsumował twój upór w pisaniu wbrew zasadom.

    > 7) Wyobraź sobie , że masz wydrukowany schemat dosyć rozbudowanego urządzenia.
    > Kartek masz od cholery i trochę..
    > Na jednej z nich masz druta opatrzonego etykietą "Merry_Christmas". No i
    > szukaj teraz po innych karteluszkach
    > gdzie to jest !! Na hierarchicznym , o ile projektant zrobi to z głową ,
    > znajdziesz to od strzału !!

    Trzeba być elastycznym :) Muszę czytać schematy elektroniczne,
    elektryczne i hydrauliczne czy pneumatyczne, w dodatku rysowane w
    różnych stylach. Trzeba się dostosować do tego co stworzył autor.

    Chyba wyjaśniłem przyczynę.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 42. Data: 2011-12-24 08:24:09
    Od: "Remek" <n...@g...com>

    Użytkownik " MH" napisał:

    > czytanie tych schematów ... to KOSZMAR

    Twoich postów też. Kto Cię uczył stawiania przecinków?

    Remek

  • 43. Data: 2011-12-24 12:38:20
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    [...]

    Zgadzam się, *duże schematy* trzeba rysować w sposób przemyślany i
    wielotorowo go skontrolować pod kątem poprawności i czytelności.
    W *małych* schematach pozwalam sobie na większy luz.
    K.

  • 44. Data: 2011-12-24 13:34:24
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 23.12.2011 21:47, MH wrote:

    > Masz coś sensownego do powiedzenia w ramach tematu wątka?

    Oczekiwałeś, że będę razem z tobą wylewał gorzkie żale nad etykietami
    globalnymi, czy może jak sierota miałbym szukać czegoś na wydruku,
    zamiast wyszukać w PDFie?

    > No to weź sobie wydrukuj 20+ kartkowy schemat
    ^^^^^^^^^

    Nieraz widziałem w biurze sekretarki, które robiły wydruk z worda, po to
    żeby ten wydruk zeskanować i wysłać w załączniku do maila.
    Po człowieku zajmującym się elektroniką (choćby amatorsko) oczekiwałbym
    trochę więcej polotu i umiejętności posługiwania się komputerem.

  • 45. Data: 2011-12-24 14:13:27
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik MH napisał:
> [...]
    >
    > Ja maluję schematy hierarchicznie : definiuję 'czarną skrzynkę' , porty we/wy
    > o nazwach takich samych na 'skrzynce'
    > jak i wewnątrz jej schematu, młodzi adepci elektroniki , którym
    > chętnie pomagam czytają to bez problemu..
    >
    > Tymczasem , wiodące firmy publikują schematy aplikacyjne z wykorzystaniem 'Off
    > sheet connectors'. No do diabła , nawet autor
    > projektu po 2 tygodniach ma prawo się w tym pogubić !!
    >
    > ==========
    >
    > OK , luźny temat , z mojej strony problemu nie ma , robię po swojemu i
    > tyle... Jakie jest Wasze zdanie na ten temat ??

    Wiesz, schemat można narysować bo przepisy wymagają (tu kłaniają się
    schematy z najrozmaitszych DTR-ek) albo narysować bo zamawiający za
    wiedzę w nim zawartą płaci.
    Osiem lat zajmowałem się tym drugim - czyli rozkładaniem układów
    scalonych na czynniki pierwsze. Narysowanie schematu układu scalonego
    bez bardzo radykalnego przestrzegania pewnych konwencji graficznych i
    bez naprawdę głęboko przemyślanego hierarchicznego podziału czyni go
    zupełnie nieprzydatnym. Osobiście uważam siebie za jednego z lepszych na
    świecie speców od rysowania schematów - bo to ja z dwoma kolegami przez
    te osiem lat wyznaczałem standardy graficzno - jakościowe w czołowej
    firmie zajmującej się reverse engineeringiem układów scalonych.
    W naprawdę prawidłowo narysowanym schemacie istotne jest nawet optyczne
    zgranie głównego wejścia z głównym wyjściem sygnału - powinny leżeć w
    jednej osi, główny sygnał przez bloki powinien płynąć wzdłuż jednej osi
    itd... I takie schematy się czyta jednym rzutem oka, takich schematów
    byś chciał.

    Na drugim końcu (gorsze od schematów z DTR-ek) są maszynowo generowane
    schematy układów cyfrowych. Porównać je można do ślimaka pomrowa albo do
    węża boa który połknął słonia (nie mylić z kapeluszem!). Z lewej cienko,
    po środku grubo, z prawej cienko - i tyle wiemy, więcej wiedzy z gołej
    netlisty można wyciągnąć (bo netlistę łatwo w automat do analizy
    wpuścić, graficzną postać schematu bywa trudniej...)

    Ale potrzebę jasnego prezentowania schematów czuć może tylko ktoś kto
    musiał panować nad schematami dużych struktur - konstruktorzy systemów,
    konstruktorzy (jak ja) układów scalonych, analitycy (jak ja) układów
    scalonych - jak się ma schemat z czterema opornikami, sześcioma
    kondensatorami, trzema wejściami, jednym wyjściem i jedną pętla a
    pośrodku schematu symbol scalaka jako czarnej skrzynki to niezależnie
    od jakości graficznego przedstawienia da się taki schemat zrozumieć. I
    ludzie którzy daleko poza takie schematy nie wyszli mogą sobie nie
    uświadamiać jak ważne jest właściwe przedstawienie graficzne schematu -
    ważne dla nich żeby schemat był formalnie poprawny.

    --
    Darek
    P.S. Największa dokumentacja układu w jakiej opracowaniu brałem udział

  • 46. Data: 2011-12-26 10:43:37
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Fri, 23 Dec 2011 20:47:51 +0000 (UTC),
    MH <l...@g...SKASUJ-TO.pl> screamed:

    > Masz coś sensownego do powiedzenia w ramach tematu wątka? Jeżeli znasz się
    > tylko na interpunkcji (UWAGA , 3 x SPACJA BĘDZIE) , to chyba grupy Ci się
    > pomyliły.

    To ta grupa
    nie jest
    hie-
    rar-
    chii .pl
    powiadasz
    ?

    > No to weź sobie wydrukuj 20+ kartkowy schemat i naciskaj CTRL+'byle co'..
    > Może komp pokaże Ci jeszcze w której szufladzie położyłeś kartki :)

    No
    weź
    sobie
    podopisuj
    co
    gdzie
    idzie
    na
    kartce
    .

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:226B ]
    [ 11:41:32 user up 13028 days, 23:36, 1 user, load average: 0.69, 0.98, 0.01 ]

    BREAKFAST.COM halted... cereal port not responding!

  • 47. Data: 2011-12-26 12:03:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Artur,

    Monday, December 26, 2011, 11:43:37 AM, you wrote:

    [...]

    > No
    > weź
    > sobie
    > podopisuj
    > co
    > gdzie
    > idzie
    > na
    > kartce
    > .

    Za łatwe do przeczytania. Poprzednie było lepsze - pełny oczopląs ;)

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 48. Data: 2011-12-26 19:24:36
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > No dobra , a teraz wyobraźmy sobie , że masz schemat rozmalowany na np. 20-tu
    > stronach. Na jednej z nich masz węzeł opatrzony etykietą np. "abc". No i teraz
    > gdzie ten net jest dalej przypięty ?? Musisz wertować 20 kartek i poszukiwać
    > na każdej z nich etykiety "abc".

    Typowy problem w schematach elektrycznych maszyn. Tylko tam rozwiązaniem
    jest umieszczenie na dole/górze labeli gdzie _kontynuację_ szukać.
    Przykładowo przekaźnik i jego styki. W kolumnie w której występuje cewka
    znajdziesz informację jakie i ile styków szukać - na której stronie
    schematu. Przynajmniej w porządnie narysowanym schemacie.
    Nie wyobrażam sobie inaczej narysowanego schematu.

    __
    Pzd,
    Irek.N.